Naar België reizen met de trein, hoe werk dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

Naar België reizen met de trein, hoe werk dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:40

Hoi,
Binnenkort ga ik voor het eerst met de trein en bus naar Antwerpen toe van uit Nederland. Ik snap alleen nog niet zo goed hoe het werkt met een kaartje kopen enzo.
Ik weet dat er geen ov is in België maar las ergens dat je wel met een weggooi ov-chipkaart heen en terug kan reizen, klopt dit? Of moet ik gewoon een kaartje online kopen?
En met de bus in België kan je dan gewoon bij de chauffeur een kaartje kopen of moet dit ergens anders?

Wie heeft er ervaring?

maaaikkee

Re: Naar België reizen met de trein, hoe werk dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:49

In de bus etc kan je wel een kaartje kopen in België. In Nederland kan je het beste een retourtje kopen want vanuit België-antwerpen kan je alleen terug reizen naar maastricht of rosendaal helaas. Zelf kwam ik daar pas achter toen ik vanaf Antwerpen terug wilde naar Nederland haha.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:53

Hier koop je best een kaartje in de bus idd. Tenzij je verschillende ritten moet maken in België. In de bus betaal je meer voor een rit dan als je bv in een krantenwinkel een kaartje koopt maar dat is vanaf €10 geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:54

In de bus kun je een kaartje kopen, dat is geen enkel probleem.

Voor de trein regel ik altijd een kaartje via ns internationaal. Daar koop je alvast een ticket wat voor beide landen geldig is en geen gedoe met in en uitchecken ect. Je kunt je datum hier plannen en ook een retourtje kiezen als je wil. Voor mij (gent Groningen ) is dit nog goedkoper dat met de ov chipkaart

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:54

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 22:08

Dank jullie wel! Dan ga ik dat doen

MurthulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:58

LZP > BEU

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:04

Ben vorige week nog naar Antwerpen geweest, en heb een ticket gekocht via ns international. Wel jammer dat je die van te voren moet kopen via internet en niet zo een kaartje kunt kopen op het station.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:16

Gucci_ schreef:
Ben vorige week nog naar Antwerpen geweest, en heb een ticket gekocht via ns international. Wel jammer dat je die van te voren moet kopen via internet en niet zo een kaartje kunt kopen op het station.

Dat kan wel hoor, ik heb het eergisteren nog gedaan, maar voor losse kaartjes op het station betaal je per enkele reis 1 euro extra voor het kaartje. Je kunt het dan beter van tevoren kopen via NS International, denk ik.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 01:16

MonaLieske schreef:
Gucci_ schreef:

Dat kan wel hoor, ik heb het eergisteren nog gedaan, maar voor losse kaartjes op het station betaal je per enkele reis 1 euro extra voor het kaartje. Je kunt het dan beter van tevoren kopen via NS International, denk ik.

Nee hoor, maakt niet uit. Mijn kaartje van Roosendaal naar Antwerpen kost €4,20, maakt niet uit of ik hem op het station uit de automaat haal of via www.nsinternational.nl bestel

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 01:23

paardje47 schreef:
Hoi,
Binnenkort ga ik voor het eerst met de trein en bus naar Antwerpen toe van uit Nederland. Ik snap alleen nog niet zo goed hoe het werkt met een kaartje kopen enzo.
Ik weet dat er geen ov is in België maar las ergens dat je wel met een weggooi ov-chipkaart heen en terug kan reizen, klopt dit? Of moet ik gewoon een kaartje online kopen?
En met de bus in België kan je dan gewoon bij de chauffeur een kaartje kopen of moet dit ergens anders?

Wie heeft er ervaring?

Ik heb ervaring. Ik reis ieder weekend van Nederland naar België en terug(ik studeer in Antwerpen).
Voor de trein kan je idd een wegwerp ov-chipkaart kopen op het station. Maar het is net zo makkelijk om via www.nsinternational.nl een kaartje te bestellen.
Voor de bus in België kan je een kaartje kopen bij de chauffeur of bij een automaat van De Lijn, kost €3,- en daarmee kan je een uur reizen. Mocht je van plan zijn om vaak met de bus of tram/metro te gaan, raad ik aan om een lijnkaart te kopen. Deze kost €14,- als ik het goed heb en daarmee kan je 10 keer reizen. Scheelt dus nogal per reis, maar het is ook zonde als je die maar een paar keer gebruikt.

Als je nog meer vragen hebt dan mag je ze altijd stellen :)