Expeditie Antartica

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shoran123

Expeditie Antartica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 14:24

Hallo iedereen!

Inmiddels heb ik dit jaar de halve wereld gezien en ben ik op alle continenten geweest behalve Antartica....
Nu wil ik dit jaar gaan kijken of ik een reis kan maken naar Antartica...
Zijn er mensen die dit eerder gedaan hebben? Of ervaringen? Of mensen die mee willen? :)

Groetjes,

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:31

Mee wíllen: heel graag! Lijkt me zoiets gaafs en unieks om te doen!
Maar qua budget moet ik eerst nog een jaar of 10 jaar voor gaan sparen, geloof dat je voor zo'n expeditie zo maar rond de 10.000 euro kwijt bent en ik gok dat je daar al snel overheen zit.

Er was volgens mij iemand hier op bokt die dit een paar jaar geleden heeft gedaan. Althans, dacht dat ik dat ooit in een topic voorbij zag komen.

Een kennis van me heeft ooit een reis naar de Spitsbergen gemaakt. Vergelijkbaar, maar ook weer totaal niet natuurlijk.

Ik volg wel even, ben wel héél erg nieuwsgierig of je het ook daadwerkelijk gaat doen en dan ben ik erg nieuwsgierig naar de reisplannen! Ooit, óóit ga ik ook :j. Er zijn wel een aantal sites die expedities aanbieden, volgens mij kom je daar wel op via google. Heb alleen geen idee of die reisaanbieders ook goed zijn..

Shoran123

Re: Expeditie Antartica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 14:53

Hi, ja kosten zijn gigantisch....'

Je kan vanuit Ushuala met vissers en vrachtboten mee. 6 dagen, ca 1500 euro.
Stukje goedkoper! Het is dan alleen niet heel luxe.. maar wel voor paar duizend euro goedkoper naar de zuidpool...

Ik denk wel dat het doorgaat, heb de afgelopen 6 maanden zoveel gezien, 6x in Amerika, 1x Azie, 1x Afrika, etc etc. Intotaal 16x gevlogen dit jaar... Inmiddels zoveel airmiles gespaard dat de vlucht het geld niet meer is... Puur de expeditie daar...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:58

Staat nog wel op mijn lijstje, maar de kosten voor zo'n trip zijn mij te hoog. Dus ja, ik wil wel mee, mits er een sponsor is. :+
Mijn nichtje gaat dit voorjaar 2 keer die trip doen als scheepsarts. Ik ben best wel jaloers op haar. :=

Met vissers en vrachtboten mee zou ik dus al sowieso niet doen. Die zijn niet aangesloten bij de IAATO en je stimuleert met dergelijke acties de vervuiling van Antartica.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 00:51

Hoi ,
Ik ben er 5 jaar geleden geweest en het was de mooiste, bijzonderste en ook duurste reis die ik tot opheden heb gemaakt :D .
Wij hebben een gehele rondreis gemaakt vanuit ushuaia via de Falkland eilanden naar south georgia naar south orkney en south shetlands naar uiteindelijk Antarctica. Je moet ook rekening houden met het feit dat er maar max 100 mensen per uur aan land mogen. Dat was 1 van de reden dat wij voor een klein expeditie schip hadden gekozen (max 78 passagiers). Zodat we niet de beperking hadden dat wanneer het weer ineens omslaat je niet aan land kan omdat je in een latere groep bent ingedeeld. Ik wilde er zeker van zijn dat wij ten alle tijden aan land konden. De kosten liepen ruim door de 10.000 euro pp. Daarnaast weet ik niet of je last van zeeziekte hebt, ik in ieder geval wel :D en ben dus 19 dagen zeeziek geweest :') dit weerhoudt mij overigens niet om ooit nog een keer terug te gaan :D Wij hadden ook nog de pech dat het vliegtuig vanuit ushuaia naar Buenos Aires kapot ging en wij een hoop gedoe hebben gehad voordat wij uiteindelijk vanuit Buenos Aires naar huis konden vliegen.
Vaak heb je wel nog last minute aanbiedingen( zeker als je ala minute weg kan) die zeer interessant zijn waardoor de reizen toch betaalbaarder kunnen zijn. En zorg dat je ook een goede reisverzekering hebt waarin repatriëring vanuit Antarctica is opgenomen. Zonder deze reisverzekering neemt geen organisatie je mee (tenzij je deze verzekering bij hun bijboekt bij de reis). Want het gaat echt niet grappig zijn, dat wanneer er wat gebeurt en je opgehaald moet worden vanaf een onderzoekbasis waar je naar toe gebracht wordt. Want de boot moet verder en draait niet om omdat er iemand ziek is of erger en een ziekenhuis opname gewenst is. Die kosten zijn haast niet op te brengen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=1424921
Hopelijk doet het linkje het nog.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:09

Hier nog iemand met de droom om ooit naar Antartica te gaan.
Met welke aanbieder ben jij eigenlijk gegaan Kobus? Ik kende alleen die van National geographic eigenlijk.
http://www.nationalgeographicexpedition ... ise/detail
Nou moet ik wel zeggen dat ik er ook nog nooit echt serieus naar gezocht heb, want een reis van 10.000 euro ligt nog een beetje buiten m'n budget als student zijnde :+ Maar zeker wel een spaardoel voor later!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:23

Wij zijn met Aksja reizen gegaan. Je hebt ook nog Beluga reizen. De prijzen van beide verschillen niet heel veel.
Maar volgens mij moet het ook mogelijk zijn om rechtstreeks bij de desbetreffende rederijen te boeken. Wij zaten bij Quark expeditions,je hebt ook nog Ocean Worldwide. Misschien scheelt dat ook nog in de prijzen. Daar heb ik overigens niet (meer) naar gekeken. Dat komt wel weer als we nog een keer gaan. :j
Wij hadden overigens ook de vluchten erbij geboekt. Als je die misschien zelf kan boeken scheelt het misschien ook in de prijs, ik durfde het in ieder geval niet aan om te doen omdat het soms best lastig is om alles op elkaar af te stemmen en de boot wacht niet als je te laat bent.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:27

Djoser geeft volgensmij ook rondreizen naar/door Antarctica: https://www.djoser.nl/rondreis-antarctica/
Heb er alleen zelf geen ervaring mee, maar wellicht is het de moeite waard om de site te bekijken. :)

Zelf heb ik Antarctica niet op het oog, maar de het noorden van Noorwegen of misschien Groenland lijkt me wel interessant om eens te bezoeken.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:31

Wat ook geld kan uitsparen is een iets grotere boot en een hut waar je de douche en toilet deelt. Ik wilde perse een eigen hut met eigen faciliteiten ivm mijn zeeziekte %) . Dan is het wel prettig dat je niet telkens tegen over de andere je hoeft te verontschuldigen dat je het toilet en douche bezet houdt :o .

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:34

Kobus17 schreef:
Wat ook geld kan uitsparen is een iets grotere boot en een hut waar je de douche en toilet deelt. Ik wilde perse een eigen hut met eigen faciliteiten ivm mijn zeeziekte %) . Dan is het wel prettig dat je niet telkens tegen over de andere je hoeft te verontschuldigen dat je het toilet en douche bezet houdt :o .

Ik vrees helaas dat ik hetzelfde ga hebben als jou, aangezien ik al zeeziek werd tijdens een iets ruwere oversteek naar Göteborg, wat nog relatief beschut water is, dus dat is niet echt een geldbespaar optie hier xD

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:40

Ik had voor de zeeziekte scopoderm pleisters en ook nog medicatie van de scheepsdokter die haalde de ergste scherpe randjes af maar nog steeds was het heel erg %) .
Vandaar dat we nog even wachten met de volgende reis. :D de herinnering is nog steeds heel erg aanwezig

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:42

Equiine schreef:
Zelf heb ik Antarctica niet op het oog, maar de het noorden van Noorwegen of misschien Groenland lijkt me wel interessant om eens te bezoeken.

Groenland staat hier ook nog op de planning.
De prijzen naar Groenland zijn overigens vergelijkbaar met die naar Antarctica.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:59

Die staat ook nog op mijn lijstje, maar helaas onbetaalbaar. Ik vond ergens 12 dagen voor 28.000 Euro... Dan zou ik eerst mijn huis, auto en paarden moeten verkopen....

Kobus, Groenland had ik ook op de planning staan. Maar ik hoorde van kennissen dat het wel een heel smerig land is. En daarom heb ik er vanaf gezien.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:29

@Scum: Ik vond dat van Spitsbergen ook in de gebieden waar de mensen wonen, maar daarbuiten totaal niet en ik vermoed dat dat ook zo in Groenland gaat zijn.

De prijs van 28.000 zou dan toch wel voor de ijsbreker zijn, denk ik.
Wij wilden ook met de ijsbreker gaan maar hebben daar toen vanaf gezien.
En gelukkig maar, want op de boot vertelde iemand mij ( die was ook al met de ijsbreker geweest) , dat wanneer de zee redelijk ruw is, je al niet van boord gaat omdat de zgn "Gangway" buiten langs loopt, en je dus van bovenaf van de boot via een steile trap helemaal naar beneden naar de zodiac moet lopen maar als de ijsbreker te veel deining heeft is dat dus best gevaarlijk en laten ze niemand van boord en ook de heli stijgt niet op als er te veel wind staat.
Toen wij er waren , werden wij ingehaald door de ijsbreker, die had 4 dagen in de Falkland Islands gelegen met motorpech en moest de reis nu in sneltrein vaart afmaken om op tijd in Ushuaia te zijn voor de volgende reis, dan baal je dus echt want je gaat dus dan echt niet meer aan land totdat ze ongeveer weer op schema zijn ( in dit geval moesten ze dus 4 dagen inhalen, qua zeemijlen).
De boot die wij hadden had een 'Gangway' die vanuit het ruim te bereiken was, waardoor je op dezelfde hoogte in de zodiac stapte en vanuit de zodiac zo weer in de boot stapte. Wij konden dan ook bijna altijd van boord ( 1 dag niet maar toen hadden we dan ook golven van een meter of 4, dat was iets te veel van het goede :D ) ook al was de zee ruw.
En soms is een langere reis ( zoals wij die gedaan hebben ) in verhouding goedkoper dan wanneer je inderdaad een dag of 8 à 12 wil.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:31

Kobus17 schreef:
Wij zijn met Aksja reizen gegaan. Je hebt ook nog Beluga reizen. De prijzen van beide verschillen niet heel veel.
Maar volgens mij moet het ook mogelijk zijn om rechtstreeks bij de desbetreffende rederijen te boeken. Wij zaten bij Quark expeditions,je hebt ook nog Ocean Worldwide. Misschien scheelt dat ook nog in de prijzen. Daar heb ik overigens niet (meer) naar gekeken. Dat komt wel weer als we nog een keer gaan. :j
Wij hadden overigens ook de vluchten erbij geboekt. Als je die misschien zelf kan boeken scheelt het misschien ook in de prijs, ik durfde het in ieder geval niet aan om te doen omdat het soms best lastig is om alles op elkaar af te stemmen en de boot wacht niet als je te laat bent.

Je hebt er best veel :)) Quark is volgensmij de grootste, Ocean worldwide ken ik niet, maar Oceanwide Expeditons is er ook 1 (Nederlands bedrijf met verschillende eigen schepen), en Aurora Expeditions ken ik, Lindblad Expeditions, One Ocean Expeditions, PolarQuest.. en er zijn er nog meer haha, veel meer dan dat ik verwacht had in ieder geval :+

Ik wil er ook zo graag eens naartoe.. Vooral nu ik hele dagen naar foto's en video's van die gebieden zit te kijken en er zoveel verhalen over lees _O-

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:14

Wauw.
Als ik zo de reacties in dit topic lees dan is het echt wel een geweldige ervaring om ernaar toe te mogen.
Wel een dure onderneming lees ik dus. Mijn vriend had ook de droom om er heen te gaan, maar ik zal hem eerst de prijzen laten zien die in dit topic staan. :=