(Fins) Lapland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 00:58

Ik lees graag met jullie mee.
Wilde graag in december een weekend, maar weinig aanbod.
Wil nu gaan kijken voor een weekend in februari.

iSaBeLL

Berichten: 5951
Geregistreerd: 16-05-05

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:53


DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:58

Is februari ook nog een geschikte maand om die kant op te gaan? Wat betreft het Noorderlicht en de activiteiten met de huskey's enzo?

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:58

Wij zijn vorig jaar met kerst geweest met Scandinavian Wintersports naar Phya.

Alles top georganiseerd, leuke begeleiding en prima blokhutten. Wij hebben
het Laps wintersport avontuur gedaan, maar dan die met individueel karakter.

De excursies en eten en zo doe je wel met de hele groep, maar je hebt een eigen blokhut en
dat is wel heel fijn.

Voor ons zeker voor herhaling vatbaar :j

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:15

iSaBeLL schreef:
Wij willen ook een graag een keer naar Lapland :) deze trip (5 dagen) sprak mij wel erg aan!
https://www.xplorethenorth.be/lapland-r ... gic-lights

Voor de kenners die wel eens in lapland geweest zijn, is dit wat :D ?

Wij hadden een super georganiseerde reis naar Salla van de anwb, misschien kan je daar ook eens naar kijken.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:22

iSaBeLL schreef:
Wij willen ook een graag een keer naar Lapland :) deze trip (5 dagen) sprak mij wel erg aan!
https://www.xplorethenorth.be/lapland-r ... gic-lights

Voor de kenners die wel eens in lapland geweest zijn, is dit wat :D ?


Klinkt leuk! Als je vrije tijd hebt, kun de ook vragen waar een reindeer farm is. Heel leuk!


DewiRox schreef:
Is februari ook nog een geschikte maand om die kant op te gaan? Wat betreft het Noorderlicht en de activiteiten met de huskey's enzo?


Zou geen probleem moeten zijn, meestal is het april/mei pas boven 0 (ook overdag)

Voor de mensen die 's winters willen gaan, remindertje: het wordt er rond 14.00 licht en rond 16.00 weer donker ;) mocht je je instellen op een heerlijke dag in het zonnetje dan moet je je daar een beetje op instellen. Door de sneeuw zie je echter ook in onverlichtte gebieden meer dan genoeg, en steden en toeristen plekken zijn natuurlijk goed verlicht

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:34

Toen ik klein was zijn we een weekje (of 5 dagen?) in Lapland geweest. Ik heb het hier superleuk gehad, het is echt een vakantie waar ik met plezier op terug kijk. Ik weet niet of het bedrijf nog bestaat en waar het zit, maar wij hebben ons ergens aangemeld voor een georganiseerde reis. Het was samen met andere gezinnen. We hebben leuke dingen gedaan zoals met husky's voor de slee, sneeuwscooteren, 2x skïen, langlaufen, rendieren bekijken etc. Wij waren er in de kerstvakantie en helaas hebben we geen noorderlicht gezien. Dit vond (en vind nogsteeds) ik heeeel erg jammer. Het was inderdaad laat licht en vroeg donker, maar hier heb ik geen last van gehad.
Ik kan niet meer informatie geven denk ik omdat ik nog zo jong was, maar conclusie: onze tijd in Lapland was erg leuk!

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:18

Na 21 december wordt het al gauw langer licht!
Wij zijn in februari geweest, het werd toen rond 9.30 licht en volgens mij rond 15.00 weer donker. Iig geen hinder ondervonden van korte dagen, alle excursies waren ‘in het licht’

Voor degene die het vroeg (ben even je naam kwijt). Februari is nog hartstikke leuk om te gaan! Het vriest en sneeuwt dan nog vol op

february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:23

Ik ben dit jaar eind february t/m begin maart geweest en had in principe gewoon tussen 8 en 18:00 licht :j Het gaat heel snel, sneller dan bij ons. Op deze website kun je zien hoe laat de zon opkomt en ondergaat:
https://www.timeanddate.com/sun/finland ... &year=2019

De schemering begint al wel rond 4 uur, maar dat duurt dus tot tegen 6en en geeft zulk prachtig licht :+: Ik heb rond deze tijd temperaturen van -35 gehad en van -8, dus het kan alle kanten op. Eerste avond meteen noorderlicht en daarna nog een keer halverwege de week. En dan heb ik het waarschijnlijk ook wel eens gemist tussendoor omdat ik geen alarm had gezet via de aurora-app.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:30

Ik volg even mee, mijn man en ik willen ook graag naar Lapland :)

eefielover
Berichten: 760
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Culemborg

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:49

Leuke nieuwe tips and tricks. Thanks!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:24

iSaBeLL schreef:
Wij willen ook een graag een keer naar Lapland :) deze trip (5 dagen) sprak mij wel erg aan!
https://www.xplorethenorth.be/lapland-r ... gic-lights

Voor de kenners die wel eens in lapland geweest zijn, is dit wat :D ?


Mijn neef is denk ik daarmee geweest of een vriend van me. Volgens mij heel goed maar wel luxe.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:34

Ik zou trouwens wel aanraden, als het binnen je budget past, om echt voor een Kelo/Cottage mét eigen sauna te gaan. Een sauna is zó fijn om je helemaal goed op te warmen na een lange dag buiten.
In de meeste hotels zijn er wel gemeenschappelijke sauna's, maar als je daar (zoals ik) niet van houdt, is een privésauna echt een uitkomst :j

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 19:42

Wat leuk dat dit topic omhoog geschopt is! En zoveel goede tips alweer!

Hij staat hier nog (helaas) nog steeds op de bucketlist, er kwam een kind tussendoor. :P

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:46

Hier een last minute tripje naar Afrika :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:46

Hier inmiddels ook. Eerse poging ging mis. Nou ja eigenlijk tweede poging. Idee was voor 25 jar trouwen daarheen gaan. Alleen de 25 jaar is er nooit gekomen. -O- (zou morgen 28 jaar zijn)

Poging twee was mogelijk met kerst die is opzij geschoven, maar kan best dat komend jaar januari februari of maart het wel gaat lukken in combi met skieen/wintersport

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:28

Ja ja ja ja ja als het goed is maart 8 dagen skieen combi noorderlicht? En misschien excusries. Jippie *\o/*

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 01:08

Gaaf Karuna! Waar in Lapland ga je naartoe?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 01:38

Levi als goedgekeurd wordt :j

Joolanda
Berichten: 422
Geregistreerd: 26-12-04

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:18

Heb een aanbod gehad om volgend weekend naar Finland te gaan, zijn er die ook in december zijn geweest. Ligt er dan al voldoende sneeuw om met de husky’s op stap te gaan. En met de sneeuwscooter

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:05

Ik denk dat je nu heel goed kan monitoren of er genoeg sneeuw ligt of komt te liggen..
Naar mijn weten ligt er iig iets, maar of alles al op volle toeren draait voor het winterseizoen.. geen idee..

Waar ga je naartoe?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:07

Vanavond gecheckt. Bij levi wat sneeuw maar niet veel. Sneeuwscooterpaden meeste niet open.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:20

https://www.windy.com/nl/-Sneeuwhoogte- ... ,m:fyMagV1

Dit is een leuke website om de sneeuwhoogte te checken :j Als je onderin de balk verschuift kun je de voorspelde sneeuwhoogte voor meerdere dagen zien. Als je naar zondag kijkt zie je dat er vrijwel overal ruim 30cm ligt. Ik weet nogsteeds niet of dat genoeg is voor activiteiten..
Wellicht kun je even op de website van de plek waar je excursies wilt gaan doen checken wanneer het winterseizoen officieel opent daar..

Joolanda
Berichten: 422
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:27

karuna schreef:
Vanavond gecheckt. Bij levi wat sneeuw maar niet veel. Sneeuwscooterpaden meeste niet open.


Waar heb je dat gecheckt?
Bedoeling is om naar salla te gaan

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:41

Sneeuwhoogte en snowplaza. Maar dat zijn moment opnames. Verder ben ik er totaal niet bekend