1. Rugzak ingepakt, Wandelstokken zaten er nog niet aan en de laatste spullen die ik voor vertrek nog nodig had moesten er ook nog in. Totaal uiteindelijk tegen de 20 kilo, meer dan ik wou, maar gezien de campings daarna wou ik toch wat comfort mee.

2. Eerste dag lopen, van 200 meter naar 800 meter gestegen en zo'n 10 kilometer gelopen. Onderweg me even bedacht waarom ik dit ook al weer wou doen.

3. Eerste bivakplekje, nog onder de boomgrens. In Noorwegen mag je overal wild kamperen mits je voldoende afstand houd van huizen en wegen.

4. Sneeuw lag er ook nog, gelukkig niet zo veel meer. De winter was laat dit jaar, tot begin juni was de Dovrefjell nog een witte wereld, toen nog even spannend of de tocht door kon gaan. Nu was het enige spannende aan de sneeuw de steile hellingen en de wegsmeltende sneeuwbruggen waarvan je niet weet of deze betrouwbaar zijn.

5. Met rugzak en al bij een van de vele bergmeren waar nog ijsplaten op dreven.

6. Slaapplek voor die nacht, met slecht weer in aantocht. De volgende dag door de regen en wind gelopen en tent oppakken was ook een uitdaging zonder hem weg te laten waaien.

7. Laatste dag was het fantastisch weer! Hier een van de mooie uitzichten.

8. Dovrefjell is het enige gebied in Noorwegen waar muskusossen en wilde rendieren rondlopen. De muskusossen zijn ooit vanuit groenland opnieuw uitgezet, toen een stuk of 25, inmiddels zo'n 300. Rendieren zitten in meer gebieden in Noorwegen maar dat zijn eigenlijk allemaal kuddes van de Sami. Dovrefjell is het enige gebied waar wilde rendieren lopen (helaas die niet gezien).

9. Pauze plekje!

10. De staafkerk in Lom. Deze kerk stamt uit de middeleeuwen maar is inmiddels een lutherse kerk en wordt nog iedere zondag gebruikt. Soortgelijke kerken staan veel in Noorwegen in alle soorten en maten.

11. Uitzicht vanaf de boot op de prachtige fjorden.

12. Een dagje naar Bergen geweest, hier zie je Bryggen, het oudste deel van Bergen. Dit deel is compleet van hout, inclusief de straatjes. De huizen stammen niet meer uit de 14e eeuw, dat is na 2 branden allemaal afgebrand, dit is herbouwd in de oude stijl en stamt uit na 1955. Sommige kelders zijn nog wel uit de 15e eeuw.

13. En er was 1 ding wat ik nog heel graag een keer wou doen, paragliden! In Voss kon dit, hier is ook een keer per jaar de Ekstremsportveko. Een week lang allemaal extreme sporten van raften, kajak, mountainbike tot paragliden en ook wingsuits.

14. Uitzicht op het meer vanuit de lucht.

15. En nog een filmpje met nog veel meer foto's en natuurlijk filmpjes van tijdens het lopen etc.
Mijn vakantie was geslaagd!