Krakau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Krakau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 19:17

Zijn er hier bokkers op stedentrip naar Krakau geweest? Hoelang zijn jullie daar geweest en wat is behalve Auswitz nog meer aan te raden? En hoeveel is eten en drinken daar?
Ik wil volgend jaar mei of juni gaan

Azmay

Re: Krakau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:18

Ik ben er geweest, we zijn naar een zoutmijn geweest en dat was wel aardig. De brouwerij ook wel grappig als je daar van houd. Het eten is goed en betaalbaar :j

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:32

Mooi kasteel op een grote heuvel midden in Krakau met het bekende beeld van de draak. Een aanrader :) Polen wordt wel steeds meer westers qua prijzen helaas, maar nog steeds een stuk goedkoper dan hier :)
Wij hebben vrienden wonen in Poznan en merken in alle jaren wel veel verschil qua prijzen en ontwikkelingen.

linkje van het kasteel wat ik bedoel:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wawel

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:46

Ik ben er dit jaar twee keer geweest voor vier dagen (drie nachten) :)
Een hele leuke en mooie stad! Auschwitz-Birkenau zou ik een dag voor uittrekken, verder is het leuk om kasteel Wawel te bezoeken, Joodse ghetto, (oud joodse wijk) Kazimierz (zijn ook delen van de film Schindlers List gefilmd), het plein etc. Alles goed te voet te doen! Zoutmijn heb ik niet bezocht.
Eten en drinken is goedkoper dan in Nederland. Denk dat ik inclusief hotel, vliegticket, eten/drinken, transfer en excursie Auschwitz 350 euro kwijt was (zelf geregeld). De andere keer bij reisbureau geregeld, was iets duurder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:02

Ik was er afgelopen mei.
Ik vind Krakau een prachtige stad, alles is lopend of met de bus goed te bereiken. Het is heerlijk om door de stad te lopen en wat sfeer te proeven. Eten & drinken is spotgoedkoop, je kan er heerlijk op terrasjes zitten en goed eten voor weinig geld.
Ik weet niet of je zelf vervoer hebt, maar de omgeving is ook erg mooi. Gewoon wat rondrijden, dorpjes bezoeken etc. Ik ben op die manier ook bij de zoutmijnen beland, die waren indrukwekkend.
Voor Auschwitz heb ik een hele dag uitgetrokken. Tip; doe het niet op je laatste dag. Ik kwam er echt met een naar gevoel vandaan, ik was blij dat ik niet toen al terug naar huis ging anders had ik mijn weekje Polen naar afgesloten.
Ik ben ook naar het zuiden gereden, naar het gebergte dat daar ligt. Erg mooi! Ook echt een aanrader.
Polen is een prachtig land, ik heb er van genoten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 22:16

Ik weet je topic nog te herinneren goof! Ik ben zelf toen naar Sachsenhausen geweest maar eigenlijk is auschwitz de hele reden van mijn reis er naar toe. Ik ga met het vliegtuig erheen.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:30

Ik ben net terug van twee weken Polen incl. Kraków. Mooie, gezellige stad, helaas nu in het hoogseizoen wel enorm druk en toeristisch. Auschwitz hebben wij vanuit een andere stad bezocht (Bielsko-Biala), gewoon met lokale bus en vooraf ticket online geboekt.

Leuk in Kraków vond ik:
- Food tour met een local. Een gratis wandeltocht met een local die van alles vertelt over de eetgewoontes. Per restaurantje betaal je tussen de €0,25 en €1 voor een klein gerechtje.
http://freewalkingtour.com/krakow,city,1.html
- de zoutmijnen van Wielickzka, prachtig!
- gewoon wat lokale restaurantjes opzoeken waar ze geen Engelse kaart hebben en je laten verrassen :))
- Wawel Castle
- dagtochtje naar Ojcow National Park, ligt ten noorden van Kraków en is prima met een lokale bus te bereiken. Je hebt er kastelen en mooi wandelroutes.

Eten is erg goedkoop, zelfs als je bedenkt dat Kraków in de top 3 van duurste steden in Polen staat. Wij waren voor een hoofdgerecht + 2 drankjes + fooi nooit meer dan €40 met zijn tweetjes kwijt, maar vaker nog aten we voor zo'n €7,50 tot €15 p.p. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:22

Ik ben net terug van Polen :D Schindler's factory staat geloof ik ook in Krakau!
De zoutmijn in Wieliczka is ook leuk om te bekijken. Maar er zijn nog veel meer mijnen/grotten in Polen.
Auschwitz ben ik ook geweest.

Verder is de druipsteengrot erg mooi om te zien, daar vlakbij is geloof ik ook een goud- en uranium mijn.

In de buurt van Wroclaw:
Tafelgebergte "bledne skaly"
Aquapark
klimpark

Ik weet het niet meer precies :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:06

ik volg even mee, ik wil ook graag met een vriendin naar Krakau. voornamelijk voor Auschwitz, maar wil dan graag nog 2 of 3 dagen blijven. willen wat mee krijgen van het 'oostblok' leven zegmaar..

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:12

Het is een hele sfeervolle stad, veel studenten. Je kunt er super en voordelig shoppen - ga zeker naar de Galeria Krakowska als je er bent (bijna 300 winkels met merkitems en lage prijzen). Als je ook nog naar Auschwitz wilt zou ik persoonlijk wel minimaal een 4-daagse reis boeken. Tip: als je je nog aan het oriënteren bent is de Krakau stedentrip aanbiedingen alert ook erg handig http://www.goedkoopstestedentrip.nl/citytrips-krakau

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:48

Hoi!

Ik heb even het topic doorgekeken omdat ik benieuwd was naar ervaringen.
Op 23 augustus vlieg ik naar Krakau om vanuit daar Polen te ontdekken.
Wij gaan naar Auschwitz en de zoutmijnen, hebben jullie nog tips voor een goed(kop)e reis?

Uiteraard zal ik een verslag plaatsen

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:07

Hebben jullie de accomodaties al geboekt?
Sowieso geen georganiseerde tours boeken, maar gewoon lokaal vervoer nemen naar de zoutmijn en Auschwitz. Ze kunnen je bij de tourist information prima informeren hierover. Zo is een georganiseerde tour naar Auschwitz bijv. zo rond de €75, terwijl ik rond de €34 kwijt was (€20 voor de gids in Auschwitz en zo'n €14 voor het OV). Zoutmijnen was de toegang wat duurder, maar OV was maar €5 ofzo.

Verder kun je er spotgoedkoop uit eten, gewoon even goed de menukaarten bekijken en niet aan het drukke plein gaan zitten. Wij hebben met zijn tweetjes regelmatig voor nog geen €30,- met z'n tweetjes een driegangendiner gehad incl. drankjes en fooi, de Poolse keuken is heerlijk!

Wij sliepen in een aparthostel, zie je veel in Polen. Is een apartement waarbij je dus één kamer huurt en dus de badkamer en keuken/woonkamer deelt met andere reizigers. Was prima locatie, niet duur (€15 pp per nacht) en rustig gelegen, 7 minuten naar het echte centrum. Vraag wel een kamer aan de achterzijde omdat er voor een tram langs rijdt. http://www.booking.com/hotel/pl/dragon- ... ow.nl.html

En verder de tips die ik hierboven al noemde :)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:43

Wij hebben wel al geboekt, we slapen in hotel Kazimierz
http://www.hk.com.pl/

We hebben de tickets voor Auschwitz en de Mijnen al wel gekocht, maar we gaan geloof ik zonder zo'n tour.
Uit eten gaan we drie keer, dus we moeten niet aan het drukke plein zitten!
Ik ga samen met mijn vader, dus die 30 moeten we ook wel halen!

Ik ben heeeeel erg benieuwd!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:10

Heb je al een lijstje gemaakt TS? :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 18:42

Ga ik dit weekend aan beginnen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:56

Ik ben er drie dagen met school geweest! We hebben toen Gdansk, Krakau en Warschau gedaan. Ik vond Krakau de leukste van de drie eigenlijk, en ook het fijnste hotel. Gezellig stadje, maar het eten vond ik maar niks. Alles is er wel spotgoedkoop, dat is wel leuk. We hebben toen Auschwitz/Birkenau, kasteel Wawel, de zoutmijnen en dan nog een dag voor de stad te verkennen :)