Naar de Noordkaap met de auto! Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvrdehaan

Naar de Noordkaap met de auto! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:27

Hallo,

Na jaren dromen over een reis door Scandinavië en dan de Noordkaap bezoeken, gaat het deze zomer hopelijk eindelijk gebeuren.

We hebben 4 weken de tijd voor de heen en de terugreis. Willen met de auto (liefst met camper maar dat is onbetaalbaar) en willen graag iets van alle 3 de landen zien. We hebben grotendeels al allerlei campings / route etc. uitgezocht, maar toch zijn alle tips nog welkom.

Daarnaast zijn we nog op zoek naar campings / huisjes ed in de buurt van de Noordkaap zelf / langs de Noorse kust bovenin.

Wie heeft er nog tips? Waar moeten we rekening mee houden in onze planning? Wat moet mee? Roept u maar! *\o/*

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:35

Scandinavië is fantastisch maar wel heel anders rijden dan NL en snelwegen. Plan vooral genoeg tijd om te rijden. Er zit uiteraard veel variatie in de wegen en de snelheden die je kan behalen, maar zeker in de bergen reken op zo'n 50 km/h. Ik zou zelf er niet voor kiezen om in vier weken op en neer naar de Noordkaap te rijden, zeker als je de landen wilt bekijken.

Uiteraard wens ik je wel veel plezier!! Het zijn gave landen!

Campings in Noorwegen vonden wij altijd via de daar lokale campingorganisaties en veelal stopten we gewoon bij een camping onderweg die ons geschikt lijkt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:02

Zou juist een camper doen aangezien je in Noorwegen mag wildkamperen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:02

Ik raad je zeker aan om lofoten te bezoeken btw

Fangio

Re: Naar de Noordkaap met de auto! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:26

Wij hebben de reis in 3 weken gedaan (konden helaas niet langer vrij krijgen) maar reken op maximaal 500 km per dag rijden als je niet de hele dag in de auto wil zitten.
Op de poolcirkel het bezoekerscentrum vond ik leuk om eens te bezoeken en ook het "echte" huis van de kerstman in Rovaniemi was leuk.
Zeker in het noorden je hotels van tevoren boeken, want er zijn er daar niet zoveel en regelmatig is alles volgeboekt! Moest je dan ook later dan gepland aankomen bij een hotel, zeker even bellen, zodat ze je kamer niet al vrijgeven aan iemand anders.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:26

Wanneer ga je? Deze zomer of richting winter? In de winter moet je uiteraard met sneeuw en donker rekening houden.

Sowieso: vergis je niet in het weer. Ene moment kan de zo'n schijnen en vervolgens lig je in je tentje in een gigantische storm.

Je kunt in heel Scandinavië inderdaad wildkamperen, dus een camper of tentje is eigenlijk wel heel handig. Zeker omdat de afstanden best groot zijn en je het rijden zomaar zat kunt zijn dat je liever gelijk stopt ipv nog 100km doorrijdt...maar dat is uiteraard wat jullie fijn vinden en mogelijk is.

In het noorden zijn trouwens niet heel veel dorpjes etc dus hou rekening ermee dat het soms even kunt duren voor je een benzinepomp tegenkomt.

En altijd je lichten aan, ook overdag.

Schiet me nu even niks meer te binnen, maar wie weet komt er nog meer :)

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 10:41

We willen van het zomer. We hebben 4 weken de tijd. Dat wildkamperen is wel handig om te weten, aangezien we inderdaad in sommige gebieden erg weinig campings konden vinden.

Het liefst zouden we met een camper gaan inderdaad, maar alleen een camper huren is al zo ontzettend duur en dan komen daar alle andere kosten nog bij... pffff... Dus als iemand nog een camper te huur heeft / weet voor een zacht prijsje dan houden we ons aanbevolen!

We zaten er trouwens wel aan te denken om stukken met de boot / nachttrein te doen. Maar alleen Finland heeft een slaaptrein waar je met de auto op kan toch? En klopt het dat de overtocht van Zweden naar Finland echt heel duur is? We zagen prijzen van 800 euro voorbij komen, of kijken wij dan bij een verkeerde rederij?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:46

Waarom niet met het vliegtuig richting het noorden en vanaf daar met de camper? Vliegtickets zijn niet extreem duur als je goed zoekt. En dan kan je echt van de omgeving genieten ipv alleen maar met de auto rijden.

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 10:49

Maar moet je dan de camper niet weer terug brengen naar de locatie waar je hem op hebt gepikt? En kun je campers huren daar dan/ wat is betrouwbare verhuur dan? En wat zijn de prijzen daar dan? Want van wat ik weet is Scandinavië niet goedkoop, maar dat kan ik verkeerd hebben hoor! ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:02

Finland heeft inderdaad een autoslaaptrein van Rovaniemi naar Helsinki. Ik zou echter niet aanraden om die route te nemen omdat je dan een heel groot (en mooi) stuk van Zweden mist. Ik ben gek op Finland, ben er vorige week nog geweest, maar ik vind het wat landschap betreft het saaist. Zeker het zuiden. Wellicht is de oversteek Vaasa (Finland) naar Umea (Zweden) een optie. Dat is halverwege de Botnische golf en zo pak je van beide landen nog een stuk mee.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:03

Bij travelhome kun je kijken

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 14:02

We hadden in gedachten om dan op de heenweg de route door Finland (met slaaptrein dus) te nemen en dan de terug weg een stuk langs de Noorse kust en dan boven aan Zweden weer in terug naar beneden. Maar als ik het goed begrijp is Noorwegen leuker om door te reizen dan Finland?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:19

Noorwegen heb ik paar weken met auto gereden. Nooit hard.. veel bergen.. geite en schapen lopen er ook bijvoorbeeld gewoon op de weg, veel tunnels.. maar ontzettend mooi land. Ga er niet uit eten.. byv de mcdonalds was toen al 25 per persoon..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:37

Ja Noorwegen is echt veel mooier! :j Ik zou de heenweg zo doen: https://goo.gl/maps/cYruFLY6Ee42 En dan via Orebro ipv over Stockholm, maar dat is persoonlijke voorkeur. :) Als je toeristisch tips wil: boven Jönköping kom je aan de rechterkant langs dat lange meer. Halverwege heb je Grenna, een ubertoeristisch maar heel gezellig stadje. Als je veel tijd hebt kan je daar ook oversteken naar het eiland. Orebro vind ik zelf een leuke stad en de route langs Vasteras is zo uit mijn hoofd wel mooi. Bij Sala heb je een zilvermijn die je kan bezoeken en een prima camping voor een nachtje. De omgeving van Sundsvall (Hoge Kusten) is echt heel mooi. Noordeleijker ben ik op die route in Zweden in ieder geval niet geweest.

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 14:56

Oké. Ondertussen van alles gebeurd hier, dus nog geen tijd gehad om onze vakantie te regelen.

Ik zit nu even te kijken naar de optie vliegen en dan camper huren, maar dat geld hebben we niet hoor! Tenminste niet voor een vakantie...

26 dagen een camper huren via Travelhome, in Noorwegen oppikken en dan in Zweden weer inleveren of in Finland dat maakt qua prijs geen verschil, goedkoopste optie: 8700 euro... :?

Sorry ik wil echt graag naar de Noordkaap, maar dat wordt me echt te gek. Als je dan in Nederland kijkt voor camper verhuur, zodat je met de camper vanuit Nederland vertrekt en daar ook weer inlevert dus zonder vliegen, kom je ook al op minimaal 1000 euro per week. Dan ben je dus voor 4 weken alleen al 4000 euro aan camper huur kwijt komt al het andere nog overheen. Zelfs een vliegvakantie naar de Malediven is nog goedkoper... :n

Tenzij iemand nog andere opties weet, zie ik een camper huren niet gebeuren...

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:01

Wij zijn er vorig jaar geweest, heen via zweden naar de Noordkaap, terug via de fjorden en lofoten naar Oslo. In totaal vanuit Emmen zo'n 7500km. Ik heb mazzel, mijn vriend is chauffeur dus gewend om hele dagen te rijden. Alles met onze eigen auto en in cabins op campings die ontzettend comfortabel zijn!

Mocht je ons reisplan willen mag je me altijd pb sturen. We hebben ook veel op basis van de lonely planet gedaan.

Ik kan het je absoluut aanraden, een van de mooiste vakanties die we hebben gedaan.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:03

Kijk eens op Air B&B. Die hebben vaak leuke plekjes voor niet veel geld. Vaak weten de "locals" wel wat er voor moois/leuks te zien is in de buurt. Echt een aanrader.

Met de auto rondrijden is heerlijk en er is veel te zien onderweg. Je zou met de boot vanaf Denemarken naar Stavanger kunnen varen. Als je even goed je best doet kun je voor een paar tientjes over. Stavanger is al een leuk stadje en daar is ook wat te zien en te doen in de buurt. Preikestolen bijvoorbeeld. Of Dalsnuten.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:33

Wij zijn een aantal jaar geleden met de camper naar de noordkaap gereden, Zweden heen, Noorwegen terug, was geweldig *D (wij hadden het geluk dat we camper konden lenen). 7000 kilometer in 3 weken gereden! Het eerste stuk (zuiden van Zweden) hebben we vrij snel gedaan. Wel stockholm en upsalla bezocht. Vanaf Lapland rustiger aan gedaan en veel gewandeld in de national parks. Je kan daar ook niet zoveel kilometers op een dag doen. Vooral niet bij bv de Lofoten, waar je soms een half uurtje rijdt, op de boot wacht, overtocht, weer uurtje rijden, overtocht, etc etc..

De noordkaap zelf vonden wij een gigantische tegenvaller, supertoeristisch en wij betaalden geloof ik 100 euro om daar te mogen parkeren en dan kan je alleen op de foto met die bol :') Later op de dag zijn we naar het echte noordelijkste puntje gewandeld, wel een lange tocht van 6 of 8 uur, maar zoooveel mooier en zo stil!

Terugweg hebben we het noorden van Noorwegen weer langzaam aan gedaan, via Lofoten en route 17.

Zuiden weer sneller naar de boot terug gereden, wij hebben de keuze gemaakt om vooral het noorden van deze landen uitgebreid te bezoeken, het zuiden gaan we later nog wel een keer heen, is toch dichterbij en alles in 1x kan niet.

Het mooiste vond ik echt de natuur en het wild-kamperen. Onderweg vissen, kampvuurtje maken, visje boven het vuur :-) Elanden gezien, sta je in een fjord, zie je dolfijnen springen <3 Doen waar je zin in hebt. Wij hebben ook wel veel geluk gehad met het weer, kan me voorstellen als het veel regent het niks aan is..

Als je wil kan ik via pb onze site wel doorsturen, daar staat ook onze route op.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:34

Klinkt precies als onze reis Solistar! Ik wil graag snel nog een keer het zuiden doen inderdaad.

mvrdehaan ik heb je PB gedaan. Kan helaas geen word bestanden toevoegen aan PB, dus als je zou willen mag je je email delen met me :)

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 19:51

Thanks voor de reacties!

Ik heb al mensen PB-tjes gedaan!

Ik zou ook graag met de camper gaan en we gaan inderdaad naar de Noordkaap omdat m'n vriend graag het noordelijkste puntje van Europa wil bezoeken. Inderdaad al vaker gehoord dat de Noordkaap zelf erg toeristisch is, dus daar is het ons ook niet om te doen, meer om de reis zelf.

Ik zou inderdaad echt graag met een camper gaan, zodat je vrij bent om te gaan en staan waar je maar wilt, maar ja wij kennen niemand die een camper heeft en die wel uit zou willen lenen, dus helaas...