De do's en dont's van....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casmihra

De do's en dont's van....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 15:21

Emigreren! Ik vraag me wel eens af wat mensen vinden van het totaalplaatje van emigreren. Ik heb het hier niet over een specifiek land, maar over het algemeen. Waarom juist wel/niet emigreren, in hoeverre kijken mensen naar familie/vrienden die je achterlaat, waarom juist dat land, enzovoorts. Hebben jullie sowieso al plannen -of dromen- om ergens anders te wonen, of wonen jullie al ergens anders?

Brand maar los! *\o/*

Amira_

Re: De do's en dont's van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:06

Ik ga hier even meelezen! Ben dan nog wel jong, maar ik zou later wel (tijdelijk) in het buitenland willen wonen.

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:07

Ik lees ook mee! Ik wil ook graag naar het buitenland. Als het kan ga ik een stage in het buitenland doen!

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:16

Wij willen binnen 5 jaar gaan emigreren.
Naar amerika, omdat we mijn ouders en de rest van de familie beter willen leren kennen. :)
Ik lees ook ff mee!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:22

Ik lees ook even mee :D

Sinds ik drie maanden op IJsland gewerkt heb speelt het idee om misschien (pas over een jaar of 5/10) voor een paar jaar op IJsland te gaan wonen.

Ik wil sowieso voor die tijd de basis van IJslands geleerd hebben.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 13:25

MayDayParade schreef:

Sinds ik drie maanden op IJsland gewerkt heb speelt het idee om misschien (pas over een jaar of 5/10) voor een paar jaar op IJsland te gaan wonen.

Dat lijkt me een enorm moeilijke taal om te leren, ken je al een aantal zinnen/woorden?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:30

Ik volg ook! Vriendlief en ik zouden in de toekomst naar het buitenland willen als het gaat en we dan nog samen zijn :D

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:33

Ik woon sinds iets meer dan een jaar in Engeland en het bevalt tot nu toe heel goed :) Ik had al een baan voordat ik hierheen kwam, dat is wel echt een aanrader.

Verder heb ik het achterlaten van familie en vrienden (en m'n paard en hond) wel behoorlijk onderschat :o Ik dacht dat dat heel erg mee zou vallen maar ik mis ze toch wel heel erg, zeker in het begin, en als je werkt kun je ook niet zomaar even langs, ondanks dat het maar een uurtje vliegen is.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:37

Sowieso wil ik naar mijn Bachelor Archeologie mijn Master in Groot-Brittannië doen, en dan hopelijk daar een baan vinden en er gaan wonen. Het land is geweldig en past gewoon echt bij mij. Ik heb daar tijdens een tussenjaar 8 maanden gezeten en ik heb het er zo naar mijn zin gehad.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 13:38

Eulogy schreef:
Ik woon sinds iets meer dan een jaar in Engeland en het bevalt tot nu toe heel goed :) Ik had al een baan voordat ik hierheen kwam, dat is wel echt een aanrader.

Verder heb ik het achterlaten van familie en vrienden (en m'n paard en hond) wel behoorlijk onderschat :o Ik dacht dat dat heel erg mee zou vallen maar ik mis ze toch wel heel erg, zeker in het begin, en als je werkt kun je ook niet zomaar even langs, ondanks dat het maar een uurtje vliegen is.

Wat was nu de oplossing voor het gemis van je familie en vrienden dan? Of heb je er nog niks op bedacht?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:45

Het wordt vanzelf wel minder eigenlijk, ook omdat je je draai begint te vinden in je nieuwe woonplaats en daar mensen leert kennen. Ik vond het vooral lastig dat je geen mensen om je heen hebt die je heel goed kent (of in mijn geval alleen mijn vriend), soms had ik namelijk gewoon behoefte aan een avondje op de bank met m'n beste vriendin. Of gewoon even bij m'n ouders kunnen gaan eten of slapen als m'n vriend niet thuis is, dat soort dingen mis ik wel.

In het begin ben ik ook best vaak naar Nederland geweest (ik verhuisde in Augustus 2014, was met kerst 2014 in Nederland, daarna met Pasen en vervolgens in Juli), nu weet ik niet wanneer dat weer kan.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:51

ik heb ervaring met emigreren. Heb het 2 keer gedaan. Eerst hebben we 1 jaar in Australie gewoond en gewerkt met het doel permanent verblijfsvergunning te krijgen. Helaas niet gekregen en dus weer terug naar Nederland gegaan. Ook heb ik nog een jaar in Duitsland gewoond en gewerkt maar dat beviel ons niet dus toch ook maar weer terug gegaan naar Nederland.

Het is belangrijk dat je eerst werk hebt gevonden voor vertrek en ook dat je woning geregeld is.
Ook het beheersen van de taal om papierwerk te kunnen regelen zoals verzekeringen en een bankrekening openen.
Ga je alleen of met een partner? en wat is dan jullie officiële burgerlijke staat.
Woon je/ jullie nog bij je ouders voordat je vertrekt en heb je/jullie een eigen woning?
Als je je eigen huur opzegt en je uit Nederland laat uitschrijven zodat je hier ook geen dubbele zorgverzekering en huur hoeft te betalen let er dan heel goed op dat als het in het buitenland mis gaat en je terug wilt je status in Nederland dan dakloos is!
Je kunt dan terug in Nederland pas een uitkering aanvragen als je een woon adres hebt maar voor een woning heb je inkomen nodig, als je beide niet niet hebt bij terugkeren naar Nederland gaat dat heel erg moeilijk zijn en dit is dus heel belangrijk om te overwegen.
Binnen europa heb je geen visa's nodig en kan je in elk EU land gewoon wonen en werken. In australie, amerika en Canada heb je wel een visa nodig. Of je hiervoor in aanmerking komt kun je vinden op de website van de govermant van dat land.
En voor verdere vragen mag je die altijd vragen hier of via PB.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:54

Ik woon inmiddels bijna vier jaar op Curaçao. Ik heb totaal geen heimwee naar vrienden/familie. Sommige vrienden mis ik af en toe, maar die zijn gelukkig ook al vaak deze kant opgekomen. Met de familie was ik nooit bijzonder close, dus was ook niet moeilijk die achter te laten. Wel mis ik de natuur, bossen e.d. En voornamelijk de mogelijkheden. Je kunt vanuit Nederland zo simpel een weekje weg, met de auto naar Duitsland of Frankrijk, noem maar op. Vanaf hier is het toch snel het vliegtuig pakken en dan naar Miami of een van de omliggende eilanden. En laat ik nou net dat kamperen heerlijk vinden.

Een baan van te voren hebben is een hele goede aanrader. Kan wel erg lastig zijn van zo'n afstand. Maar je in ieder geval orienteren op de mogelijkheden en veelgevraagde beroepen in het desbetreffende land is zeker een goede.

In het begin vond ik het ook moeilijk ja. Dan zit je nog heel erg "vast" aan je gewoontes en vrienden in Nederland. Iedereen gaat uiteindelijk door, ook zonder jou. Je moet het echt leren loslaten en bijna opnieuw beginnen in een ander land. De eerste 3 maanden waren erg lastig, maar naarmate je meer mensen leert kennen, je eigen huisje krijgt etc, gaat het steeds meer wennen. Ik zou het iedereen aanraden, minstens één keer emigreren in je leven. Al ligt het natuurlijk voor iedereen anders. Maar het is zo'n ontzettend gave ervaring. Voor mij voelt het echt als een tweede start, een nieuw deel van mijn leven. Ik ken veel mensen in Nederland die nog zo "stil" staan, en niet veel veranderd zijn in leefpatroon, vriendenkring, school, etc. Als je emigreert komt er een enorme hoop ervaringen bij. Het leven is veel te kort om stil te staan!

Voor mij is het zeker niet voor altijd. Ik zou nog heel graag in bijvoorbeeld Nieuw Zeeland of Frankrijk willen wonen, en ook zeker nog even in Nederland. Wie weet wat de toekomst brengt. :)

De belangrijkste dingen om in ieder geval op orde te hebben (qua papierwerk) zijn je paspoort, geboorteakte, bewijs van goed gedrag, retourticket (bij Curacao dan...)
Ook leuk om misschien heen te gaan is een emigratiebeurs, worden af en toe in NL gegeven.

Leuk topic TS, voor vragen kun je me altijd een pb sturen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:14

Oh ja, ik denk er ook wel aan om misschien nog terug naar Nederland te verhuizen :) Of mijn vriend het ziet zitten weet ik alleen niet, we zijn nu aan het kijken naar een koophuis hier dus dan zit je natuurlijk veel meer vast aan een bepaalde plek.
Zijn werkgever heeft wel aangeboden om Nederlandse lessen voor hem te betalen zodat hij zich in zijn werk meer op de Nederlandse markt kan richten. Dat zou dan misschien wel handig zijn, mocht ik ooit nog terug willen.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:16

Ik zou later ook graag gaan emigreren, dus ik volg even mee.

Het enige waarmee ik zit is de taal.. ik ben best slecht in talen (behalve engels, dit kan ik redelijk goed verstaan, praten gaat dan weer niet zo goed) dus dat je daar amper alleen kan redden.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:30

Ik lees ook mee.

Mijn vriend is Zuid-Afrikaans en na hier een aantal keer 'langs te zijn geweest' doen we nu een soort proef-samenwonen :j . Ik blijf hier nu eerst voor 6 maanden (waarin ik mijn scriptie schrijf), maar heb wel een verlengt toeristenvisum nodig. Als ik al zie wat dit voor drama is en wat voor documenten ik voor een verlenging van 3 maanden moet aanvragen wordt ik nogal angstig wat mijn permanente visum met me gaat doen haha.

xTiffani schreef:
Ik zou later ook graag gaan emigreren, dus ik volg even mee.

Het enige waarmee ik zit is de taal.. ik ben best slecht in talen (behalve engels, dit kan ik redelijk goed verstaan, praten gaat dan weer niet zo goed) dus dat je daar amper alleen kan redden.

Oefenen :j

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:45

Oh wat zou ik graag naar Canada willen verhuizen <3 en dan in zo´n boeren/western gemeenschapje een hippisch recreatie bedrijf opstarten met m´n aller liefste toekomstige ( :') ) vriend en een hele stapel dieren om me heen hebben en dan in de vroege ochtendzon een heerlijk kopje thee drinken op een grote houten veranda met uitzicht op de paardenweides hand in hand met´ de ware ´.

Ik denk dat ik het wat te rose kleurig zie _O-

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 14:55

Ik vraag me eigenlijk ook af waarom mensen bijvoorbeeld helemaal NIET zouden willen emigreren.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:45

Casmihra schreef:
Ik vraag me eigenlijk ook af waarom mensen bijvoorbeeld helemaal NIET zouden willen emigreren.

Ik kan wel honderd redenen bedenken.
- Het bekende achterlaten en het onbekende tegemoet gaan
- Geen werk/verblijf in het buitenland
- De papierwinkel die voorafgaat
- Familie en vrienden achterlaten
- De sociale voorzieningen in Nederland zijn erg goed in vergelijking met veel andere landen

En zo nog veel meer dingen...

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 15:53

Marije112 schreef:
Casmihra schreef:

- De sociale voorzieningen in Nederland zijn erg goed in vergelijking met veel andere landen

Ja dat is ook waar ook, nu ik het lees trek ik mijn vraag maar weer terug :')

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:57

Casmihra schreef:
Marije112 schreef:

Ja dat is ook waar ook, nu ik het lees trek ik mijn vraag maar weer terug :')

Hahahaha, maar als mensen echt willen zijn dit kleine bobbels op weg naar een mooie toekomst *\o/*

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:08

Marije112 schreef:

Ja dat is ook waar ook, nu ik het lees trek ik mijn vraag maar weer terug :')[/quote]

Hahahaha, maar als mensen echt willen zijn dit kleine bobbels op weg naar een mooie toekomst *\o/*[/quote]

Ik denk wel alsnog dat mensen zich het meeste laten tegenhouden door familie en vrienden, het ''alleen'' zijn zeg maar.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:08

Casmihra schreef:
MayDayParade schreef:

Dat lijkt me een enorm moeilijke taal om te leren, ken je al een aantal zinnen/woorden?

De taal is heel pittig ja -O- Het gastgezin waar ik bij zat heeft me een beetje grammatica uitgelegd en het is zeker moeilijker dan Nederlands. Ik kan gesprekken al een beetje volgen, en ik ken ook al wat woorden, maar het echt praten kan ik nog lang niet :')

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen waarom mensen niet willen Emigreren. Als je een mooi leven opgebouwd hebt, veel vrienden en familie hier hebt, waarom zou je dan weg gaan? Dat is ook voor mij de reden dat ik sowieso terug wil komen naar Nederland, na een of twee jaar.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:14

Ik woon alweer 15 jaar in Frankrijk. Ik was 8 toen ik verhuisd ben met mijn ouders en kleinere broertje.

Als kind had ik het er nooit zo moeilijk mee, was me er niet zo van bewust eerlijk gezegd.

Familie kwam en ging, afscheid was altijd moeilijk want we wisten nooit wanneer we opa en oma of oom en tante weer zouden zien ...

Heb op school wel wat last gehad van racisme, dat wij er niet bij hoorden en zo ...

Heb een periode gehad (afgelopen twee jaar) dat het heel moeilijk was. Veel problemen gehad met ex vriend, vrienden die mij lieten vallen omdat ze toch liever naar de Franse kant toe trokken, met familie lid in Nederland ging het heel slecht en toen was de afstand moeilijk te accepteren. Op het werk ook geen enkel medeleven ...

En dan is er nog het grote verschil die ik zie tussen Nederland en Frankrijk qua cultuur en zo ... Ben ik nog steeds niet helemaal aan gewend.

Als ik toen de keuze zelf had gehad was ik nooit verhuisd naar het buiten land, de afstand is toch te ver, het kost ook wat om heen en weer te reizen en familie heb je uiteindelijk toch meer nodig dan je denkt.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:03

Als alles goed blijft gaan, verhuis ik ongeveer in juli/augustus 2016 naar Spanje, om bij mijn Spaanse vriend te wonen. We zijn nu ruim een jaar samen, en inmiddels heeft hij een baan aangeboden gekregen waar hij de komende jaren kan blijven werken. Ik wilde al langer uit Nederland weg dus de keuze was snel gemaakt. :o

Tijdens mijn studie heb ik een halfjaar in Oostenrijk gewoond, dat was een beetje mijn "proef-emigratie". Ik heb toen totaal geen heimwee gehad naar familie en vrienden, maar ik moet daar wel bij zeggen dat we een groep hadden van ruim 40 internationale studenten. Eenzaamheid was dus snel en makkelijk op te lossen, want er was altijd wel iemand.

Ik ben wel erg benieuwd naar hoe anderen vanuit Nederland werk hebben gevonden in het buitenland. Sollicitaties via Skype? Of alles via e-mail?