Gambia, ervaringen en must sees?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Gambia, ervaringen en must sees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 12:47

Afgelopen weekend hebben vriendlief en ik gek gedaan, en een vakantie naar Gambia geboekt :D Nu hebben we wel wat rond gegoogeld maar ik ben benieuwd of er nog meer mensen naar Gambia zijn geweest en wat hun ervaringen zijn.

Zijn er nog must sees? Of dingen waar we op moeten letten?

Anoniem

Re: Gambia, ervaringen en must sees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:40

Ik ben er ook geweest, ook ' in een gekke bui' geboekt. Hotel Sunset beach, via (v)Arke.

Nooit, maar dan ook nooit meer…

Let aub op de zon, die is heel erg pittig, factor 50 minimaal, en laat je niet verleiden tot smeerseltjes van de plaatselijke bevolking, soort van frituurvet wat je op je huid smeert.. Het strand zit niemand, daar word je konstant lastig gevallen door verkopers, maakt niet uit wat, vooral de houtsnijwerkjes zijn erg in, je zou bijna denken dat er geen boom meer staat. Eten op het resort was ook ranzig, zwembad was heel smerig, veel oudere dames die voor een week een autochtoon hebben ' gehuurd' .

Ik ben absoluut niet wereldvreemd, en elk land heeft zijn charme, maar dit was gewoon zonde geld.. Als je een trip regelt, die het aub via je je reisorganisatie, het is nogal een corrupt land.

Ik hoop dat jullie het wel naar jullie zin krijgen, wij waren toen zo verbrand ( kan best een zonnetje hebben) dat we 3 dagen ziek in het (gore)appartement hebben gelegen. Nooit meer Gambia…

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:42

Mijn vriend is er geweest, ik zal hem straks vragen om tips! :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:45

Gambia staat bekend dat een oudere vrouwen daarheen gaan voor de lokale mannen daar...........

Een collega van mij is daar ook geweest.............Eens maar dan nooit meer.

Je wordt continu er lastig gevallen...........van de mannen die zogenaamd verliefd zijn op jou......en van de verkopers van allerlei rotzooi.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:28

Nielojram schreef:
Ik ben er ook geweest, ook ' in een gekke bui' geboekt. Hotel Sunset beach, via (v)Arke.

Let aub op de zon, die is heel erg pittig, factor 50 minimaal, en laat je niet verleiden tot smeerseltjes van de plaatselijke bevolking, soort van frituurvet wat je op je huid smeert.. Het strand zit niemand, daar word je konstant lastig gevallen door verkopers, maakt niet uit wat, vooral de houtsnijwerkjes zijn erg in, je zou bijna denken dat er geen boom meer staat. Eten op het resort was ook ranzig, zwembad was heel smerig, veel oudere dames die voor een week een autochtoon hebben ' gehuurd' .

Ik ben absoluut niet wereldvreemd, en elk land heeft zijn charme, maar dit was gewoon zonde geld.. Als je een trip regelt, die het aub via je je reisorganisatie, het is nogal een corrupt land.

Ik hoop dat jullie het wel naar jullie zin krijgen, wij waren toen zo verbrand ( kan best een zonnetje hebben) dat we 3 dagen ziek in het (gore)appartement hebben gelegen. Nooit meer Gambia…

Niet om het een of ander, maar dit wéét je toch als je naar Afrika gaat? :o je kan op de evenaar niet in de zon liggen zoals in Europa op het strand, de zon staat pal boven je en je fikt levend aan. Altijd een hoed dragen.
Verkopers heb je idd continu last van, zijn er overal. Gewoon een kwestie van negeren of boos worden als ze blijven :)
Een hotel/resort heeft inderdaad andere standaarden van schoonheid dan hier. Als je goed wilt ben je gewoon veel geld kwijt en moet je geen goedkoop hotel of appartement nemen ;)

Ik ben meer bekend in oost Afrika, maar in het westen zal het ongeveer hetzelfde zijn. Het land is echt prachtig, ben er verliefd op. De cultuur en de mensen moet je aan wennen en weten hoe mee om te gaan. Dat is juist de charme van afrika vind ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:40

verootjoo schreef:
Niet om het een of ander, maar dit wéét je toch als je naar Afrika gaat? :o je kan op de evenaar niet in de zon liggen zoals in Europa op het strand, de zon staat pal boven je en je fikt levend aan. Altijd een hoed dragen.
Verkopers heb je idd continu last van, zijn er overal. Gewoon een kwestie van negeren of boos worden als ze blijven :)
Een hotel/resort heeft inderdaad andere standaarden van schoonheid dan hier. Als je goed wilt ben je gewoon veel geld kwijt en moet je geen goedkoop hotel of appartement nemen ;)

Ik ben meer bekend in oost Afrika, maar in het westen zal het ongeveer hetzelfde zijn. Het land is echt prachtig, ben er verliefd op. De cultuur en de mensen moet je aan wennen en weten hoe mee om te gaan. Dat is juist de charme van afrika vind ik :D

Denk niet dat die hoed mij had behoed ( :D ) voor die brandwonden die ik opgelopen heb daar, :o
Maar, TS vraagt ervaringen, en dit is de mijne. Voor mij nooit meer, gelukkig zijn er nog meer landen waar ik wel zo weer heen zou gaan!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:48

Mijn schoonzus heeft daar een tijd vrijwilligerswerk gedaan en mijn man heeft haar opgezocht met zijn ouders.

Ik weet dat het nogal chaotisch was en dat ze per ongeluk hun buideltasje met 1000 euro (of dollar dat weet ik niet) cash en alle paspoorten in de taxi hadden laten liggen.

Die taxi chauffeur is dat keurig terug komen brengen. Niet iedereen is corrupt.

Ik geloof dat ze het daar prima gehad hebben maar ook 1x nooit meer.

Mijn broertje met zn vriendin is ook geweest en die is minder open minded dan mijn schoonfamilie. Die waren heel blij dat ze weer naar huis konden.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:55

Ben er een paar jaar geleden geweest en het prima naar mijn zin gehad. Wij gingen voor een weekje luieren en hadden een behoorlijk (naar Afrikaanse maatstaven erg goed) hotel geboekt. Was super in orde. Mooie grote kamer met fatsoenlijk meubilair, schoon, goed eten, aardig personeel en een fijne hoteltuin met mooi zwembad.
Uitstapjes hebben we niet gemaakt, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:56

verootjoo schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Afrika is geen West Europa.

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:20

Nou mensen, overdrijven is ook een vak. Als je een reis boekt naar Gambia, dan neem ik aan dat je je vooraf verdiept in waar je naar toe gaat. Je zult dus al weten dat Gambia in Afrika ligt, het overwegend heel erg zonnig en warm is, je ervoor naar de GGD moet voor de nodige entingen en anti-malaria en dat het bovendien een derdewereldland is.
De bevolking is erg vriendelijk en het is er veilig voor toeristen, maar ze zijn er wel erg arm dus je zult natuurlijk te maken krijgen met verkopers en mensen die graag wat aan je willen verdienen. Dat is niet zo gek! Tip; neem een gids mee en je wordt nooit meer lastig gevallen.
Je kunt gerust overal naartoe met de lokale gidsen, alleen wel zorgen dat je niet alle zielige verhalen aantrekt, geen pennen kopen, geen schooltjes of ziekenhuizen bezoeken (je komt er tenslotte niet als ramptoerist), geen overdadige luxe en fooi rondstrooien en in je achterhoofd houden dat complimentjes gericht zijn aan je blanke huid en niet aan je persoon. Als je daarbij ook je goede bedoelingen om de wereld te veranderen thuis laat, ga je er een hele leuke vakantie hebben.

Must sees zijn onder andere de visafslag in Tanji, op zondag's naar Paradise beach om de lokale sport te zien en van het relaxte strand te genieten, naar een van de apen/krokodillenparken, de serekunda market en makasutu forest om vogels en bavianen te kijken. Dan zit je weekje vakantie wel aardig vol.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:25

Nielojram schreef:

Mijn zus woont daar gaat nooit in de zon zitten/liggen.
Het is bekend dat de afrikaanse zon killing is en dat je vooral de zon tussen 10 en 15 uur moet vermijden.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:31

Ik ben er afgelopen feb/maart geweest.

Super leuke tijd gehad, ook met de locals daar. Ook op tripjes geweest, eveneens met de locals en was ook al prima. We zijn naar het apenpark geweest, vismarkten, over de Gambia rivier etc.

De zon is een beetje warm ja maar das redelijk bekend daar :+

Ik zou er zo weer naar terug gaan.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:33

Ik heb toevallig laatst een programma gezien op RTL over de oplichting in Gambia..

http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... nland.html

Dat was deze uitzending volgens mij.

Persoonlijk geen ervaring met Gambia maar het zal er ook gerust heel leuk kunnen zijn.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 en je weet dat je voorzichtig moet zijn.

Er zaten ook hele leuke mensen tussen in het programma.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:37

Wij zijn er 2 jaar geleden (eind oktober, begin november) geweest. Wel een leuke vakantie gehad, maar nooit weer.

Het land is vreselijk arm, maar doet ook niks om het land er boven op te krijgen. Ze denken dat wij thuis geldboompjes hebben en niet hoeven te werken. Iedereen wil vrienden met je worden en je krijgt briefjes van iedereen met namen, emailadressen en telefoonnummers. De locals willen ook overal je gids zijn en als ze je de weg wijzen willen ze ook geld.

Als je er echt voor het weer naartoe gaat kun je er prima vertoeven. We hebben een paar excursies gedaan, was ook leuk, maar niet heel bijzonder. Safari was helaas niet mogelijk, omdat het na het regenseizoen was en het gras stond 3 meter hoog. Collega van me is in 2014 iets later geweest (december geloof ik) en hij heeft wel een mooie safaritocht kunnen maken.

Ik vond het strand en de zee vies. Het was geen mooie blauwe heldere zee en overal dode vissen. Maar wel leuk om een strandwandeling over te maken. Gelukkig hadden we een zwembad bij ons hotel. De zon was niet opvallend pittig toen wij er waren. Ik wordt redelijk snel bruin, maar als het te gek gaat verbrand ik echt wel. Dat is niet gebeurd, met factor 30.

Wij zaten in het Senegambia Beachhotel, prima ontbijt en kamers. 's Avonds aten we op 'de strip', klinkt heel super, maar stelt niks voor, zijn +/- 10 restaurantjes. Ook hebben we twee keer bij locals gegeten, heel gastvrije mensen EN lekker gegeten!!!

Veel plezier!

Edit: Met 'ze doen niets om het land er boven op te krijgen' bedoel ik echt het land. Bij onze excursie gooide onze gids de dopjes van de drinkflesjes gewoon op de grond. Er was geen prullenbak, maar ook geen plek waar je het neer kon gooien. Het lag gewoon overal bezaaid met dopjes IN het national park. Overal ligt plastic langs de weg. Niemand ruimt het op. De mensen die in de hotels werken komen voornamelijk uit omliggende landen en de restaurantjes en hotels zijn ook niet van locals, maar van Libiërs (geloof ik, is iets te lang geleden).
Een enkele local heeft een restaurantje en het is juist ook goed om dáár te gaan eten, zodat je de locals toch steunt. Het eten is goed!