Moet je in Duitsland je paspoort mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Moet je in Duitsland je paspoort mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 17:52

Hallo allemaal,

Als je een dagje naar Duitsland gaat moet je dan je paspoort mee of is je rijbewijs ook goed? Als ik dit lees

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-situatie

denk ik dat een rijbewijs ook mag, maar nu met al die vluchtelingen weet ik het niet zeker. Liever neem ik daardoor juist liever niet mijn paspoort mee, ben altijd bang dat ik zoiets kwijt raak. Een Id kaart heb ik niet.

Anoniem

Re: Moet je in Duitsland je paspoort mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:53

Voor zover ik weet ben je verplicht je identiteitsbewijs ten alle tijde bij je te hebben, ook in Nederland... :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:54

In Duitsland heb je een reisdocument nodig. Dus een paspoort of ID kaart.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 17:55

Wubwub schreef:
Voor zover ik weet ben je verplicht je identiteitsbewijs ten alle tijde bij je te hebben, ook in Nederland... :)

In Nederland geldt als je aangehouden wordt je rijbewijs als ID staat althans in de link die ik had geplaatst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:55

Wubwub schreef:

In Nederland is een rijbewijs voldoende. In het buitenland niet.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:04

Wubwub schreef:

Rijbewijs is ook een identiteitsbewijs ;)

In Duitsland bestaat al jaren de wettelijke plicht dat je je moet kunnen identificeren maar dat hoeft niet perse met een paspoort. Maar.. er bestaat geen wettelijk plicht om ten alle tijde je ID bij je te hebben (lekker logisch...)

Wikipedia.de schreef:
Für Deutsche besteht nach § 1 Personalausweisgesetz (PAuswG) eine Ausweispflicht ab dem vollendeten 16. Lebensjahr. Wer gegen diese Pflicht verstößt, also weder einen gültigen Personalausweis noch einen gültigen Reisepass (als Alternative gemäß § 1 Abs. 2 Satz 3 PAuswG) besitzt, handelt ordnungswidrig und kann nach § 32 Personalausweisgesetz mit einem Bußgeld bis zu 5000 Euro belegt werden. Eine gesetzliche Mitführpflicht besteht jedoch nur in Ausnahmefällen, zum Beispiel für Arbeitnehmer bestimmter Branchen während ihrer Arbeitszeit zur Verhinderung illegaler Beschäftigung[3] und für Waffenträger.[4]

Bürger der Europäischen Union einschließlich des Europäischen Wirtschaftsraums müssen nach § 8 des Freizügigkeitsgesetzes/EU bei der Einreise in die Bundesrepublik einen Pass oder anerkannten Passersatz mitführen und während ihres Aufenthaltes besitzen.

Let op de laatste alinea: burgers uit andere landen van de EU of EEG moeten wel een ID/Paspoort of ander erkende vervanging van ID bij zich hebben.

Mijn man heeft trouwens een aantal jaar geleden een leuke maas in de Nederlandse wet gevonden. Nederland stelt dat alle Nederlands ingezetenen een ID bewijs bij zich moeten hebben (paspoort, ID kaart of rijbewijs). Dommerwijze werd hij een keer aangehouden in Nederland en had zowel zijn paspoort als zijn rijbewijs niet bij zich. Het enige wat hij bij zich had waren de autopapieren waar zijn naam op staat. De politie kon wel checken of hij daadwerkelijk de eigenaar van de auto was maar konden hem niet beboeten vanwege het niet nakomen van de ID plicht. Hij is/was namelijk geen ingezetene van Nederland. Ja, hij is Nederlander maar hij is een ingezetene van Duitsland.
Dit speelde zich overigens een jaar of 5-6 geleden af dus zou heel goed kunnen dat de regels onderhand alweer zijn aangepast.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:11

Mijn rijbewijs in Duitsland werd niet als erkend id gezien. Omdat je adres er niet op staat of zoiets. Ik moet hier mijn pas meenemen om me te identificeren.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:15

Een rijbewijs is een geldige id document in Nederland en in het buitenland een geldig document om voertuigen te mogen besturen. Je bent verplicht een paspoort of een id kaart mee te nemen in het buitenland. Dit heeft te maken met het bepalen van je nationaliteit die niet op je rijbewijs staat.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:16

Vind ik knap hoor, op mijn id kaart staat mijn adres ook niet?

edit: Dat verklaard meer inderdaad :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:17

Dinopino schreef:
Mijn rijbewijs in Duitsland werd niet als erkend id gezien. Omdat je adres er niet op staat of zoiets. Ik moet hier mijn pas meenemen om me te identificeren.

Op je ID kaart staat toch ook geen adres..?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:19

Ik geloof dat het bij mij was omdat ik een poststuk op moest halen en moest aantonen dat ik ook daadwerkelijk op dat adres woonde.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:21

Op je rijbewijs staat niet je land van herkomst ! Zodoende is het voor officiële zaken eigenlijk geen goede legitimatie .
Vaak accepteren ze het wel als zijnde legitimatie .
Voor reizen buiten NL dien je een geldige legitimatie te kunnen tonen ID of paspoort

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:24

moonsparkle schreef:
Hallo allemaal,

Als je een dagje naar Duitsland gaat moet je dan je paspoort mee of is je rijbewijs ook goed? Als ik dit lees

denk ik dat een rijbewijs ook mag, maar nu met al die vluchtelingen weet ik het niet zeker. Liever neem ik daardoor juist liever niet mijn paspoort mee, ben altijd bang dat ik zoiets kwijt raak. Een Id kaart heb ik niet.

Wat hebben vluchtelingen met je paspoort te maken? ze overvallen je heus niet zomaar hoor om je paspoort af te pakken. Kans om hem kwijt te raken ligt echt aan jezelf is in Nederland net zo groot als Duitsland. Zelf rij ik iedere dag meerdere malen de grens over maar merk niet dat de controles versterkt zijn. (paard staat in duitsland en woon in nederland)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 19:36

genja schreef:
moonsparkle schreef:
Hallo allemaal,

Wat hebben vluchtelingen met je paspoort te maken? ze overvallen je heus niet zomaar hoor om je paspoort af te pakken. Kans om hem kwijt te raken ligt echt aan jezelf is in Nederland net zo groot als Duitsland. Zelf rij ik iedere dag meerdere malen de grens over maar merk niet dat de controles versterkt zijn. (paard staat in duitsland en woon in nederland)

omdat ze misschien nu strenger controleren?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:40

Maar dan nog heb je niets met vluchtelingen nodig toch? :+

Volgens mij geldt een rijbewijs niet in het buitenland en moet je gewoon je paspoort/ID-kaart laten zien.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:51

Dinopino schreef:

Nou ja... dat verklaart want ik heb een Duits rijbewijs :')

Maar ik heb bij de Duits-Nederlandse grens ook bar weinig gemerkt van extra controles hoor. En ik rij toch ook min. 4 dagen per week 2x de grens over i.v.m. woon-werk.
En ik heb eigenlijk altijd mijn paspoort bij me. Zo lang ik mijn handtas bij me heb dan heb ik mijn paspoort bij me. Mijn rijbewijs zit in mijn portomonnee dus die heb ik er ook altijd bij.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:58

Als je de grens overgaat moet je een ID of paspoort bij je hebben. Je rijbewijs voldoet officieel niet buiten de Nederlandse grenzen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:00

flettie schreef:
Dinopino schreef:

Nou ja... dat verklaart want ik heb een Duits rijbewijs :')

Maar ik heb bij de Duits-Nederlandse grens ook bar weinig gemerkt van extra controles hoor. En ik rij toch ook min. 4 dagen per week 2x de grens over i.v.m. woon-werk.
En ik heb eigenlijk altijd mijn paspoort bij me. Zo lang ik mijn handtas bij me heb dan heb ik mijn paspoort bij me. Mijn rijbewijs zit in mijn portomonnee dus die heb ik er ook altijd bij.

Voor jou geld het dan andersom. Jou rijbewijs geld in NL niet als identificatie. Jij moet dus deze kant op je ID of paspoort altijd mee hebben :j. Als je bijv aangehouDen wordt door de politie voor te hard rijden en je hebt alleen je Duitse rijbewijs mee voldoet dat dus niet.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:03

Ik en te hard rijden in die Ssangyong van ons _O-

Nee, klopt je hebt helemaal gelijk :) Daarom dus dat ik eigenlijk ook altijd mijn paspoort bij me heb.
Mijn man is regelmatig zijn paspoort 'kwijt' (weet dan niet meer waar ie hem heeft neergelegd) maar ik graai dan gewoon in mijn handtas en trek de mijne tevoorschijn :)
Paspoorten van de kinderen heb ik altijd thuis liggen (tenzij we op vakantie gaan). Die hebben immers nog geen identificatieplicht.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:30

Ik ga vaak naar familie in Duitsland en vergeet 9 van de 10 keer mijn paspoort. Heb wel een ID mee, zit standaard in mijn portemonnee, maar is verlopen.

Denk er eigenlijk niet bij na, slecht.