Voor de eerste keer vliegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Voor de eerste keer vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 00:35

Ik ga over een kleine 3 weken voor het eerst alleen met het vliegtuig. Maar vind het erg spannend nog.
Vooral omdat ik de heenreis 2 keer moet 'overstappen'. Het vliegen zelf lijkt mij niet eng, maar meer of ik wel op mijn bestemming kom.
Het is de eerste keer dat ik met het vliegtuig ga en ook nog eens alleen. De tickets en het visum heb ik al gekregen via de e-mail, die kan ik dus gewoon uitprinten?
Hoe was het voor jullie om de eerste keer (alleen) te vliegen? Ben opzoek naar tips misschien..

MariekeS_

Re: Voor de eerste keer vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:37

Mijn tip zou zijn om te zorgen dat je ruim de tijd neemt.
Dan kan je rustig je weg vinden en hoef je niet te stressen.
Tijd doden met een kopje koffie kan altijd nog :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:39

Vooral vragen!
Als je het even niet meer zeker weet of gewoon wilt checken of je wel goed gaat, schaam je dan niet om er gewoon even naar te vragen aan het personeel. Misschien kan het vliegtuigpersoneel je al wat helpen met het wegwijzen voor je volgende vlucht.

Je verder vooral niet te druk maken en lekker alles over je heen laten komen :). De vliegvelden zijn zo gemaakt dat je in principe alles zelf moet kunnen vinden. En als je goed bent voorbereid, weet waar je moet zijn, komt het helemaal goed!

Heb je veel tijd tussen de vluchten door? En waar gaat de reis heen?

Veel plezier!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:40

De beste tip die ik je kan geven: neem je mond mee, dan kun je altijd vragen :-)

Vliegen lijkt veel op reizen met de trein rondom de grotere stations. Op je ticket zie je bij welke gate je moet zijn om over te stappen en kun je uitrekenen hoeveel overstaptijd je hebt. Is het krap? Probeer dan op de websites van de luchthavens te kijken waar de gates zich bevinden, dat scheelt zoektijd.

Verder roept de piloot meestal wel relevante informatie om over het overstappen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:48

Ik zou je niet al te veel zorgen maken. Vliegen is leuk :) En op luchthavens staat altijd alles heel duidelijk aangegeven. Zolang je genoeg overstaptijd hebt zal het wel goed komen. Veel luchtvaartmaatschappijen maken het trouwens ook mogelijk om zelf, ofwel online ofwel op de luchthaven bij een paal in te checken. Misschien is dit wel handig voor jou omdat dat veel sneller is dan in de rij voor de balie te staan.
Misschien een tip om een herkenbaar detail aan je koffer te maken, zodat hij je snel opvalt op de bagageband. Want het komt nog wel eens voor dat meerdere passagiers hetzelfde type koffer hebben.

Oh en zeker als je 2x gaat overstappen zul je je boarding pass en paspoort vaak moeten laten zien, dus zorg dat je die altijd bij de hand hebt of snel tevoorschijn kunt halen.

En in het vliegtuig vind ik het zelf altijd fijn om van die fluffy huissokken aan te hebben, die neem ik altijd in mijn handbagage mee. Zo hoef je niet op een lange vlucht constant je schoenen aan te hebben maar hoef je je medepassagiers ook niet te irriteren met uitzicht op blote voeten.

Laatste tip en dan stop ik:
In het vliegtuig is de lucht behoorlijk droog dus het is belangrijk dat je aan boord genoeg drinkt. Zo word je minder snel 'gaar' en voorkom je ook hoofdpijn. En lippenbalsem meenemen kan ook nooit kwaad.

En voor de rest, heel veel plezier op reis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:52

Kom inderdaad lekker optijd zodat je alles rustig aan kan doen. Heb je ruimbagage? Dan kan je eerst inchecken en je ruimbagage inleveren en daarna nog even teruglopen om te winkelen. Dan ben je die koffer maar alvast kwijt :) Daarna ga je langs de douane, ga je door een metaaldetectorpoortje en wordt er een röntgenfoto van je handtas gemaakt. Je metalen dingen, zoals mobiel en riem, moet je in een apart bakje doen als je door het poortje gaat. Let 's ochtends dus even op met aankleden dat je niet onnodig veel metalen dingen bij je hebt, scheelt weer ;) Dan is er een ruimte dat niemandsland is, daar kan je wachten totdat je gate opengaat. Soms zijn hier ook wel winkels waar je geen btw betaald. Als de gate opengaat dan wordt dat omgeroepen en er staan borden waar het op staat. Als de gate open gaat kan je erheen en in het vliegtuig stappen :)

Edit: ooh en met opstijgen/dalen onderga je een groot drukverschil en dat merk je aan je oren. Slikken en gapen helpt hiertegen. Dus iets drinken of een kauwgompje kan fijn zijn.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:57

Dat lijkt me ook spannend!
Ik vlieg over anderhalve week ook voor het eerst alleen, maar wel al paar keer eerder gevlogen.
Ticket print je inderdaad gewoon uit en bij het inchecken krijg je op vertoon van dat ticket een instapkaart (zo heet dat toch?).
Zorg dat je lekker ruim op tijd bent, want de rijen kunnen soms lang zijn en dat is onnodige stress. Ook lekker op tijd zijn bij de gate, dan komt het helemaal goed!
En vooral lekker genieten van de reissfeer die er zowel voor, maar vooral na de douane hangt. Ik vind vliegen echt heel leuk en dat scheelt al een berg stress :)

edit: handig om mee te nemen in je handbagage zijn ook oordopjes voor muziek, kun je eventueel zelf kopen, maar lekker zelf meenemen scheelt geld en wachten op de verkoop ervan.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:10

Ik neem altijd een rugzak met o a m'n camera en lenzen mee als handbagage. Daarbij heb ik dan een klein handtasje voor onder m'n stoel met lippen balsem, muziek en oortjes en m'n paspoort en boarding pass. Kortom de dingen die ik tijdens de vlucht wil gebruiken.

En verder gewoon zorgen dat je overal op tijd bent en gewoon vragen als je twijfelt.

Veel plezier

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:38

Waar ga je heen? Een visum via mail krijgen is nogal ongebruikelijk.
Wat is je vluchtroute en hoe lang zijn je overstaptijden?

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:51

Ik kreeg mijn visum voor NZ ook gewoon via de mail, wordt op het vliegveld gecheckt bij de douane.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:54

Je krijgt inderdaad een bevestiging dat je 'n visum hebt via de mail. Je hoeft dat in principe niet eens uit te printen, je visum zit in de douanecomputers gekoppeld aan je paspoortnummer. :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:08

Weet dat vliegen statistisch gezien het meest veilige is van alle vervoermiddelen! Dus je kan niets overkomen. Just sit back and enjoy the ride! :) Eventuele turbulentie kan wat eng aanvoelen maar het vliegtuig kan hierdoor NIET neerstorten. Al wat turbulentie is, zijn tegenovergestelde luchtlagen die tegen het vliegtuig aanstoten.

Mar bovenal: heb plezier in vliegen en laat vliegangst niet de baas over je worden! :)

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:01

Als je wat langer moet vliegen is comfortabele kleding wel een aanrader. Ik ben zelf ook altijd van de laagjes. Als ik het warm krijg, kan ik mijn vest weer uit doen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:05

Pfff ik zou me bekakken van angst :oo hahaha ik heb ook nog nooit gevlogen.
Veel succes en plezier naar waar je heen gaat,ik wens je vast een hele goede vlucht! +:)+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:07

Zorg dat je in je handbagage spullen heb voor de eerste dag met medicijnen, deoroller en tandenborstel en tandpasta. Lekker om je bij de overstap even op te frissen. En ook handig als je okffer niet op tijd overstapt.
Boekje mee. Ze zorgen wel dat je niet in het verkeerde toestel gaat haha security is hoog deze dagen.
Veel plezier.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:13

Medicijnen sowieso altijd in je handbagage doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:17

Eerlijk? Ik heb 2 keer gevlogen en ik vind het nog steeds niet leuk. Ik ben nogal gehecht aan mijn persoonlijke ruimte en wat beweging. :')

Wat ik je wel aanraad is schoenen aan doen die je makkelijk uit kan doen, wat te eten bij je een film op je telefoon zetten is ook fijn! Dan vliegt de tijd voorbij.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:19

Free2 schreef:
En in het vliegtuig vind ik het zelf altijd fijn om van die fluffy huissokken aan te hebben, die neem ik altijd in mijn handbagage mee.

Ik doe dit dus juist niet. Ooit na een vlucht van 12 uur mijn schoenen bijna niet weer aan kunnen krijgen omdat mijn voeten zo dik waren geworden van het lange stilzitten en het drukverschil. Ik doe sindsdien makkelijk zittende schoenen aan en maak ze alleen maar los tijdens de vlucht.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:21

Ikzelf prop mijn handbagage altijd zo ver mogelijk vol sinds een keer mijn koffers na 3 dagen kwamen. :+
Sowieso een schone onderbroek, alle medicatie, opladers, boekjes, evt zonnebril. Ja, mijn oplader in de koffer later was de grootste beginnersfout die ik had gemaakt :+ Gelukkig had ik ook een oude nokia mee die een week doet met de batterij. Mijn verdere ervaringen zal ik je besparen, laten we zeggen dat alles wat mis kon gaan mis ging. Maar ach, dan leer je wel dat je uitdagingen aan kan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:21

Ik zou wel willen weten waar de reis heen gaat, in verband met die overstappen. In de USA moet je bijvoorbeeld door immigrations op de eerste luchthaven waar je het land in komt en zelf altijd je bagage van de band halen en door de douane brengen. Als je een overstap hebt in Europa of Azië hoeft dat weer niet.

Misschien handig om je route even te plaatsen om nog gerichtere informatie en tips te krijgen?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:10

Dorien66 schreef:
Free2 schreef:
En in het vliegtuig vind ik het zelf altijd fijn om van die fluffy huissokken aan te hebben, die neem ik altijd in mijn handbagage mee.

Ik doe dit dus juist niet. Ooit na een vlucht van 12 uur mijn schoenen bijna niet weer aan kunnen krijgen omdat mijn voeten zo dik waren geworden van het lange stilzitten en het drukverschil. Ik doe sindsdien makkelijk zittende schoenen aan en maak ze alleen maar los tijdens de vlucht.

Oh daar heb ik nou nooit last van. Ik heb meestal ballerina's aan, misschien dat het daaraan ligt :)

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:18

Als het kan niet sieraden of riem aan doen ofzo of schoenen met metaal dan wil de rontgen scan ding nog wel eens afgaan daarbij shampo's etc allemaal in je koffer geen handbagage dat mag maar beperkte hoeveelheid en je kan al een bepaald aantal uren van te voren inchecken zeker doen want ookal heb je ticket vliegtuigen worden altijd meer dan uitverkocht omdat er een deel af haakt vaak en dan maken Ze minder verlies maar kan dus ook dat je anders met ticket etc niet aan bord komt omdat er te weinig mensen afhaken

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 23:08

Dankje voor jullie tips. Ga naar Tasmanië, moet overstappen in Abu Dhabi en Melbourne.
Krijg je gewoon alle eten en drinken in het vliegtuig en hoe zit het met vloeistoffen, mag je bijv een flesje water meenemen?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:18

Nope, flesjes water mogen niet mee. Je mag voor maximaal 100 ml aan vloeistoffen bij je hebben als ik het goed heb. Je kunt wel na de douane wat kopen, dit komt dan in een gesealde plastic tas.
Met welke maatschappij vlieg je? Daar hangt het namelijk vanaf of je eten en drinken aan boord krijgt. Maar het zijn lange vluchten dus ik denk van wel :)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:30

Je mag maximaal 1 liter aan vloeistoffen in je handbagage mee. Allemaal in verpakkingen van max 100 ml en alles moet in een plastic zakje (hersluitbaar) van een liter passen.
Op zo'n lange vlucht krijg je eigenlijk altijd wel etn en drinken, maar ik heb toch altijd kauwgom, iets van een mueslireep en een flesje water (leeg flesje door de douane daarna vullen, of gewoon op schiphol kopen) mee.

Schoenen houdt ik eigenlijk gewoon aan maar mijn langste vlucht tot nu toe was 3,5 uur dus weet nog niet wat ik op mijn 12 urige vlucht ga doen :')