(Studenten) Reductie trein Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

(Studenten) Reductie trein Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 19:16

Hoi bokkers,

Ik heb een vraagje.
Eind deze maand heb ik met mijn vriend afgesproken in Amsterdam.
Zelf ben ik van België, en ga hem ophalen van het vliegveld en later daar opnieuw ook afscheid nemen.
Maar dat zal met de trein gebeuren.
Nu werd dat best duur.

Samengevat, we zijn beide onder de 26 en student en vroegen ons af of er zoals in België een go pass is (een kaart voor jongeren waarmee je naar elke bestemming kan voor 6euro).
Of iets dergelijks.

Als student zijnde is het financieel gewoon wat moeilijk dus moest er zo iets zijn zou dat wel handig zijn.

Wat langer:
Ik weet dat ik voor 7.50euro vanuit België naar Roosendaal kan, maar dan naar Amsterdam is het opnieuw 20euro dus maakt het geen verschil.

Dit zijn de prijzen die ik vond:
Heenweg: Brugge <-> Amsterdam(Schiphol); 19
Terugweg: Brugge <-> Amsterdam(Schiphol); 34.30

Dit is oké, maar ik moet dit alles dus 2x doen en dat is voor mij het probleem.
over verdere reductie oid kon ik niets vinden.

Als het niet bestaat, zal het toch gewoon bovenstaande worden.
Alvast bedankt!

Maureen95

Re: (Studenten) Reductie trein Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:18

In Nederland heb je de OV chipkaart speciaal voor studenten. Dus daar kan je helaas niet je slaatje uit slaan. Wel kan je kijken of er een dagticket is. Dan betaal je volgens mij rond de 17 euro dat je de hele dag in Nederland kan reizen. Ik zal even een linkje voor je opzoeken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:19

Voor zover ik weet is er in Nederland alleen gratis ov als je hier woont en naar school gaat.

Is er niet een traject van Brugge (of een opstapplaats in de buurt)-Amsterdam van Flixbus oid.? Dan ben je vaak goedkoper uit.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:22

Als je vriend uit Nederland komt en een studenten OV heeft, kan je meereizen voor 40% korting als hij met je meereist.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:22

In Nederland heb je een OV-studenten kaart voor of het weekend of weekdagen waarbij je of op de weekdagen 'gratis' of in het weekend 'gratis' reist. Buiten die dagen om reis je standaard met 40% korting. Dit is enkel wanneer je met zo'n kaart reist OF met iemand reist die zo'n kaart heeft :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:33

melody7 schreef:
Is er niet een traject van Brugge (of een opstapplaats in de buurt)-Amsterdam van Flixbus oid.? Dan ben je vaak goedkoper uit.

FlixBus rijdt van Antwerpen naar Amsterdam (Sloterdijk) voor 9 euro enkele reis. Dat zou idd een voordelig alternatief zijn. Brugge zit helaas niet in hun dienstregeling.

Zie https://www.flixbus.nl/bus-reisplanner#/map voor alle steden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 19:38

Ah oké, jullie werken dus op die manier voor studenten.
Hij is niet van Nederland, anders was dat idd handig geweest.
Gaat hem meer om dat het vliegen naar Nederland goedkoper is dan naar België.

Ik zal de linkjes eens checken, misschien kan ik er wel een handige combinatie uit maken.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:39

Kan je niet eens kijken of het vliegen naar eindhoven niet goedkoper is?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 20:21

Eindhoven is niet echt een goede optie blijkbaar om op te vliegen, was wel handig geweest anders want is net wat dichter bij België.

Bedankt voor de tip!

Die flexbus is wel een idee, want die stopt ook in Gent en daar zit ik op kamers dus gaan we ook heen.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:23

Wat je eventueel nog zou kunnen doen, een student aanspreken in NL en vragen of je met korting mee mag reizen. In de meeste gevallen kan dit prima!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:53

Ik zou daar zelf nooit op gokken emr, zou dat heel onprettig reizen vinden.

Er zijn ook vaak acties in Nederland van bijvoorbeeld hema, blokker of albert heijn, dat je een dagkaart kunt kopen met korting. Blokker heeft ze nu voor 14,95 pp. Dan kun je dus op 1 dag in NL reizen voor 14,95 pp. Maar dan moet je hem wel bij een blokker in Nederland kunnen kopen..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:07

emr schreef:
Wat je eventueel nog zou kunnen doen, een student aanspreken in NL en vragen of je met korting mee mag reizen. In de meeste gevallen kan dit prima!

Samenreiskorting op een e-ticket is inderdaad een optie. Dan moet je inderdaad wel iemand met een abonnement vinden met wie je tussen Roosendaal en Amsterdam mee mag reizen. Ik zou het er zelf niet op wagen, maar je kunt het proberen.

Hoe laat wil je reizen TS? Want samenreiskorting mag doordeweeks alleen nog maar buiten de spits toegepast worden (dus tussen 9.00-16.00 en na 18.30). In het weekend de hele dag.

Blokker verkoopt ook dagkaarten die t/m 6 maart geldig zijn. Die gelden wel alleen buiten de spits (dus weer tussen 9.00-16.00 en na 18.30 doordeweeks en in het weekend de hele dag). Bakker Bart verkoopt dezelfde kaartjes die ook in de avondspits (16.00-18.30) geldig zijn. Nadeel is wel dat je met de Blokker-kaartjes in Roosendaal dan eerst met je Belgische ticket het station uit moet, om vervolgens met de Nederlandse kaartjes door de poortjes weer naar binnen te gaan. Anders is het niet geldig. Conducteurs doen er niet heel lastig over, maar als ze een vervelende dag hebben kun je er zo een boete voor krijgen.

http://www.treinreiziger.nl/reizen/kort ... 016-147380
http://www.treinreiziger.nl/reizen/kort ... 016-147382

Edit: foutje hersteld :D
Laatst bijgewerkt door Szan op 04-01-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:10

Dat bakker bart kaartje is een e-ticket toch? Dan hoef je niet in- en uit te checken? Dus dan hoef je ook de trein niet uit lijkt me.

https://www.spoordeelwinkel.nl/product/ ... bakkerbart

Voordeel, deze kun je online bestellen en uitprinten.

Edit: staat bij dat hij niet inwisselbaar is in Belgie..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:12

Helemaal overheen gelezen, je hebt gelijk :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:14

Ik reis vaker naar Nederland vanuit België via Roosendaal en de trein blijft daar iets langer stil staan zodat je de mogelijkheid hebt om in te checken met je Nederlandse vervoersbewijs. Dat kan gewoon op het perron. Mocht je nog wel daar een kaartje moeten kopen dan zul je niet genoeg tijd hebben om dezelfde trein weer te kunnen halen en zou het me niet verbazen als je een uur op de volgende trein moet wachten.

Edit: dat bakker bart kaartje zou je vanaf Roosendaal wel kunnen gebruiken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 15:42

Oké bedankt voor de reacties.

Met iemand mee reizen ga ik niet doen, is me teveel gedoe en zou ik me ook niet comfortabel bij voelen denk ik.

Vliegtuig zou arriveren rond 22u, dus dat is idd met de laatavond tickets te doen.
En moesten we een dag in Amsterdam blijven zouden we ook pas savonds naar België gaan dus ook dat kan met een laatavond ticket.
Wel wat gedoe dus in Roosendaal?
Yunomi, gaat dat in checken vlot in Roosendaal?

Bedankt voor de info over de actie kaartjes!
Zal ik in het oog houden.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:53

Helaas, geen go-pass opties in nederland :( Wel geweldig dat dat in België zo werkt! Ik heb er tijden met veel plezier gebruik van gemaakt.

Ik weet wel dat ik ook een optie had om in België meteen een kaartje naar mijn woonplaats in Nederland te kopen. Dit was wel duurder dan een gewone Go-Pass, maar wel goedkoper dan een Nederlands kaartje naar de bestemming in België. Ik weet niet meer precies hoe ik die boekte. Volgens mij was dat niet bij de NMBS rechtstreeks, maar bij de NMBS-international of zoiets. Op diezelfde website kon je ook kaartjes kopen voor de Thalys via de NMBS. Met zo'n kaartje hoefde ik niet in te checken in Nederland.

Het kan ook gunstig zijn om een gesplitst kaartje te kopen, zoals je zelf voorstelt. Dan kost het je idd 7,50 tot aan Roosendaal en betaal je daarna een Nederlands kaartje. Die kun je online aanschaffen, maar zijn wel ongeloofelijk duur. (19,70 enkele reis) Met zo'n online kaartje hoef je naar mijn weten niet in te checken, maar als dat je optie is, is het misschien goed dat nogmaals na te vragen aan andere bokkers (voor je niet meer van het treinstation af kunt op je bestemming xD)

De kruidvat/blokker-kaartjes die genoemd zijn zijn denk ik je beste optie om iets goedkoper te reizen. Je reist dan voor ongeveer 15 euro een hele dag binnen Nederland. Je hebt dan dus nog een GoPass naar Roosendaal nodig. Deze kaartjes moet je wel inchecken, maar dat is echt binnen 2 seconden gedaan. Op het perron waar de trein aankomt, staat speciaal een incheckpaal voor iedereen die nog even daar moet inchecken. Kaartje erlangs, bliep en ingecheckt. Er staan ook altijd conducteurs op het perron waar je hulp aan kunt vragen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:16

mirriezz schreef:
Helaas, geen go-pass opties in nederland :( Wel geweldig dat dat in België zo werkt! Ik heb er tijden met veel plezier gebruik van gemaakt.

Ik weet wel dat ik ook een optie had om in België meteen een kaartje naar mijn woonplaats in Nederland te kopen. Dit was wel duurder dan een gewone Go-Pass, maar wel goedkoper dan een Nederlands kaartje naar de bestemming in België. Ik weet niet meer precies hoe ik die boekte. Volgens mij was dat niet bij de NMBS rechtstreeks, maar bij de NMBS-international of zoiets. Op diezelfde website kon je ook kaartjes kopen voor de Thalys via de NMBS. Met zo'n kaartje hoefde ik niet in te checken in Nederland.

Het kan ook gunstig zijn om een gesplitst kaartje te kopen, zoals je zelf voorstelt. Dan kost het je idd 7,50 tot aan Roosendaal en betaal je daarna een Nederlands kaartje. Die kun je online aanschaffen, maar zijn wel ongeloofelijk duur. (19,70 enkele reis) Met zo'n online kaartje hoef je naar mijn weten niet in te checken, maar als dat je optie is, is het misschien goed dat nogmaals na te vragen aan andere bokkers (voor je niet meer van het treinstation af kunt op je bestemming xD)

De kruidvat/blokker-kaartjes die genoemd zijn zijn denk ik je beste optie om iets goedkoper te reizen. Je reist dan voor ongeveer 15 euro een hele dag binnen Nederland. Je hebt dan dus nog een GoPass naar Roosendaal nodig. Deze kaartjes moet je wel inchecken, maar dat is echt binnen 2 seconden gedaan. Op het perron waar de trein aankomt, staat speciaal een incheckpaal voor iedereen die nog even daar moet inchecken. Kaartje erlangs, bliep en ingecheckt. Er staan ook altijd conducteurs op het perron waar je hulp aan kunt vragen.

:j Dat inchecken als je al een kaartje hebt is niet moeilijk in Roosendaal.
En ik denk dat jij de website van NMBS Europe bedoelt.

Mocht je op 1 dag heen en weer reizen kun je op 1 bakker bart kaart, als je de volgende dag terug gaat heb je er 2 nodig.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:24

@Yunomi: NMBS Europe klinkt bekend ja!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:05

De dag zelf terug gaan is te moeilijk omdat het te laat is.
Maar de prijs zal dus rond de 20-30euro per rit liggen.
Goed dat ik dat nu zo duidelijk heb, bedankt!

En dat inchecken hebben we hier in België niet, maar dat is dus simpel, fijn om te horen.

NMBS europe heeft me ook al vooruit geholpen.
Internationaal trein reizen is soms toch wat ingewikkeld, ook al is het naast de deur :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 18:27

Bedankt voor alle hulp.
Het is Charleroi geworden (BE) omdat het nog goedkoper was om te vliegen. Maar een bezoekje aan Amsterdam zit er ook in, dus de info kunnen we zeker gebruiken :D

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:32

Nu is er een actie dat je voor 20€ enkel kan reizen naar Amsterdam (zoals de voorschriften het zeggen "van elk Belgisch station naar elk Nederlands station)
boeken moet wel voor 15 januari gebeuren en de reis voor 31 januari
https://www.b-europe.com/Reizen/Promoti ... TravelWish

:)