Stedentrip Dublin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Stedentrip Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:47

Na lang twijfelen en zoeken voor de goedkoopste prijs, heb ik vandaag 4 dagen Dublin geboekt voor eind augustus. Nu ga ik in mijn eentje en dit is de eerste keer dat ik helemaal alleen op vakantie ga :+

Iemand nog tips qua openbaar vervoer daar?
En wat moet ik zeker gezien of gedaan hebben in Dublin (of omgeving)? :D

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:10

Ik ben een paar jaar geleden ook alleen in Dublin geweest. Ik was de eerste anderhalve met vrienden en de laatste twee dagen alleen. Wat mij betreft een hele goede stad om alleen naar toe te gaan, je hebt binnen no time aanspraak met Ieren.

Ik ben in ieder geval naar het Trinity College, het Kilmainham Gaol gevangenis museum, het Guinness museum en Saint Patrick's Cathedral. Ik heb vast nog meer gedaan, maar het is alweer een paar jaar geleden. :)) Dit staat me in ieder geval nog bij. Ik heb ook een (gratis) walking tour bij Sandeman gedaan, dat was heel leuk en ik heb die avond ook nog opgetrokken met mensen die ik tijdens de tour had ontmoet. De dag erna ben ik in mijn eentje naar The Brazen Head pub geweest. Ik vond dat best eng, maar ik heb daar een echt hele gezellige avond gehad en de huisband was super (tot het moment dat ze mij vroegen om voor achtergrondkoortje te spelen, dat was een slechte keuze :+ ).

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:18

Qua ov heb ik alleen ervaring met Dublinbus, en dat is op zich prima als je niet de stad uit hoeft. Neem wel contant en gepast geld mee voor de bus (buschauffeurs daar doen niet aan wisselgeld) of kijk of je een vijfdagenkaart kunt krijgen (meer info op http://www.dublinbus.ie

Verder, wat je gezien moet hebben... Trinity college library vond ik erg gaaf, een rondleiding door Dublin Castle is ook leuk. Naast Dublin Castle heb je ook de Chester Beatty Library, met een tentoonstelling van antieke boeken en geschriften uit de hele wereld. Christchurch Cathedral vond ik zelf niet zoveel aan, maar ik ben nogal verwend wat oude kerken betreft (plus dat ik de 6 euro entree best veel vond voor een rondje door een kerk lopen := ). Als je van natuur houdt heb je natuurlijk in de buurt de Wicklow Mountains, maar in Dublin zelf heb je ook de National Botanical Gardens, ook erg leuk om doorheen te lopen (en gratis!). De Gardens grenzen aan de grootste en oudste begraafplaats van Dublin, dus mocht je dat leuk vinden kun je daar ook nog een kijkje nemen. Dublinia schijnt ook heel leuk te zijn, maar ben ik zelf niet geweest... Er zijn vast nog wel meer dingen, maar dit is in elk geval een begin :D

Oh ja, en voor eten en drinken: blijf uit de buurt van de Temple Bar. Leuk om doorheen te lopen, maar een enorme tourist trap :n. Je kunt beter doorlopen naar bv. Dawson Street, daar zitten allerlei leuke en bijzondere restaurantjes. Wil je goedkoop eten, kan ik je Stir Crazy aan Dame Street aanraden (als die er nog zit, vorig jaar iig wel), lekkerste Aziatisch eten dat ik daar heb gehad voor nog geen tientje :9

mbkaatje

Re: Stedentrip Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:50

Stoer dat je in je eentje gaat, maar het is denk ik een prima stad om alleen heen te gaan.
Hierboven zijn al veel goeie tips gegeven.

Als je eenmaal in de stad bent, dan heb je openbaar vervoer nauwelijks nodig. Wat wel leuk is om te doen, is de trein pakken vanuit de binnenstad, naar Bray, of de andere kant op naar Howth. Richting Bray gaat de trein echt langs de kust, een hele mooie rit. Bray zelf is wel leuk, maar een beetje vergane glorie. Howth is een soort eilandje, waar je ook mooi schijnt te kunnen wandelen, maar dat heb ik zelf nooit gedaan.

Zeker ook de moeite waard is een dagtrip te doen naar Wiclow Mountains. Er worden in de stad veel dagtripjes aangeboden. Wicklow Mountains is echt een prachtig gebied.

In welk hotel zit je?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:45

Dublin is geweldig! <3
Ik ben er in 2013 geweest en sindsdien staat de stad bij mij op nummer één favo steden. Wat een geweldige sfeer daar! In de pubs vooral, zo leuk.

Wij hebben daar alles met het OV gedaan, was goed te doen. Ook te voet kan je trouwens best een eind komen in Dublin.

Natuurlijk de Guinness brouwerij bezocht, Kilmainham Gaol, geshopt en de wicklow mountains in geweest. Geweldig! Zou echt zo weer terug gaan als ik de kans kreeg. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:51

Ik ga over 2 weken voor 4 dagen naar Dublin :D
Heb er onwijs veel zin in, voor mij is het een trip down memory lane aangezien ik een aantal jaar in Dublin gewoond heb.

City Centre is heel goed te voet te doen, alles ligt bij elkaar in de buurt.
De Jameson brouwerij is ook erg leuk en Trinity Collega mag je zeker niet overslaan.

Verder is het ook erg leuk om lekker een eind te gaan wandelen door Phoenix Park.

De bus is inderdaad goed te doen, helemaal als je een kaart hebt voor een aantal dagen.
Ook kun je de tram pakken, OV is prima te doen.
Alleen moet je niet gek staan te kijken als er niet een bus op tijd rijdt en je een half uur staat te wachten.
Vaak komt er om de 10min een bus, maar soms een half uur geen en dan rijden er ineens 3 of 4 achter elkaar aan :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 18:03

Top, hier kan ik echt wat mee! :D Ik vind het stiekem wel doodeng hoor, maar komt vast goed! Ik zit trouwens in Lynam's Hotel, goedkoopste die er was :')

Mijn camera gaat mee, dus ik kan achteraf foto's spammen!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:44

Leuk, kom maar op met die foto's. Altijd leuk ondanks dat ik er al heel veel ben geweest.
Het hotel ken ik niet, maar de ligging is prima zo aan O'Connelstreet.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:39

Aan O'Connell Street zit je iig goed, is ook makkelijk terug te vinden mocht je verdwalen. Gewoon omhoog kijken en zoeken naar the erection at the intersection The Spire :D

Afbeelding

Dit ding. Steekt overal boven uit en is haast niet te missen :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:42

The stiffy at the liffey!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:55

Die kende ik niet _O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:16

Ik heb m ook pas redelijk recent geleerd. Molly Mallone is "the tart with the cart" en "the flirt with the skirt". James Joyce is "the prick with the stick" en Oskar Wilde is "the queer with the leer". Heerlijk, de Ierse gewoonte om alles een bijnaam te geven :P.

Overigens zou ik Guinness overslaan, en in St. Patrick's Cathedral een (gratis) rondleiding volgen, die zijn echt heel goed!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:37

Laatst heb ik voor een collega een paar tips opgeschreven. Die ging wel verder rondreizen door Ierland en bleef dus niet in Dublin. Dit zijn alleen de tips voor Dublin:

- Kilmainham Gaol: oude gevangenis waar o.a. veel Ierse verzetsstrijders tijdens de opstand tegen de Engelsen gevangen hebben gezeten en zijn omgebracht. Rondleiding is verplicht, maar dat maakt het ook interessanter. Er wordt heel veel over de geschiedenis verteld. Wel is aan te raden (heel) vroeg heen te gaan, anders sta je lang te wachten.

- St. Patrick’s Cathedral http://www.stpatrickscathedral.ie/index.aspx: Deze is van binnen niet heeeeeeel apart, maar het koor oefent daar elke avond en dat is prachtig.

- Trinity College: ligt middenin Dublin, mooi oude universiteit. Je kan er een rondleiding krijgen volgens mij, maar dat heb ik nooit gedaan. Wel kan je gewoon over het terrein wandelen. De bibliotheek is wel een bezoekje waard. Daar ligt ook het beroemde “book of kells”. Ook hier moet je op tijd zijn. Ik heb al meerdere keren gezien dat de rij tot ver buiten het bibliotheekgebouw staat.

- Er zijn verschillende musea in Dublin, waarvan ik er nog nooit één heb gezien. Daar kan ik dus geen tips over geven. Waar ik zelf wel een keer naar toe wil is het National Leprechaun Museum. http://www.leprechaunmuseum.ie/ Volgens mij is dat erg grappig.

- Guinness Storehouse: DE toeristentrekker van Dublin. Dit gaat natuurlijk alleen maar over het zwarte drankje waar Ierland om bekend staat. In het Guinness Storehouse wordt van beneden naar boven uitgelegd hoe Guinness wordt gemaakt en helemaal bovenaan kan je in de Gravity Bar een Guinness drinken en genieten van het uitzicht over de stad.

- Old Jameson Distillery: whiskey brouwerij van Jameson. Rondleiding is leuk, ook als je niet van whiskey houdt. Maar in Middleton, in de county Cork heeft Jameson ook een oude brouwerij waar je een rondleiding kan krijgen. Deze lijkt mij leuker om te bezoeken. http://www.jamesonwhiskey.com/nl/tours/

- Temple Bar Area: hier vind je allerlei Irish pubs en restaurantjes. Leuk om te bezoeken, maar wel erg toeristisch.

Misschien heb je er wat aan.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:52

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:34

mbkaatje schreef:
Laatst heb ik voor een collega een paar tips opgeschreven. Die ging wel verder rondreizen door Ierland en bleef dus niet in Dublin. Dit zijn alleen de tips voor Dublin:

- Kilmainham Gaol: oude gevangenis waar o.a. veel Ierse verzetsstrijders tijdens de opstand tegen de Engelsen gevangen hebben gezeten en zijn omgebracht. Rondleiding is verplicht, maar dat maakt het ook interessanter. Er wordt heel veel over de geschiedenis verteld. Wel is aan te raden (heel) vroeg heen te gaan, anders sta je lang te wachten.

- St. Patrick’s Cathedral http://www.stpatrickscathedral.ie/index.aspx: Deze is van binnen niet heeeeeeel apart, maar het koor oefent daar elke avond en dat is prachtig.

- Trinity College: ligt middenin Dublin, mooi oude universiteit. Je kan er een rondleiding krijgen volgens mij, maar dat heb ik nooit gedaan. Wel kan je gewoon over het terrein wandelen. De bibliotheek is wel een bezoekje waard. Daar ligt ook het beroemde “book of kells”. Ook hier moet je op tijd zijn. Ik heb al meerdere keren gezien dat de rij tot ver buiten het bibliotheekgebouw staat.

- Er zijn verschillende musea in Dublin, waarvan ik er nog nooit één heb gezien. Daar kan ik dus geen tips over geven. Waar ik zelf wel een keer naar toe wil is het National Leprechaun Museum. http://www.leprechaunmuseum.ie/ Volgens mij is dat erg grappig.

- Guinness Storehouse: DE toeristentrekker van Dublin. Dit gaat natuurlijk alleen maar over het zwarte drankje waar Ierland om bekend staat. In het Guinness Storehouse wordt van beneden naar boven uitgelegd hoe Guinness wordt gemaakt en helemaal bovenaan kan je in de Gravity Bar een Guinness drinken en genieten van het uitzicht over de stad.

- Old Jameson Distillery: whiskey brouwerij van Jameson. Rondleiding is leuk, ook als je niet van whiskey houdt. Maar in Middleton, in de county Cork heeft Jameson ook een oude brouwerij waar je een rondleiding kan krijgen. Deze lijkt mij leuker om te bezoeken. http://www.jamesonwhiskey.com/nl/tours/

- Temple Bar Area: hier vind je allerlei Irish pubs en restaurantjes. Leuk om te bezoeken, maar wel erg toeristisch.

Misschien heb je er wat aan.

St. Patrick's Cathedral is ontzettend bijzonder, als je bedenkt dat het gebouw er al 800 jaar staat. Zoals ik al zei: neem de rondleiding, ze kunnen je zó veel vertellen.

Ik ben bevooroordeeld hoor, ik heb er gewerkt :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:17

Haha, sorry. Een rondleiding maakt het natuurlijk wel interessanter.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:37

Het is echt tof dat je gaat, vind het jammer dat ik niet met je mee kan :')

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:21

Dublin, mooie stad <3

Ik ben er vijf jaar geleden met mijn moeder en zus geweest. En van wat ik me kan herinneren hebben we dit gedaan:
  • Dublin Bus Tour (hop on hof off). Dit hebben we gebruikt als busvervoer door de stad en zo kwamen we ook langs alle toeristische trekpleisters.
  • Kilmainham Gaol (met rondleiding)
  • Een Ierse avond bij The Irish House Party. Wij hadden de variant met diner erbij, maar je kunt ook alleen naar de Ierse avond zelf gaan. Heerlijke traditionele Ierse muziek, een gezellige avond! Dit wordt volgend mij op veel meer locaties aangeboden. Ik had destijds via Tripadvisor een van de best beoordeelde uitgezocht.
  • Een stadstour te voet (weet alleen niet meer met welke organisatie)
  • Wiclow Mountains & Glendalough Day Tour (met Over the top tours). Echt een aanrader om een dagje de natuur in te gaan. Het is prachtig en het ligt zo dicht bij Dublin. Er zijn meerdere aanbieders van deze tours, deze zal ik vast via Tripadvisor weer gevonden hebben. Fijne was dat we met een kleine bus gingen (12 personen) en niet zo'n massabus die op sommige plekken niet kan komen vanwege zijn grootte.
  • Diner in The Church, een tot kerk omgebouwd restaurant, dat was prachtig! Was op aanraden van een local. Echt zo'n hip and happening tent en ook vrij prijzig, maar zeker leuk voor een avond.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:39

Vjestagirl schreef:
The stiffy at the liffey!

Zo ken ik hem ook inderdaad :D

Geniet ervan TS! Ik zou ooit naar Ierland gaan verhuizen en hoewel ik ook gelukkig ben in Nederland, blijft het kriebelen..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:55

Ik vlieg donderdag heen voor een citytripje van 5 dagen, dus ik ben heel blij met dit topic haha!
Zal je bij terugkomst wel wat tips kunnen geven denk ik; alhoewel je nu ook al een hoop goede gehad hebt denk ik :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:28

Zo, er gaan ineens best veel mensen hier naar Dublin. Leuk! Veel plezier allemaal.

Om heel eerlijk te zijn vond ik Dublin de eerste keer niet echt geweldig. Dat was "op doorreis", we kwamen er aan en de volgende dag gingen we de rest van Ierland verkennen.
Nu kom ik er zo ongeveer 1 x per jaar en ben ik de stad wel gaan waarderen. Het is een leuke, vrij compacte stad, ideaal voor een citytrip.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:09

Hi!

Ik woon inmiddels alweer twee jaar in Ierland, waarvan een jaar in Dublin, dus kan je wel wat tips geven gok ik :+

De stad zelf is vrij klein en makkelijk, het openbaar vervoer en welke bus e.d. ik neem zoek ik altijd op op google maps en dat klopt altijd precies. Het is veel goedkoper om de gewone Dublin Bus of Bus Eirrean te nemen dan de toeristenbussen trouwens, misschien een handig iets. In het centrum is in principe alles op loopafstand, maar overal gaan ook bussen heen.

Qua dingen te zien is het meeste al gezegd, ik vond zelf de tour in Dublin Castle erg leuk. Christ Church is ook zeker iets om te zien en Trinity College natuurlijk. De kogelgaten in het postgebouw, Ha'Penney bridge, de Georgiaanse gebouwen aan Merrion Square, St. Stephens Green en Grafton st. zijn ook echt mustsee's. Daarnaast, als je tijd hebt, Dublin Zoo en de Wicklow Mountains (Powerscourt watervallen / tuinen) zijn ook absoluut de moeite waard.

Qua eten, als je goedkoop wilt, zoek naar Pablo Picante: de beste burrito's ever!! Daarnaast is Elephant & Castle een heel goed restaurant en ik ben zelf helemaal wild van Cleaver East (laatste twee zijn in Temple Bar).

Uitgaan... O'Donnoghue's is zeker een plek om heen te gaan (oude Ierse pub), Dawson st. 37 en Sam's vind ik altijd heel leuk en er zijn een aantal hele leuke barretjes op South William st. Daarnaast heb je de echte clubs op Harcourt st (Diceys, Krystll, Coppers) en The Twisted Pepper is ook een aanrader als je houd van een beetje wat alternatieve dingen.

Een van mijn favoriete tentjes is nog altijd Hippetys, die zit op de rand van Temple Bar aan de achterkant van The Bank of Ireland, het is een heel klein koffiezaakje maar ze hebben de lekkerste scones EVER!

Voor de rest wens ik je heel veel plezier, het is echt een top stad!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:48

Even vraagje, wat is handig, contant geld meenemen of pinnen? Of betaal je dan extra per transactie?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:09

Als je in een euroland betaalt, heb je geen extra kosten. Wat ik trouwens niet zou doen (ook een tip) is geld halen uit een automaat op straat. In Dublin en vooral in Temple Bar schijnt ontzettend veel geskimd te worden. Je kunt beter bij een automaat in bv. een Tesco geld halen :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:13

Oh dat doe ik juist altijd. Ik haal altijd alleen maar contant geld (bij iedere automaat die ik tegen kom) en pin helemaal niets, omdat je pasje het in veel winkels niet goed doet.