Deze zomer naar Griekenland; do of absolute don't?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Liiene

Deze zomer naar Griekenland; do of absolute don't?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 08:06

Goede morgen lieve bokkers!
Mijn vriend en ik zitten met een dilemma, is naar Griekenland op vakantie gaan deze zomer nou wel zo verstandig?

Even een kleine schets van de situatie; ik ben in april gewisseld van baan. Bij mijn vorige baan was mijn vakantie aanvraag al goed gekeurd, en vlak daarna kwam er een nieuwe baan voor mij in het verschiet. Heel dom; ik heb het tijdens mijn sollicitatie gesprek niet over mijn eventuele vakantie plannen gehad. Dus dat is een beetje op losse poten komen te staan, tot een week geleden. Toen kreeg ik te horen dat ik toch 3 weken vakantie heb (Jeej!!).
Alleen toen kwam het volgende probleem; mijn vriend en ik hebben er op financieel gebied niet meer zo veel rekening mee gehouden dat we dus toch op vakantie konden, en jullie raden het vast al! We hebben dus ook echt nog he-le-maal niks geboekt..

We willen nog graag eens terug naar de Griekse eilanden, omdat Rhodos ons destijds erg goed bevallen is. En er zijn op dit moment ook nog heel wat leuke reizen te boeken naar de Griekse eilanden, die ook binnen het budget liggen. Maar is het op dit moment wel verstandig om erheen te gaan?

Even een paar vragen daarover op een rijtje (misschien dat jullie antwoorden voor me hebben en ons gerust kunnen stellen)
* Hoe zit het met contant geld? Komt er nog wel iets 'uit de muur' of is dat echt minimaal?
* Wanneer je toch veel contanten mee neemt; hoe veilig is het om dat in het kluisje in het hotel te stoppen?
* Hoe zit het met pinbetalingen? Kan dat wel gewoon of lukt dat ook niet?
* Zijn er op dit moment eilanden die we echt moeten vermeiden?

Nou ik hoop dat jullie ons hier antwoorden op kunnen geven

ambre

Re: Deze zomer naar Griekenland; do of absolute don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:42

Ik ga eind augustus naar Kreta,maar daar zal ik er niet veel van merken qua pinnen.
Waar ik heen ga is geen pin en moet alles cash betaald worden.
Gezien het daar zo goedkoop is kan ik met 350€ rond komen die 12 dagen dus met grote bedragen hoef ik niet rond te lopen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:49

Je kan er prima heen gaan, leven is daar goedkoop en je hebt dus niet heel veel geld nodig.

Pinbetalingen is lastig, in NL kan je bijna overal pinnen en daar amper, hou daar dus rekening mee.
Neem voldoende cash mee en je komt een eind. Als je een kluisje hebt op de kamer is dat veilig, deze werken vaak met een zelfgekozen code. Maar ik heb het geld meestal gewoon bij me, op verschillende plekken, mocht er iets gestolen worden heb je de rest nog, maar in Griekenland heb ik dat nog nooit meegemaakt.

Probeer eilanden zoals Lesbos te mijden, deze liggen vlakbij de turkse kust en hebben te maken met veel vluchtelingen die daar aan land komen.
Ik ben eind mei op Kreta geweest en heb daar niets van gemerkt. Op de eilanden is er sowieso minder te merken van de crisis.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:56

ingvdh schreef:
Je kan er prima heen gaan, leven is daar goedkoop en je hebt dus niet heel veel geld nodig.

Pinbetalingen is lastig, in NL kan je bijna overal pinnen en daar amper, hou daar dus rekening mee.
Neem voldoende cash mee en je komt een eind. Als je een kluisje hebt op de kamer is dat veilig, deze werken vaak met een zelfgekozen code. Maar ik heb het geld meestal gewoon bij me, op verschillende plekken, mocht er iets gestolen worden heb je de rest nog, maar in Griekenland heb ik dat nog nooit meegemaakt.

Probeer eilanden zoals Lesbos te mijden, deze liggen vlakbij de turkse kust en hebben te maken met veel vluchtelingen die daar aan land komen.
Ik ben eind mei op Kreta geweest en heb daar niets van gemerkt. Op de eilanden is er sowieso minder te merken van de crisis.

Ook dat hoeft niets te zeggen. Dat soort verhalen zorgt er juist voor dat de toeristen wegblijven. En dat is erg jammer voor de eilandbewoners. Mijn collega is net teruggekomen van Kos (ook dichtbij de Turkse kust) en die heeft erg weinig gemerkt van de vluchtelingen. Het was alleen even moeilijk toen de stroom aan vluchtelingen begon. Maar het is nu allemaal goed georganiseerd. De vluchtelingen komen bij het politiebureau terecht en worden vanuit daar verder vervoerd.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 14:58

Maar er is nu dus geen narigheid tegenover toeristen? Juist omdat de lokale bevolking zelf amper geld op kan nemen?
Ik ben namelijk gewoon heel erg bang dat als ik mijn geld in zo'n kluisje leg, dat het bij terugkomst in het hotel weg is. Dit heb ik namelijk een keer op tv gezien dat die combinaties van die kluisjes makkelijk te achterhalen zijn. Ik weet dat ik wat ik op tv zie veelal met een korreltje zout mag nemen, maar het heeft me wel aan het denken gezet -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:08

_Liiene schreef:
Maar er is nu dus geen narigheid tegenover toeristen? Juist omdat de lokale bevolking zelf amper geld op kan nemen?
Ik ben namelijk gewoon heel erg bang dat als ik mijn geld in zo'n kluisje leg, dat het bij terugkomst in het hotel weg is. Dit heb ik namelijk een keer op tv gezien dat die combinaties van die kluisjes makkelijk te achterhalen zijn. Ik weet dat ik wat ik op tv zie veelal met een korreltje zout mag nemen, maar het heeft me wel aan het denken gezet -O-

Diefstal is van alle tijden. Toeristen, zeker nu = werk en geld, dus erg welkom.

Kluiscodes zijn makkelijk, omdat veel mensen dingen kiezen als : geboortedatum, 1234 achtige combi's, postcode, kamernummer, etc. Kies dus in elk geval geen nummer dat makkelijk op jouw terug te voeren is. Zelfde dingen waar je op moet letten met het kiezen van een wachtwoord voor bv je internetbankieren dus.

Afhankelijk van hoe snel de ECB weer steun aan de Griekse banken geeft, kan het heel verstandig zijn om stapeltje kleine coupures mee te nemen (5, 10 euro) en eventueel een rolletje 1 of 2 euro munten. Wisselgeld en kleingeld is er op dit moment lastig, maar hoe lang dat nog duurt en hoe lokaal dat is, is nu lastig in te schatten.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:10

Ik ben er een paar weken geleden geweest. Gewoon gaan, je merkt er amper wat van. In het nieuws wordt het allemaal maar opgeblazen (zegt de bevolking daar ook). Mijn ouders zijn vorige week nog naar Griekenland geweest en maandag thuis gekomen en die konden ook gewoon pinnen. Voor de zekerheid wel voldoende contant geld meenemen, dan heb je echt een zorgeloze vakantie!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:15

Tsja, wij ga volgende week naar Rhodos en we gaan wel gewoon en hebben bewust niet omgeboekt. We zien het wel.. Heb er ondanks alles gewoon vertrouwen in dat het een fijne vakantie word :j Genoeg contant mee en je kunt nu schijnbaar meer geld verzekeren?
Blijf wel even meelezen.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:20

Enerzijds denk ik dat de prijzen van reizen richting Griekenland niet voor niets zo laag zijn. Maar anderzijds hoor ik van collega's dat je er prima naar toe kunt gaan en dat je op eilanden als Kreta niets merkt. Lijkt mij ook dat het toerisme door alle berichtgeving al een zware klap heeft gehad terwijl Griekenland juist gebaat is bij een economie die beweegt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:23

Gewoon lekker gaan en genoeg contant geld meenemen. Die mensen zijn dolblij dat je komt, het is een heerlijk land om vakantie te vieren, dus gewoon lekker gaan genieten. Mij zou het niet tegen houden.... Het is dat ik deze vakantie aan het verhuizen ben en er even het geld niet voor heb, maar als ik dat wel had, had is zo een vakantie naar Griekenland geboekt, hoor......

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:24

Wij zouden gaan, maar we hebben omgeboekt naar een ander land. Ons toch iets teveel onzekerheid voor zo'n dure vakantie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:25

Wij gaan gewoon. Doorgaans lijken Athene en de eilanden twee afzonderlijke werelden.
Ik verwacht dus eigenlijk weinig problemen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:28

Stampeltje schreef:
Enerzijds denk ik dat de prijzen van reizen richting Griekenland niet voor niets zo laag zijn. Maar anderzijds hoor ik van collega's dat je er prima naar toe kunt gaan en dat je op eilanden als Kreta niets merkt. Lijkt mij ook dat het toerisme door alle berichtgeving al een zware klap heeft gehad terwijl Griekenland juist gebaat is bij een economie die beweegt.
De dalende prijzen lijken mij gewoon een reactie op een lager aantal boekingen door de berichtgeving dan dat er daadwerkelijk grote problemen voor toeristen zijn. Mensen raken nu eenmaal snel in paniek van wat ze in de media horen/zien/lezen. Overigens zijn de vluchtprijzen juist behoorlijk gestegen in de afgelopen paar weken. :=

Juist het teruglopende aantal toeristen deze zomer is voor mij een motivatie geweest om toch mijn plannen door te zetten en een paar dagen naar Thessaloniki te gaan. De media zijn heel goed in dingen veel groter maken dan ze zijn, wat meestal alleen maar een averechts effect heeft, zoals ook hier te zien is. Het is niet zo dat een burgeroorlog is uitgebroken of dat er aan de lopende band toeristen worden ontvoerd, dus ik zag geen reden om niet te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:31

Ikb en net terug van Corfu, en ik heb niks gemerkt van de crisis, of het niet kunnen pinnen. Gewoon lekker gaan, dan steun je die arme mensen daar ook nog een beetje!
Oh en Corfu is echt een aanrader :P

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:44

Op dit moment lig ik heerlijk in de zon bij een strandtent op Kos. Ik ben er nu al veertien dagen en het is echt aan te raden. De media hebben alles op dit moment zo verschrikkelijk overdreven. Wij hebben al ons geld contant meegenomen, omdat er geen geld meer uit de apparaten zou komen. Doodeng vond ik het om met zoveel contant te reizen, maar eenmaal hier bleken alle pinautomaten gewoon te werken en ze worden ook nog bijgevuld. De situatie kan natuurlijk nog veranderen, maar op dit moment zijn er geen problemen qua geld. Athene is misschien een ander verhaal.

En dan de vluchtelingen. Eilanden die dichtbij Turkije liggen vermijden is nergens voor nodig. Vanaf de plek waar ik nu lig kijk ik uit op Turkije. Lig er dus heel dicht bij. Hier op Kos zie je 's avonds vluchtelingen op bankjes zitten of rondlopen, maar je hebt totaal geen last van ze. Ze doen niemand kwaad en zijn niet vervelend. Ze gedragen zich gewoon en zien er verzorgd uit. Lokale Grieken wistten ons te vertellen dat sommigen ook gewoon geld hebben, ze zijn alleen op zoek naar een beter bestaan. Bij de strandtenten en barstreet komen ze niet in de buurt.

Wij praten hier heel veel met lokalen Grieken en het valt mij op dat de meesten verschrikkelijk boos zijn op de media. Hier op Kos is qua geld etc. niets van de crisis te merken. Het enige wat je merkt is dat het een stuk rustiger is dan voortgaande jaren, omdat veel mensen bang zíjn om te komen. Dat gaat ten kostte van sommigen winkels en restaurants.

Al met al kan ik het je aanraden om hier naar toe te gaan! Ik baal dat ik morgen al naar huis ga, want had hier nog weken kunnen blijven.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:26

Ik ga dit zo snel mogelijk aan mijn vriend laten lezen, jullie zijn echt mijn vakantie-redders! Ik ga volgende week met een goed gevoel naar het reisbureau! *\o/*
@ Merle-Simone is het je eerste keer op Rhodos? Dan wil ik je aanraden zeker de oude stad te bezoeken, naar Lindos te gaan en de jeepsafari te doen. Erg leuk!
@ Joolien, ik ga zeker ook even naar corfu kijken. Zakynthos en Lesbos lijken me ook erg mooi, daar heel toevallig al ervaring mee? O:)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:32

_Liiene schreef:
Ik ga dit zo snel mogelijk aan mijn vriend laten lezen, jullie zijn echt mijn vakantie-redders! Ik ga volgende week met een goed gevoel naar het reisbureau! *\o/*
@ Merle-Simone is het je eerste keer op Rhodos? Dan wil ik je aanraden zeker de oude stad te bezoeken, naar Lindos te gaan en de jeepsafari te doen. Erg leuk!
@ Joolien, ik ga zeker ook even naar corfu kijken. Zakynthos en Lesbos lijken me ook erg mooi, daar heel toevallig al ervaring mee? O:)

Ik ben vorig jaar op Lesbos geweest. Erg mooi eiland (alhoewel bijv. Samos wel groener is). Niet te toeristisch. Vriendelijke mensen. En het is vrij groot, dus je kunt leuk touren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:36

_Liiene schreef:

Nee, Corfu was mijn eerste ervaring. Ik hoor wel van veel mensen dat de westkust waar wij zaten wel het mooiste is van Corfu. Vonden wij zelf ook :D
Zal vandaag of morgen een fototopic aanmaken.
Wij waren trouwens 650 euro kwijt voor appartement en ticket, met z'n 2en. :P

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:41

Dit vroeg ik mij ook af, ik ben misschien van plan om met mijn moeder naar een Grieks eiland te gaan eind augustus. Was er zelf een beetje sceptisch over, maar even navraag gedaan bij een reisbureau en ze zeiden dat je juist nu moet gaan! Heel goedkoop en de bevolking leeft gewoon van toerisme. Wel raadden ze ons aan om een verzekering voor je cash geld af te sluiten.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:43

Ik kom net terug van twee weken Zakynthos. Mijn vriend en ik hebben helemaal niets gemerkt van de crisis. Lazen wel alle berichten uit Nederland maar daar was hier niks van te merken. In ons plaatsje konden we gewoon pinnen en elke avond deden beide pinautomaten het gewoon. Verder geldt het limiet voor €60,- alleen voor de Grieken zelf.
Het enige wat wij merkten was dat het eten iets goedkoper was geworden. Voor 2 personen met hoofd en na-gerecht, fles wijn en fles water en als voorafje meestal Garlic bread waren we maar max €45 euro kwijt.
Ik zou dus lekker gaan en je niet gek laten maken door alle berichten! Heb zelf ook getwijfeld voor ik ging maar ben heel blij dat we toch de keuze hebben gemaakt om gewoon te gaan.
Heb me trouwens ook geen moment onveilig gevoeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:46

Ik ben in april naar Zakynthos geweest. Mooi eiland, leuk betaalbaar, vriendelijke mensen. Ik had contant bij, dus heb niet hoeven pinnen. Geen idee hoe dat nu zit.
Ik vind Zakynthos zeker de moeite waard :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:47

Ik hoor van iedereen idd dat het prima te doen is.
Wat betreft hotelkluisjes: denken jullie dat ze kluisjes weggooien als de toerist vergeten is zijn kluisje open te laten staan? M.a.w. Die kluisjes kunnen ze met een paar handelingen resetten en je kluisje open maken. Heb het zelf gezien toen mijn kluisje dienst weigerde, de gemiddelde schoonmaakster wist daar hoe ze dat moest regelen. Dus gewoon geen cash geld in die kluisjes achter laten.
Je kan er dan beter voor kiezen om je koffer als kluis te gebruiken, met cijfercodeslotje. Dan kunnen ze hoogstens je hele koffer mee stelen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:53

Onze buurvrouw gaat naar het vaste land en gaf aan dat je er daar wel last van hebt, maar op de eilanden is niks te merken. Als wij de zolder en de eerste verdieping niet zouden verbouwen, zouden we ook naar Griekenland gegaan zijn.

We zijn 2 jaar geleden naar Rhodos geweest, wat een mooi eiland en vriendelijke bevolking. Vorig jaar naar Frankrijk geweest maar de kinderen hebben het alleen nog maar over hun leukste vakantie ooit in Griekenland, of zoals de jongste het zegt ; Frietenland;).

Ik zou zeker gaan, wij stoppen alleen paspoorten in de hotelkluis, al het andere in onze koffer. De code is ons vorige huisnummer, daar komt niemand op, wij soms ook niet;)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:13

Ik ben net terug van 2 weken zeilen in Griekenland. Alles wat ik gehoopt had om te zien in rhodos 2 jaar geleden heb ik deze vakantie wel gezien.

Van de crisis hebben we weinig gemerkt. Toeristen kunnen gewoon pinnen. Merkte de laatste dag in de haven dat we alleen 50 euro briefjes konden pinnen.
Verder zijn de Grieken blij met cash en kleingeld betalingen. We hebben niet echt mee gemaakt dat we ergens niet konden pinnen maar we hadden genoeg cash bij en we voelde ons niet ongemakkelijk door het geld dat we bij hadden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:20

Ik zou nu niet meer naar Griekenland boeken.
Er zijn al problemen voor honderden toeristen ontstaan doordat een touroperator niet meer wenst te vliegen op corfu.
Niet heen en niet terug. Ik zou voor iets anders kiezen, keus genoeg, en het volgend jaar weer overwegen.