(Actieve) vakantie Oostenrijk, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

(Actieve) vakantie Oostenrijk, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 14:10

Hoi bokkers,

Mijn vriend en ik hebben besloten deze zomervakantie (juli/augustus) een keer niet naar Frankrijk of Italië te gaan, maar naar Oostenrijk. Als kind kwam ik jaar in jaar uit elke zomervakantie in Oostenrijk, dus ik heb best wel een hoop plekken al gezien (vooral de omgeving van Vorarlberg, Salzburgerland, Tirol en Karinthië), echter vind ik het lastig om een geschikte vakantieplek uit te kiezen. Wel gaat onze voorkeur uit naar Tirol (mijn vriend is nog nooit in Oostenrijk geweest en ik vind dat hij een Tiroler abend moet meemaken :D) of Salzburgerland.

Wij zijn actieve mensen die graag wandelen (bergwandelingen vinden wij leuk, klettersteigen daarentegen niet. :+), fotograferen en mooie dorpen/meren/natuurgebieden bezoeken. Ik ben dan ook op zoek naar een locatie waarbij wij deze dingen goed kunnen combineren. Mijn eerste ingeving ging uit naar het Ötztal of het Zillertal (i.v.m de Krimmler watervallen die dichtbij zijn). Het is sowieso de bedoeling dat wij op de terugreis een tussenstop en overnachting maken in Salzburg (stad).

Zijn er bokkers die mij advies kunnen geven? Welke locatie(s) vind jij het mooist? Do's, don'ts? Misschien zelfs een aanrader voor een bepaald appartement/vakantiehuisje?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:51

Ik ben in zowel Otztal als Salzburgerland geweest, beide zijn hier prima geschikt voor.

Nadeel van otztal is dat als je wat verder in het dal zit je vrij lang onderweg bent om naar een ander dal te gaan.

In het Salzburgerland rijd je wat makkelijker een stukje verder. Je zit dan ook gunstiger tov Salzburg.

Wij hebben o.a. een keer in de buurt van Abtenau gezeten, er is een Nederlandse die bemiddelt voor boeren die daar appartementen verhuren. Hele goede prijs/kwaliteitverhouding. uitstapjes die wij van daar uit gedaan hebben: Salzkammergut, Dachstein massief, ijsgrotten, Gollinger waterfall, diverse klammen, roofvogelshow boven op een berg, dagje Salzburg met dierentuin en slot etc.

Als je interesse hebt kan ik even kijken of ik nog wat foto's kan vinden. Wij hebben ook voornamelijk gewandeld en gefotografeerd.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 10:59

gaucho schreef:
Ik ben in zowel Otztal als Salzburgerland geweest, beide zijn hier prima geschikt voor.

Nadeel van otztal is dat als je wat verder in het dal zit je vrij lang onderweg bent om naar een ander dal te gaan.

In het Salzburgerland rijd je wat makkelijker een stukje verder. Je zit dan ook gunstiger tov Salzburg.

Wij hebben o.a. een keer in de buurt van Abtenau gezeten, er is een Nederlandse die bemiddelt voor boeren die daar appartementen verhuren. Hele goede prijs/kwaliteitverhouding. uitstapjes die wij van daar uit gedaan hebben: Salzkammergut, Dachstein massief, ijsgrotten, Gollinger waterfall, diverse klammen, roofvogelshow boven op een berg, dagje Salzburg met dierentuin en slot etc.

Als je interesse hebt kan ik even kijken of ik nog wat foto's kan vinden. Wij hebben ook voornamelijk gewandeld en gefotografeerd.

Bedankt voor je reactie! Abtenau ligt inderdaad erg gunstig als ik het zo zie op de kaart (ik zou namelijk ook graag eens Berchtesgaden bezoeken in Duitsland en dat ligt er niet ver vandaan). Weet je toevallig of die Nederlandse die bemiddeld een website heeft of misschien haar contactgegevens?

Dachstein ben ik zelf ook geweest (Ramsau am Dachstein), prachtig gebied, kun je ook heerlijk paardrijden trouwens. :Y) Gollinger waterval ken ik niet, ga ik eens opzoeken!

Als je foto's hebt en het niet te veel moeite is, vind ik dat wel leuk om te zien. :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:06

website gevonden:
http://boerderij-vakantie.nl/

Berchtesgaden is zeker een aanrader en makkelijk te bereiken vanaf abtenau.

Ik kijk vanavond even of ik wat foto's kan opzoeken.

MarliesV

Re: (Actieve) vakantie Oostenrijk, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:10

Otztal is uitermate geschikt voor wat jullie willen. Ik zou dan ongeveer ter hoogte van het midden gaan zitten.

Voorin het dal bij Umhausen zit ook nog een leuke waterval en achterin kan je bij Solden naar de gletchers en naar de pas die uitkomt in Italië, heel veel mogelijkheden om te wandelen. Mooi zwemmeer in het dal enz.
Innsbruck is ook prima bereikbaar en leuk voor een dagje stad.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:15

Ik zou zeggen het Zillertal! Heeft alles wat je nu opnoemt! Zit ook een heel leuk pension. Pension Mariandl in Ramsau im Zillertal!!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 11:24

@ gaucho: super, bedankt voor de website! Ik ga even rondneuzen. :D

@ MarliesV: Ötztal leek mij inderdaad ook wel geschikt, omdat je er prima kunt wandelen. Alleen ben ik wel een beetje bang voor wat gaucho zei; dat je er vrij lang over doet met de auto om het gebied een beetje uit te komen. Innsbruck staat ook wel op mijn lijstje om nog een keer te zien, dus wat dat betreft is het Ötztal wel een goed idee!

@ SSmonamiSS: Bedankt voor de tip, ik ga het pension even opzoeken! :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:44

Zoals beloofd wat foto's van omgeving Abtenau:

Wandeling Dachstein:

Afbeelding

De waterval bij Golling:

Afbeelding

wandelgebied bij Abtenau:

Afbeelding

'Muhlenrundweg' wandeling vlakbij Abtenau rondom oude watermolens en een riviertje:
Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:46

Nog even een tip: verdiep je in het aanschaffen van een salzburgerland card als je daarvoor kiest. Dan zijn diverse attracties gratis. Heb je er zo uit als je bv een paar keer met een lift gaat. Ik neem aan dat ze voor het otztal wel iets vergelijkbaars hebben.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:48

Ik ben helemaal fan van Neustift om stubaital (Tirol).
Je kunt daar echt heerlijk op verschillende bergen wandelen. Neustift ligt in het dal. Ook kun je er paragliden, raften er zit een klimpark in de buurt, rodelbaan en Innsbruck is ook goed te bereiken voor een dagje shoppen of cultuur snuiven.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:48

Berchtesgaden is idd een heel leuk gebied.
Je bent ook snel in Salzburg voor een bezoekje aan de stad.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 12:21

Prachtige foto's, Gaucho! Salzburgerland card is zeker een goede tip. :)

@ Tinkertje89: Stubaital ben ik niet zo bekend mee, ga ik even naar kijken, bedankt!

Weet iemand toevallig wat het gunstigste gebied is in Oostenrijk qua weer (reistijd eind juli/begin augustus)? Ik heb wel eens gehoord dat Karinthië het beste is qua weer, maar gek genoeg trekt het gebied mij niet zo. (En de keren dat ik er ben geweest, kwam het met bakken uit de lucht. :+)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:25

Qua weer zou ik 2 opties open houden om naar toe te gaan.

Stubaitall ligt vrij dicht bij het Otztall maar het weer kan er echt heel anders zijn. Ben een keer in 1 vakantie in beide dalen geweest waarbij het in de ene vrij fris en bewolkt was een aantal dagen en in het andere dal juist zalig en zonnig.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:33

denk dat fieberbrunn ook heel geschikt is.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:19

Over het algemeen de zuidkant van de Alpen, maar weer kan gewoon heel wisselend zijn, zelfs per dal. Nadeel van bv diep in het Otztal zitten is dat je niet zo snel in een ander dal bent.

In juli/augustus zou ik rekenen op mogelijk onweer aan het eind van de middag / 's avonds.

Ook ten zuiden van de Alpen maar niet in Karinthie is Osttirol / Lienzer Dolomieten. Ben ik zelf nog niet eerder geweest maar lijkt me wel een mooi gebied.

Ik ga zelf in september naar de Italiaanse dolomieten, net over de grens met Oostenrijk.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:53

gaucho schreef:
Zoals beloofd wat foto's van omgeving Abtenau:

Wandeling Dachstein:

[ [url=m/EdzHRG.jpg]Afbeelding[/url] ]

De waterval bij Golling:

[ [url=m/SaqGlq.jpg]Afbeelding[/url] ]

wandelgebied bij Abtenau:

[ [url=m/igRjBZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

'Muhlenrundweg' wandeling vlakbij Abtenau rondom oude watermolens en een riviertje:
[ [url=m/KV4NDq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij zijn hier vorig jaar ook in de buurt geweest, met hond.
Wij zaten in Dachstein West in Annaberg. Perfecte huisjes en lokatie om diverse wandelingen te gaan doen.
Wij hebben heel veel aan deze blog gehad.... http://www.famvankoutrik.nl/panorama/20 ... aberg.html. Deze mensen zaten in hetzelfde vakantiepark en hebben superleuke wandelingen gedaan. Vooral de meren zijn geweldig (Gosausee en dan vooral de 'hintere' niet overslaan). Wandeling van 16 km en ongeoefend best pittig, maar te doen. Zelfs voor mij en dat zegt heel wat...

Echt een aanrader, Oostenrijk!

Veel succes met beslissen en voorpret.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:10

Prachtige foto's gaucho! Abtenau gaat hier nu ook op de lijst ;).
Hier een keer in de zomer naar Zell am See geweest. Dat vond ik matig. Ook niet veel gewandeld overigens, waren er maar kort.

Omgeving Neustift lijkt me wel erg leuk maar ben daar alleen in de winter geweest (weet er nog wel fijne pensionnetjes). Wilden er heen maar zijn toen uiteindelijk toch naar de Dolomieten gegaan.

Berchtesgaden is erg leuk. Heerlijk kunnen wandelen al regende het wel pijpenstelen elke dag.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 10:45

Bedankt allemaal, ik kan hier aardig mee uit de voeten! :D
Op dit moment gaat mijn voorkeur al een beetje uit naar Annaberg/Abtenau en omgeving, omdat ik denk dat daar het meest voor ons te doen is, maar ik sta altijd open voor andere suggesties. :j

Van mijn zwager kreeg ik de tip om een dagje naar de zoutmijn te gaan in (o.a.) Hallein, vlak onder Salzburg. Voor de liefhebbers: https://www.salzwelten.at/en/hallein/saltmine/

Ook de Eisriesenwelt (ijsgrot) schijnt erg mooi te zijn: http://www.eisriesenwelt.at/

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:51

Eisriesenwelt is zeker een aanrader, hebben wij gedaan op een dagje met slechter weer.

Wij hebben een andere zoutmijn bezocht, die bij Halstatt. Gecombineerd met een bezoekje aan Halstatt. Uitzicht vanaf de zoutmijn op het meer en Hallstat is geweldig.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:05

eisriesenwelt is zeker mooi, hou er wel rekening mee dat als je dit met slechter weer doet je het mooie uitzicht vanuit de mega steile kabelbaan mist.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:07

Ik ben samen met mijn vriend een ruime week in Oostenrijk geweest, in een gasthuis in Mosern, nabij Seefeld. We zijn onder andere naar de Stuibenwasserfall in Umhausen gegaan, waar je een mooie wandeling kan maken langs de waterval op naar boven. Op de route kom je ook een museum over Otzi, een ijsmummie. Wij zijn een dagje naar Innsbruck geweest. Hebben de Zugspitze bezocht, de hoogste berg van Duitsland. Zijn gaan wandelen nabij het gasthuis en in Seefeld rond gekeken. Gezwommen in het mooie gelegen bergmeertje bij het gasthuis, 'Mosern See', volgens mij het warmste bergmeer in de omgeving. We zijn naar de Rettenbach en Tiefenbach gletsjer geweest, erg mooi ook en toen wij er waren heerlijk rustig. Verder zijn wij wezen wandelen op de berg bij Seefeld, naam even kwijt. Maar met het kabelbaantje naar boven en dan over een aantal bergkammen wandelen.

Mijn vriend en ik vinden het heerlijk om te wandelen in de bergen, maar hebben allebei soms wat gebrek aan conditie. Ondanks dat doen we het op onze eigen tempo en dan maar met een paar keer extra stoppen tijdens een wandelen, om uiteindelijk moe maar zeer voldaan ons doel/de top te bereiken.

We hebben echt een super vakantie gehad daar!! Het jaar daarna zijn we naar de Franse Alpen geweest en afgelopen jaar naar de Pyreneeën en Andorra. Aankomende zomer wil ik graag naar het gebied bij de Grossglockner.. :)

edit: op de heenweg zijn we langs Neuschwanstein gekomen, echt een ultiem sprookjes kasteel in Zuid-Duitsland. Het was een megawachtrij waardoor we niet naar binnen zijn gegaan, maar even daar naar toe is ook zeker de moeite geweest!

Wij hebben die vakantie een rondreis gemaakt, eerst een nachtje Duitsland, daarna een week Oostenrijk, twee dagen Italië, en via Frankrijk weer terug. In Oostenrijk in een gasthuis, verder met de tent :) In totaal 19 dagen over gedaan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:16

LvA1993 schreef:
Ik ben samen met mijn vriend een ruime week in Oostenrijk geweest, in een gasthuis in Mosern, nabij Seefeld. We zijn onder andere naar de Stuibenwasserfall in Umhausen gegaan, waar je een mooie wandeling kan maken langs de waterval op naar boven. Op de route kom je ook een museum over Otzi, een ijsmummie. Wij zijn een dagje naar Innsbruck geweest. Hebben de Zugspitze bezocht, de hoogste berg van Duitsland. Zijn gaan wandelen nabij het gasthuis en in Seefeld rond gekeken. Gezwommen in het mooie gelegen bergmeertje bij het gasthuis, 'Mosern See', volgens mij het warmste bergmeer in de omgeving. We zijn naar de Rettenbach en Tiefenbach gletsjer geweest, erg mooi ook en toen wij er waren heerlijk rustig. Verder zijn wij wezen wandelen op de berg bij Seefeld, naam even kwijt. Maar met het kabelbaantje naar boven en dan over een aantal bergkammen wandelen.

Mijn vriend en ik vinden het heerlijk om te wandelen in de bergen, maar hebben allebei soms wat gebrek aan conditie. Ondanks dat doen we het op onze eigen tempo en dan maar met een paar keer extra stoppen tijdens een wandelen, om uiteindelijk moe maar zeer voldaan ons doel/de top te bereiken.

We hebben echt een super vakantie gehad daar!! Het jaar daarna zijn we naar de Franse Alpen geweest en afgelopen jaar naar de Pyreneeën en Andorra. Aankomende zomer wil ik graag naar het gebied bij de Grossglockner.. :)

edit: op de heenweg zijn we langs Neuschwanstein gekomen, echt een ultiem sprookjes kasteel in Zuid-Duitsland. Het was een megawachtrij waardoor we niet naar binnen zijn gegaan, maar even daar naar toe is ook zeker de moeite geweest!

Wij hebben die vakantie een rondreis gemaakt, eerst een nachtje Duitsland, daarna een week Oostenrijk, twee dagen Italië, en via Frankrijk weer terug. In Oostenrijk in een gasthuis, verder met de tent :) In totaal 19 dagen over gedaan.

\

bedoel je de roshutte of gschwandskopf?

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:22

mystery1980 schreef:
LvA1993 schreef:

\

bedoel je de roshutte of gschwandskopf?

Jaaaa, hehe nu je het zegt. We zijn via Roshutte gegaan, naar Seefelder Joch en dan naar Seefelder Spitze gewandeld. Daarnaast ook rondom Roshutte gewandeld en wat rondgekeken, net zoals bij het punt waar het liftje uitkomt bij Harmelekopf. Als je beneden voor al de liftjes betaald krijg je bij Roshutte gratis koffie/thee met een enorm stuk gebak.. haha

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:34

Wij hadden trouwens hier geboekt; http://www.lidl-reizen.nl/detail/0ffc18 ... IR630.html. Bij hotel Tyrol in Mösern. Halfpension met ontbijt en diner. Diner was keuze uit twee verschillende (plaatselijke) gerechten. Mijn vriend en ik namen allebei een ander diner, en iedere ochtend en avond hebben wij hier heerlijk gegeten. Erg vriendelijke eigenaars en zeker een aanrader. Wij zaten in een grote kamer met balkonnetje wat uitkeek op het dal. Niet superdeluxe, maar voor ons meer dan prima!