Azië 2016 - maar waarheen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Azië 2016 - maar waarheen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 12:00

Hoi allemaal,

Voor 2016 zit ik te spelen met de gedachte om naar Azië te gaan. Ontzettend groot natuurlijk, en het liefst zou ik alles willen zien... maar dat gaat nou eenmaal niet. :') En ik vind het dan ook bijzonder moeilijk om te kiezen.

Wat ik wel weet:
- Maximaal twee weken (i.v.m. werk)
- Waarschijnlijk om die reden 1 land.
- Iets meer 'offbeat' dan Japan en China, denk ik. Ook vanwege budget? Heb in mijn hoofd dat Japan/China duurder is, maar dat kan ik natuurlijk helemaal fout hebben.
- Ik vlieg vanuit de UK, aangezien ik daar woon. Heb een aantal tickets bekeken (voor September 2016, om een indruk te krijgen van prijzen) en het lijkt erop dat je naar Laos/Vietnam/Fillipijnen voor onder de 500 pond kunt vliegen
- Voorkeur voor natuur en cultuur. Een dagje strand is leuk als het heel bijzonder is om te zien, maar verder ben ik geen strandmens.
- Wellicht backpacken, omdat ik verwacht dat een georganiseerde tour een stuk duurder is. ;)
- Ik ga alleen.

Kan iemand mij enigszins in de juiste richting van landen wijzen? Ik zoek me rot op internet, maar alles is zo mooi... :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:03

Maximaal 2 weken is in mijn ogen heel erg kort om naar Azië te gaan. Er is zoveel te zien. Ik zou het bijna zonde vinden om zo kort te gaan. Je moet dan zo haasten dat je heel weinig mee krijgt.
Ik lees even mee. Wij willen begin 2017 4 tot 5 weken naar Japan of China, maar eerst nog 3 en halve week Zuid Afrika :D
Heb al wel een aantal dingen gezien die we willen bezoeken. Onlangs was er hier op Bokt iemand met een prachtig reisverslag. Ik ga even zoeken.

Annash
Blogger

Re: Azië 2016 - maar waarheen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 12:05

Het is ook kort, en daarom wil ik maar naar 1 land. Maar langer vrij krijgen van werk gaat 'm niet worden. Dit jaar ben ik naar Amerika geweest en ben ik twee weken weggeweest + drie dagen extra vrij i.v.m. jetlag. Daar werd gelukkig niet moeilijk over gedaan. Maar echt langer vrij voor een vakantie wordt 'm gewoon niet, dus ik moet het er maar mee doen. :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:10

Jammer! Maar dan moet je het er idd mee doen :j
Dit topic heb je vast al gezien? [BEU] Japan

Waar ik absoluut heen wil is Okunoin. Heb er nu al zoveel foto's en verhalen van gezien. Prachtig gewoon <3

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:10

2 weken is inderdaad vrij kort, maar als je niet langer vrij kan krijgen dan is dat natuurlijk zo ;)

Ik ben dit jaar naar Japan geweest. Qua prijs vond ik het meevallen - de reis ernaartoe is duur maar qua eten enzo vond ik het wel schappelijk. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld thailand natuurlijk :') maar je kan het ook in Japan zo gek maken als je zelf wilt.

Ons reisverslag kan je hier lezen:
https://jamatajapan.wordpress.com/

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 12:13

@Cayenne: prachtig! Zie, dit illustreert perfect mijn punt: het is overal zo mooi dat ik echt moeite heb met bedenken waar ik nou heen wil. :')

@Sicayes: bedankt voor je reactie! De vlucht zal inderdaad het duurste zijn, dat had ik me ook al wel bedacht. In tegenstelling tot Amerika dit jaar waar ik een tour geboekt had waar ik volgens mij een jaar van kan leven in Laos, ofzo. :') Ik ga je reisverslag eens bekijken!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:17

Zoals de anderen al zeggen is twee weken wel erg kort. Ik zou dan gaan voor Thailand of de Filipijnen. Ik ben niet in China geweest, maar dat kan toch wel heel erg offbeat zijn. Dan moet je natuurlijk niet naar Shanghai gaan.
Thailand kan je naar het noorden en Bangkok gaan (+ eventueel Angkor, zie foto's op mijn blog). Of als je wat meer relaxen wilt kan je naar Bangkok en de eilanden in het zuiden.
Filipijnen hebben zoveel verschillende eilanden in natuur dat je je daar ook echt heel goed kan vermaken.
Eventueel kan Sri Lanka ook een optie zijn, maar dan is 2 weken aan de krappe kant.

Oh en ik zou zeker kiezen om zelf te gaan backpacken. Ben vorig jaar 2,5 maand weggeweest (Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos en Maleisië) en gaf 2000 euro uit inclusief alles.
Wil je meer informatie over bepaalde landen, stuur mij dan even een berichtje.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:26

Hahaha ja, in dat opzicht zijn Vietnam/Thailand/ Cambodja natuurlijk een stuk goedkoper.
Japan was voor ons echt een droomland, we hebben echt genoten.

Onze reis was voor ons georganiseerd, maar als je een beetje backpack ervaring hebt dan is het best zelf te doen. De lokale bevolking is heel aardig en behulpzaam. Maar de vliegreis en de rail pass (die je echt wel nodig hebt anders wordt het écht te duur) zijn denk ik je grootste kostenpost.

Misschien ook interessant voor je; mijn zwager is samen met zijn vriendin op wereldreis en zijn op dit moment in Cambodja. Zij houden ook een reisverslag bij:
http://littlebrookroad.com/

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 12:31

Mijn nichtje is vorig jaar ook in vier landen geweest (Laos, Cambodja, Vietnam en Maleisie geloof ik), dus daar ben ik ook al informatie aan het inwinnen. :D
Deze landen staan zeker op mijn lijstje.

En als twee weken te kort is om te zien wat ik wil zien, dan moet ik het maar opsplitsen en nog eens terug. Filipijnen staan ook zeker op mijn lijstje. Ik heb een kennis (via internet) zitten in de hoofdstad dus zou grappig zijn als we elkaar eens kunnen ontmoeten.

Man, man, wat een keus. %)

@Sicayes: ik heb geen backpack-ervaring, maar reis wel bijna altijd alleen en heb me altijd nog gered. Ik ben niet zo moeilijk. Dus dit kan ik vast ook wel. :')

Ik ga die blog ook even bekijken...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:32

Ik heb dit jaar door Zuid China gefietst en vond dat behoorlijk off beat, ik heb nauwelijks blanken gezien. Vietnam daarintegen... :D

Birma (Myanmar) is relatief maagdelijk.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:44

Wij zijn naar Maleisië, Maleisisch Borneo (Sabah), Java en Thailand geweest (verspreid over 2 vakanties van tezamen 7 weken).
Het meest fantastisch was Borneo en dat is ook goed te doen als je maar 2 weken gaat. O.a. jungle en prachtig (!) snorkelen en duiken vanaf het eiland Mabul. Wel wat prijziger dan Thailand en het Maleisische vasteland, maar goed te doen.
Ook veel mensen die alleen en ongeorganiseerd reisden. Je moet wel van tevoren al wat regelen en boeken als je maar 2 weken gaat. Op de bonnefooi reizen is bijvoorbeeld in Thailand makkelijker.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 17:43

Ik heb van meerdere kanten gehoord/gelezen dat Cambojda in twee weken goed te doen is, dus dat is wat omhoog geschoven op mijn lijstje.

Daarnaast heb ik de Filipijnen erop staan, maar dan moet ik nog wel een tijd wachten om te gaan omdat je liever niet met het orkaanseizoen daar zit (in mijn geval misschien wel, maar laten we dat in het midden houden... :D )

Andere landen als Vietnam, Laos, Maleisie en Thailand staan er ook nog op, maar bovenstaande heb ik op dit moment iets hoger gezet. Cambodja vanwege de twee weken + goed te bezichtigen, de Filipijnen omdat ik daar een kennis heb zitten wat ik leuk kan combineren. :)

Maargoed, er staat nog niks vast... mij kennende kan ik maar zo weer van gedachten veranderen.
Wat ik vandaag heb gevonden moet het qua budget wel kunnen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:51

Japan is echt niet zo duur als mensen denken. Ik heb mijn budget van 1500 euro in 10 dagen maar voor de helft gespendeerd en ik heb echt heel veel gekocht en duur gedaan :+ Het viel mij echt reuze mee!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 18:17

Dat valt inderdaad reuze mee!
Ik zit voor twee weken nu te denken aan 1000 pond (ik woon immers in Engeland en krijg uitbetaald in ponden... ) :P Wat ik vandaag heb gevonden zou dat moeten kunnen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:28

Je kunt het zo duur en luxe maken als je zelf wilt :D en soms kun je hier en daar nog wat over prijzen onderhandelen. Daar ben ik zelf heel slecht in, ook al is het soms heel normaal om af te dingen. Dat laat ik dus altijd aan manlief over :+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 18:31

Daar red ik me wel mee. Moet ook wel, als je alleen gaat. :')

Hoop dat ik vanavond mijn nichtje nog even spreek, kijken wat zij adviseert. Zij heeft bijna vijf maanden rondgetrokken dus ook veel gezien. :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:42

Kun je niet alsnog samen met iemand gaan? Er zijn vast wel websites waar mensen een reisgenootje zoeken voor in de toekomst? Misschien dat daar een leuk iemand tussen zit? Lijkt me toch fijner!
Ik vind het wel heel stoer van je dat je alleen wilt gaan! 8-)

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:50

Zou gewoon alleen gaan en kijken of je daar iemand tegenkomt voor een paar dagen. Lijkt mij niet fijn als je met iemand afspreekt en het klikt uiteindelijk na een paar dagen toch minder.
Je bent in Azië nooit alleen aan het reizen. Ga of met iemand die je goed kent en anders gewoon lekker alleen. Heb ik zelf ook gedaan (2,5 maand)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 18:57

Sluit ik me bij aan, @Travel_me.
Ik reis altijd alleen, maar ben nooit alleen. En dat bevalt me prima! :) Dus dat komt wel goed! Ik heb inmiddels dan ook al kennissen/vrienden over de hele wereld opgedaan.

En eerlijk is eerlijk... alleen reizen vind ik soms ook echt heerlijk. :o

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:59

Cambodia heb ik zelfs in een week gedaan (had maar een week vrij toen ik in Azië zat). Was wel een beetje opschieten, dus 2 weken is zeker te doen! Als je ook wat bountyeiland/strand erbij wilt hebben zou ik Koh Rong Samloem aanraden. (En Sihanoukville zou ik overslaan, alleen daarheen om de boot te pakken naar Koh Rong Samloem).

Mijn vrienden zijn naar de Filipijnen geweest en dat zag er erg mooi uit! Wel liggen de mooie/interessante plaatsen ver uit elkaar, en was er volgens hen op sommige plaatsen meer strand dan echt bezienswaardigheden. Niet dat het daardoor minder was, want ze hebben een hele gave tijd gehad.

Thailand ben ik een maand geleden geweest, maar dat vond ik soms wel erg toeristisch. Hangt er natuurlijk wel af waar je naartoe gaat hoor! Ik weet nog wel een heeeeel leuke accomodatie op Koh Chang (Eiland in de buurt van Bangkok) als je van plan bent om naar Thailand te gaan. Heb daar zo genoten!

Maleisië ben ik net van terug, daar heb ik het echt enorm naar mijn zin gehad! Maar dat kwam eigenlijk vooral omdat ik daar heel veel met locals heb opgetrokken, dat maakte het op een of andere manier heel speciaal. Zodra ik weer vrij heb ga ik daar weer naar terug.

Wat wil je het liefst doen? Hou je op vakantie van cultuur, bezienswaardigheden, natuur, actieve dingen (wandelen, ziplinen etc) of meer strand en coacktails?

Als je alleen reizen al gewend bent moet backpacken inderdaad zeker lukken. heel veel plezier alvast!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:09

Cultuur en bezienswaardigheden vind ik leuk, maar tegelijkertijd ben ik niet iemand die uren in een museum rondhangt. Natuur vind ik prachtig! Ik woon in Engeland en wandel daar ook graag. <3
Een dagje strand en cocktails is leuk, mits het echt een strand is dat ik niet mag missen. Als ik in een land eindig zonder strand, of het strand oversla, ben ik daar niet rouwig om. :) Maar bij mooie stranden is een dagje wel leuk. Dan heb ik het wel weer gezien.

Als ik aan deze landen denk dan is het voor mij echt natuur & cultuur waar ik voor wil gaan.

Heb even gekeken naar de Filipijnen, maar dat is niet handig qua periode. December tot maart lijkt het beste, en voor maart red ik het niet. Ik heb eerst nog wat andere uitgaven en wil rustig sparen zonder in de stress te schieten, dus ik denk zelf aan September/Oktober om te gaan (mits het weer redelijk is). Let wel; ik woon in Engeland dus regen ben ik gewend. :') Als er iedere dag een bui valt kan ik het daar prima mee doen.

Goed om te weten dat jij ook zegt dat Cambodja in twee weken prima te doen is. Dat land blijft dan absoluut op mijn lijst! Filipijnen zet ik dan even on hold. Laos, Vietnam, Thailand, Maleisie, Myanmar staan er nog op.

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:28

Ik heb ook gereisd door Z-O Azië. Ik kan je wel info geven als je wilt. Dan kan je me pben.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:05

Je hoeft toch niet het hele land te zien om een mooie reis te hebben? Als het bevalt, kun je altijd nog een keer terug. :D

Ik ben vorig jaar op studiereis geweest naar Thailand en Cambodja. Volgens mij was dat 16 dagen. Onze route was Bangkok - Ayutthaya - Nakhon Ratchasima/Korat - Pimai - Phanom Rung - Surin - Siem Reap (natuurlijk incl. Angkor) - Phnom Penh - Ko Kong - Bangkok. Er is in beide landen uiteraard nog veel meer te zien, maar het was toch zeker een super mooie reis. :) We hebben vooral veel tempels en dergelijke bekeken, daar moet je natuurlijk maar net van houden. :))

Als je een beetje weet wat je wil zien/doen, kun je zeker een hele leuke reis doen in twee weken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:03

Natuur? Maleisisch Borneo. <3 <3 <3

China heeft veel grote steden, als je daar in zit is het eruit komen nog niet zo eenvoudig. _O-
Toch is China ook prachtig, met name de zuidoost hoek (Guangxi en Guangdong) zit je toch veel in de natuur. China is ook spotgoedkoop trouwens/

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:08

Ik ben in april 3 weken naar Nepal geweest.
Heb toen vanuit Kathmandu uitjes gemaakt naar plaatsen in de omgeving.
Oa naar Chitwan nationaal park en daar weer 3 dagen verbleven.
Weer terug naar Kathmandu en toen weer naar Pokhara gegaan enz.
Erg leuk om te doen en hele andere culturen