Paardentrek in Kyrgizie, ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lllaura

Paardentrek in Kyrgizie, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 21:21

Hallo allemaal,

Binnenkort vertrek ik naar Kyrgizie. Nou weet ik dat in die cultuur paarden enorm belangrijk zijn, en wat betreft toerisme staat het land dan ook bekend om treks die je te paard kan doen.

Ik probeer hier informatie over te krijgen, maar dat is nog best lastig. Ik ben benieuwd naar ervaringen, hoe het met het welzijn van de paarden gesteld is en dat soort dingen.

Zijn er boksers die hier iets over kunnen vertellen? :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:36

Geen bokser, wel een bokster. ;)

Ik heb geen trektocht in Kyrgizie gemaakt, maar ben er wel geweest en heb veel paarden gezien. Paarden lopen daar vrij rond, ontzettend mooi gezicht, en zien er allemaal eigenlijk goed uit. Het is wel een heel ander type paard als dat wij hier kennen. Paarden zijn hun trots ook daar.
Ik zou gaan paardrijden daar, maar omdat de grens tussen China en Kyrgizie dichtgegooid was in oktober 2008 hebben wij de reis om moeten gooien, en waren we uiteindelijk dusdanig laat in Kyrgizie dat de paarden al naar het dal waren gebracht. Heb uiteindelijk een paard van een herder mogen lenen en daar een rondje op gereden (inclusief trouwe hond die het paard volgde :') ).
Tuigage is van belabberde kwaliteit, wij zijn wel lux gewend. Je kont wordt er wel hard van. _O-
In mijn profiel heb ik ook een foto staan van mijn ritje in Kygizie:

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:39

Geen tips voor je, ben er nog nooit geweest helaas. Maar wil dit wel graag volgen als je het goed vind :o Ik vind dit reuze interessant te lezen hoe andere culturen met paarden omgaan en Kyrgizie is nu niet bepaald een land wat je elke dag in een topic tegenkomt :D

lllaura

Re: Paardentrek in Kyrgizie, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 09:25

Haha bokser, bokster.. allemaal goed ;)

Leuke foto :) Ik ga er inderdaad ook vanuit dat omdat paarden echt hun trots zijn dat ze er goed voor zorgen, al zal dat natuurlijk heel anders zijn dan wij hier gewend zijn. Maar als ik jouw verhaal zo lees is het in ieder geval geen verkeerde plek om het land ook eens vanaf de rug van een paard te bekijken :)

horsepower14

Re: Paardentrek in Kyrgizie, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:16

Ik heb een paar jaar geleden een trektocht te paard gemaakt door Kyrgizie. Dit is ongeveer de reis die ik gemaakt heb: http://alatoo.nl/?Reisprogramma:Paardri ... o_gebergte

De omgang met paarden is inderdaad wat anders dan wij hier gewend zijn. Zo werden de voorbenen van de paarden snachts gekluisterd, zodat ze niet te ver weg konden lopen. Gelukkig bleek al snel dat de paarden hiermee prima uit de voeten konden.
De groep paarden die we mee hadden bestond uit 1 hengst en 3 merries, waarvan 2 met een veulen aan de voet. De hengst gedroeg zich voorbeeldig. En zelfs de veulens redde zich prima in de bergen.

Mijn ervaring met paardrijden in Kyrgizie is dus super! Ik zou graag nog een keertje terug gaan.