Ervaring visum aanvragen Australie met criminal conviction

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_92

Ervaring visum aanvragen Australie met criminal conviction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 13:46

Hoi allemaal,

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een visum voor Australie waarbij je 'Ja' hebt aangekruist op de vraag of je een 'criminal conviction' hebt. Heb je je visum alsnog gekregen? Hoe lang gaat zoiets duren? Wat willen ze allemaal van je weten?

Ik wil rond maart naar australie gaan (eerst naar nieuw-zeeland), maar moet in november nog naar het OM voor een TOM-zitting omdat ik word verdacht van een valse aangifte (gaat helemaal nergens over maargoed). Nu is er dus de kans dat ik een taakstraf of geldboete krijg en daarmee dus een strafblad heb. Maar de kans is er ook dat ze het bij de zitting laten en ik geen straf krijg opgelegd.

Ik zit een beetje in twijfel wat ik moet doen. Ik heb nog geen exacte datum voor de zitting, het zou ook pas eind november kunnen zijn. Maar om dan nog mijn visum aan te moeten vragen wordt het wel allemaal een beetje krap als ik eind januari richting nieuw zeeland vertrek!

Nu een visum aanvragen en bij die vraag nee aankruisen vind ik ook een grote gok.. Of kan ik beter nu het visum aanvragen en de vraag met ja beantwoorden en afwachten welke papieren ze willen hebben? Ik heb nu natuurlijk nog niks op papier van de uitspraak van de officier van justitie, maar ik heb wel op papier waar ik van word verdacht en welke straf ik kan krijgen. Ik krijg iig geen celstraf oid.

Wie kan mij helpen?!

slimmerik

Re: Ervaring visum aanvragen Australie met criminal conviction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:52

Geen idee eerlijk gezegd. Maar je bent op dit moment toch nog niet veroordeeld? Dus ja zou volgens mij geen goed antwoord zijn.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:57

Ik zou als ik jou was een mail of bezoekje doen aan het australisch consulaat in nederland. Hun de situatie uitleggen en vragen wat zij aanraden om te doen. En zorgen dat je dat op papier hebt, zeker als zij aanraden om nee in te vullen en af te wachten, voor het geval je toch veroordeeld wordt en dan problemen krijgt met je aanvraag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:58

Inderdaad wel even je goed laten informeren, als je eenmaal daar bent en het land niet in komt baal je als een stekker :o

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:59

Ik ben geen expert, maar de wet mag je heel letterlijk nemen. De vraag is: ben je nu, op dit moment, veroordeeld? Als je dat eerlijk antwoordt is het antwoord: nee, op dit moment ben ik niet veroordeeld.

Iemand die nooit wat gedaan heeft zal ook nee aankruisen en de aanvraag op de bus doen. Hij kan ook per ongeluk de volgende dag in de fout gaqn en hiervoor worden veroordeeld, maar dat valt niet te voorzien. Zo valt voor jou ook niet te voorzien wat er gaat gebeuren.

En die aanvraag moet op tijd worden ingevuld, dus zou ik het zo snel mogelijk en naar waarheid (zoals die op dit moment is) doen. Als je al wordt veroordeeld en als ze hier al lucht van krijgen en als ze je hier al mee zouden confronteren, heb je een stevige verdediging: op het moment van invullen was ik niet veroordeeld.

Dan kunnen ze je weinig maken, anders kunnen ze iedereen gaan oppakken die op een formulier heeft ingevuld niet veroordeeld te zijn en jaren later alsnog is veroordeeld. Of iedereen die ooit ergens heeft ingevuld niet gehuwd te zijn en later toch getrouwd is... Etc.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:00

Wat ik er van gezien heb op tv, is Australië echt heel strict. Ik zag laatst dat een man een werkvisum wilde krijgen, maar die had, 30 jaar geleden of zo, eens gevochten met iemand en daarbij ook een strafblad gekregen. Sindsdien al "schoon", maar mooi niet dat ie Australië binnen kwam...

Dus ja invullen op de gok zou ik in ieder geval niet doen...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:01

Is niet invullen 'op de gok' maar invullen naar waarheid als ze nu nee aanvinkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:05

Mijn wijze vriendin zegt nu dat het het beste is om contact op te nemen met het consulaat en de situatie voor te leggen. Een andere optie is nee invullen en als je wordt veroordeeld de wijziging doorgeven.

Overigens denkt ze dat het niet veel uitmaakt. Het is niet staatsgevaarlijk waar je van wordt beschuldigd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:30

arno8 schreef:
Mijn wijze vriendin zegt nu dat het het beste is om contact op te nemen met het consulaat en de situatie voor te leggen. Een andere optie is nee invullen en als je wordt veroordeeld de wijziging doorgeven.

Overigens denkt ze dat het niet veel uitmaakt. Het is niet staatsgevaarlijk waar je van wordt beschuldigd.

O jawel hoor, maakt ze niets uit en als je verkeerd invult is het risico dat je et vliegveld daar niet af komt en meteen retour mag. Als je eerlijk bent heb je tenmiste nog kans..

Melanie_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 19:39

Bedankt voor jullie reacties!
Het is inderdaad heel lastig allemaal.. zit er ook dagelijks van in de stress haha.
Op de officiele site staat: 'You have no criminal convictions for witch you have been sentenced for a total combined period of 12 months or more, whether or not the sentences were served'.

Wat ik hieruit begrijp is dat het gaat om een celstraf of proeftijd? Dat ga ik sowieso niet krijgen. Maarja, tijdens het visum aanvragen stellen ze de vraag: 'Do you have any criminal convictions?'

Ik vind het heel lastig. Ik kan inderdaad de ambassade een mailtje sturen maar vind het lastig om dit verhaal in het engels uit te leggen. Een andere optie is misschien toch wachten tot ik de zitting heb gehad en dan het visum pas aanvragen (als de zitting eind november zou zijn heb ik nog 2 maanden om het visum te regelen, dat zou toch moeten lukken??). Ik ga er eigenlijk wel een beetje vanuit dat ik wel gewoon een visum krijg, ik bedoel het is geen zware overtreding die ik heb gepleegd.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:44

Bedoelen ze niet dat je inderdaad een illigale daad hebt begaan en het dus over een proeftijd/celstraf gaat? Ik kan me zo indenken dat er nogal verschil zit tussen het misdrijf wat je hebt gepleegd en de daarbij horende straf. Mochten ze ook de kleinere vergrijpen (boete/werkstraf) willen weten dan hadden ze naar mijn idee moeten vragen naar een strafblad. Maar ik heb er géén verstand van hoor, dit is puur mijn gedachte ;). Ik lees wel even mee, interessante vraag en kan me voorstellen dat het lastig 'kiezen' is :).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:52

Zoals je het "voorleest" vragen ze dus of je een serieuze veroordeling hebt gehad.

Antwoord daarop is nu nee. En je moet het nu invullen om op tijd te zijn dus gewoon nee aanvinken.

Bovendien begrijp ik uit je verhaal dat het ook niks ernstigs is waarvoor je echt het gevang in zou moeten zeg maar :P Dus het blijft nee.

Als je graag wilt gaan dan zou ik echt niet jezelf verdacht gaan maken door problemen op te werpen...geen slapende honden wakker maken, gewoon invullen naar waarheid en dat is zoals je het "voorleest" een dikke vette nee :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:54

arno8 schreef:
Is niet invullen 'op de gok' maar invullen naar waarheid als ze nu nee aanvinkt

Ik bedoelde haar eigen optie van "alvast ja aanvinken". Dat lijkt me onverstandig. Nu nee aanvinken is eerlijk ingevuld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:56

Ik zou sowieso een en ander afwachten, want je kunt ook het land niet uit als je wel een of andere straf krijgt, al is die voorwaardelijk, tot die voldaan is.

Overigens gaat het niet om straf maar "veroordeling". Een geldboete is ook een veroordeling.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:03

Melanie_92 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Het is inderdaad heel lastig allemaal.. zit er ook dagelijks van in de stress haha.
Op de officiele site staat: 'You have no criminal convictions for witch you have been sentenced for a total combined period of 12 months or more, whether or not the sentences were served'.

Wat ik hieruit begrijp is dat het gaat om een celstraf of proeftijd? Dat ga ik sowieso niet krijgen. Maarja, tijdens het visum aanvragen stellen ze de vraag: 'Do you have any criminal convictions?'

Ik vind het heel lastig. Ik kan inderdaad de ambassade een mailtje sturen maar vind het lastig om dit verhaal in het engels uit te leggen. Een andere optie is misschien toch wachten tot ik de zitting heb gehad en dan het visum pas aanvragen (als de zitting eind november zou zijn heb ik nog 2 maanden om het visum te regelen, dat zou toch moeten lukken??). Ik ga er eigenlijk wel een beetje vanuit dat ik wel gewoon een visum krijg, ik bedoel het is geen zware overtreding die ik heb gepleegd.

Dikgedrukte gaat inderdaad over een opgelegde celstraf van totaal 12 maanden of meer, ongeacht of je gezeten hebt.
Australië is heel strikt, geen dingen invullen op de gok of denken dat het niet uitmaakt. Echt retour sturen zullen ze in jou geval misschien niet direct doen, maar een flinke geldboete voor het niet naar waarheid invullen zul je dan zeker krijgen.

2 maanden is nog zat tijd om een visum aan te vragen. Ik heb regelmatig een paar weken, denk aan 1 tot 2 maanden, voor vertrekdatum mijn tickets pas geboekt en dan was mijn visum gewoon op tijd. Digitaal gaat het allemaal snel tegenwoordig.

Als je hulp nodig hebt of vragen, mijn pb box staat open. Heb al heel wat keren visa's aangevraagd voor Australië.

Melanie_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:05

Als ik een straf ga krijgen is het een taakstraf of een geldboete, maar daarmee krijg je ook gelijk een strafblad (tegenwoordig justituele aantekening).

Zoals het beschreven staat is het idd niet op mij van toepassing. Maar de vraag 'Do you have any criminal convictions?' dan weer eigenlijk wel, of nu nog niet omdat ik er alleen van word verdacht?

Aaaah twijfel, twijfel, twijfel over wat te doen! De een zegt ook dat ze bij de douane niks kunnen zien of je een strafblad hebt (alleen of je bijvoorbeeld gezocht wordt), maar de ander zegt dat ze alles al over je weten voor je uberhaubt geland bent.

Melanie_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:06

Santigo_ ik begreep dat een visum aanvragen heel snel gaat. Dat sommige hem binnen een dag binnen hebben. Ik weet alleen niet hoe lang het gaat duren stel ik krijg wel een straf en moet de vraag met ja beantwoorden..

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:08

Ze kunnen van alles over je vinden als ze je eruit pikken, ook strafblad inderdaad. Goed de uitleg lezen die erbij staat, en alles echt gewoon letterlijk nemen.

Klopt, ik had hem de laatste keer ook de volgende dag direct binnen. Dat laatste zou ik ook niet weten, gelukkig nog niet in jou situatie gezeten. Ik zou er dan toch even een mailtje uit doen naar het Australisch consulaat, of naar de gouvernment website waar je je visum aanvraagt. Dan heb je duidelijkheid en zwart op wit een antwoord zouden er op het vliegveld vragen komen.
Is er niemand in je omgeving die goed Engels kan schrijven?

Melanie_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:54

Dat ga ik dan maar doen, een berichtje sturen naar de gouvernment of het consulaat! Dan weet ik inderdaad dat ik het juiste doe :).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:55

Melanie_92 schreef:
Zoals het beschreven staat is het idd niet op mij van toepassing. Maar de vraag 'Do you have any criminal convictions?' dan weer eigenlijk wel, of nu nog niet omdat ik er alleen van word verdacht?

Conviction betekent veroordeling. Jij bent op dit moment niet veroordeeld. Dus nee, het is niet op jou van toepassing. :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 00:23

Australie is heel heeeeel erg strict en je komt hier helaas niet zo maar binnen. Ik zou je echt adviseren om naar de Australische ambassade te gaan of eventueel een visa agency te bellen/mailen. Ook al ga je misschien alleen op een visitor of working holiday visa, je wordt hier zo het land uitgegooid met een ban voor enkele jaren.