Voor het eerst vliegen, hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Voor het eerst vliegen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:36

Hoi, ik heb het plan om eerdaags naar zweden te vliegen om daar huizen te bekijken, maarrrrr ik heb nog nooit gevlogen.
Was het ook nooit van plan (mij te veel mensen in te kleine ruimte en je kan onderweg niet even uitstappen als de druk te veel word :') ), maar de omstandigheden maken dat vliegen sneller is dan met de auto. En mijn auto is geen lichtgewicht = dure overtocht en veel meer uren/dagen nodig om een beetje noordelijk te komen. (ik moet naar midden zweden)

Maar hoe te doen met ticket, waar moet ik opletten/rekening mee houden (zag dat de ene maatschappij weer andere kosten rekende dan andere)

Ik ben en blijf een echte hollandse en wil niet al te duur vliegen :D (heb bedragen van € 500/600 gehoord terwijl het ook veel goedkoper kan :? )
Ik weet inmiddels wel dat ik van schiphol moet vertrekken en 1 x moet overstappen.

Wie kan deze vliegmaagd helpen? :D

Celiien

Re: Voor het eerst vliegen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:39

Als je moet overstappen, en het je eerste keer is, zorg voor voldoende tijd ertussen! Want anders mis je de ene vlucht, vooral als er vertraging is. Houd rekening dat er tegenwoordig veel vliegmaatschappjien zijn waarbij alleen handbagage inclusief is en er een tarief geld voor ruimbagage.
Ticketspy, dat soort websites kan je de prijzen in de gaten houden. en verwijder je cookies want hoe vaker je kijkt, en je verwijderd je cookies niet, hoe hoger de prijs wordt :=

En verder, je zit in je stoel, leest een boek, mp3 op oid, en voor je het weet ben je geland :=

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:40

http://www.skyscanner.nl hier in vullen waar je heen wilt en op welke datum en dan krijg je de goedkoopste tickets. Het is goedkoper om op dinsdag of woensdag te vliegen dan op maandag. etc. Zo kan je uitzoeken welke vlucht het beste past.

Of google flights is ook overzichtelijk

Net gisteren een ticket opgezocht naar Tokyo: haha dus gisteren ook zitten speuren

Volgens skyscanner vlieg je al retour Stockholm voor 114 euro
Laatst bijgewerkt door janouk op 28-05-15 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:40

Je kan sowieso kijken of je een bekende uit Zweden een vliegticket kan laten boeken i.p.v. zelf doen en of dat uitmaakt. Als mijn broer naar Hongarije vliegt is het heel veel voordeliger als er vanuit Hongarije geboekt wordt dan vanuit Nederland. Nu is Zweden natuurlijk economisch gezien net te vergelijken met Hongarije, maar tis de moeite waard om uit te zoeken.

Je hebt genoeg vergelijkingssites waar je de actuele prijzen kan bekijken. Als je kiest voor ongunste dagen of vliegtijden ben je vaak al goedkoper uit. Goede handbagage koffertje waar je je spullen in kwijt kan scheelt je 20 - 30 euro aan laadruimte voor de koffer (die vaak niet in begrepen is bij tickets bij prijsvechters)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:48

Vanuit zweden boeken is op het moment duurder omdat de kroon meer waard is als de euro, pas was ik 100 euro kwijt voor 800 kronen :) (exclusief transactie kosten)

Waar wil je heen vliegen? Naar Göteborg is 250 met de klm (neem ik het even ruim) vanuit het centrum gaan er echt veel bussen voor een hele schappelijke prijs :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:50

Tegenwoordig wordt ruimbagage vaak niet meer bij de ticket inbegrepen en moet je dat apart erbij boeken als je dat wilt. Zijn ook mensen die handbagage alleen doen, afmetingen en gewicht staan vaak op de website van de vliegmaatschappij. En in je handbagage mag je alleen vloeistoffen hebben van 100 ml liter of minder per verpakking. En alle vloeistoffen moeten in een plastic zakje van 1 liter passen. Een flesje water is dus ook vloeistof en kunnen ze weg gooien. Je kan wel een leeg flesje meenemen en na de bagage controle vullen op de wc als je geen nieuwe wilt kopen daar. Je kan kauwgom meenemen want dat verkopen ze niet op schiphol en het is wel fijn om kauwgom te kauwen bij het opstijgen vanwege je oren.

Vliegen op dinsdag, woensdag is vaak goedkoper dan begin of einde van de week en vrijdag. Hoe eerder je boekt hoe goedkoper vaak.
Gelukkig zijn op de vliegvelden vaak de gates enzo goed aangegeven met borden. Dus dat klinkt vaak spannender dan het daadwerkelijk is.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:58

Dank jullie wel.
Celiien wat maf dat de prijzen dan hoger worden :? Ik zag ook dat er verschil in gewicht van handbagage is per maatschappij. Zwaarste wat ik tegen kwam was 20 kilo. Zwaar handtasje :D Genoeg voor een rugzak met kleding en zo.

Janouk bedankt, zal die erbij pakken.

Coll ik ken nog niemand in zweden, behalve van FB en hier. Mijn moeder vliegt altijd met ryan air (?) Maar hoeft niet over te stappen.

Ik weet dat het hoogseizoen in zweden tussen half juni en half augustus ligt. Ik hoop nog voor het begin heen te kunnen (als ik oppas voor mijn beestjes rond krijg)

Kirri Sundsvall ligt in de planning en de bedoeling is om een auto te huren. De huizen die ik ga bekijken liggen redelijk afgelegen.

Daantj_ Bedankt voor de tip, vloeistoffen neem ik niet mee en kauwgom vind ik niks, maar misschien wel een idee om het mee te nemen. Ben wel gevoelig voor druk verschil.

O ja, ik gebruik ubiprofen 600, op dokters recept, moet ik hier voor ook nog iets er bij hebben? Zit niet meer in originele verpakking.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:00

Overtocht hoeft niet duur te zijn, is heel erg afhankelijk van wanneer je gaat, waar je langs rijdt enz.
Voor het gewicht van de auto betaal je niet extra, auto is auto, bus of camper of bv aanhanger betaal je wel extra voor.

Daarnaast kan je er voor kiezen om de overtoch Helsingborg-Helsingor te nemen. Dit is een soort van pendeldienst en relatief goedkoop.

Snap dat je voor snel niet de auto pakt maar het vliegtuig, wou je alleen bovenstaande even tippen.

Waar moet je zijn, midden Zweden is een groot begrip. Geen rechtstreekse vluchten te vinden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:02

Ik zou kijken voor een vlucht waarbij je niet hoeft over te stappen. Het is om de hoek en als je ook nog moet overstappen ben je alleen maar tijd kwijt aan wachten op vliegtuigen etc. Doodzonde.
Er zijn wellicht ook andere vliegvelden dan alleen Schiphol van waar je kunt vliegen.

Ga naar google en zoek op 'goedkoop vliegen', dan krijg je enorm veel links. Tik daar gewoon je wensen in en kijk welke het voordeligst is (zowel financieel als qua vliegtijd en reisduur)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:03

Ik zal ook eens voor kijken wat ik kan vinden :j

Ik sleep altijd mijn tramadol 50 mg mee (handbagage) en heb er nog nooit wat over gehoord en ik vlieg heel veel :))

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:11

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:16

Let wel: goedkope vliegtuig ticket betekend wel dat je op standje kramp in het vliegtuig zit. Het zal geen lange vlucht zijn en soms heb je mazzel als er naast je niemand zit maar als je het goedkoopst boekt, hou dan rekening met weinig bewegingsruimte hihi.

Verder idd geen vloeistoffen meenemen en ruimbagage moet bijgeboekt worden. Maar je mag een klein koffertje meenemen in de cabine en als je niet lang gaat zal dit vast voldoende zijn. ;) Kijk op de site van de maatschappij waar je mee vliegt wat de regels hiervoor zijn. :)

Succes en veel plezier in Zweden!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:20

Marlies ik heb een vrachtwagentje die verbouwd is tot camper. Aan de buitenkant is dat niet te zien, daarbij weegt ie aardig wat ondanks B rijbewijs. En om in de omgeving van Sundsvall te komen ben ik een paar dagen onder weg (ok, kan in een uurtje of 16, maar dat houd ik niet vol)

Rechtstreekse vlucht nog niet kunnen vinden, al zou vanaf eindhoven waarschijnlijk wel kunnen, maar dat ligt voor mij aan de andere kant van NL. Ik probeer nog contact te krijgen met vliegveld eelde, maar die hebben brand gehad en is moeilijk bereikbaar???

Kirri het verschild wel per land wat mee mag met of zonder doktersverklaring. Ik zal mijn dokter eens vragen (al krijg ik eigenlijk weinig antwoorden sowieso van der)

Da's nog veel kirri. Ik kom eentje tegen van € 211,- naar östergund zweden, maar weet niet wat daar nog bij zit.

Ypee liever een paar uur ongemakkelijk zitten dan een paar dagen ;) Mijn wagen rijd lekker, maar niet om langer dan 4 uur per dag te rijden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:25

Ah met een vrachtwagentje is het toch anders inderdaad. Stuk duurder.
Wij hebben zelf een omgebouwde naar camper op B kenteken, betalen inderdaad flink voor overtochten.

Toch is Helsingborg-Helsingor een aanrader mocht je ooit wel met de vrachtwagen die kant uit willen. Is de goedkoopste optie die ik tot nu toe heb gevonden.

Kan je niet over de grens kijken? Vaak zijn tickets in Duitsland goedkoper dan in Nederland.
Wel afhankelijk van waar je woont natuurlijk, als je eerst 3 uur in de de auto moet naar het vliegveld ben je je voordeel waarschijnlijk al weer kwijt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:30

De meeste tips zijn al gegeven, ik wil er nog 1 aan toevoegen. Zoeken kun je het beste via grote sites als cheaptickets doen maar boeken moet je altijd direct via de site van de vliegmaatschappij doen (easyjet.nl / ryanair.com / klm.com etc). Dat scheelt je administratiekosten en dat is vaak zo rond de 20/40 euro. Ik weet niet waar je woont maar via bremen en dusseldorf kun je ook goedkoop op behoorlijk wat plekken terecht komen. Op welke bestemming en met welke maatschappij gevlogen wordt kan je vaak via de airport website zelf goed vinden. Dat geldt trouwens ook voor Eelde.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:32

Marlies voor de verhuizing een goede tip ;)

Ik zit een aardig eindje van de dichtstbijzijnde duitse vliegveld, helaas. Ben al goed 2 uur kwijt voor ik de grens zie. Ok, moet toegeven dat mijn wagentje niet harder dan 90 gaat :D

Ah, dank je wel troi. Dat scheelt wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:21

voor medicijnen kan je een Europees medicijn paspoort aanvragen bij je apotheek: dat printen ze zo voor je uit. Kost niets extra

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 18:50

Bedankt, hief dus alleen naar de apotheek. Scheelt weer een HA bezoek.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:59

Weer een vraagje.

Ik kom op norwegian Iets tegen wat "lowfare, lowfare+ en flex" tegen, wat houd dit in?
Wel een lijstje met dat bij alles handbagage mee mag, verder staan er bij lowfare dollar tekentjes bij checkbaggage en bij seat reservation. Daar moet apart voor betaald worden?
Kan geen info op de site daarover vinden.

Deze maatschappij is tot nu toe de enige die rechtstreeks naar stokholm gaat van af amsterdam. (tenminste wat ik als leek kan vinden :o )

Groningen valt af, is rete duur :wow: Tussen € 960,- en € 1800,- :oo En dan 2 tussen stops. :?
Hoe meer tussen stops hoe duurder?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:03

ja dan moet je apart betalen :j bv als je op het vliegveld komt kan je alsnog een koffer toevoegen

KLM naar stockholm 99 euro :P https://www.klm.com/travel/nl_nl/apps/e ... oCExDw_wcB

EDIT tenminste ligt aan de datum dan, ik zou willen dat ik naar stockholm kon vliegen ik ben altijd 250 kwijt naar Göteborg :')

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 22:18

Chips ^) niet gevonden.

Ik zit, uit verveling :D, ook op de NS site te kijken voor internationale reizen. (werd ik ook op getipt)

Valt eigenlijk best mee qua tijd (langste reistijd rond de 7 uur)
En de prijs valt ook mee :j € 178,- retour naar Karlstad EN (best wel belangrijk voor mij :o ) je blijft op de grond :D + voordeel, je hoeft geen stoel te reserveren en extra te betalen voor bagage. En mooi genieten van het landschap. <3
Na deel, wel 4 á 5 x overstappen. Maar dat is wel te overleven en mis je de trein kan je zonder problemen de volgende pakken. Ik denk dat ik dat ga doen.

Toch iedereen bedankt voor de info, +:)+ misschien dat ik het toch een keer nodig zal hebben.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 00:17

Fijn dat je er zo uitkomt! :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:29

Yup, en om de zoveel tijd nog even frisse lucht op snuiven door een raampje te openen. Dat kan in een vliegtuig ook niet :')

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:46

haha nee, je kan de deur openen maar das geen goed idee :')

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:51

Krijg je gratis vliegles _O- Maar wel een harde landing >;) Nee, geef mij dan maar de trein :+