Alaska en/of Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Alaska en/of Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:07

Beste bokkers!

Deze 2 (Alaska en Canada) trekken mij al heel erg lang aan.
Waarom eigenlijk geen idee :') Ik denk vooral gezien de natuur en vaak in films in een cottage langs een groot blauw meer in de bossen, beren en elanden, heuvels en gebergte.

Ik vroeg mij af wie er al eens is geweest en wat voor reis je hebt gedaan en wat je daar door allemaal heb kunnen zien. En welke organisatie? Voor beide zijn namelijk erg veel mogelijkheden maar voorkeur zou wel een rondreis zijn met eigen huur auto van 14/20 dagen. Maar ik kom veel tegen dat je volgende dag al door rijd. Ik zou dan liever n die dagen 3/4 keer van locatie veranderen.

Eventueel tips voor vergelijkbare locatie's zijn ook welkom.

Gezien wij normaal naar spanje gaan voor een normale huis/tuin/keuken vakantie zeg maar heb ik echt geen idee hoe dit aan te gaan pakken! 1 keer eerder een ''verre'' reis gedaan en dit was Jamaica maar dat is natuurlijk niet te vergelijken :D

Piekosjj

Re: Alaska en/of Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:15

Hi Hinda,
Leuk dat je zo geintresseerd bent in Canada en Alaska. Niet zo gek want 't is er prachtig :D
Mijn zus woont al een aantal jaar in Canada (eerst oostkust, nu westkust) en mijn ouders gaan er volgende zomer weer heen op vakantie.
Qua organisaties kan ik je niet zo verder helpen, jaren geleden hebben wij een camper gehuurd bij Cruise Canada en die zitten ook in de US; http://www.cruisecanada.com/ en http://www.cruiseamerica.com/. Campers zijn in Canada erg in trek voor rondreizen, omdat het simpelweg gewoon enorm gemakkelijk is. 14 dagen zou ik zelf persoonlijk te kort vinden. Het land is gigantisch groot, en er is dus ook enorm veel te zien en dat zou zonde zijn als je dat in twee weekjes moet proppen. De westkust van Canada (Calgary, Vancouver, Vancouver Island, de Rockies) is zeker een aanrader tov de oostkust. De oostkust is wat saaier qua omgeving en natuur. Bezoek aan de westkust zeker de natural parks van Banff en Jasper, want hier vind je de mooie blauwe meertjes tussen de besneeuwde bergtoppen. Bij Vancouver Island kan je ook ergens orcas spotten, ik geloof dat dit bij Tofino (?) kon. Dat heb ik zelf nooit gedaan maar dit staat zeker op mijn lijstje als ik zelf ook weer eens naar Canada ga!

Pas wel op, want Canada is erg verslavend. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die er is geweest, dat ze niet nog eens terug willen. :D

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:22

Ben al 2x in Alaska op vakantie geweest en als het mogelijk was zou ik er morgen naar toe verhuizen. Heb ook de westkust van Canada gedaan, maar vond dat toch te geciviliseerd. Wij hebben alles ter plekke geregeld, ook de binnenlandse vluchten. Informatie over wat waar te zien is, is er tegenwoordig genoeg op internet te vinden. Wij zijn vier weken geweest en dat was eigenlijk nog veel te kort. Dit was de enige vakantie dat ik niet graag naar huis wilde. Heb werkelijk op het vliegveld zitten huilen, omdat we terug moesten.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:27

Piekosjj,
Bedankt voor je info! Ik weet niet precies waarom maar camper lijkt me aan de ene kant ''eng'' maar inderdaad ook wel weer makkelijk vooral omdat je makkelijker kiest of je weg ga of nog even blijft.
Orca's staan ook op mijn lijstje!

Had inderdaad al gezien dat de oostkust iets minder is, heeft wel wat Europees zeg maar haha en daar voor gaan we het natuurlijk niet zo ver op zoeken! Wil graag veel zien maar ook niet iedere dag (wat je dus veel tegen komt) 20 dagen lang bijna 200km per dag te rijden. Mensen leren kennen enz. staat ook wel op het lijstje

Hoop eigenlijk niet dat het verslavend is hahaha, spanje is nog wel betaalbaar maar om richting canada/alaska te gaan moet tog wel even een portemonnee mee. Is toch wel een ander soort vakantie

Homiafortuna,
Voor een eerste keer richting die kant en dat soort reizen willen we toch wel vooraf plannen. Lijkt me lastig om alles ter plekke te regelen maar zijn we ook nog niet echt gewend :+ . 4 weken klinkt zo echt lang! maar geloof zeker dat de tijd wel snel gaat. Er is zo veel te zien!

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:30

Prachtig, ik ben in beide landen geweest en woon in Canada. Alaska is ook echt fantastisch.

Weleens over een cruise nagedacht? Bijvoorbeeld bij Vancouver beginnen naar Alaska, langs de kust en geweldige natuur. Google maar eens. Verder is Jasper/ Banff natuurlijk the place to be. Wanneer zou je dit willen gaan doen?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:32

Wij hadden ook vooraf wel besloten wat we wilen zien en waar we naar toe wilden,maar hadden ons nog nergens op vast gelegd. Kwam er iets anders leuks op ons pad dan kon dat er gewoon tussendoor en gingen we een dag later verder. Wij hebben met openbaar vervoer gereisd, een auto gehuurd en gevlogen. Wij trokken rond met rugzak en tent en namen af en toe een hotelletje om eens lekker te kunnen douchen en wat was te doen. In Alaska mag je namelijk wild kamperen, je moet alleen niet zichtbaar zijn vanaf de weg. Was wel een uitdaging zo tussen de beren!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:55

Over Alaska kan ik niet veel zeggen, over Canada wel. Wij zijn drie jaar geleden tijdens een bliksembezoek ons hart verloren aan het land, en gaan er over een half jaar heen verhuizen. Kan niet wachten om er te wonen en werken en te kunnen genieten van de rust, ruimte en schoonheid van het land!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:54

Canada is prachtig, vooral West-Canada! en Alaska staat heel hoog op mijn lijstje, maar is zo ontzettend kostbaar om naartoe te gaan.

Ik zou zeker 3 weken gaan. T is een enorm land en zo heb je de tijd om een hoop te zien! Banff, Jasper, Wells Grey, Mount Robson, Vancouver Island... er is genoeg moois te zien!

Camper huren lijkt me heel erg gaaf, maar ook heel erg duur helaas... wij hebben toen een auto gehuurd en in hotels en lodges geslapen. Later ben ik nog een keer terug geweest en toen ook deels in hostels. Allebei prima bevallen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:57

Ik ben in beide geweest (Canada dan wel in het westen). Heel lastig om dan voor eentje te moeten kiezen. Ik denk dat ik op dit moment voor Alaska ga, ivm het vele wildlife wat we daar gezien hebben. We hebben wel ongelooflijk geluk gehad met het weer, 3 weken zon en strak blauwe lucht. En dat kan dus wel heel anders zijn....

Mocht je voor Alaska kiezen, kijk dan eens bij Askja. Ik regel normaalgesproken alles zelf, maar omdat Alaska toen zo onbekend nog was voor mij ben ik toch voor een reisbureau gegaan. En ze waren echt fantastisch moet ik zeggen. Zeker ook wat excursies betreft. Want als je alleen maar in je auto daar gaat rondrijden dan zie je echt niks. Het is wel duur, maar ik heb er zulke mooie herinneringen aan...

Canada heb ik toen wel allemaal zelf geregeld. Dat was ook geweldig, en dat heb ik toen gecombineerd met Glacier en Yellowstone. Wel beren gezien maar helemaal geen moose, en daar barst het in Alaska wel van. Maar prachtige omgeving.

Lastige keuze sta je voor. Ik zou ze allebei doen hoor ;) Natuurlijk wel met een jaartje ertussen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:08

Alaska is prachtig! Zeker een aanrader om op vakantie te gaan.

Wij hebben dit jaar Yellowstone NP gecombineerd met Teton NP en Glacier NP (beide in de USA) om vervolgens vanuit Seattle een cruise naar Alaska te doen. Wat je zeker niet mag missen in Alaska is Glacier Bay NP, dat is werkelijk prachtig! Maar we hebben ook andere adembenemende dingen gezien hoor. Buiten de wondermooie natuur hebben we ook volgende dieren in hun natuurlijke habitat gezien: zeehonden, zeeleeuwen, bultruggen (walvissen), zwarte beren, zee-arenden en ... orka's. Voor de kust van Victoria wonen trouwens permanent 3 orka families. Vanuit Victoria (en ik dacht Vancouver Island ook) kan je een boottocht boeken.

Helaas geen ervaring met Canada.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:57

Ik ben net gisteren geland na twee weken rondgereisd te hebben door het westen van Canada :))

Kleine indruk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was fantástisch. Wij zijn georganiseerd gegaan, met Fox. Was vorig jaar in Amerika ook goed bevallen. Het is er prachtig!

(Victoria ligt op Vancouver Island Lukasje)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:23

Wij hebben west canada een aantal keer bezocht, en ook yellowstone. De meeste elanden hebben wij rond Denver USA gezien. In yellowstone veel grizzlies, en west canada deden we vooral voor de walvissen. Alaska staat bij ons ook hoog op het lijstje, maar aangezien muggen niet zo mijn ding zijn ... Houdt dat ons wat tegen. Wij zijn trouwens tent kampeerders, en doen alles op de bonnefooi. De campings zijn bizar mooi, niet te vergelijken met europa.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:25

De orca's die je vanuit Victoria bezoekt, kun je ook vanaf de kust bekijken. Op san juan island, bij lime kiln lighthouse, de beste plek ter wereld hiervoor. Als ze daar langskomen, zijn ze meestal nog dichterbij dan in een bassin, soms een meter of vijf tot tien! Maar het vraagt veel geluk en geduld.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:20

Ik ben vrijdag ook terug gekomen van een rondreis door West Canada van 3 weken.
Geweldige vakantie gehad! :D
Wij zijn begonnen in Calgary, Banff, Lake Louise, Yoho NP, Jasper NP, Wells Gray PP, Whistler, Vancouver en via Seattle naar Glacier NP en Waterton Lakes gegaan en weer terug naar Calgary.

Wij hebben in de parken gekampeerd met de tent (spullen daar gekocht)
hebben dus 1,5 week gekampeerd en 1,5 week in hotels geslapen.
Ik heb alles zelf geboekt.

Veel dieren gezien, waaronder veel beren.
Ook in Vancouver een whale watch trip gedaan en heel veel orcas en humpback whales gezien!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 19:45

Wild kamperen in Alaska klinkt interessant maar ook wel weer eng! Vroeger wel altijd gekampeerd met een tent maar laatste 15 jaar nooit meer hahaha.

Wildlife en de natuur zijn ook echt de dingen waar voor we (of in ieder geval ik) voor heen wil.

Askja heb ik inmiddels een boek van thuis gekregen.

Berdien gave foto's!!!

Tierania dat klinkt ook leuk half om half. Ik heb dus echt geen benul hoe en wat met de campings daar. Wel al een beetje gekeken naar B&B

Zijn toch wel van plan alles zelf uit te gaan stippelen en waarschijnlijk dan voor Canada gaan. Gezien je toch wel een hoop geld kan besparen op accommodaties ipv als je een hele trip boek zeg maar.

Bedankt allemaal voor de info en het delen van jullie ervaringen! meer is altijd welkom.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:30

Ik lees even mee. Heb deze combinatie ook al jaren op mijn lijstje staan, maar gezien de prijs krijg ik niet zomaar iemand mee en gok ik dat het toch een single/groepsreis gaat worden. En die zijn nog een beetje boven mijn budget helaas.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 07:54

Bij icelandair nu mooie vliegprijzen gezien op Anchorage ;-)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:11

Ik ben met askja reizen in Canada geweest. Bij hun kun je zelf je reis samenstellen, dus ook hoeveel dagen je ergens blijft.
Ik ben via Vancouver naar Vicoria, dan met met de boot naar boven (inside passage) en dan weer met een grote bocht naar beneden richting banff en Jasper. Echt de moeite waard. Ik heb trouwens geslapen bij B&B, echt leuk!