Te paard op vampier jacht in Transsylvanië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Te paard op vampier jacht in Transsylvanië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 16:55

Ruim 2 jaar geleden ben ik min of meer gestopt met de paardensport, daarvoor voor verschillende int. stallen gereden en veel van de wereld mogen zien. Toen kwam toch het besef dat een studie misschien handig zou zijn, daarom dus twee jaar geleden begonnen aan mijn bachelor of economics (international marketing). Op zich een erg interessante studie met goed arbeidsperspectief, echter ben ik er na ruim 1.5 jaar achter gekomen dat deze studie/richting niet echt bij mij past. Na veel praten en twijfelen dan toch begin dit jaar besloten om te stoppen en mijn gevoel te volgen: dieren, natuur en onderzoek.

Ik viel een beetje in een gat, zat veel thuis en wist niet echt wat ik wilde, Totdat ik naar een aantal open dagen ben geweest en gesprekken heb gehad met verschillende studieloopbaanadviseurs. Op het moment staan er nog twee bachelors open, wildlife research en dier management/houderij en ik heb mij voor beide studies ingeschreven. Afhankelijk van de te behalen examens gaat het een van deze twee worden, achteraf is het nog best snel gegaan.

Toen had ik opeens 4/5 maanden geen agenda, op een bijbaan en wat freelance werk na. Reizen is altijd mijn passie geweest en stiekem begon ik de paarden ook enorm te missen. Ik heb hier en daar laten weten dat ik een (tijdelijke) baan zocht en uiteindelijk kon ik zelfs kiezen tussen verschillende banen. Uiteindelijk is het Transsylvanië (Roemenië) geworden. Twee weken terug ben ik aangekomen in Șinca Nouă, een klein dorpje omgeven door de Carpathian bergen.

Ik ben op het moment werkzaam als gids te paard op een (endurance) stal gerund door twee biologen. De boerderij ligt in een van de grootste natuurreservaten van Europa met de grootste populatie (bruine) beren en wolven. Mijn beide werkgevers hebben het de laatste jaren steeds drukker gekregen met het beheer van het reservaat en natuurbehoud projecten. Zodoende heb ik dus voor deze zomer een deel van het management op mij genomen, ik doe dit naast het begeleiden van de tochten.

Wat betreft de tochten zijn er 3 optie's:

- Een tocht van 6 aaneengesloten dagen (trail ride), per dag leggen we 40 kilometer. Deze tocht staat bekend als een van de snelste van Europa, absoluut geen tocht voor beginners. We overnachten iedere nacht ergens anders, meestal in lokaal gekochte boerderijen of bij vrienden van mijn werkgevers.

- Dan hebben we de bear and forest trail, dit is een tocht van 4 dagen, waarbij we overnachten in een tent of bij een lokale boer.

- Ten slotte hebben we nog de center based ridings, dit zijn dagtochten van 5/6 uur en de gasten overnachten in een van onze gastenverblijven.

Afgelopen week voor het eerst een trail ride mogen begeleiden, onderstaan een afbeelding van de gereden route op dag 4:

Afbeelding

De topsnelheid van die dag was 47.5 km/h. Niet ieder paard is hiervoor geschikt, vrijwel al de paarden hebben Arabisch bloed. Arabieren, Shagya-Arabieren, Kisberi, Gidran en andere Hongaarse rassen zijn allemaal aanwezig, daarnaast nog enkele sportpaarden voor de wat grotere gasten.

Onderstaand foto's van enkele paarden, uiteraard totaal niet mijn favoriet O:)

Saba (Kisberi) 17 jaar oud:
Afbeelding

Latika (Shagya) 7 jaar oud:
Afbeelding

Karizma (Hongaars halbloed) 10 jaar oud:
Afbeelding

Darih (Kisberi) 15 jaar oud:
Afbeelding

Terra (Kisberi) 11 jaar oud:
Afbeelding

Zeno (Kisberi) 13 jaar oud:
Afbeelding

Zo staan de paarden er na een tocht bij:
Afbeelding

Werken?
Afbeelding

Of fun ;)
Afbeelding

Naast de paarden past de boerderij ook helemaal bij mijn zienswijze, letterlijk alles is biologisch en vrijwel alles is afkomstig van de boerderij. Al de dieren worden hier geboren en geslacht, al het groente en fruit is zelf geteeld, de melk komt van een lokale boerin en wordt hier verwerkt. De sappen hebben geen enkele toevoeging en zelfs de wijn is 100% biologisch.

Naast de paarden hoop ik in de komende jaren hier ook een aantal stages te mogen voltooien, zit hier erg goed op mijn plek. Voor nu ligt de focus op de paarden en de tochten, langzaam zal ik meer betrokken worden bij het wildlife gedeelte.

Ik ben van plan hier een soort blog bij te houden, voor de echt fanatiekelingen probeer ik het een en ander te combineren met Strava (sport/GPS app) en uiteraard heb ik mijn digitale fototoestel meegenomen voor wat beeld bij mijn verhalen. hier heb ik echter nog niet de tijd voor gehad, vandaag mijn eerste vrije dag en paar uur moeten studeren en begonnen aan deel een van mijn blog.

To be continued :D

Tamara_089

Re: Te paard op vampier jacht in Transsylvanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:00

Woow echt ontzettend gaaf zeg!!! wat een top-job

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:12

Tjonge, wat interessant en gaaf. Stiekem wel een beetje jaloers hoor. Gave paarden ook.
Heb je 'klanten' uit verschillende landen? En hoe zit het met de taal?

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:14

Wat vet! Ik volg! :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 17:44

Tamara_089 schreef:
Woow echt ontzettend gaaf zeg!!! wat een top-job

Dat kun je wel zeggen, ben enorm blij met deze kans :D

nanda1980 schreef:
Tjonge, wat interessant en gaaf. Stiekem wel een beetje jaloers hoor. Gave paarden ook.
Heb je 'klanten' uit verschillende landen? En hoe zit het met de taal?

Er zijn nog enkele plaatsen vrij voor bepaalde tochten ;)

Mijn werkgevers zijn zelf Duits en Oostenrijks, veel gasten zijn dan ook Duits. Daarnaast hebben we gasten van over de hele wereld, al komen de meeste uit Europa. Vorige week enkele dames uit Engeland, twee cowboys uit Noorwegen en een Belgisch echtpaar. Gelukkig ben ik redelijk goed met mijn talen, spreek Engels/Duits en Italiaans en kan Frans en Spaans redelijk volgen, wanneer we samen zijn is de voertaal echter Engels :)

Luckyy80 schreef:
Wat vet! Ik volg! :)

Leuk!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:43

Wat betreft de plaatsen die nog vrij zijn, gaat voornamelijk om de trail rides :D

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:54

Topper!

Ben trots op je....
Superstoer dat je de stap hebt genomen.

Probeer tussen het bloggen en rijden door ook nog ff te genieten he :D

See you Soon :*

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:07

Wat stoer! Tot wanneer blijf je in Roemenie?
Ik heb vorig jaar ook heel gave rit gemaakt in Roemenie (in de buurt van Huedin), maar dat was in de winter. Koud!!!!! Niet te doen, ik ben op een gegeven moment maar naast mijn pony gaan lopen omdat ik het niet meer trok :P

Dit ziet er een stukje aantrekkelijker uit dan Roemenie in de winter.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:43

Wat ontzettend gaaf, ik volg je.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 08:15

Fiebie schreef:
Topper!

Ben trots op je....
Superstoer dat je de stap hebt genomen.

Probeer tussen het bloggen en rijden door ook nog ff te genieten he :D

See you Soon :*

Thanks Feebs :D

Genieten doe ik ook, maar zoals je weet ben ik een ongeleid projectiel, lol!

Ik zie je sowieso ergens begin Juli en bel je morgen even ;)

:*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 08:19

Serendipity1 schreef:
Wat stoer! Tot wanneer blijf je in Roemenie?
Ik heb vorig jaar ook heel gave rit gemaakt in Roemenie (in de buurt van Huedin), maar dat was in de winter. Koud!!!!! Niet te doen, ik ben op een gegeven moment maar naast mijn pony gaan lopen omdat ik het niet meer trok :P

Dit ziet er een stukje aantrekkelijker uit dan Roemenië in de winter.

Begin Juli aangekomen en ik blijf tot eind Augustus, 4.5/5 maand(en) dus.

Klopt, hier heerst een echt landklimaas. Overdag ligt de temperatuur rond de 28/29 graden maar 's nachts koelt het gelukkig nog goed af en omdat we in de bergen zitten waait er vrijwel constant een wind.

Huedin ligt hier redelijk ver vandaan, was het een mooie streek?

geerte schreef:
Wat ontzettend gaaf, ik volg je.

Leuk, met 30 minuten vertrekken we voor een rit van 6 uur (40 km) en heb het geluk Karizma te mogen rijden. . . alhoewel, gisteren heeft ze tot 3 maal toe een van de gasten eraf gebokt :P

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:51

Nou, tijd om je onderschrift aan te passen, Ailil :D

Maar wat is het prachtig daar. Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt.
Ik zal het mijn dochter eens later zien, als studente Biologie (net begonnen aan haar masters, richting Ecologie) zal het haar ook wel aanspreken!

Enne.... als tekenen van vampieren gevonden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:56

Wat ontzettend gaaf zeg!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:00

Wat gaaf zeg! Ik ga zeker volgen! Zijn de eigenaren toevallig van Engelse afkomst? Zelf woon ik in Roemenië (mocht je het leuk vinden om langs te komen, van harte welkom!) en heb een aantal jaar terug eens in een Roemeens paardenblaadje wat gelezen over een endurance stal gerund door Engelse mensen.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:02

Wauw wat ontzettend gaaf!
Echt een droom <3 ik volg!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:51

Martie schreef:
Nou, tijd om je onderschrift aan te passen, Ailil :D

Maar wat is het prachtig daar. Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt.
Ik zal het mijn dochter eens later zien, als studente Biologie (net begonnen aan haar masters, richting Ecologie) zal het haar ook wel aanspreken!

Enne.... als tekenen van vampieren gevonden?

Haha, je hebt gelijk!

Als ik het zo hoor zou je dochter hier ook aardig goed kunnen aarden, wil qat betreft master ook die kant op gaan :)

Nope, tot nu toe iedere dag knoflook gegeten dus de vampiers blijven op afstand :Y)

Elisa2 schreef:
Wat ontzettend gaaf zeg!

Absoluut, je bent welkom om eens te komen kijken :j

Maaike_Indy schreef:
Wat gaaf zeg! Ik ga zeker volgen! Zijn de eigenaren toevallig van Engelse afkomst? Zelf woon ik in Roemenië (mocht je het leuk vinden om langs te komen, van harte welkom!) en heb een aantal jaar terug eens in een Roemeens paardenblaadje wat gelezen over een endurance stal gerund door Engelse mensen.

Nope, ze zijn Duits. . . enige minpunt aan de baan :=

Een bokker meeten is altijd leuk, waar zit je ongeveer? Ik zit zelf in Sinca Noua, de dichtstbijzijnde stad is Brasov.

Nientsje schreef:
Wauw wat ontzettend gaaf!
Echt een droom <3 ik volg!

Klopt, een droom die uitkomt. Al veel van de wereld mogen zien, maar zoals een van de gasten vorige week zei "this is unnecessary beautiful".

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:24

Het is inderdaad wel de stal die ik toen in het Roemeense paardentijdschrift heb zien staan. Ik dacht echt dat ze Engels waren maar heb het verkeerd onthouden denk ik. Ik heb toen al eens zitten kijken om heen te gaan want het lijkt me geweldig om daar eens te kunnen rijden. Maar het is echt ruim 350 km van ons vandaan (wij wonen in Fantanele, Suceava) en daar ben je toch wel ruim 6 uur mee bezig met de auto :')
En Duits, tja, dat is ook absoluut niet mijn sterkste taal. Mijn Roemeens is beter, haha.
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 25-05-15 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:33

Wat gaaf! Ik volg ook :D Ben jaloers, lijkt me een prachtig land. Er even tussenuit is zo lekker (ik ga dit keer maar een maand - vertrek volgende week - maar toch, het is zo leuk om in je eentje op stap te gaan/ergens te gaan werken :j )

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:41

Erg gaaf, ik volg!

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:43

Ailill schreef:
Wat betreft de plaatsen die nog vrij zijn, gaat voornamelijk om de trail rides :D

Lijkt mij super, maar dat zit er niet in. Denk niet dat ik zonder kids die kant op ga, vind ze te jong. Maar het lokt wel enorm.

En die vampieren, bedoel je dan van die vleermuizen?

Die Karizma vind ik op foto erg mooi, idd geluk zeg, Enne. .....ben jij wel blijven zitten?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:58

Super dat je wat gevonden hebt! En wát, gelijk de kers op de slagroom. :D

Heel veel plezier en succes.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:02

Jeeetje wat gaaf!! Ik ga je uiteraard volgen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:07

nanda1980 schreef:
Ailill schreef:

Lijkt mij super, maar dat zit er niet in. Denk niet dat ik zonder kids die kant op ga, vind ze te jong. Maar het lokt wel enorm.

En die vampieren, bedoel je dan van die vleermuizen?

Die Karizma vind ik op foto erg mooi, idd geluk zeg, Enne. .....ben jij wel blijven zitten?

Graaf Dracula komt uit Transsylvanië ik denk dat hij die bedoelt :))

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:07

Leuk om te volgen! :)

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:20

Wauw wat ontzettend gaaf zeg! Ik volg je ook :j