1ste keer op vakantie met hond, waarheen? duitsland/frankrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

1ste keer op vakantie met hond, waarheen? duitsland/frankrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:54

Hallo mensen!

De afgelopen 2 jaar hebben wij onze boxer niet mee gehad. Aangezien we die 2 jaren met de vouw wagen van mijn schoonouders gingen, en ons dit niet praktisch leek (koud, vochtig en de hond kan makkelijk de nagels in het tentdoek zetten)

Dit jaar willen wij voor het eerst met de hond op vakantie. We zijn al druk op zoek naar een caravan, helaas nog niets gevonden wat ons past.

Nu hebben we afgelopen 2 jaar in Luxemburg gestaan (ardennen) en in België (ardennen). Beide jaren met de vouw wagen direct aan het water (een riviertje/beekje) en dit willen we dit jaar weer, aangezien onze hond een echte waterrat is en met warm weer dat echt genieten is.

Alleen nu het 'probleem'. We willen niet weer naar de Belgische ardennen en ook niet naar Luxemburg. We zaten zelf aan Duitsland te denken. Alleen wij kunnen dus nog niet echt iets geschikts vinden.

Wat wij zoeken ;
Camping waar honden zijn toegestaan
Plekje aan riviertje/beekje
Mooie natuur
Mooie wandel/mountainbike routes
'Romantische' omgeving (gezellige dorpjes en dergelijke)
Mogelijkheden tot kanoën

Het maximale aan uurtjes dat wij willen rijden is ongeveer 8 uur
(Wij wonen in Drenthe)

Eventueel nog een ander land, is frankrijk wat ons ook aanspreekt. Mochten jullie hier iets weten wat aan ons lijstje voldoet, vertel! :)

kusvoorjou

Re: 1ste keer op vakantie met hond, waarheen? duitsland/frankrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 17:10

Niemand?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:14

Campings ben ik niet bekend mee.

Wij nemen onze honden altijd mee naar kennissen in Zwitserland.
Zij verhuren een vrijstaande boerderij in de alpen.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:23

Wij zijn met onze hond naar Frankrijk geweest. Naar Camping le Chantarelles in de Auvernge. Echt een leuke Camping voor met de hond.
Aan een meer. Er worden wandeltochten georganiseerd en de hond mag gewoon mee ( ook los) en onze labrador is mee geweest met Kanoën.tis alleen wel meer dan 8 uur rijden.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:30

Kijk eens in de omgeving van Kassel en Göttingen. Veel campings direct aan een rivier, leuke dorpjes en veel natuur :)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:25

Thnx! En amyd hoelang is dat rijden? Het is inderdaad de bedoeling dat onze hond ook mee gaat met wandelen en kanoën

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:34

Even goed nakijken of je met een boxer frankrijk wel binnenmag, ze doen daar moeilijk over alles wat "groot" is en er "gevaarlijk" uitziet.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 12:40

Op de boxer pagina op Facebook lees ik dat mensen vaak op vakantie gaan met hun boxer naar Frankrijk. Maar ik zal het voor de zekerheid navragen bij de ANWB. Daar weten ze zulk soort zaken wel neen ik aan?

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:29

Volgens mij was het vanaf Utrecht 11 uur rijden.
Je hond moet in Frankrijk wel geënt zijn tegen rabiës en moet dacht ik in een auto gordel of bench, maar dat zou je even na moeten kijken want dat weet ik niet meer zeker

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:34

Moet het echt een camping zijn? Vrienden van mij verhuren hun huis in Frankrijk, honden zijn toegestaan en de omgeving is erg mooi. Wij hopen rond september een week te kunnen gaan.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:44

Tip die ik je mee wil geben is; kijk op de site van het licg (www.licg.nl) en kijk wat de regels zijn voor het betreffende land waar je heen gaat. Doe dit ruim op voorhand en zorg dat je alles optijd geregeld hebt. Rabies enting moet bijv mininaal 21 dagen voor vertrek. Overigens moet de hond zoiezo rabies geent zijn zodra hij de grens over gaat.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:06

Anoeska27 schreef:
Moet het echt een camping zijn? Vrienden van mij verhuren hun huis in Frankrijk, honden zijn toegestaan en de omgeving is erg mooi. Wij hopen rond september een week te kunnen gaan.

Ja, echt een camping aangezien wij echte campeerders zijn! :)

Is een hond standaard al niet ingeënt tegen woordig voor rabies?

We gaan volgende week eens even naar het anwb en onze dierenarts om te informeren! Wij willen alles natuurlijk wel volgens de regels doen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:18

Honden worden niet standaard voor rabiës ingeënt. Onze da vraagt altijd of ze naar het buitenland gaan.

Ca 5 jaar geleden zijn we met een caravan naar Duitsland geweest met onze 2 honden. Meerdere campings gehad. Overal waren ze welkom. Ook in de restaurants. Bij eentje vroegen ze of onze kruising rottweiler een vechthond was. Toen we zeiden van niet, was hij ook zonder problemen welkom.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:22

Frno bedankt voor je reactie.

Zit nu op de site dogsincluded.
Lees dat Frankrijk moeilijk doet over gevaarlijke honden, de zogenaamde pitbull en dergelijke.
Ook honden die hier op lijken worden niet toegelaten of boete o.i.d
Tja nu hebben wij een boxer, staat niet op de site dat boxers niet mogen maar lijkt misschien wel op een 'gevaarlijke' hond? Denk toch dat ik het risico niet durf te nemen om naar Frankrijk te gaan. Ik zou nog even op de Facebook pagina voor boxers vragen of mensen met hun boxer wel eens naar Frankrijk op vakantie zijn gegaan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:24

Duitsers en Oostenrijkers zijn wat honden betreft veel makkelijker als bv Italianen en Fransen, komt ws ook een beetje dat in het verleden de Duitsers en de Oostenrijkers (nu nog denk aan lawinehonden) veel van honden afhankelijk waren/zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:36

speurneusc schreef:
Duitsers en Oostenrijkers zijn wat honden betreft veel makkelijker als bv Italianen en Fransen, komt ws ook een beetje dat in het verleden de Duitsers en de Oostenrijkers (nu nog denk aan lawinehonden) veel van honden afhankelijk waren/zijn.

Heeft meer te maken met het feit dat voor de Italianen en de Fransen honden meestal erfdieren zijn. Je hebt ze voor de jacht en bewaking. Bij sommigen mogen ze naar binnen maar ook dat is niet standaard.

Het is dus ook niet per definitie logisch om je hond mee te nemen op vakantie al heb ik ze er in Frankrijk op de minder toeristische plekken nog nooit moeilijk over horen/zien doen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:43

sauerland is geweldig om je hond mee op vakantie te nemen. prachtig om te wandelen.
daar gaan we al jaren naar toe met de honden. erg hondvriendelijk overal.
we gaan wel in een pension of huisje, dus voor een camping moet je even op internet zoeken.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:47

In Frankrijk heb je hondencampings. Vrienden van ons waren er heel enthousiast over. De honden mochten los op het terrein en er was ook opvang als je eventueel zonder hond iets wilt doen. Ik weet niet meer wat de naam van de camping is, maar als je Googlet op hondencamping frankrijk krijg je wel wat leuke campings in de zoekresultaten.

Inderdaad even in het paspoort checken of je hond tegen rabiës is geënt, en dit zal waarschijnlijk niet zo zijn omdat Nederland rabiesvrij is. Ook zou ik een scaliborband overwegen, omdat in het zuiden zandvliegjes zijn die Leishmaniasis kunnen veroorzaken, een heel vervelende ziekte. Wat dat betreft is Duitsland veiliger. Misschien heb je daar ook leuke hondencampings, het uitzoeken waard!

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:55

www.dogsincluded.nl. Daar vind je genoeg plekken waar je met je hond terecht kan. En sommige locaties zijn niet al te duur. Wij maken geregeld gebruik van Dogsincluded met onze Ridgeback en Whippet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:56

Ts de kans dat je gecontroleerd wordt op je gevaarlijke hond is eigenlijk heel klein, maar het zou je maar wel gebeuren. Punt is eigenlijk, heb je er papieren bij? Zo ja is het geen probleem. Zo niet, mwoa, hoeveel lijkt hij daadwerkelijk op een boxer? Een wat klein en breed uitgevallen boxer wordt door een onwetend persoon zo weggezet als vechthond en als je geen papieren hebt om het aan te tonen ben je nergens.

Muilkorf is in dld verplicht bij je te hebben en sommige rassen moeten verplicht gemuilkorfd zijn op openbare plaatsen (oa herders als ik het goed heb). In frankrijk is het ook verplicht muilkorf bij je te hebben voor zover ik weet.

Rabies is verplicht, wordt niet standaard gedaan, tegenwoordig is zo'n rabiesenting wel 5 jaar geldig. Een tekenband is ook verplicht, als je een goede neemt werkt die een half jaar en ook meteen tegen vlooien. Kennelhoest moet je tevens voor enten en als je ver richting middellandse zee gaat (maar dan rijd je veel meer dan 8 uur) is een enting tegen leishmania wel aan te raden.
Wees er op tijd bij want entingen moeten 4 weken van tevoren gegeven zijn.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 12-01-16 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:58

je kan ook kijken naar zweden, hier heb je natuur waar je u tegen zegt :) Vanaf drenthe is het niet superver!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:02

Voor de invoereisen van elk land kan je het best even kijken op licg.nl, die zijn altijd actueel. Voor Frankrijk geldt een blauw paspoort, chip (geplaatst voor de rabies enting!) en dus minimaal 21 dagen vooraf een rabies enting.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:35

WillemYntJee schreef:
Voor de invoereisen van elk land kan je het best even kijken op licg.nl, die zijn altijd actueel. Voor Frankrijk geldt een blauw paspoort, chip (geplaatst voor de rabies enting!) en dus minimaal 21 dagen vooraf een rabies enting.

Deze eisen gelden voor elk land alleen sommige landen hebben aanvullende eisen. Maar dat kan je allemaal terug vinden op de site van het licg.

Overigens zijn er landen die bepaalde rassen uitsluiten zoals de stafford en andere vergelijkbare (vechthonden)rassen, met of zonder papier/muilkorf maakt niet uit, ze mogen gewoon het land niet in.

Kans op controle is klein maar ga alsjeblieft het risico niet nemen!!

Edit: invoereisen voor duitsland, je zal je hond daar ten alle tijden aangelijnd en een muilkorf bij moeten hebben gezien het formaat van een boxer.

Citaat:
Diersoorten:
Hond, kat, fret.

Verplichte inentingen:
Inenting tegen hondsdolheid (Rabiës) is verplicht. De eerste keer minstens 21 dagen voor vertrek inenten, daarna binnen het entingsschema opnieuw vaccineren.

Identificatie:
Verplichte chip.

EU dierenpaspoort:
Verplicht.

Dieren jonger dan 15 weken:
Dieren jonger dan 15 weken mogen sinds 29 december 2014 niet meer worden meegenomen naar Duitsland omdat zij nog niet kunnen worden gevaccineerd tegen rabiës. De vaccinatie mag gegeven worden vanaf 12 weken, daarna moet men 21 dagen wachten voor het dier mag worden meegenomen. Pups en kittens onder 15 weken kunnen daardoor niet naar Duitsland reizen.

Bijzonderheden:
Wanneer u uw hond met de auto vervoert, is het verplicht uw hond in de auto veilig vast te zetten, bijvoorbeeld door middel van een hondengordel, een reiskennel of achter een hondenrek.
Invoer van dieren van buiten de Europese Unie is alleen mogelijk uit een Annex II derde land. Dit wordt van geval tot geval bekeken. Zie voor meer informatie EG-verordening nr 425/2005 [voor het openen van dit bestand heeft u Acrobat Reader nodig] en neem contact op met de ambassade.
Honden zwaarder dan 20 kilogram en/of met een schofthoogte groter dan 40 centimeter moeten altijd zijn aangelijnd en men moet een muilkorf bij zich hebben.

Het is verboden om in Duitsland met bepaalde gevaarlijke hondenrassen langer dan vier weken te verblijven. Meer informatie daarover vindt u op Invoer bepaalde gevaarlijke hondenrassen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:28

FrNo schreef:
Honden worden niet standaard voor rabiës ingeënt. Onze da vraagt altijd of ze naar het buitenland gaan.

Ca 5 jaar geleden zijn we met een caravan naar Duitsland geweest met onze 2 honden. Meerdere campings gehad. Overal waren ze welkom. Ook in de restaurants. Bij eentje vroegen ze of onze kruising rottweiler een vechthond was. Toen we zeiden van niet, was hij ook zonder problemen welkom.

In Duitsland zijn honden over t algemeen wel welkom. Is super handig, hoef je de hond met warm weer ook niet in de caravan te laten ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:30

Ik ben hier meerdere malen met mijn hond geweest:

http://www.soulisse.com/

zowel met een caravan een goede optie, maar ook, zelfs in het hoogseizoen is huren daar ook niet extreem duur..

Super omgeving, gastvrije eigenaren en buiten het puur toeristische deel van frankrijk..