Backpacken in Australië en/of Nieuw-Zeeland, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Backpacken in Australië en/of Nieuw-Zeeland, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 16:08

Voor aanstaande zomer ben ik mij aan het oriënteren op het backpacken in Australië en/of Nieuw-Zeeland. Het gaat (maar) om een maand en mijn budget is om en nabij de 4000 euro voor de gehele reis (vliegticket, verblijf, eten). Ik heb overigens zelf een lichte voorkeur voor Nieuw-Zeeland.

Ik ben heel benieuwd hoe anderen een dergelijke reis hebben aangepakt? Hoe heb je het ervaren? Waar begin je mee? Waar start je tijdens je reis? Hoeveel kun je doen in een relatief korte periode? Australië of Nieuw-Zeeland of beide?

Maar vooral: hoe heb je het aangepakt?

Alvast bedankt voor je ervaring en tips! :)

Darah3

Re: Backpacken in Australië en/of Nieuw-Zeeland, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:14

Beide in een maand zou ik persoonlijk niet doen. Ik heb twee jaar terug 6 weken Australië gedaan en vond dat zelfs nog te kort :') Ik vond het prachtig en mede daardoor ga ik volgend jaar terug.
Voor Australië is er ook een HK topic waar veel bokkers in zitten met goede tips.

Nieuw-Zeeland ben ik helaas (nog) niet geweest.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:20

Een collega van mij is begin dit jaar 4 weken naar Nieuw-Zeeland gegaan. Ik weet dat ze heel veel van haar wishlist heeft moeten schrappen omdat dat niet in 4 weken te passen is.
Ook is ze zeker een jaar bezig geweest met haar reis te plannen. Wat wil ik zien, wat kost het, hoeveel tijd heb ik waarvoor nodig, wat is de reistijd van A naar B naar C etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:07

In 4 weken kan je echt maar een heel beperkt stuk zien, dan moet je echt keuzes maken. Beiden landen zou ik sowieso niet doen, dan zie je helemaal niets.
Het kan prima hoor, maar dan moet je goed bedenken wat je wil zien en hoe je daar wil reizen.

De laatste keer dat ik naar Australië ging ben ik ook 'maar' een maand geweest en heb ik met een camper rondgetrokken. Ik heb uiteindelijk een kleine 7000 km afgelegd, maar dat kon alleen doordat ik Australië al vaker bezocht heb, weet hoe het land werkt en precies wist waar ik heen wilde, wat ik wilde zien en vooral wat ik over wilde slaan. (en omdat je soms 1500 km kan rijden zonder iets tegen te komen, dus daar stop je sowieso niet :+ ).
Als je voor de eerste keer naar Australië gaat is alles nieuw en wil je alles zien, dus je tempo zal dan lager liggen.

Kom trouwens eens in dit topic kijken:
[HK] Australië 2011

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:27

Ik zou voor 1 land kiezen, en als je een voorkeur hebt voor Nieuw-Zeeland daarheen gaan. Beide is echt niet te doen in 1 maand. Wij zijn er 6 weken in een camper rondgereden. Bedenk wel: als het hier zomer is is het daar winter (en vooral op het zuidereiland kan het dan koud zijn!)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:30

Ik ben 2 jaar geleden 6 weken in Australië geweest en dat vond ik persoonlijk ook veel te kort. Als je voor én een kortere periode én voor een extra land gaat, dan ga je amper iets kunnen doen of zien van die 2 grote landen.

Ik heb laatst een overzicht gemaakt van mijn reis (budget, alle kosten, route, manier van reizen), misschien heb je daar iets aan: http://www.thespectacularreality.com/20 ... australie/

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:33

Ik zou NZ doen want net zoals de andere zeggen je moet echt heel erg doel gericht naar Australlia heen gaan, want dit land is groter dan mensen denken!
Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:36

Ik ben een aantal jaar geleden in Nieuw Zeeland geweest, 5 weken met de camper, en dat was wat ons betreft precies voldoende. We hebben eigenlijk geen dingen waar we het idee van hebben dat we ze gemist hebben. Maar in 4 weken beide zou ik dus zeker niet doen.
Voor info over onze reis kan je kijken op http://www.scribbles.nl, en indien gewenst licht ik vanalles graag toe :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:47

4 Weken was voor mij veel te weinig geweest voor NZ. Ik ben 10 weken geweest en heb nog steeds niet alles gezien wat ik wilde. Ik zou wel even kritisch kijken naar je budget. Nieuw-Zeeland is duur, heel, heel erg duur. Ik heb het met backpack gedaan, geslapen op de goedkoopste campings, 80% gelift, en zou het met dit budget niet gehaald hebben. Misschien in 4 weken wel, maar dan moet je wel keuzes maken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:55

Ik heb 6 weken Australië gedaan met €3.700 (ongeveer), incl. alle vluchten, huurauto, overnachting, excursies (die behoorlijk duur waren) en maaltijden. Dus het is wel haalbaar.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:26

Wauw, veel informatie! Dank jullie wel!

Ik denk dat het Nieuw-Zeeland wordt, voor 4 weken toch. Ik kan helaas niet verlengen... Ik begrijp overigens dat je in 10 weken nogsteeds niet alles gezien kunt hebben, maar dat is altijd een kwestie van prioriteiten stellen denk ik zo. Ik heb niet de ambitie om het gehele land te zien en tempo te maken omdat ik nog zoveel wil zien. Ik wil hoogtepunten bezoeken, maar ook genieten van waar ik ben! Begrijpelijk dat 4 weken dan te kort is om alles te zien, maar dat hoeft ook niet...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:32

Ik denk.dat het een beetje afhangt ook van wat je wilt doen. Als je dagenlang wilt hiken duurt alles langer.

Ik ga over een week 2.5 week naar NZ.. Maar beperk het alleen tot Noord Eiland.

Vergis je niet in onze zomer is het daar winter met een beroemde horizontale venijnige regen in bijv Wellington ... En koud.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:42

Bedankt voor de aanvulling Sanne! :)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:01

Ik ben in 2008 naar NZ voor 6 weken en had alle hoogte punten gezien en nog met extra dagen rond gelegen en ge relaxed. Toen gebackpacked en verschillende route tickets gekocht via magic bus tours (http://www.kiwiexperience.com) en dat was echt super, je springt erop en af bij de hostels waar je wilt blijven, je laat de chauffeur weten wanneer je daar weer wilt worden opgehaalt 2 dagen of 4 dagen later. En ze gaan langs alle sightseeing spots.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:41

Ik ben in 2005 voor vijf weken naar Nieuw-Zeeland gedaan, dit was een goede tijd. Ik had alsnog wel dingen die ik gemist heb en graag had willen zien (Dunedin voor de pinguins bijvoorbeeld), maar eigenlijk heeft het me verbaasd hoe veel dingen ik wel heb kunnen zien en doen. Verder hebben we ook wat dagen bij familie gezeten wat natuurlijk ook tijd kost. Het is inderdaad een erg duur land helaas. Vaak wordt verteld dat het Zuidereiland veel mooier is dan het Noordereiland en dat vond ik zelf op zich ook wel, dus pak vooral beide delen mee. Wat mij is bijgebleven van het Noordereiland: de Coromandel (wandeling naar de Cathedral Cove is erg mooi) en Rotorua. Bij het Zuidereiland kon je walvissen spotten bij Kaikoura, verder was Wanaka prachtig en alle fjorden zoals de Milfound Sound. Mijn ouders waren ook erg gecharmeerd van Queenstown. Je zal je ongetwijfeld nog veel beter inlezen voor deze reis, maar misschien heb je nog wat aan mijn hoogtepunten.

Ooit wil ik terug, destijds was ik 13 en had ik een hele oude digitale camera, dus ik hoop het land nog een keer te mogen bewonderen en er dit keer goede foto's van te kunnen maken. ;)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:56

Coromandel schiereiland was inderdaad mooi, dat is een goede tip. Het noorden boven Auckland was voor ons leuk en mooi, maar zou je denk ik kunnen overslaan.
Als je in Rotorua bent, pak dan de Rainbow Springs dierentuin mee. Ze hebben (volgens mij alleen maar) inheemse dieren, en het kaartje is 24 uur geldig zodat je terug kan komen op voermoment of 's avonds. Ze zijn 's avonds speciaal geopend zodat je de kiwi's kan komen bekijken, en dat was zo vreselijk veel leuker dan in zo'n nachthuis!
Als je van het hiken bent, neem tijd voor de Tongariro Crossing want dat is een fantastische wandeling.

Zuidereiland vond ik inderdaad wat mooier, ruiger dan het noordereiland. Omgeving Queenstown is leuk, dat is een soort hoofdstad voor adrenaline sporten en trekt daarmee vrij veel jonge mensen. In die omgeving worden erg veel films opgenomen, ook veel Lord of the Rings locaties.
Milford Sound werd al genoemd, mooi maar wel erg toeristisch. Wij zijn zelf gereden en hebben de ruim de tijd genomen vanaf Te Anau, en ook een boot door de Sound die meer tijd nam. Als je met een bus gaat, zeker vanaf verder weg, weet ik niet hoeveel tijd ze nemen om onderweg nog te stoppen voor mooie dingen, en hoe leuk en interessant het dan eigenlijk nog is.
Christchurch vonden wij een hele leuke en mooie stad, maar we zijn er geweest voor die ontzettende aardbeving eind 2010. Geen idee wat er nog van de stad over is en/of wat er allemaal al herbouwd is.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:32

Ik heb aan 4 maanden genoeg gehad om bijna alles van Australie te zien, behalve het zuiden. Ik zou een deel van een van de landen kiezen en daar lekker van genieten. Veel plezier!

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:35

Ik zou lekker naar NZ gaan en focussen op Zuidereiland!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:45

Heb je trouwens geen mogelijkheid in de kerstvakantie 4 weken vrij te nemen? In de zomer (hun winter) kan het flink vriezen en sneeuwen, kan me voorstellen dat bergpassen etc dan dicht zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:53

Ik ben jaloers op mensen die er geweest zijn.
Het lijkt me prachtig. Vanwegens ons hondje gaan we niet. Maar ooit hoop ik ook naar Australiė te kunnen. En dan een camper reis te maken en hopelijk voor iets langere tijd. Dromen mag hė ;)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 13:05

Nee, helaas is kerstvakantie echt geen optie!

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:10