Kyrenia, Cyprus. Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Kyrenia, Cyprus. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 17:47

Ik heb net een vakantie geboekt via Corendon naar Hotel Merit Park in Kyrenia, Cyprus. Ik ga met bokker MarlonNaldo en we vliegen op maandag 3 oktober.

Het is voor mij jaren geleden dat ik echt op vakantie ben geweest en kan nog steeds niet geloven dat ik het nu echt kan betalen. :oo

Het hotel: http://www.corendon.nl/cyprus/kyrenia/m ... =photo-tab

Nu ben ik aan het zoeken wat er nou leuk is om te doen in Kyrenia of omliggende stadjes. Zie al dingen zoals oude kastelen en een klooster en dat vind ik al super gaaf!

Zijn er bokkers toevallig hier ook al eens geweest? Hoeft niet hetzelfde hotel te zijn maar op Cyprus en kan ons wat aanbevelen.

Picassox

Re: Kyrenia, Cyprus. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:24

Ik zal hier later even reageren, ik ben op Cyprus in Kyrenia geweest!

MonDos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:36

Ik ben er 2x geweest. Leuk is om een dag te gaan varen op de zee. er zijn genoeg bootjes die elke dag vertrekken vanuit de haven. Verder is t ook leuk om naar het Griekse gedeelte te gaan. Is al een hele beleving om de grens over te gaan. En je kan lekker eten in de stad.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:42

Is het eten een beetje betaalbaar? Restaurants?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:32

Ik reageer ook even later. Heb 2 jaar op Cyprus gewoont.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:25

Even een stipje, ben er afgelopen jaar 6x geweest want mijn vriend studeerd er en wil er mischien mijn master gaan doen.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:38

Ik stip heb ook even.

Ik ben de gelukkig MarlonNaldo die met Bellatrix mee gaat *\o/* *\%/*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 09:36

Zijn er al mensen die iets meer kunnen vertellen? :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:05

Ik ben in 2014 op Cyprus geweest, toevallig ook Kyrenia. Was er toen met organisatie Crusj.

To do: Bellapais, jeepsafari, (wij hadden een Australische guide, kon ook erg veel vertellen over Noord-Cyprus), het kasteel, Nicosia (de hoofdstad, kun je eventueel ook even naar het Griekse deel), Famagusta, het stadje.(ook ivm de scheiding hier, erg vreemd om te zien. Je kan er het strand op aan de zuidkant van het stadje en dan zie je de vervallen hotels). Salamis is sowieso een aanrader, daarna even chillen op het strand (goed te combineren met Famagusta) en als je toch Salamis-Famagusta bezoekt ga dan ook even langs het St. Barnabas Klooster.

Eten is zeker betaalbaar :)

Veel plezier!

(NB: http://www.travelvalley.nl/algemeen/noo ... nnismaking hier kun je ook veel uithalen)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 17:41

Bedankt voor alle tips en info!! :D
Ik wilde idd al naar dat klooster!

Fijn te lezen dat eten betaalbaar is, we willen ook wel een paar keer uit eten.
Zijn al die plaatsen met het OV te bereiken of is het handig om een taxi te nemen of zelf iets van een auto/scooter te huren?

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:35

Bellatrix schreef:
Bedankt voor alle tips en info!! :D
Ik wilde idd al naar dat klooster!

Fijn te lezen dat eten betaalbaar is, we willen ook wel een paar keer uit eten.
Zijn al die plaatsen met het OV te bereiken of is het handig om een taxi te nemen of zelf iets van een auto/scooter te huren?

Ik denk dat zelf een Quat huren zoiezo wel heel leuk is :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:41

Taxi is ook goed te doen. Quat kan, maar zij rijden wel links. Houdt daar rekening mee. En verder genoeg dolmusbusjes

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:17

Tip 1 Als ik jullie was zou ik een auto huren. Dat is de makkelijkste manier om je te verplaatsen en verdwalen zal niet snel gebeuren, want er zijn maar 3 hoofdwegen.

Tip 2 Ga naar het meest noordelijke puntje. Dat heet Lapta. Daar lopen wilde ezels (die niet wild zijn) rond. Het is een hele mooie omgeving.

Tip 3 Famagusta. Dat is een oude stad met veel geschiedenis. Vraag ook zeker naar de "spookstad)" . Dat gedeelte is ten tijden van de oorlog verlaten en nu nog precies zoals het toen achter gelaten is. Het is van niemand en het leger zit daar gebivakkeerd.

Tip 4. Kyrenia in de volksmond Girne genoemd. Erg gezellig tegenwoordig wel heel toeristisch. Een avondje eten aan de haven is zeker een aanrader!

Tip 5 Nicosia in de volksmond lefkosia genoemd. Een oude binnenstad met de grens naar de Griekse gedeelte. Als je de grens overgaat en afwijkt van de drukke westerse straat dan kom je ook in een soort spookstad gedeelte.

Tip 6 Het kasteel en klooster zijn al genoemd.

Tip 7 Langs de weg en kleine restaurantjes kan je veilig eten. Ik heb er 2 jaar gewoond en ik heb een hele gevoelige maag, maar ik ben nog nooit ziek geworden.

Tip 8. Mocht je ergens willen paardrijden dan heb ik nog wel een paar adresjes voor je ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 11:23

Super tips!! Dank je wel!! :))
Daar paardrijden lijkt mij wel wat, denk dat Marlon dat ook wel tof zou vinden! :))
Cap mee dan zeker? Of mag je daar zonder rijden? (ding neemt veel ruimte in in de koffer...)

Krijg er door jou tips zoveel zin in!! :):)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:27

Nog een tip: de vijf vingerige berg. Dat is het hoogste punt als ik het goed heb. Daar zit een heel gezellig restaurantje. Ook kan je vanaf daar heel makkelijk de bergen/ heuvels in lopen.

Ik over het paardrijden zal ik iemand even contacten.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:27

Wij hebben bewust niet voor een huurauto of iets dergelijks gekozen ivm het feit dat ze soms rijden als gekken (zeker op de smalle bergweggetjes zonder vangrail) en ze links rijden. Wij hebben alles met dolmussen (plaatselijke busjes/taxi's van een paar cent) afgelegd, wat heel goed te doen is!

Paardrijden hebben wij daar toen bewust ook niet gedaan. Plekken waar wij zijn geweest stonden de paarden er zeer zeer slecht bij en wilden wij dus niet rijden.

Kasteel/klooster is heel gaaf en zeker de moeite waard!

Uiteten is meer dan betaalbaar! Wij zijn 10 dagen lang altijd uiteten geweest en misschien met twee personen 250/300 euro eraan kwijt geweest totaal voor lunch en diner voor twee personen. Dus wij vonden dat echt heel erg goedkoop!

Nicosia was erg bijzonder, zeker om de grens naar het westerse gedeelte over te steken is een bijzondere ervaring!

Verder is Kyrenia een mooi havenplaatsje waar je prima kan eten in de haven en bij de haven. Meeste zijn prima restaurants!

Oh, en wat wij een gave ervaring vonden was een Jeep Safari! Dan zie je het gehele eiland en de bergen, erg gaaf om te doen. Daarnaast vonden wij het duiken ook erg leuk en mooi in Cyprus! :)

Veel plezier alvast!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 11:48

Super bedankt voor je ervaringen!! Die jeep safari klinkt zeker goed!!
We zitten in een all in hotel dus zullen niet elke avond uit eten gaan maar zeker wel een paar keer.
Fijn te horen dat het eten goed is!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 21:08

Kan je trouwens gewoon pinnen? :+ Zijn er automaten te vinden?
Of is het slim om alvast een bedrag van te voren te pinnen en mee te nemen en daar maar 1x te pinnen? Ik wil ongeveer €40/€50 per dag hebben om uit te kunnen geven. Zou dat genoeg zijn voor al die leuke dingen die jullie opnoemden? :')

En hebben ze daar gewone stopcontacten? O:) Of heb ik een wereldstekker nodig?

En kan je het kraanwater daar gewoon drinken of kan ik beter flesjes kopen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:15

Je kan gewoon pinnen, maar je betaalt er wel in lira's dus je betaalt ook een zekere toeslag over het gepinde bedrag. Stopcontacten zijn normaal en ik heb daar wel een flesje water gekocht ipv kraanwater. Voor mondspoelen is het prima.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 21:20

Oh, geen Euromunt dus? _O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:43

Turkse lira. Je vliegt ook met een tussenstop in Turkije voordat je doorvliegt. Dit omdat Noord-Cyprus alleen wordt erkend door Turkije en daarom wordt er niet rechtstreeks gevlogen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 21:58

Ik heb idd een tussenstop in Turkije...wist al niet waarom. :+
Ik ga mij es even verdiepen in de Turkse Lira...

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:39

Haha de turkse lira daald op dit moment tegen de euro dus dat is positief voor jullie.

Ik ben een maand geleden naar Cyprus verhuids voor mijn vriend, werk nu in Nicosia, de griekse kant, maar mijn vriend woont in Famagusta.

Girne, zeker in de haven gaan eten, betaalbaar en gezellig, daarnaast lekker eten!
Ook is een boottrip zeker aan te raden, worden er veel aangeboden dus keuze genoeg.

Wanneer jullie met de bus willen reizen is dat heel goed te doen, elke 20 min gaat er een bus van het centrum van Girne naar bv. Famagusta of Lefkosia en daarnaast zijn de taxi's ook goedkoop, betaal in Famagusta 10 lira, 3 euro om van de ene kant naar de andere kant te komen.

Castle in Girne/ Kyrenia is zeker de moeite waard, nu een paar keer geweest, maar blijft mooi.

In Lefkosia is het zeker interessant eens de grens over te lopen, kan gewoon met een nederlands paspoort, ik doe het nu een paar keer per week dus het is nu redelijk normaal, maar de eerste keren was dit best een vreemde ervaring. In het centrum van Lefkosia zijn een paar grensovergangen waar je alleen lopend overheen kan, ik zou hier eentje bekijken. Ook leuk trouwens om het verschil tussen de griekse en turkse kant te zien. Zodra je de grens over bent is het toch een andere sfeer, griekse kant is net even moderner en ook wat toeristischer.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 05:36

Met Euro's kan je ook betalen maar je krijgt meestal terug in lira's.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 06:04

Kijk eens op Tripadviser....met wat te doen op Cyprus....krijg je ook tips en ook de
restaurantjes zijn er te vinden!
Veel plezier alvast gewenst...