5 Daagse tocht Dovrefjell Noorwegen, alleen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NogSteedsGek

5 Daagse tocht Dovrefjell Noorwegen, alleen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 23:55

Na een aantal jaar niet meer echt op vakantie te zijn geweest begon het wel weer te kriebelen! Tussendoor voor opleiding en werk regelmatig in de Ardennen en Pyreneeën gezeten om groepen te begeleiden met outdoor activiteiten of met een groep een meerdaagse hike te maken in de bergen. 14 Jaar lang naar Noorwegen geweest met mijn ouders maar dat was alweer 8 jaar geleden. Wou er graag weer heen, dus redelijk last minute besloten naar Noorwegen te gaan en aangezien de buitensportkriebels ook begonnen te jeuken moest dat gecombineerd worden! 5 Dagen hiken over de Dovrefjell (hoogvlakte en tevens natuurreservaat). Daarnaast wou ik veel zien en doen dus daarna nog 5 dagen van camping naar camping gegaan met bus/trein/boot/liften.

1. Rugzak ingepakt, Wandelstokken zaten er nog niet aan en de laatste spullen die ik voor vertrek nog nodig had moesten er ook nog in. Totaal uiteindelijk tegen de 20 kilo, meer dan ik wou, maar gezien de campings daarna wou ik toch wat comfort mee.
Afbeelding

2. Eerste dag lopen, van 200 meter naar 800 meter gestegen en zo'n 10 kilometer gelopen. Onderweg me even bedacht waarom ik dit ook al weer wou doen. :') Na dit uitzicht wist ik het weer!
Afbeelding

3. Eerste bivakplekje, nog onder de boomgrens. In Noorwegen mag je overal wild kamperen mits je voldoende afstand houd van huizen en wegen.
Afbeelding

4. Sneeuw lag er ook nog, gelukkig niet zo veel meer. De winter was laat dit jaar, tot begin juni was de Dovrefjell nog een witte wereld, toen nog even spannend of de tocht door kon gaan. Nu was het enige spannende aan de sneeuw de steile hellingen en de wegsmeltende sneeuwbruggen waarvan je niet weet of deze betrouwbaar zijn.
Afbeelding

5. Met rugzak en al bij een van de vele bergmeren waar nog ijsplaten op dreven.
Afbeelding

6. Slaapplek voor die nacht, met slecht weer in aantocht. De volgende dag door de regen en wind gelopen en tent oppakken was ook een uitdaging zonder hem weg te laten waaien.
Afbeelding

7. Laatste dag was het fantastisch weer! Hier een van de mooie uitzichten.
Afbeelding

8. Dovrefjell is het enige gebied in Noorwegen waar muskusossen en wilde rendieren rondlopen. De muskusossen zijn ooit vanuit groenland opnieuw uitgezet, toen een stuk of 25, inmiddels zo'n 300. Rendieren zitten in meer gebieden in Noorwegen maar dat zijn eigenlijk allemaal kuddes van de Sami. Dovrefjell is het enige gebied waar wilde rendieren lopen (helaas die niet gezien).
Afbeelding

9. Pauze plekje!
Afbeelding

10. De staafkerk in Lom. Deze kerk stamt uit de middeleeuwen maar is inmiddels een lutherse kerk en wordt nog iedere zondag gebruikt. Soortgelijke kerken staan veel in Noorwegen in alle soorten en maten.
Afbeelding

11. Uitzicht vanaf de boot op de prachtige fjorden.
Afbeelding

12. Een dagje naar Bergen geweest, hier zie je Bryggen, het oudste deel van Bergen. Dit deel is compleet van hout, inclusief de straatjes. De huizen stammen niet meer uit de 14e eeuw, dat is na 2 branden allemaal afgebrand, dit is herbouwd in de oude stijl en stamt uit na 1955. Sommige kelders zijn nog wel uit de 15e eeuw.
Afbeelding

13. En er was 1 ding wat ik nog heel graag een keer wou doen, paragliden! In Voss kon dit, hier is ook een keer per jaar de Ekstremsportveko. Een week lang allemaal extreme sporten van raften, kajak, mountainbike tot paragliden en ook wingsuits.
Afbeelding

14. Uitzicht op het meer vanuit de lucht.
Afbeelding

15. En nog een filmpje met nog veel meer foto's en natuurlijk filmpjes van tijdens het lopen etc.

Mijn vakantie was geslaagd! :D

Tigress

Re: 5 Daagse tocht Dovrefjell Noorwegen, alleen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:57

Wauw _O_ Zeer begrijpelijk dat de vakantie geslaagd was! Wat gaaf zeg :D

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:04

Wat leuk! Gaaf, die filmpjes van het hiken. Ik heb in Voss en Bergen gewoond dus erg herkenbare plaatjes :)

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:14

Heel gaaf!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:25

Als je nou weer gaat, wil je mij dan alsjeblieft meenemen?? *mist smiley met smekende puppy-ogen*
Wauw. Dit is zo'n beetje mijn droom, maar ik heb te weinig buitenervaring om het alleen te doen. Ik zou supergraag voor een eerste keer met iemand mee willend ie wél weet waar hij (of zij, uiteraard) mee bezig is.

Super foto's, als ik dat zo zie kan ik me voorstellen dat je vakantie helemaal geslaagd is!

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 12:47

Dank jullie!

En Lilidan, gewoon doen! Zoek iemand die ervaring heeft in de bergen en zoek een mooi gebied uit. Ik heb bewust voor de Dovrefjell gekozen omdat het niet een heel groot gebied is en er op het (voor mij) laatste stuk best veel mensen lopen, de eerste 4 dagen 5 mensen tegen gekomen. Bovendien is Noorwegen een relatief veilig land. Er staan genoeg berghutten onderweg waar ik de sleutel van mee had in geval van nood. Al met al dus niet teveel risico omdat ik alleen zou lopen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:56

3 x wow, wat gaaf! Stoer, dat je het gewoon in je eentje doet. En wat een uitzichten, erg mooi.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:07

Zo'n mooi gebied! Een paar jaar geleden ook zelf geweest, meerdere malen zelfs... Verlangd weer terug naar Noorwegen... Mooie foto's, uitzichten en lijkt mij ook heel gaaf om te doen!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:16

Schitterend.. hier zijn wij ook de laatste jaren een paar keer geweest, sprookjesachtig ruig! De sneeuw is inderdaad laat, vorig jaar deze tijd bijna niks!

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 18:35

Dank voor de leuke reacties! Leuk dat er meer Noorwegen liefhebbers zijn hier. Voelt als thuiskomen als ik daar ben, heerlijk en zo mooi!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:39

heel gaaf! Noorwegen is prachtig, ik ben er nu nog momenteel <3

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:48

Zo dat ziet eruit als een zeer geslaagde vakantie! :))

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:52

Petje af voor jou.
Pittige wandelingen geweest.
Maar wel in een prachtige omgeving.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:01

Heerlijke foto's! Ik ben ook in Noorwegen geweest deze vakantie. Rond de Jostedalsbreen. Dat kamperen op de hoogvlakte is wel prachtig! Wat een ervaring!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:21

De natuur is er echt prachtig en ruig, dat moet een pittige tocht zijn geweest en een mooie foto impressie!

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:14

Wauw! :)) Je maakt me enthousiast!

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 23:23

@Annabel; Leuk! waar zit je?

@Imre; Jostedalsbreen is ook mooi! Gebieden zijn daar wat hoger als ik me niet vergis. Hebben jullie ook op de hoogvlakte gekampeerd?

@de rest; Het was vooral een fantastische tocht! Gelukkig wist ik op voorhand al een beetje wat ik kon verwachten, geen paden maar vooral sneeuw en grote rotsblokken waar je overheen moet lopen. En dat blijft het meest eng als je alleen loopt. Je kan nog zo goed voorbereid zijn, een been breken kan altijd en dan ben je wel alleen.

Bedankt voor de reacties, leuk allemaal zo positief. Was eerst wat sceptisch, alleen op vakantie. Voelde me toch een beetje Remi bij het idee tegenover anderen hoewel ik heel goed alleen kan zijn. Zo leuk om dan eigenlijk alleen maar positieve reacties te krijgen dat ik het toch maar mooi alleen gedaan heb.