Noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 12:48

Beste,

Ik en mijn vriend hebben het idee om misschien last minute naar Noorwegen te gaan in februari 2016. We zouden met de auto gaan en ongeveer 2 weken willen gaan. Ik had opgezocht en blijkbaar is februari een ideale maand voor de dingen die wij willen doen: het noorderlicht zien, orka's spotten, skiën en snowboarden, husky sledetocht, de fjorden zien, en vooral van de natuur genieten!

Ik heb nog niet veel opgezocht want ik wou het eerst hier even vragen. Is het de moeite om voor 2 weken met de auto naar daar te trekken? Zou wildkamperen mogelijk zijn of gaan we dan doodvriezen? Iemand nog tips?

Groetjes Emmy

miccamaaike

Re: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:52

Kamperen in februari lijkt me niet echt een aanrader in Noorwegen, want er is sneeuw en het is koud... ik denk dat je dan toch ergens een huisje oid zult moeten huren.

Voor 2 weken naar Noorwegen is wel een eind rijden, helemaal in de winter. Ik zou dan ook zeker een zo groot mogelijk stuk met de boot pakken, zodat je zo min mogelijk hoeft te rijden.

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:01

Voor het Noorderlicht en huskytochten zit je al gauw flink Noorderlijk in Noorwegen. Zo vanaf Trondheim denk ik dat je een goede kans hebt op Noorderlicht. Ik was afgelopen Zomer en najaar in Zweden op dezelfde hoogte als Trondheim, en heb t noorderlicht wel 20x voorbij zien komen! Soms heel licht, soms gigantisch spectaculair. Zo tot Oslo ben je al wel 2 dagen in de auto verder, dan is het nog ongeveer een halve dag tot de hoogte van Trondheim. Skieen / snowboarden kun je overal wel, er zijn veel in groote verschillende skigebieden. Mits er sneeuw ligt!

De natuur is overal prachtig, en de fjorden heb je ook overal, aan de kustlijn.

Wildkamperen mits je goed materiaal hebt en ervaring is te doen. Maar je hebt een goede tent nodig die je droog houd, en nog betere slaapzakken en droge, wollen/thermo kleding. Koud ga je het waarschijnlijk wel krijgen! Maar als je het niet uithoud kun je altijd nog de auto in ;)

Orka's heb ik geen ervaring mee, zou je even moeten googlen. Husky-bedrijven zou ik ook van te voren bespreken.

Ik zou het dus de moeite waard vinden om te gaan! Als je van avontuur houdt, is Scandinavie geweldig. De afstanden zijn een stuk groter dan in NL, maar het autorijden alleen al door die geweldige natuur is al een ervaring opzich.

Veel plezier als je gaat! Ik ga zelf half januari naar Finnmarken, de Noorderlijkste provincie van Noorwegen. Was er laatst -27.... Brrrrrr

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 17:10

Dank je wel voor de reacties alvast!

Het is ook een beetje impulsief, we wilden wel al langer naar het Noorden en dachten dit volgend jaar te doen maar we gaan vanaf het voorjaar ons huis beginnen verbouwen en dit kan wel even duren. Aangezien dit veel tijd en geld kost gaan we dus de volgende jaren even niet te ver weg kunnen gaan. Daarom dat we dachten waarom gaan we niet gewoon deze winter?

Qua kamperen, mijn vriend heeft een camionette met nachtverwarming. We dachten dus hier in te slapen... Maar het zal inderdaad sowieso wel koud worden, daarom dacht ik misschien afwisselend daar in te slapen en een nachtje ergens te boeken. Ik las dat aan de kustlijn de winters wel iets zachter waren dan in het binnenland door een warme golfstroom?

Ik hoop dat er zich ook nog iemand meld met ervaring van orka's te spotten, dit zou ik echt fantastisch vinden!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:42

Ik heb geen ervaring met orka's spotten met boottochtjes (heb ze bij toeval gezien tijdens een oversteek met een zeilschip, de mazzel). Maar wat ik wilde zeggen is bedenk wel dat de dagen kort zijn op dat moment in Noorwegen, dus de nachten lang en koud.
Wij dachten afgelopen zomer (half juni/juli) ook dat het wel ging met onze best warme slaapzakken... Ik heb het zelden zo koud gehad inc merino wollen thermo-ondergoed in mijn slaapzak. En dat was op de Hardangervida (hoogvlakte).

Hou ook rekening met het misschien niet halen van doelen omdat er door hevige sneeuwval wegen agesloten zijn (en tunnels dicht gehouden worden). Ook dat was in begin juni nog het geval en vrij zuidelijk ook nog. Hiervoor kan je internet goed raadplegen.

Verder onwijs gaaf doel om te doen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 17:48

Ja voor rond te trekken is de zomer inderdaad wel interessanter om te gaan qua weersomstandigheden maar helaas is er dan geen Noorderlicht dacht ik en geen walvissen enz. We gaan er toch nog eens goed over nadenken...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:50

Kennis van mij is nu over vanuit noorwegen voor de winner hondenshow. Ze rijden daar nu met spijkerbanden, dus ik vermoed dat sneeuwkettingen oid in ieder geval geen overbodige luxe is. En dan woont zij nog heel zuidelijk in de buurt van Oslo.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:54

Soprano schreef:
Ja voor rond te trekken is de zomer inderdaad wel interessanter om te gaan qua weersomstandigheden maar helaas is er dan geen Noorderlicht dacht ik en geen walvissen enz. We gaan er toch nog eens goed over nadenken...

Ik snap het wel hoor, verbouwen kost ook veel geld (zijn wij ook al jaren mee bezig). Wij zijn afgelopen jaar op de brommer door Noorwegen getrokken (ja we zijn knettergek, maar zulke tochten doen we al jaren). En dat is erg goed bevallen. Je afstanden zijn minder lang maar daarvoor zien je duidelijk meer van je omgeving.
Wij zijn niet heel noordelijk geweest, dat willen we een volgende keer wel proberen.

We hebben in 2 weken (excl oversteek Kiel-Oslo) een ronde zuid Noorwegen gedaan.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:31

Ik schop mijn topic terug even omhoog ;-)

We hebben het impulsieve voor 2 weken in de winter laten varen uiteindelijk.
Plan is nu om 3 weken te gaan de laatste week van augustus en 2 eerste weken van september.

Vandaar hier mijn nieuwe vraag, of er tips zijn om in dat seizoen te reizen, wat er dan zeker aanraders zijn wat we kunnen doen. Is er nog Noorderlicht ergens te zien dan?
En wat raden jullie aan, dat we ons focussen om het op Noorwegen te houden en daarin wat meer naar het noorden te gaan of het gewoon bij het zuiden van Noorwegen te houden met eventueel deeltje Zweden?

We zijn ook nog in twijfel om onze 2 honden mee te nemen, hier ervaringen mee?

Alvast bedankt!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:21

Noorderlicht ga je niet zien in de zomer. T is er dan natuurlijk ook tot heel laat licht.

Ik vond Noorwegen zelf qua natuur veel spectaculairder dan Zweden. Maar ook Zweden is mooi. Daar is meer bossen en meren en Noorwegen is veel grilliger qua landschap.

Wij zijn in 2008 geweest, ook 3 weken. Maar toen ook nog Kopenhagen en paar dagen Zweden gedaan en op bezoek bij een bekende in Noorwegen. Wij zijn toen beetje ten zuiden gebleven van Alesund zeg maar. Hoop moois gezien!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:53

Ik heb er een half jaar gewoond en in die periode is het bijna onmogelijk om het noorderlicht te zien.

Ik zou zeker richting het noorden gaan

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 00:01

Dank je wel voor alle tips alvast! We zijn ons nu aan het oriënteren op de route en zijn ons aan het inlezen en laatste kampeergerief aan het verzamelen. Dat komt helemaal goed!

Het enigste wat ik nog zoek zijn mensen dat ervaring hebben met autokampeervakantie in Noorwegen en hun hond mee hadden. Was dit te doen ook met de bootovertocht? Is het praktisch te doen?

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:37

Leuk! Nog iemand die naar Noorwegen gaat. Ik volg even, kan ik wat ideeën op doen. Ik kan helaas maar een week (i.v.m. werk..).

Op vrijdagavond stap ik in Denemarken op de boot, we varen dan van Hirtshals naar Bergen. Een tocht van zo'n 18 uur, wilde ik heel graag een x doen. Dus we komen op zaterdag om 12.30 aan. Ons plan is om van Bergen naar het Eidfjord te gaan, stukje Hardangervidda meepakken en dan naar Geilo. Vanuit daar gaan we naar Rjukan. We willen eindigen in Risor (is mijn vriend ooit geweest en wil hij graagn nog een nachtje slapen). Dan pakken we de boot van Langesund terug naar Hirtshals (zo'n 4 u dacht ik). De eerste nacht slapen we in een hotel, daarna willen we per dag bekijken wat we doen (hutje of tent).

Volgend jaar (of in 2018) willen we graag met daktent gaan rijden, en dan zo'n 4 weken. Maar moeten we even voor sparen :)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 15:25

Leuk Loois93! Ik ga jullie route ook eens bekijken. Wij gaan enkel grote lijnen uitzetten en op moment zelf ook wat bekijken. Wij hebben net dit weekend een daktent tweedehands op de kop kunnen tikken. Dus wij gaan ook met daktent, kijk er al naar uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:31

Leuk! Houd er wel rekening mee dat het nog maar weinig donker wordt in die periode, dus dat jullie tent dan wel donker genoeg is om te slapen, anders raakt je hele systeem in de war :P

Wij zijn dit jaar naar de Lofoten geweest. Dat is wel heel noordelijk, maar ontzettend mooi!! Wij hebben dit overigens met het vliegtuig gedaan, rijden was voor ons niet handig omdat een aantal van ons snel autoziek worden. En ja, dat heb je in Noorwegen al snel met die bochtige wegen met heuvels :P Houd daar dus rekening mee :P Net zoals dat je weinig snelwegen hebt, dus ook minder km per dag kunt maken. Maar dat geldt voor bijna heel Noorwegen.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:36

Soprano schreef:
Leuk Loois93! Ik ga jullie route ook eens bekijken. Wij gaan enkel grote lijnen uitzetten en op moment zelf ook wat bekijken. Wij hebben net dit weekend een daktent tweedehands op de kop kunnen tikken. Dus wij gaan ook met daktent, kijk er al naar uit!

Gaaf zeg! Echt een droom voor de volgende vakantie, heel benieuwd hoe jullie het ervaren!

En inderdaad Joolien, het is niet lang donker.. Mijn vriend woont im noord denemarken, die zegt het ook (ik vlieg dus eerst naar DK en dan met hem naar de boot) Slaapmaskertjes mee ;)?!

Hij is er vaker geweest. Veel wegen zijn 80km/u, daarom maken we niet teveel km op een dag anders zit je alleen maar in de auto haha

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:46

Ik ga ook naar Noorwegen! Met de bus, midden - eind augustus :D Veel plezier!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:52

Ik volg even mee, wij hebben voor vier weken in juni 2017 een camper gehuurd en willen ook door Noorwegen gaan trekken. Veel camperervaring, maar nog geen Noorwegen. Op de terugweg willen we langs onze oude buren in Zweden en dan met de Kiel-Gotenburg terug naar Nederland.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:57

Ik weet niet of je nog steeds op een budget reist maar houdt er wel rekening mee dat Noorwegen het duurste land van Europa is en 1 van de duurste landen ter wereld. Ik ben er regelmatig voor werk en bedenk dat hotelovernachtingen, huisjes, eten, excursies, entreegeld (voor zwembad oid) alcohol en sigaretten gi-gan-tisch duur zijn. Ik zou dat echt even goed uitzoeken voordat jullie die kant op trekken.

Bedenk ook of het wel loont om te gaan rijden met de auto. Wat verstook je aan benzine en betaal je aan tol en boottochten etc. Misschien kun je dan beter daar naartoe vliegen en een campertje of auto huren.

Als je dat helder hebt: Noorwegen is geweldig en het bezoeken zeker waard!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:01

Voor ons is de combinatie van dure hotels en uit eten reden geweest om weer eens met de camper op pad te gaan: Campings zijn niet duur, eten kan je zo duur maken als je zelf wilt en je kan een voorraadje meenemen uit Nederland/Duitsland. We zullen best eens uit eten gaan, maar niet bijna dagelijks zoals bijvoorbeeld bij onze laatste vakanties in Australië en de USA.

Alcohol en sigaretten hebben we niet nodig, dat scheelt best veel denk ik. Maar een heen- en terugreis zijn voor ons gewoon een deel van de vakantie, daar trekken we zeker een week voor uit. Het nadeel van vliegen vind ik dat je weer zo beperkt bent in wat je mee kan nemen, zeker voor een maand hebben wij bijvoorbeeld ook best veel medische zooi mee te slepen.

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt als het gaat om besparen. Dan kan vliegen en daar een auto/camper huren waarschijnlijk goedkoper zijn dan rijden en veerboten. Maar het is ook wel part-of-the-fun :-)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:06

Dat snap ik maar als je op een budget reist dan kan het natuurlijk lonen om daar naar te kijken. Zeker als je ook wat excursies wil doen, zoals orka's of walvissen spotten.

[toevoeging]: ik vind Noorwegen gewoon niet zo heel erg geschikt als budget-vakantieland. :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:07

Ik ben afgelopen juni geweest. Prachtig! Wij zijn met een cruise in Eidfjord, Geiranger, Alesund en Bergen geweest. Nou, zat te zien hoor. Je kunt er uren door de natuur wandelen, fietsen, paardrijden... Echt alles wat je daar ziet is mooi.

In juni werd het 's nachts nog maar amper donker, weet niet of dat in augustus nog steeds zo is. Maar ik zou gewoon die camper pakken en vertrekken! Bij de vissersplaatsen waar ik was stonden ook veel campers. En met een camper kun je de bergen in rijden en kijk je zo op de Fjorden uit!

Afbeelding

Afbeelding

Er lag zelfs nog sneeuw die naar beneden stroomde en voor watervallen zorgde.

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Prijzen zijn vergelijkbaar met hier, alleen alcohol en sigaretten zijn erg duur. Als je gaat Kamperen valt het echt wel mee denk ik.

Ik ga er zeker nog een keer terug!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:10

Ja ik kan alleen maar beamen dat Noorwegen prachtig is!

Alesund een paar weken terug:

Afbeelding

Afbeelding

Over anderhalve wk mag ik er weer 2 daagjes naar Alesund! <3

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:14

Het is zeker een duur land. Ik wilde zelf heel graag de overtocht met de boot maken, vind ik al een feestje op zich en hoort echt al bij mn vakantie! Eten hebben we inderdaad al 'ingeslagen', pasta/rijst/saus/drinken e.d. nemen we gewoon mee :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:15

_Nelleke_ schreef:
Dat snap ik maar als je op een budget reist dan kan het natuurlijk lonen om daar naar te kijken. Zeker als je ook wat excursies wil doen, zoals orka's of walvissen spotten.

[toevoeging]: ik vind Noorwegen gewoon niet zo heel erg geschikt als budget-vakantieland. :)

Ik ook niet :-) Maar wie wil er een budgetreis van maken dan?

Wat een prachtige foto´s, dames. Ik heb er zo´n zin in!!