Sri Lanka, Do's en Don't? (6 weken, stage + vakantie)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Sri Lanka, Do's en Don't? (6 weken, stage + vakantie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 11:46

In november vertrek ik voor 6 weken naar Sri Lanka. Vanuit mijn minor kregen we de kans om in een ontwikkelingsland een project te doen. Nu ga ik een project doen in een tehuis voor kansarme kinderen, samen met nog 3 andere studenten.
Super gaaf, maar ik ben totaal niet bekend met Sri Lanka.
We wonen daar dan in een vrijwilligershuis vlakbij Colombo. Maar waar moet je op letten in Sri Lanka? Wat zijn dingen die we daar echt moeten doen/bezoeken, of wat juist niet? Zijn we dingen waar we rekening mee moeten houden qua veiligheid, cultuur, voeding, enz....?
Wat zouden we bijv. in de weekenden kunnen doen qua tripjes vanuit Colombo? We hebben na ons project nog ongeveer 4 dagen om ergens anders heen te gaan in het land. Iemand daar tips voor? We kunnen in die tijd ergens anders overnachten, want het vrijwilligershuis is dan niet meer beschikbaar. Ze raadden ons dan ook aan om dan verder het land in te trekken. Ik hoor veel goede verhalen over Kandy. Maar zijn er nog meer opties?

Mij lijkt het erg leuk om te duiken. Ik heb een Open Water duikbrevet (al heb ik nu sinds dat brevet in de afgelopen 2,5 jaar niet meer gedoken, ik zal dus wel weer even op moeten frissen. Ik heb alleen nog maar in Curacao gedoken). Waar kan je het mooist/best duiken in Sri Lanka?

Het duurt nog een tijdje, maar ik vind het leuk om me er alvast in te verdiepen :D
Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

_Nancy

Re: Sri Lanka, Do's en Don't? (6 weken, stage + vakantie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:38

Mijn vriend is een keer in Sri Lanka geweest en vond het olifantenweeshuis echt gewéldig :j :)

Wij gaan ook nog een keertje naar Sri Lanka op vakantie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:47

Leuk, mooi land, ik heb er genoten.
Ik had er een stopover onderweg naar Australië en heb er uiteindelijk mijn verblijf verlengd naar anderhalve week omdat ik meer wilde zien. Heb wat hotels aan de kust gehad en ben uiteindelijk nog het binnenland in geweest naar kandy. Omdat ik me uiteraard niet had voorbereid wist ik niet precies wat er te doen was. Ik heb de toeristische dingen niet gezien denk ik.
Wel heb ik markten bezocht, veel sfeer geproefd, tempels gezien en het olifantenweeshuis bezocht. Dat laatste is wel degelijk erg toeristisch, maar was erg leuk. De olifanten gaan in de ochtend de rivier in en dat is echt een feestje om te zien.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 15:57

Leuk om te horen!
Het olifantenweeshuis las ik ook inderdaad wat over. Lijkt me ook wel leuk! Hoewel ik dat ook al eens in Thailand heb gezien, denk dat het daar ongeveer hetzelfde gaat.

Ben benieuwd of er ook nog mensen tips hebben voor daar :) Niet alleen van bezienswaardigheden maar gewoon over de leefwijze daar/cultuur/veiligheid, enz... Bijv. doordat ze er langere tijd zijn geweest ofzo.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:54

Ik zou zeggen bekijk het laatste seizoen van Wie is de Mol? eens. Die waren ook in Sri Lanka en misschien doe je door het kijken wel wat ideetjes op ;)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 21:53

Oh kan k in de vakantie wel ff kijken haha,ik kijk dat programma nooit.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:36

Chris Zegers is met 3 op reis ook naar Sri Lanka geweest. Aanrader om dat even terug te kijken!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 23:44

Heb ik gisteren toevallig gekeken :)) Alle 3 de afleveringen :)
Daardoor krijg ik nu ook wel een iets beter beeld van Sri Lanka :P

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:20

TS, ik ben heel benieuwd naar je verhalen als je terug bent! Wij overwegen volgend jaar naar Sri Lanka te gaan.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 13:47

Ik kan evt. wel een topic aanmaken bij terugkomst :D
Ben zelf ook heel erg benieuwd. Zijn nu volop aant voorbereiden, over 6,5 week gaan we al.
Weet nu ook welk tehuis ik heen ga. Voor ondervoede baby's (te vondeling gelegd of van tienermoeders) en opvang voor kinderen van 3-6 jaar.
Gaan ieder weekend een excursie doen en ook dus in de laatste week. Zijn nog aan het oriënteren wat we allemaal gaan doen, willen sowieso soms naar zee, dan gaan we daar een hotelletje nemen. (ons vrijwilligershuis is wel vrij vlakbij zee) Maar we gaan pas ter plekke daar echt beslissen hoe en wat, want dan zitten we iig nog niet aan alles vast.
Heb nu ook een lookalike Go Pro camera die ik mee kan nemen, dus ik kan overal opnames van maken :D

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:19

Wij zijn vorig jaar anderhalve week in Sri Lanka geweest (gecombineerd met een week Malediven). Omdat wij naar de Malediven gingen hebben wij ons niet echt op de kust gericht. Wij zijn met de trein van Colombo naar Kandy gegaan. Daar een tuktuk driver geregeld die ons naar oa Dalhousie (Adam's peak), Nuwara Eliya, Ella, Udawalawe daarna Galle bracht.

Het beklimmen van Adam's peak was een zware maar wel hele bijzondere ervaring en verder vond ik het binnenland met de theeplantages, bergen en watervallen echt schitterend (omgeving Nuwara Eliya, Ella). Het wildpark was ook leuk voor een halve dag (vonden wij voldoende). Verder vond ik Galle echt een heel leuk (maar wel toeristisch) plaatsje!

Het reizen met de trein is echt heel relaxed en prima geregeld. De bus wat was lastig ivm taal en wij hadden geen bus schema of iets dergelijks maar als je iemand vraagt om de weg te wijzen lukt dat ook wel.

Wij vonden tijdens het reizen de mensen soms wat lastig er waren hele aardige mensen maar vooral taxi chauffeurs kunnen heel volhardend zijn... Wij moesten overal discussies voeren, zelfs als dingen al afgesproken waren. Zo hadden wij bijvoorbeeld een deel van de tuktuk reis op een van de laatste dagen al vooruit betaald (tot aan de laatste bestemming) en ineens was er een tante of nicht overleden en kon de chauffeur niet verder. Heel vervelend natuurlijk en wij willen best meedenken in een oplossing maar het geld was natuurlijk al weg en hij wilde ook geen vervangend vervoer regelen voor het laatste stuk (hotel zouden we dan zelf wel regelen). Uiteindelijk komt het allemaal best goed hoor maar goed afspraken maken en niet teveel vooruit betalen.

Overigens was ik met mijn (donker) blonde haren, blauwe ogen en ruim 1,80m echt een attractie en werd ik ook "anders" benaderd. Met eten bijvoorbeeld vroegen ze aan mijn vriend wat ik wilde eten en als ik antwoord gaf dan vroegen ze het gewoon nog een keer aan mijn vriend :+ of gewoon ongegeneerd vragen waarom "er nog geen kinderen waren"...

Overigens voor het duiken kan je ook een weekje Malediven overwegen. Dat is een uurtje vliegen en met Air Asia waren wij voor € 90 op en neer. Dan niet naar een resort maar local eiland, vanaf Male kan je al schitterend duiken met oa haaien en manta's!!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 15:16

Leuk om te horen, Bianca! Das indd wel iets om op te letten dan, dat je goed afspraken moet maken enzo.
Dat 'attractie' zijn als blanke/blonde, herken ik wel van China enzo,en Afrikaanse landen zoals Kenia. :P Waren toen ook erg ehh interessant.
Voor het duiken kunnen we niet een week Malediven doen, want we hebben maar 1 weekje na het project, waarbij we Sri Lanka verder willen verkennen. Maar misschien dat ik ooit nog eens naar Malediven ga O:) Voor nu hoop ik ergens in Sri Lanka te kunnen duiken :D Al weet ik niet of dat gaat lukken, want mijn reisgenootjes willen niet duiken. En mn ouders zouden misschien langskomen, maar das ook nog niet zeker. Anders had ik met hun mee kunnen gaan een dagje ofzo, dat we dan naar zo'n duikplek zouden gaan waar ik kon duiken.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:21

Hé grappig! Ik vertrek morgen naar Sri Lanka voor 16 dagen. Wel georganiseerd en gezellig met mijn ouders omdat vriendlief een half jaar in een opleiding zit. Heb er super veel zin in en de koffer staat al klaar!

We vliegen morgen 15:30 vanaf Schiphol met Emirates, tussenstop op Dubai en zaterdag ochtend 09:00 komen we aan in Colombo.

Ik HOOP dat het seizoen er nog is om walvissen te spotten. Dat wil ik zo graag doen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 16:55

Leuk!

Walvissenseizoen verschilt per kant van Sri Lanka.
'Tussen november en april kunt u in het zuiden van Sri Lanka walvissen spotten.'
'Tussen mei en oktober kunt u walvisspotten aan de oostkust van Sri Lanka.'

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:17

Duiken kan bij Hikkaduwa waar koraalriffen zijn. Waar geen koraalriffen zijn is de zee meestal erg ruw,zodat zelfs zwemmen niet altijd mogelijk is. Er zijn wel veel opdringerige verkopers op straat en op het strand.Maar ook zijn er heel aardige mensen, je krijgt gemakkelijk contact met ze. En ja, als je van olifanten houdt, dan zit je daar goed. De natuur is prachtig en nog niet zo vervuild.Als souvenir kun je bijzondere edelstenen kopen.Of specerijen en kruiden. Kandy heeft een tempel waarin een tand van de Buddha wordt bewaard. :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 12:28

Ja dat is meestal zo inderdaad, dat het het beste om te duiken is bij koraalriffen, maar das nou juist ook het mooiste van duiken, de vissen en koraal :D
Opdringerige verkopers kan k me voorstellen inderdaad. Ben k wel gewend van vakanties :P
Als ik dit zo lees krijg ik steeds meer zin om te gaan :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 17:42

Iemand ervaring met internet in Sri Lanka?
Ik las iets over Dialog? Werkt dat echt en is dat echt zo goedkoop als dat er staat?
Ik dacht misschien is het wel fijn om WIFI te kopen zodat ik altijd en overal internet heb, ookal biedt het ho(s)tel/gastgezin geen internet.
Dan kan ik toch contacten onderhouden en weblog/mails bijhouden enzo.

We hebben ondertussen al wat locaties gevonden waar we sowieso heen willen :D Zijn nu aan het kijken wanneer we die in de weekenden of na de 'stage'periode kunnen inplannen. (eigenlijk hebben we wel iets te weinig tijd om alles te zien wat we willen zien :+)
We gaan misschien ook 10 dagen in een gastgezin in een klein dorpje in het binnenland slapen en in een pre-school werken. Super vet!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 18:33

Hoe zit het met het vervoer in Sri Lanka trouwens? Is dat makkelijk te doen? Met bus/trein/taxi. Nog tips daarvoor?
Staat er aangegeven waar de bussen enzo heen gaan (welke haltes oid), of niet? Hoe weet je welke bus/trein je moet pakken?
Ben nu wel wat zenuwachtig aan het worden, volgende week zitten we al in Sri Lanka :wow:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:36

OV heb ik geen ervaring mee, ik heb toen vaak een taxi gebruikt. Dat was helemaal prima, zeker doen! Goedkoop en zet je af waar je wil.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:41

1234 schreef:
Hoe zit het met het vervoer in Sri Lanka trouwens? Is dat makkelijk te doen? Met bus/trein/taxi. Nog tips daarvoor?
Staat er aangegeven waar de bussen enzo heen gaan (welke haltes oid), of niet? Hoe weet je welke bus/trein je moet pakken?
Ben nu wel wat zenuwachtig aan het worden, volgende week zitten we al in Sri Lanka :wow:

Je hoeft niet zenuwachtig te zijn, want de Srilankaanse bevolking is heel behulpzaam. Wel lastig is dat hun taal hele andere letters heeft waardoor je geen bordjes kunt lezen als je die taal niet geleerd hebt. Ik nam voor vervoer privetaxi,s. Wel vooraf goed regelen en een prijs afspreken.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 20:01

Ja das wel makkelijk met taxi! Maar neem aan dat als je naar een andere stad wil, dat je wel een trein moet nemen? Bijvoorbeeld van Colombo naar Mirissa. Of deden jullie dat ook met de taxi. Waar moeten we ongeveer qua prijs aan denken bij de taxi? Wat is goedkoop?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:56

Ik ben ook van stad naar stad met de taxi gegaan. Prijzen weet ik niet meer, dat is te lang geleden.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 21:49

Oké xD dacht is misschien wel handig om te weten wat een redelijke prijs is of wanneer ze ons teveel vragen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:12

Gewoon onderhandelen. Begin met 25% van de gevraagde prijs. Dan merk je vanzelf waar het schip strandt en weet je het voor de volgende keer.

Wij zijn lang geleden in Sri Lanka geweest, en ik kan me vooral Nuwara Eliya goed herinneren. Wat was het daar mooi...

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:02

Nuwara Eliya staat ook al ingepland bij ons :D Gaan daar ook sowieso heen, net als de Horton Plains. Ook gaan we naar Mirissa walvissentour proberen te doen. (iemand ervaring daar?) En Yala National Park. (of is een ander wildpark beter/mooier?
En naar de Lion Rocks bij Sigiriya, Dambulla, Kandy.
En een keer naar Leisure Water World misschien.
Het dorpje waar we ook 10 dagen gaan wonen in een gastgezin (dat gaat door! *\o/* :D ) en werken in een pre-school, is heel erg vlakbij het olifantenweeshuis.