NZ-vriend op bezoek in NL, wat MOETEN we gaan zien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

NZ-vriend op bezoek in NL, wat MOETEN we gaan zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:37

Hallo!

In April komt m'n Nieuw Zeelandse vriend naar Nederland. Mede om mijn ouders te ontmoeten, de omgeving te zien waar ik ben opgegroeid en mij ''op te halen'' voordat we naar Australie gaan.
We hebben ongeveer twee weken; met een paar dagen in de UK. Dus zeg, 10 dagen..

Nu hebben we Koningsnacht en Dag al gepland in Amsterdam.. uiteraard een must see. We zijn overigens van de zomer enkele dagen in Amsterdam geweest dus Heineken tour, grachten boot etc hebben we al gedaan.
Aangezien m'n broer in Rotterdam woont gaan we ook 2 nachten daar naar Rotterdam (voor Koningsdag) en dan kan hij Rotterdam zien en wellicht Den Haag en bijv. Madurodam (Nederland in een notendop.)

Hij zegt bijv; ik wil de windmolens zien.
Tja.. waar vind ik die? _O-

Is Volendam bijv een must see voor toeristen? Ik ben er zelfs bijv. nog nooit geweest. Wat is nog meer een goed idee om te zien?
Utrecht Keukenhof? Of is dat ''overrated'' en kan ik beter ergens anders heen om tulpen velden te zien (staan die eigenlijk al in bloei midden/eind april?)

Ik woon in Weert dus we zullen soms de auto hebben maar voornamelijk de trein; weet iemand of er een voordeelkaart is voor meerdere dagen treinreizen?
Ik woon zelf al 3 jaar niet meer in NL dus wellicht zie ik je bepaalde trein acties over mijn hoofd.

Anyway, ik heb eventjes adviezen nodig.

Brand los O:)

Oja; als we daar een hotel overnachting bij moeten doen ofzo da's geen probleem. :)

Edit: Ik ben opgegroeid in omgeving Zuid - Limburg; dus 3 landen punt, de doolhof, epen ijs en Maastricht zullen waarschijnlijk al wel mee gepakt worden.
Laatst bijgewerkt door Nagini op 17-02-16 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

YOURLOVER

Re: NZ-vriend in NL, wat moeten we gaan zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:38

Het drielandenpunt in Vaals is ook heel leuk om te zien. Neem je meteen een 'ander' stukje Nederland mee door in het prachtige heuvelland te rijden. :)

Nagini

Re: NZ-vriend op bezoek in NL, wat MOETEN we gaan zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:39

Oh die stond inderdaad ook al op de lijst. Ik ben van Zuid - Limburg, dus die pak ik automatisch mee. Zal even de OP aanpassen. Dankje.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:42

Bedoelt hij echt de windmolens als in die smalle witte of de ouderwetse molens?
Volendam is wel een aanrader maar ook redelijk duur.

Misschien nog een paar dagen naar Ameland ofzo, lekker sightseeing en fietsen door de duinen en de vuurtoren op ofzo _O-

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:42

In Rotterdam is misschien de Euromast leuk? Daar wat drinken/eten bijvoorbeeld?
Madurodam is wel erg leuk trouwens! Dat zou je kunnen combineren met Scheveningen

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:43

Als je toch in de buurt van Rotterdam bent: voor molens Kinderdijk?

Of Volendam eventueel combineren met Zaanse schans.

Deltawerken / Neeltje Jans zijn ook wel typisch Nederlands.

Waarschijnlijk staan de bloembollen al wel in bloei. Je kan naar de keukenhof, dat zal wel erg druk zijn ;-) Of combineer een ander uitstapje met langs de bollenvelden rijden als je een dadje de auto hebt.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:43

zuiderzee museum? erg leuk!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:44

Windmolens: Kinderdijk?
Of madurodam, heb je alles in een keer :+

Scheveningen vinden buitenlanders ook altijd heel bijzonder.. De pier is nu weer open dus dat is altijd wel erg leuk. een dagje naar de efteling?
En delft is ook altijd erg leuk! grachtjes, studenten, delfts blauw :))

Kijk even op spoordeelwinkel.nl voor treintickets/aanbiedingen!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:48

Oh wauw ze stromen binnen. Ik kom net toevallig op de website van Kinderdijk. Dat is zeker een must see, hij wilt inderdaad de ouderwetse zien, de typisch zijn voor NL.

Zaanse schans moet ik op zoeken.

Deltawerken zijn inderdaad ook een idee.

Zuiderzee museum vond ik geweldig als kind, dus ook die zal ik eventjes opzoeken.

Euromast zei m'n broer ook, dus ook die gaat even op de lijst.

Zal ook eens kijken waar je echt de bloembolvelden kunt vinden.

Ik denk dat Ameland wellicht iets te ver uit de richting is, misschien weer iets voor een andere keer.

Dank voor de spoordeelwinkel tip :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:49

De Veluwe! Hoorde laatst van een paar Duitsers dat ze al die heide zo mooi vonden.
Voor windmolens tja moet je gewoon een rondje snelweg doen.. maar het is veel leuker om een 'normale' graanmolen te bezoeken waar je ook binnen mag. google geeft dit:
http://www.molens.nl/site/molenlocator. ... wwod2TIOsg
Dagje dierentuin is natuurlijk ook leuk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:52

Openlucht museum arnhem !

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:56

jorretje schreef:
De Veluwe! Hoorde laatst van een paar Duitsers dat ze al die heide zo mooi vonden.
Voor windmolens tja moet je gewoon een rondje snelweg doen.. maar het is veel leuker om een 'normale' graanmolen te bezoeken waar je ook binnen mag. google geeft dit:
http://www.molens.nl/site/molenlocator. ... wwod2TIOsg
Dagje dierentuin is natuurlijk ook leuk.

Dat is een goede tip!
Even mijn woonplaats in getypt en alleen rondom mijn omgeving staan al 11! molens. :D Da's misschien net zo leuk als Kinderdijk. Moet eventjes inlezen in Kinderdijk wel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:56

Super leuk om lekker toerist in eigen land te spelen.

- Keukenhof is in april ontzettend leuk om te bezoeken en staat dan helemaal in bloei.
- Amsterdam als het geen Koningsdag is. Wandeling door de 9 straatjes, rijksmuseum bezoeken en ergens lekker lunchen of dineren.
- Vlakbij Rotterdam ligt de Kinderdijk, een iconische dijk met ouderwetse windmolens, misschien te combineren als je in rotterdam bent.
- Dagje Efteling en dan met name het sprookjesbos is in mijn ogen ook wel echt Nederlands en hoort ook wel echt bij de Nederlandse (kinder)jeugd.
- Dagje Flevoland, wat voor buitenlanders super indrukwekkend is omdat het opgespoten land is. Leuk om met de trein naartoe te reizen. Veel moderne windmolens te zien.
- Waddeneilanden, met name Terschelling is dan leuk vanwege de enorm brede zandstranden.
- Dagje fietsen huren en dan door typisch Hollands polderlandschap fietsen, langs een kaasmakerij/boerderij waar je evt. zelf kaas kan maken.
- Stroopwafels halen op de markt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:59

Ga je alles alleen vanuit weert doen of blijf je hier en daar een nachtje slapen?

Als je bijv in amsterdam bent zit je zo in Zaanse Schans (kwartiertje met de trein, dan kwartiertje lopen)
Dan heb je gelijk de molens gehad.

Tussen Alkmaar - Den Haag liggen de bollenvelden. Keukenhof is leuk maar duur.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:01

Molens kan je combineren met bezoekje aan Volendam. In de polders van Noord Holland staan er zat. O.a. in de Schermer. Daar staat ook een molen die je kan bezoeken.
http://www.museummolen.nl/index.php/nl/
Heel erg toeristisch is ook de kaasmarkt in Alkmaar. Vanaf eind maart tot begin september op vrijdagochtend.
Verder is Marken ook leuk als je naar Volendam gaat.
Misschien dagje strand of duinen.

Lees over de bollenvelden, die staan in april vol in bloei. Dus de goede tijd. In Noord Holland zijn die zat te vinden. Anders de Keukenhof in Lisse bezoeken (wel druk!).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:04

Openluchtmuseum :j
Efteling :D
Diverse oudere steden (Maastricht, Amsterdam, Dordrecht, Gouda, Utrecht, Den Bosch, enz).
Keukenhof
Scheveningen en meteen strand meepakken
Veluwe
Paleis het Loo
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 17-02-16 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:06

Den Haag, rondje over Binnenhof nu het nog open is. Scheveningen vinden veel mensen ook leuk om te zien. Madurodam is een aanrader.

Bollenvelden zijn o.a. rondom Sassenheim. Kun je makkelijk met de trein naartoe.

Marken vond ik erg leuk om te zien.

De Afsluitdijk misschien?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:08

ingvdh schreef:
Ga je alles alleen vanuit weert doen of blijf je hier en daar een nachtje slapen?

Als je bijv in amsterdam bent zit je zo in Zaanse Schans (kwartiertje met de trein, dan kwartiertje lopen)
Dan heb je gelijk de molens gehad.

Tussen Alkmaar - Den Haag liggen de bollenvelden. Keukenhof is leuk maar duur.

We zouden hier en daar een nachtje kunnen blijven slapen.

Wellicht huren we een auto als dat makkelijker is dan OV.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:10

Kinderdijk voor de molens idd. En de Efteling vind ik echt een must :D

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:11

Efteling! Mijn broer woont in London met zijn vriendin en toen zei hier waren zijn we naar de Efteling geweest en ze vond het echt fantastisch! Ze heeft het er nog steeds over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:14

Kinderdijk heb je veel molens, die omgeving is ook mooi.
Naast dat zou ik zeggen rij een dagje naar noord/oost nederland, vechtdal bv of twente, hunebedden en/of het boomkroonpad. Als je daarheen rijd kun je je route kiezen zodat je vanuit de auto ook nog wat mooie dingen kunt zien zoals de enorme kassen of velden vol gekleurde bloemen.

Efteling is wel erg mooi, maar voegt dat echt wat toe? Is niet typisch nederlands en pretparken heb je ook elders in de wereld.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:15

Ik vind Efteling wel echt een stukje geschiedenis van Nederland hoor :j en of dat wat toevoegt? Een hoop plezier en leuke herinneringen? Denk dat allen maar windmolens kijken, tulpen plukken en Hollandse kaas eten ook niet leuk is...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:17

Pak de trein naar Groningen. Dan heeft ie heel nederland gezien _O- .
Maar Groningen is een prachtige uitgaanstad. Leuk om een nachtje te blijven.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:18

Ja Efteling zet ik er alleen op als we tijd over zouden hebben. Ben het met je eens Annaliesdj.

Ik zal even kijken met Twente. Weet niet of we zoveel tijd hebben om en Zuid Limburg te doen, EN Noord/Zuid holland EN Zeeland (hij wil heel graag de Delta werken zien als Civiel Engineer) EN Twente e.d.

Groningen is bijv echt te ver uit de richting, voor nu helaas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:20

Nagini schreef:
(hij wil heel graag de Delta werken zien als Civiel Engineer)

O in dat geval zou ik me daar even in verdiepen en eens kijken wat dan interessant is voor hem, nl is natuurlijk wel HET land daarvoor.