Camperen voor beginners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Camperen voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 23:31

Hallo allemaal,

wij zitten eraan te denken de tent in de auto te gooien en zo op vakantie te gaan. Ik heb echter nog nooit in mijn leven gekampeerd. Hebben jullie tips? Wat doe je met waardevolle spullen? Wat neem je mee of juist niet? Wat doen jullie qua avond eten? Normaal gaan wij op luxe zon, zee en strandvakanties waarbij we elke dag uit eten gaan.

Alvaron

Re: Camperen voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:56

Lekker vrij. Ik doe het ook. Maar moet wel toegeven dat ik kamperen met de paplepel ingegeven heb gekregen.
Maar goed, inderdaad de tent in de auto en gaan. Goede slaapzak en matje mee, (2) camping gasjes met brander, pannenset, bord en bestek. Verder wat basics zoals olie azijn, peper en zout, portie macaroni en een potje saus voor noodgevallen, maar verder doe ik onderweg gewoon boodschappen.
Qua waardevolle spullen heb ik uiteraard m'n paspoort, geld en bankpas mee die ik altijd bij me heb in m'n rugzak. 's Nachts gaat die uit het zicht in de kofferbak, overdag gaat ie altijd mee. Verder nog een spiegelreflex camera maar die zit dus ook in de rugzak.
Cash reserve heb ik verstopt in de auto.
Eten koop ik per dag. Soms kant en klaar, andere keren iets wat je nog moet bereiden.
Zolang ik aan het trekken ben zet ik bij goed weer m'n tent op, regent het dan zoek ik een hotelletje met restaurant op. Blijf ik wat langer op 1 plek dan zet ik ook nog de tarp op zodat ik ook regen wel overleef.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:32

Oh heerlijk. Kamperen is lekker vrij zijn en genieten.

Dure spullen zo min mogelijk meenemen sowieso.

Neem een (of meer, afhankelijk van hoeveel campings je aan wil doen) extra grondzeil mee voor onder de tent. Houd je tent zelf droog en schoon, dus makkelijk inpakken als je weer weg gaat.
Zorg dat je goed kunt slapen, dus goede luchtbedden of een goede slaapmat. Zorg ook dat je het 's nachts vooral niet koud krijgt op de grond (ook hartje zomer in midden Italië kan het 's nachts heel koud zijn :+ ), leg desnoods een extra isolerende laag oid onder je mat/ luchtbed.
Extra slippers voor in de douche, zodat je niet op blote voeten hoeft te douchen.
Kleine gasflessen en 2 pannen zodat je lekker simpel (en goedkoop) kan koken. Is prima te doen.
Als je stroom wil gebruiken, neem dan een verlengsnoer mee, je weet nooit hoe dicht je wel of niet bij de aansluiting staat. Zorg ook voor een goede aansluiting zelf.
Oh, en ducttape :+ Altijd ducttape, dat is goed voor alles, maakt alles en redt alles. Nooit vergeten :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:37

Fleecedeken mee, altijd handig.

En let vooral op de plek van de tent, onderaan een heuvel is bij flinke regen niet fijn en let erop dat de grond echt vlak is want als je hoofd wat lager ligt dan je voeten krijg je flinke hoofdpijn :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:34

Bedankt voor de tips, we wisselen ook af met hotels want als ik niet thuis ben kan ik heel moeilijk naar de wc :')

Gasbrander en aansteker, check

we willen eigenlijk niks van te voren reserveren, maar tot hoe laat mag je binnen komen?

Ben ook benieuwd hoe we alles in de auto gaan krijgen dus we nemen zo min mogelijk mee

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:36

vuurneon schreef:
Fleecedeken mee, altijd handig.

En let vooral op de plek van de tent, onderaan een heuvel is bij flinke regen niet fijn en let erop dat de grond echt vlak is want als je hoofd wat lager ligt dan je voeten krijg je flinke hoofdpijn :=

Of als de ene persoon lager ligt dan de ander op een tweepersoons luchtbed. Ook niet handig. Ik rolde elke nacht bovenop mijn vriend (oké dit klinkt fouter dan het is :+ )

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:38

Ga eens een middagje neuzen bij Obelink, daar vind je echt alles op gebied van kamperen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:39

Qua aankomst: als er plek genoeg is kun je al vaak voor de gebruikelijke aankomsttijden er op :) en vaak wisselt het per camping, laatste camping waar wij stonden was na 13.00.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:40

Maar waarschijnlijk komen we juist later :+ denk om dan bijvoorbeeld in de ochtend te gaan rijden en dan aan het einde van de dag maar zien waar je uitkomt en dan na 2/3 dagen weer verder

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:43

Kamperen is heerlijk. Wij nemen altijd wel heel veel spullen mee.
Koken doen we savonds op de skottel en we hebben nog een losse gaspit.

We zijn er meestal rond 4 uur en dat gaat eigenlijk altijd prima. En anders neem je toch gewoon alsnog een hotel? :+
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-11-15 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:45

Maar als je door reist en je komt een leuke plek tegen waar je wilt stoppen/iets wilt doen dan staat je auto daar met alles erin

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:46

Die kan toch op slot? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:49

moonsparkle schreef:
Maar waarschijnlijk komen we juist later :+ denk om dan bijvoorbeeld in de ochtend te gaan rijden en dan aan het einde van de dag maar zien waar je uitkomt en dan na 2/3 dagen weer verder

O dat is geen probleem :j receptie is vaak open en ander is er wel een telefoonnummer op het glas geplakt die je kan bellen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:57

moonsparkle schreef:
Ben ook benieuwd hoe we alles in de auto gaan krijgen dus we nemen zo min mogelijk mee

Niet druk om maken. Ik ging 2 jaar geleden met 2 personen kamperen in Italië met een Twingo, paste perfect, ik had zelfs ruimte over.

Onderin een tafel platgelegd en twee klapstoeltjes achter de voorstoelen gezet.
Tent, slaapzakken, luchtbedden, kussens erin. Koelbox en flinke tas met kookspullen en enkele boodschappen. Beiden een flinke tas met kleding/ spullen van onszelf. En allebei een kleine rugzak met spullen die je dagelijks mee kan nemen.
Meer heb je niet nodig.
Oh ja, goede muziek voor in de auto ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:01

En als je wat bent vergeten: je hebt gewoon winkels :P

kleding etc was ik gewoon met de hand, dus hoef je ook niet bizar veel mee te sjouwen :) (al heb je ook wasmachines op campings, maar ik vond 5 euro zonde van het geld als ik het gratis zelf kon doen :') )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:03

Wij gingen ook altijd met een twingo en nu hebben we een UP en dat gaat echt makkelijk. Mensen kijken ons altijd met grote ogen aan wat wij allemaal mee hebben :')

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:06

Wij hebben afgelopen zomer twee weken een roadtrip gemaakt door Frankrijk op deze manier. Heerlijk :D

Waardevolle spullen zo min mogelijk meenemen en 's nachts of naast je in de tent, of in de auto. Vergeet niet een hamer mee te nemen om je haringen de grond in te kunnen slaan. Daarnaast is het handig om na te denken over hoe je eten evt. koel wilt houden, een elektrische koelbox (die evt op de auto aansluiting kan) bijvoorbeeld.

Edit: wij gingen overigens met een fiat panda. Je hebt echt geen grote auto nodig ;-)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:03

oooh, kamperen - ik dacht dat je met de camper op stap wilde.

Over spullen. Ik houd niet van op de grond zitten, daarom zou ik een simpele klapstoel meenemen met een klein tafeltje.
Over slapen. Ik krijg pijn in mijn heupen van self-inflateble matjes, daarom een tweepersoons luchtbed.
Behalve ducktape ook knijpers meenemen!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:42

wat ik nog mis tussen alles wat gezegd is is een goede zaklamp (neem zelf altijd een hoofdlamp mee) en goede kleding. Als je een weekend hebt met alleen regen zoals afgelopen weekend, kun je echt niet zonder regenjas bijvoorbeeld. Goed materiaal is het halve werk.