IJsland of Faroe Islands

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mignonne2403

IJsland of Faroe Islands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 16:27

Mijn vader en ik gaan in 2016 een soort vakantie doen, eerst zouden we een week naar Rome, maar dit was ons toch wat te touristisch. Nu zit ik dus een beetje te kijken, en wauw.... Had mijn oog al eens op IJsland laten vallen, maar nu dus het probleem.
Tijdens mijn zoektocht vond ik ook de Faroe Islands, en WAUW dit is ook zo mooi }:0
Nu heb ik dus overlegd met mijn vader, en we gaan dus naar of IJsland, of naar de Faroe Islands. Maar, wat is nou het mooiste? op internet zijn natuurlijk prachtige plaatjes van allebei te vinden, maar ik zoek nu dus ervaringen van mensen die ook op een van beide of allebei zijn geweest :)
Dus, brand los :D

Anoniem

Re: IJsland of Faroe Islands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:29

Ijsland is vele malen groter dan dat Faroe Islands zijn. Dan is er meer te zien op Ijsland dan de FI, dus dan zou ik persoonlijk ook voor Ijsland gaan :)

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 16:52

Vind zelf inderdaad IJsland mooier, maar mijn vader neigt naar de Faroe Islands vanwege het weer.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:32

Ik zou ook voor IJsland gaan, idd door bovengenoemde reden (toevallig ga ik volgende week :D ).
Wellicht is er via een reisorganisatie wel een combinatie mogelijk, dat je bijv. een week IJsland pakt en nog een paar dagen de Farao?

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 22:45

Dat wordt wel een beetje prijzig :D
Maar we gaan een week naar IJsland, de zuid west hoek.
Waar ga jij heen? Veel plezier alvast!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:49

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:54

Dat is een link van 2 jaar oud. Vraag me af of dat ondertussen nog steeds jaarlijks aan de gang is, gezien de hele wereld zo ongeveer in opstand is gekomen..

Ik ga ook naar Zuid West :D. Ben er een aantal jaar geleden voor een paar dagen geweest (tussenstop naar New York) en toen alleen Reykjavik en de Golden Cirkle eigenlijk gezien. Was zo in de ban van de pracht van het land dat ik absoluut een keertje terug wilde. En nu.. Ein-de-lijk :D.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 23:29

Yv_ schreef:
Dat is een link van 2 jaar oud. Vraag me af of dat ondertussen nog steeds jaarlijks aan de gang is, gezien de hele wereld zo ongeveer in opstand is gekomen..

Ik ga ook naar Zuid West :D. Ben er een aantal jaar geleden voor een paar dagen geweest (tussenstop naar New York) en toen alleen Reykjavik en de Golden Cirkle eigenlijk gezien. Was zo in de ban van de pracht van het land dat ik absoluut een keertje terug wilde. En nu.. Ein-de-lijk :D.

http://www.theguardian.com/environment/2015/jul/24/protesters-film-slaughter-hundreds-whales-faroe-islands Ja, dit is nog steeds traditie. Zo te zien in dit filmpje worden de dieren na slachting totaal gestript. Dit betekend dus dat de walvissen toch 'ergens' voor gebruikt worden. Waarschijnlijk voor voedsel? Weet iemand hier meer over (of ga ik dan erg off-topic?). Echter moet jij TS de keuze maken en op Ijsland http://us.whales.org/news/2015/07/icelandic-fin-whale-slaughter-now-at-36 gebeurt er ook slachting van Walvissen (iig indien we beiden bronnen als waar mogen beschouwen). Vergeet niet dat walvis daar zowel delicatessen als onderdeel van het dieet wordt beschouwd. Niet dat ik achter de jacht sta overigens.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:24

Walvis wordt daar voornamelijk door toeristen gegeten, zelf leven ze vooral van schapen producten :)
Ik weet nooit zo goed wat ik moet geloven van zulke berichten. Vaak zo ontzettend opgeblazen.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:00

Ik sta hier ook absoluut niet achter als vegetariër, maar ik denk niet dat het helpt om er niet heen te gaan, immers worden in NL ook erg veel dieren geslacht om op te eten, en toch woon ik hier :)

Nu de beslissing voor IJsland gemaakt, hoop dat het erg leuk wordt :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:03

Inderdaad. En als een land bepaalde tradities heeft, hoeft dat niet te betekenen dat je eraan moet móét doen.. Ik zou als buitenlander ook echt niet op klompen gaan lopen hier in Nederland bijvoorbeeld :P.

Leuk hoor TS! Al enig idee welke route je uit wilt stippelen? Gaan jullie een standaard reis via een organisatie doen of alles zelf boeken? Welke dingen heb je voorkeur voor om te zien :D?

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:07

Oorspronkelijk wilden wij naar de west kant en zuidwest, dus met blue lagoon, skogafoss , etc etc, kwam toevallig zo'n reis tegen bij het reisbureau, dus waarschijnlijk gaan we die doen, dus met rondreizen van plek naar plek. Zit ook een deel golden circle in.
Verder nog aan het bekijken wat allemaal de moeite waard is in die regio.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:07

Ijsland is fantastisch! Daar ga je zeker geen spijt van krijgen!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:08

IJsland is een geweldig land! Ga zeker op tourtocht bij een paardenbedrijf en huur een auto om het land door te crossen en de bezienswaardigheden te zien!

Ik kan niet wachten tot ik weer eens die kant op kan gaan :D

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:08

Wij hebben het een paar jaar geleden gecombineerd. Met vliegtuig naar Denemarken (kan ook met auto), daar op de boot richting Ijsland. Die boot dropt je dan op de Faroe, om van daaraf heen en weer te varen naar Zweden om daar mensen op te halen. Vervolgens stap je weer op dezelfde boot richting Ijsland, waar we 2 weken met paarden aan het rond trekken zijn geweest.
Zodoende zijn we 1,5 dag op de Faroe geweest. Prachtig om te zien, maar ik zou er niet langer heen hoeven. Het is echt klein, dat heb je snel gezien, maar wel de moeite waard om er eens geweest te zijn!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:10

mignonne2403 schreef:
Oorspronkelijk wilden wij naar de west kant en zuidwest, dus met blue lagoon, skogafoss , etc etc, kwam toevallig zo'n reis tegen bij het reisbureau, dus waarschijnlijk gaan we die doen, dus met rondreizen van plek naar plek. Zit ook een deel golden circle in.
Verder nog aan het bekijken wat allemaal de moeite waard is in die regio.

Als je in het goede seizoen gaat, neem kan ook eens een kijkje bij Vik, daar in de buurt het je ook de papegaaienduikers zitten, echt heel gaaf om die vogels te zien met hun gekleurde snavels!

Hestheimar is een leuk bedrijf voor een tourtocht op een ijslander, je ziet dan ook veel van de omgeving zonder dat je andere mensen tegen komt.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:10

Faroe eilanden worden op dit moment massaal geboycot door de ferries in verband met de massaslachting van de Indische Grienden die elk jaar als volksfeest plaatsvindt. Dit is niet aangedikt of iets dergelijks, dit gebeurt helaas gewoon jaarlijks.

En uiteraard doe je daar als toerist/buitenlander niet aan mee, maar ik zou dat niet graag zien.

Ja, hier worden ook dieren geslacht voor consumptie, maar niet op die manier. Kijk maar even naar de filmpjes van Greenpeace, Sea Shepard, maar VOORAL gewoon van de bewoners zelf via Youtube. Ik heb een foto van een bewoner (die zijn kind fotografeert terwijl het staat te dansen op een dode griend...) dus nee, NOOIT naar de faroe eilanden, wat mij betreft!

Ik bestudeer deze dieren in het wild en het is vreselijk om te zien dat ze zo afgeslacht worden of in van die kleine tanks worden gehouden in parken.

Blij dat je naar IJsland gaat!!

Edit: de massaslachting is deels voor consumptie maar deels ook een "overgangsrite". Een jongen wordt pas volwassen als hij zijn eerste dier gedood heeft... Het is een groot volksfeest... Hoe ziek wil je het hebben...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:11

Welke regio is dat Suusie? Wij willen volgende week ook een tocht op IJslanders gaan maken ,maar hebben nog niets concreets staan omdat we nog niet zo goed weten welke buurt..

Leuk hoor TS, lekker vooruitzicht :D! Welke periode willen jullie gaan?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:15

Yv_ schreef:
Welke regio is dat Suusie? Wij willen volgende week ook een tocht op IJslanders gaan maken ,maar hebben nog niets concreets staan omdat we nog niet zo goed weten welke buurt..

http://www.hestheimar.is/

Het bedrijf ligt vlakbij Hella (klein dorpje) ongeveer 30? km vanaf Selffoss aan de oostelijke kant.
Dat is echt een aanrader qua tochten, als je de mogelijkheid hebt om een dagtour te doen, doe dat dan vooral! :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:20

Yv_ schreef:

http://www.ishestar.is/
Ik heb toen hier een mooie tocht gemaakt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:25

Oh nee, geeeeeen dagtocht _O- _O-. Krijg alleen al een zere kont bij de gedachte eraan _O-.
Heb 2 jaar geleden mijn paard weggegeven en sindsdien misschien 2x een strandritje gemaakt op hem _O-. Dus dat doen we maar niet.. Uurtje, anderhalf, vind ik echt meer dan zat :=

Ik ga wel even linkjes bekijken. We hebben volgens mij de tour wel zo uitgestippeld dat we ongeveer langs Hella komen. Dat andere linkje heb ik even snel bekeken, maar zie alleen dagtochten en meerdaagsetochten? Of kijk ik er nou overheen?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:26

Neem de boot vanaf Denemarken (Hirtshals) Deze stopt op de Faeroer (Torshavn).
Je kunt dan een aantal uur van de boot af, maar wel zonder voertuig.
Daarna vaart deze door naar IJsland (Seyðisfjørður).

Je kunt ook met voertuig op de Faeroer van de boot maar dan moet je een aantal dagen blijven tot de boot weer is omgekeerd in de goede richting.

De Faeroer is erg mooi en de tijd die de boot nodig heeft om (als het ware) om te keren is precies voldoende om de Faeroer goed te verkennen. (Ik dacht dat dat een dag of 6 was)
Pizza 67 in Klaksvik is een aanrader :D
Je kunt dan ook nog een dagtocht maken naar Suduroy (zuidereiland)

Afbeelding
Faeroers schaap

Afbeelding
Een IJslands plantje

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:30

LvdO schreef:
Faroe eilanden worden op dit moment massaal geboycot door de ferries in verband met de massaslachting van de Indische Grienden die elk jaar als volksfeest plaatsvindt. Dit is niet aangedikt of iets dergelijks, dit gebeurt helaas gewoon jaarlijks.

En uiteraard doe je daar als toerist/buitenlander niet aan mee, maar ik zou dat niet graag zien.

Edit: de massaslachting is deels voor consumptie maar deels ook een "overgangsrite". Een jongen wordt pas volwassen als hij zijn eerste dier gedood heeft... Het is een groot volksfeest... Hoe ziek wil je het hebben...

Wij mochten van dichtbij komen kijken, niets van de dieren wordt verspild, bijna alles wordt opgegeten muv het skelet.
Men doet er helemaal niet geheimzinnig over
Ze slachten er ook niet meer als dat er nodig is. Niet veel anders dan Nijkerk, of een ander slachthuis.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:34

Yv_ schreef:
Oh nee, geeeeeen dagtocht _O- _O-. Krijg alleen al een zere kont bij de gedachte eraan _O-.
Heb 2 jaar geleden mijn paard weggegeven en sindsdien misschien 2x een strandritje gemaakt op hem _O-. Dus dat doen we maar niet.. Uurtje, anderhalf, vind ik echt meer dan zat :=

Ik ga wel even linkjes bekijken. We hebben volgens mij de tour wel zo uitgestippeld dat we ongeveer langs Hella komen. Dat andere linkje heb ik even snel bekeken, maar zie alleen dagtochten en meerdaagsetochten? Of kijk ik er nou overheen?

Hestheimar heeft ook tochtjes van 1 uur ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:38

Yv_ schreef:

Volgens mij kun je bij ishestar ook tochten van een paar uur maken. De IJslanders rijden overigens heerlijk, dus ik denk dat een zere kont mee zal vallen.

Afbeelding

Afbeelding