Bokkers in Denemarken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Bokkers in Denemarken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:04

Ik vroeg me af of er nog meer bokkers in Denemarken wonen?

Ik ben eind 2013 verhuisd voor mijn werk in de paarden. Na een paar maanden mijn vriend ontmoet en sinds begin dit jaar wonen we samen in Frederiksberg, Kopenhagen. Ik ben net begonnen met Deense les. Helaas ben ik ondertussen mijn baan kwijt geraakt, en ik ben dus druk bezig met het zoeken van een nieuwe baan. Want ondanks dat het weer niet is om over naar huis te schrijven (wat een zomer... :brr: ) terug naar Nederland dat wil ik niet meer.

Dus bokkers, woon je ook in Denemarken? Meld je dan hier!

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:43

Ik ben begin dit jaar vertrokken naar Denemarken om bij mijn vriend te wonen.
Wij zitten meer in beetje in de richting van Herning (uur daar vandaan) in een heel klein dorp.
Vind de rust heerlijk maar moet wel wennen dat als je ergens heen wilt dat je een stuk langer onderweg bent.
(Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je precies woont).

Ik begin halfverwege volgende maand met Deense les,
nog geen werk want wil eerst een beetje de taal onder de knie hebben voordat ik op zoek ga naar iets.
Hoe gingen jouw eerste lessen? :)
Heb geen idee wat ik er van moet verwachten.

Wat een slechte zomer he? Wij zitten zo'n 8 km bij de Noordzee vandaan maar tot nu toe nog maar 1x daar gezwommen.
Hoop dat het nog een beetje bijtrekt, want het voorjaar was nou ook niet echt lekker weer (bij ons tenminste niet haha).
Als ik hoor van mijn moeder dat het mooi weer is in NL word ik wel een beetje jaloers maar
er zijn genoeg dingen die ik absoluut niet mis aan NL.

Terug naar Nederland zou ik ook niet willen, al mis ik mijn familie/huisdieren wel vaak hoor.
Gelukkig is de afstand dan nog niet zo heel ver en eventueel nog wel met de auto te doen.

Roquen

Re: Bokkers in Denemarken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 18:28

Jouw vriend is Deens dan?
Langer onderweg zijn is natuurlijk inderdaad afhankelijk van waar je woont. Eerst woonde ik op een kwartiertje met de auto van de supermarkt. Nu woon ik 3 hoog boven de supermarkt. Het centrum is 15 minuten met de metro.

Ik vind het Deens tot nog toe erg makkelijk, ik merk dat ik het sneller oppak dan mijn cursusgenoten. Gewoon omdat het (geschreven) erg veel lijkt op Nederlands. De uitspraak daarentegen...

De afstand tot Nederland is inderdaad goed te doen. Mijn moeder vliegt vaak voor enkele dagen even over. Wat natuurlijk ook makkelijk is omdat het vliegveld vanaf hier ook niet zover weg is. Want ja, vriendinnen en familie mis ik ook. Mijn paard heb ik destijds meegenomen naar hier.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:47

Ja klopt, mijn vriend is Deens :)
Dan zit jij inderdaad qua locatie wel goed, 15 minuten is goed te doen.

Dat is wel zo inderdaad, sommige woorden lijken ook heel erg op elkaar.
Ik merk dat ik met ondertiteling best wel kan begrijpen wat er staat maar inderdaad de uitspraak is dan wel lastig.
Vind het wat dat betreft wel moeilijk om echt gesprekken te volgen.
(Gelukkig hoeft dat ook nog niet, want mijn vriend kan gelukkig goed Engels)

Wel fijn dat je zo dicht bij het vliegveld woont, wij wonen 1,5 uur er vandaan (vlieg vanaf Billund).
Dat betekent dat ik eigenlijk alleen met KLM kan vliegen en dat is vrij prijzig.
Ben 1x op Kopenhagen geland (met Transavia, dus goedkope ticket),
maar dan moet je alsnog 4 uur met de trein dus zijn de kosten zo goed als hetzelfde. :P

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:55

.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 16:46

Ja grappig dat je dat zegt, nathalie_v, de vriendelijkheid. Ik ervaar dat ook zo, maar als de locals vragen wat ik van de Denen zelf vind, en ik zeg dat ze vriendelijk zijn word ik raar aangekeken.

Wat wil je gaan doen in Denemarken? Wat voor stage heb je gelopen?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:52

Ik zit al een hele poos naar een leuke vakantieplek te zoeken in Denemarken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :+ . Misschien heeft iemand hier tips?

Ik zoek een plek waar ik 's ochtends zo het strand op kan lopen (met hond). Niet te ver van de bossen/meren en wil ook graag eens een dag een stad/steden opzoeken dus niet compleet in the middle of nowhere.. Iemand hier ideeën :D?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:12

Je zou eens kunnen kijken naar het noorden van Sjælland (Hornbæk, Helsingør). Daar zijn bossen en het strand. Helsingør is een leuk stadje. En Kopenhagen is vanaf daar zo'n 1,5 uur met de trein denk ik.
Je kan zelfs een uitstapje maken naar Zweden!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:59

Wauw klinkt goed. Bedankt, ik ga het eens ff bekijken! Is het ook met de auto te doen naar Kopenhagen? Ik woon in Groningen dus ik ga gewoon met de auto.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:28

Met de auto is het ook goed te doen, is een uurtje over de snelweg. Maar er is ook een hele leuke weg langs de zee (Strandvejen). Ik raad je dan aan om de auto vlak voor Kopenhagen te parkeren en met de S-trein naar het centrum. Dan parkeer je tenminste gratis.