Alexandria

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 20:06

Gisteren zijn we bij een bedouinen restaurant gaan eten. Hierbij eet je gewoon met je handen uit verschillende schaaltjes met sausjes, groenten en een soort pasta. Daarnaast komt er ook vlees op tafel, vooral schaap en koe.

Afbeelding
Het is de traditionele manier van de woestijn volkeren.

Vandaag konden we genieten van de Soeq, de traditionele markten. Maar hier kon je eigenlijk enkel Chinese makkelij vinden en geen echte Egyptische of Arabische spullen.
Wanneer we naar Caïro gaan op uitstap, zullen we een meer traditionele Soeq bezoeken.
Daarnaast zijn we enkele prachtige moskeeën en plaatsen gepasseerd. Onder andere een Romeins amfitheater, jammer genoeg was dit al gesloten. Alles omtrend toerisme sluit om 16uur.
Het valt op dat veel van de gebouwen in dit oudere gedeelte van de stad erg Spaans aandoen, van uit de periode rond 1700-1800. Zij hebben hier blijkbaar veel ruimte gekregen in die periode. Er zijn ook veel kerken te vinden.

Morgen vertrekken we naar Aida, een stad aan de noord kust van Egypte. Dit zou veel westerser zijn. We gaan er op IPS conferencie. Ik ben erg benieuwd!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:24

Erg interessant TS! Leuke foto's!
Is het leven daar zoals je tot nu toe had verwacht? En tegen welke cultuurverschillen loop je nu vooral aan?
En is het verkeer daar echt zo'n chaos? Een kennis van mij komt geregeld in India/Pakistan en daar zijn gewoon amper verkeersregels :')

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 16:36

Oke derde keer goede keer hoop ik, heb WiFi maar het werkt niet mee haha.

Het leven is veel trager dan ik had verwacht. Alles duurt langer, neemt meer tijd en moet je heel vaak opnieuw vragen.
Dat is ook meteen het grootste cultuur verschil.
Mannen en vrouwen mogen niet bij elkaar op de kamer, of elkaar echt publiek aanraken. Maar daar heb ik nu niet zon grote problemen mee.

Het verkeer is absoluut chaos :P
Maar dat was geen grote schok, ik ben in Marokko geweest en daar is het ook zo. Maar mensen steken zomaar de straat over, veel getoeter en putten in de straat. Ook zijn er verhoogde stukken, om de auto's te vertragen. En die zijn niet met kleur afgetekend op de weg, dus moeilijk te zien en daardoor echt gevaarlijk.

Ik heb een Egyptenaar leren kennen die me de stad wil laten zien. Dus ik hoop binnenkort nog wat meer inzichten te krijgen.

Momenteel zijn we op een 3daagse conferencie in Aida beach, op een uurtje en een half van Alexandrië. Vlak aan de Middellandsezee, echt prachtig.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:37

Aria_zz schreef:
Wel een spelfout gevonden in de Engelse vertaling _O-

Wen daar maar aan :D Vanuit Aswan naar Abu Simbel kom je drie spellingvarianten tegen van Abu Simbel :D

Maar leuk hoor :D Ik zou ook dolgraag nog eens terug willen naar Egypte, maar ja de situatie is er alles behalve stabiel.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 23:56

Afbeelding
Alexandria in de avond

Ja inderdaad,
aanraden kan ik het niet door de veiligheid. Maar het ziet er allemaal best veilig uit en de Egyptenaren zelf reizen wel naar overal. Niet tegenstaande dat IS zich wel op toeristen richt en we daar rekening mee moeten houden.

En qua Arabische namen, tja daar zijn er sowieso heel wat variaties op haha, heb ik ook vaak in mijn cursussen, dat dezelfde persoon op verschillende manieren vernoemd wordt. Maar dat komt natuurlijk omdat wij meer klinkers hebben en daardoor het soms anders vertaald wordt, naar klank of naar Arabische schrijfwijze.

We zijn eindelijk iets gaan doen met ons stage onderwerp, enterpreneurship. We hebben een korte samenvatting van een businessplan en focus punten kunnen opstellen: waar zitten jongeren met problemen rond ondernemerschap.
90% van de werklozen in Egypte heeft een hogere educatie gehad. Dus die mensen gaan we proberen een plan van aanpak voor te leggen om succesvol een eigen zaak te starten. Het is een begin!

Andere projecten werken rond vrouwen rechten, Engels leren aan kinderen en media.

Afbeelding
Uitzicht van de hotelkamer/flat


Afbeelding

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:09

Gisteren is er een aanslag geweest op et Italiaans consulaat in Caïro. 1 dode. Het gebouw is zwaar gehavend.
Dit is uiteraard is dit ook om het toerisme te raken.

Daarnaast zal er waarschijnlijk een wet van kracht gaan dat alle journalisten enkel de officiële verklaringen van de regering mogen uitbrengen. Anders krijgen ze 2 jaar celstraf.
Ik ben bang dat deze regering niet de goede kant op gaat.

Opnieuw geen woord vanuit de begeleiding van AIESEC. Dit vind ik erg jammer. We zouden hier toch even over moeten kunnen spreken.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 11:04

Ondertussen een kleine aanvaring gehad met de AIESEC mensen, gewoon in de zin dat we onze eigen plannen hadden gedaan en ze hier heel moeilijk over gedaan hebben, tot zover dat we altijd op een Whatsapp groep moeten zeggen waar en wanneer en met wie en hoe lang we ergens zijn. Het was vooral de combinatie met de verschillende telefoontjes die ik kreeg met de vraag waar ik was en met wie etc gisteren, terwijl ik al duidelijk gezegd had naar een bepaald restaurant te gaan.

Mijn excuses voor het ontladen van frustraties hier, was er gewoon niet mee opgezet.

Maar gisteren voor het eerst een biertje gedronken in een restaurant, wat ik kon smaken. Het uitzicht was zo:
Afbeelding

Afbeelding

In de avond hadden we dit, nutelopia is door iedereen gekend hier in Alexandrië

Afbeelding

Maar natuurlijk hebben we ook serieuzere dingen gedaan zoals een kort bezoekje aan deze prachtige moskee:

Afbeelding

Deze is 3 maal in brand gestoken en beschoten geweest bij de kolonisaties, maar daarna opnieuw hersteld.
Echt prachtig. De details zijn ontzettend mooi en de moskee heeft iets majestueus.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:39

Jammer dat jouw ervaringen met AIESEC tot dusver ook niet heel positief zijn. Is je stage wel de moeite waard? En blijf vooral plaatjes plaatsen <3

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 12:55

Euhm tja de stage, om eerlijk te zijn hebben we nog niet echt iets gedaan en veranderen de data waarop we voorstellen de hele tijd wat het erg moeilijk maakt. Maar we hebben hier een paar knappe koppen omtrend enterpreneurship die er wel het beste weten van te maken en de rest goed helpen om iets voor te bereiden.

Maar we zijn hier wat vrienden aan het maken en trips aan het plannen, dus ik hoop daar ook wat aan te hebben.

De trip naar het nationale museum bracht ons naar deze prachtige beelden en mummies!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:14

Zou die controle van waar/met wie je bent niet zijn vanwege veiligheidsissues? Zo klinkt het namelijk wel en dat zou ik ook helemaal niet vreemd vinden. Juist fijn eigenlijk!
Mooie foto's weer! Het museum lijkt me ontzettend interessant! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:20

Oh, ik ben zo jaloers op jou! :D Ik zou ook echt nog een keer naar Egypte willen, ik vind het echt een geweldig land! Vooral de piramides en het Egyptisch museum, dat was zo fascinerend! Alleen is het verkeer inderdaad een grote chaos. :')

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:30

Cayenne, dat waren ook mijn gedachten in het begin, maar de manier waarop etc, heeft weinig met veiligheid te maken. Daarnaast ben ik bevriend met mensen van AIESEC van een paar jaar geleden, en toen was het absoluut niet zo. En Alexandrië is niet Mexico.

Maar goed, ik ga er hier niet verder over uitwijzen, dat hoeft niet. Vragen daarover wil ik gerust via pb beantwoorden.

En inderdaad, die geschiedenis is echt prachtig en heerlijk om te zien en te beleven. Ik kan er dan ook echt enorm van genieten. Wanneer we naar Caïro gaan hoop ik er nog meer van te mogen genieten.

Anoniem

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:54

Ik zit op het moment in Sharm (ook niet vervelend :D ) dus vind het erg leuk om dit topic te lezen! Ik volg!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 12:21

Leuk Danique! Daar zal het wel prachtig zijn, aan de rode zee :D

Vanavond vertrekken we voor 3 nachten naar Siwa, een oasis dorp/stad. Ik hoop er te gaan kunnen zandsurfen!

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om er naar toe te kunnen, maar ben erg blij dat we gaan.

Het is hier nu Eid, einde van de ramadan, en het is erg moeilijk hier. Je wordt overal nageroepen, achtervolgt door kinderen, aangesproken, om je nummer gevraagd etc. Na de 4dagen feest moet dat kalmeren en gaat het leven zijn normale gangetje. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn!
De straten zijn erg druk en er zijn overal kermisjes voor kinderen. Ook wordt er veel met paarden ritjes gehouden voor kinderen. Arabieren uiteraard, ze zijn best klein eigenlijk.
Ik zal proberen een foto te maken maar ik durf mijn telefoon niet echt uithalen nu omdat het zo druk is.

Gisteren avond een glaasje wijn gaan drinken onder de Stanley bridge, om eens sjiek te doen. Heerlijk aan het water zitten.
We kunnen hier niet naar het strand, of je moet een speciale kaart hebben of via een hotel gaan. Dus altijd heerlijk om dicht bij de zee te zitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:21

Ja echt wel, vandaag een groep van 50+ dolfijnen incl babies en twee schildpadden naast de boot!

Zandsurfen, is dat een soort wakeboarden in de woestijn? Klinkt aantrekkelijk! Hier is het rustig met Eid, merk hier nooit verschil tussen Ramadan of het 'gewone' leven.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 08:04

Ja zal idd wakeboarden zijn. Kamelen rit of paardrijden misschien ook.
Voel me zon toerist nu :')

Wachten op de bus, lichtjes naar aanleiding van Eid
Afbeelding


Deze ochtend in de bus
Afbeelding

Siwa ligt echt in the middle of nowhere

Afbeelding

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 03:03

En ik ben sinds gister terug van Siwa. Het was er echt prachtig. We hebben safari ritten gedaan met een 4x4 in de woestijn, daar zelfs in een meer gezwommen en al. Daarnaast ook een orakel tempel en oud kasteel van Alexander de grote bezocht en enkele van de vele natuurlijke waterbronnen.

We zagen ook veel vrouwen volledig gesluierd, zelfs geen ogen te zien, die werden rondgereden in karretjes door hun zoontjes of man. Heel vreemd. Maar je hebt er ook bedouinen en daarvan zijn de vrouwen veel zelfstandiger en kunnen ook gewoon scheiden wanneer ze dat willen.

Het was totaal iets anders dan Alex, ik heb er enorm van genoten.

Hotel view
Afbeelding

Oasis meer in het midden van de woestijn
Afbeelding

Zon ezel karretje
Afbeelding

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:50

Gaaf! Is dat geen gebied waar een negatief reisadvies voor is? Geen last gehad van spanningen oid?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:15

Ja, blijkbaar wel, en toen we daar aankwamen zijn er over de Libische grens zelfs Italianen ontvoerd, dus dat was wel even schrikken.

Maar het was daar eigenlijk echt heerlijk, rustig en hele vriendelijke mensen. Behalve de vele grenspostcontroles merkte je er niets van en was het gewoon genieten.

Vandaag is het vrijdag en dat is de zondag voor de moslims. Ze zijn al een uur aan het oproepen tot gebed.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 02:27

Ik heb nog een tip: drink geen sterke drank hier. Alles is gemaakt in Egypte want er mag niet geïmporteerd worden. Wat wil zeggen dat de regels veel minder strikt zijn.
Ik heb gisteren met een mede intern tequila gedronken, om het eens te proberen. Volgens mij zit er veel meer methanol in dan goed is, ik kan erg goed tegen alcohol (anders zou ik ook geen tequila drinken) maar ik ben er de hele dag ziek van geweest :+

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 08:56

Hoi hoi
Na een gesprek met het hoofd van AIESEC in Alexandria waar hij zijn excuses aanbood en ons vertelde dat we uit het project konden stappen, hebben we dit dan ook gedaan. Niet iedereen maar een deel toch. Het project was nog steeds niet echt van start en had nog maar 1.5 week te gaan.
Ik en een paar anderen zijn naar Caïro vertrokken en normal gaat het van daar naar aswan en luxor en nog enkele steden.

Ik heb het geluk iemand te kennen in belgie die getrouwd is met een Egyptenaar die hier in Caïro een broer heeft die ons rondleid. Gisteren zagen we de piramiden:
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alexandria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:01

Jammer dat het project voor jullie nu ten einde was. Viel het zo tegen?
En is het nu dan vakantie vieren? :D

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 09:13

Wel, het was nog steeds niet gestart. Voorbije maandag hadden we eindelijk een presentatie, powerpoints gemaakt en alles. Komen we daar toe, moeten we 2 uur wachten dan de aanvankelijke start, blijkt er niemand te komen opdagen, gewoon geen geïnteresseerden.

Daar hebben we dan ook de excuses gekregen.
Maar ondertussen was er wel al bijna een maand voorbij.
En aangezien ik geen enterpreneur ben en het niet studeer (ik zou aan het begin van de stage een week lessen krijgen) is het heel moeilijk om in die laatste 1.5week nog iets in elkaar te boksen.

Maar, als arabist is het een kans Egypte te bezoeken en kennis op te doen.

Afbeelding

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:08

Wat jammer dat het zo gelopen is. Maar Cairo, Luxor en Aswan zijn ook zeeeeer zeker de moeite waard! Sla je ook vooral Khan el Khalili niet over in Cairo? <3

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:31

Wauw, ga je dan helemaal naar Egypte, moet het zo aflopen met stage. Jammer!
Maar inderdaad er is nog genoeg te doen, denk ik :P

Mooie koetsjes op je voorlaatste foto :)