Auschwitz-Birkenau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Auschwitz-Birkenau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 15:03

Hallo allemaal!
Afgelopen 23/24/25/26 april heb ik met mijn ouders, broertje/zus een reisje gemaakt naar Polen. We zijn donderdagmiddag heen gevlogen. 'S avonds hebben we Krakau al een beetje bekeken en vrijdag zijn we naar de kampen Auschwitz en Birkenau geweest. Verder hebben we zaterdags de zoutmijn bezocht en de joodse ghetto bezocht. Waarna het zondag alweer tijd was om naar huis te gaan.

Het waren een aantal intense dagen en gaf een zware lading aan de dodenherdenking op 4 mei. Maar ook verschillende oorlogsfilms die dan op tv zijn zoals Schindlers List komen toch een stukje dichterbij. Ik heb met mijn digitale en mijn analoge camera foto's gemaakt. Kruidvat wilde niet lekker doorwerken dus heb nu net pas mijn analoge foto's terug. Ik vond het zeker moeilijk om deze weer terug te zien.

Afbeelding
analoog

Afbeelding
analoog

Afbeelding
digitaal

Afbeelding
analoog

Afbeelding
analoog

Afbeelding
analoog

Afbeelding
digitaal

Afbeelding
analoog

Afbeelding
analoog

Het was zeker een intense trip en het heeft iets diep in mij gegroefd, iets in mij losgemaakt, en het beheerst mij op dit moment nog erg veel. Ik doe mijn best om een een plekje voor te vinden.

Ik hoef geen fototechnisch commentaar, anders had ik het wel bij FK gezet :)
Als het hier dan toch niet mag hoor ik het graag!

fanta2

Re: Auschwitz-Birkenau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:06

mooi gedaan, ik zou ook graag willen maar weet nog niet hoe en mijn interesse is groot hierin

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:07

Heel mooie en sprekende foto's!
Bizar hoe goed je het in die kampen nog voelt he..

Ik ga komende zomer of volgend jaar waarschijnlijk ook naar Krakau voor de kampen, ik ben heel benieuwd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:10

Ik vind het heel indrukwekkend. Mijn opa en oma vertelden vaak over de oorlog, hadden in hun oude huis nog het luik onder de loper in de gang waar mijn opa en buren in gingen zitten als er een razzia was. De film Schindlers List blijft ook altijd lang hangen bij mij. Mooie foto's TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:11

Mijn ouders zijn er dit jaar ook heen geweest, ik wil er zelf ook graag een keer heen. Het lijkt mij echt heel bijzonder, hoor ook van veel mensen dat er toch een soort van 'sfeer' hangt, kan me voorstellen dat het toch best heftig is.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:19

Indrukwekkende foto's! Mooi vastgelegd.

Ik ben er zelf ook geweest en ik vond op een of andere manier dat de sfeer juist minder voelbaar was dan ik van te voren had verwacht (maar misschien verwachte ik een te extreem nare sfeer). Neemt niet weg dat het super indrukwekkend was en bijzonder was, dat was het zeker.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:23

'Mooie' foto's. Ben er een paar jaar geleden ook geweest. Het was zo stil op die velden waar de barakken stonden. Echt geen vogeltje te horen. Echt onvoorstelbaar dat het allemaal echt is gebeurd. Ik vond die ovens het naarste. Er hing zo'n nare sfeer :(

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:28

Ik heb als hoofdverpleegkundige gewerkt in een orthodox joods bejaardencentrum.
Daar woonden mensen die deze kampen overleefd hadden ( van over de hele wereld kwamen ze daar wonen, om elkaar te steunen en bij elkaar te zijn, want de meesten hadden hun hele families van tientallen verloren ).
Voor mij was het opgegeven moment heel moeilijk te beseffen dat de oorlog ( toen al ) 60 jaar geleden was geweest , want wij leefden met deze mensen nog steeds in die tijd.
Zeker als ze begonnen te dementeren en in die periode terug kwamen.
Het is 1 van mijn mooiste werkperiodes geweest , maar psychisch loodzwaar , want wat je daar hoorde en diep in je binnenste voelde......

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:29

Goeie foto's. Geeft het goed weer.

Theresienstadt heeft voor mij de meeste indruk achtergelaten. Auschwitz deed me niks, qua gevoel. Theresienstadt gaf mij echt een onbehaaglijk gevoel, alsof de doden daar nog rondwaarden. Dat had ik in de andere kampen niet. Natuurlijk is het echt indrukwekkend en beangstigend dat zoiets überhaupt gebeurt is, maar in Theresienstadt leek het net..... :n

Het ligt net over de grens in Tsjechie. (Theresienstadt (Duits) of Terezín (Tsjechisch) is de naam van een fort binnen de Tsjechische vestingstad Theresienstadt)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:38

Ik ben er in februari geweest. Toen ik de gedenksteen las ('May this place be ... a warning to humanity') bij de ruïnes van de gaskamers dacht ik: De mensheid heeft hier echt helemaal niks van geleerd :( Nog steeds zoveel ellende, oorlog, terreur, iedere dag opnieuw. Dat moment is mij het meeste bijgebleven.

Ik had een tour met een gids die prachtige verhalen vertelde. Het meest indrukwekkende verhaal vond ik van een man die in een isoleerkelder werd gestopt zonder voedsel en water. De man werd krankzinnig en begon te schreeuwen en jammeren. Er was een priester die vroeg of hij met de man kon ruilen. Dit mocht, de priester ging de isoleercel in en overleed na een aantal dagen. Maar de man wiens plaats hij in nam heeft Auschwitz overleefd en is oud geworden. Dat is heel bijzonder aangezien er 1.5 miljoen mensen zijn omgekomen en er slechts ca. 100.000 het hebben overleefd, waarvan er een groot aantal alsnog vrij snel is gestorven door ziektes, uitputting en ondervoeding.
Meer bezoekers die een tour hebben gedaan?

Mauthausen heb ik ook bezocht, dit was vanuit mijn opleiding (Geschiedenis).

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:41

Mooie foto's Ik zou hier heel graag een keer naartoe willen. Ik heb me laten vertellen dat als je er echt op let (ook als je er niet op let hoor) je in heel auschwitz geen vogeltje hoort fluiten... dat het uitgestorven is en je het leed nog steeds kan voelen... indrukwekkend

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:54

Mooie foto's, geven goed de sfeer weer! Lijkt me heel indrukwekkend, zou ook nog wel een keer dit willen bezoeken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:00

Tamara_089 schreef:
Mooie foto's Ik zou hier heel graag een keer naartoe willen. Ik heb me laten vertellen dat als je er echt op let (ook als je er niet op let hoor) je in heel auschwitz geen vogeltje hoort fluiten... dat het uitgestorven is en je het leed nog steeds kan voelen... indrukwekkend

Was in Tsjechië ook inderdaad.
Heel bijzonder was dat..

Erg mooie foto's, je hebt het erg mooi vast weten te leggen!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:16

Wij zijn naar theresienstadt geweest en ook daar voel je het. Heel bizar.
Ook wij willen nog een keer naar Polen maar onze dochter is nog net te jong. Dus nog even wachten.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:37

Ik ben er twee keer geweest. Na de eerste keer vond ik ook dat mijn kinderen dit gezien/beleefd moesten hebben. Dat hebben we in 2012 gedaan. Het is zeer indrukwekkend als je je bedenkt hoeveel mensen hier zijn omgekomen en onmenselijk zijn behandeld vanwege jood zijn, homo zijn, zigeuner zijn en nog meer ondeugdelijke redenen.
Waar ik het meest door was geraakt, waren de met nagels gegroefde strepen in de muren van de gaskamers, de bergen schoenen, kammen, koffers. Die arme mensen hadden geen idee waar ze naartoe op weg waren.

Ook Sobibor heb ik bezocht. Hier is alleen nog het einde van de spoorlijn te zien, waar de treinen stopten. Verder een monument en gedenkstenen. Maar mijn nekharen gingen spontaan overeind staan als je over zo'n terrein loopt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:54

Indrukwekkend he? Ik was er een paar dagen later dan jij. Heb toen ook een topic geopend:
[FK] [FOTO] Auschwitz/ Birkenau

Ik moet zeggen dat ik er nog steeds wel mee bezig ben, ik vond het erg heftig.
Mooie foto's heb je gemaakt.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:07

Wat een foto's, ik vind dat je het gevoel goed over heb kunnen brengen in je foto's.
Groot compliment daarvoor!

Ik zelf ben toevallig met dodenherdenking in Terézin geweest, echt een ongelooflijk grote schok was dat.
Ik vond het zelf erg heftig maar totaal geen spijt van dat ik hier ben geweest.
Zelf zou ik ook nog graag Auschwitz willen bekijken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:13

Indrukwekkende foto's. MN vriend en ik willen hier ook nog naar toe. We zijn vorige week naar kamp Amersfoort geweest, vorig jaar naar Westerbork en het jaar daarvoor naar Kamp Vucht. Vooral Vucht is echt een "aanrader". Alles is daar heel mooi gedaan, de tentoonstelling etc. Je krijgt daar ook echt het gevoel dat je in een kamp bent, wat ik overigens in Westerbork heel erg gemist heb. Vond Westerbork wat tegenvallen, als je dat zo mag zeggen. Had er meer van verwacht.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:15

Járen geleden ook naar Auschwitz geweest. Was toen 12. Nu 24. Herinner me álles nog.

Echt heel 'mooi' om eens te bekijken daar

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:46

Ik zag laatst op tv dat er kinderen gingen kijken in een voormalig kamp en daar spraken met iemand die daar gezeten had. Dat gesprek had zoveel meer indruk achtergelaten dan b.v. lessen op school bij die kinderen. Ik vond het mooi om te zien dat ze zo geinteresseerd waren maar die man vertelde het ook heel goed.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 08:38

Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat het heel persoonlijk is hoe een kamp je aangrijpt. Voor mij was dit de eerste keer en dus ook extra heftig daardoor.

Mijn vader is toen hij in dienst zat in Bergen-Belsen geweest voor een periode in de winter. Daar heeft hij ook nare verhalen over. De ijzige kou, geen enkel dier in de wijde omgeving. Brr!

Wat toevallig Goof , zal zo eens je topic bekijken :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:51

:brr:
ik snap dat het je heeft gegrepen, je foto's mij nu ook.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:49

wij willen dit jaar naar dachau als we naar oostenrijk toe gaan. Daar komen we dan voorbij.We willen dan een tussenstop maken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:53

Lijkt me zo indrukwekkend, wil daar ook nog eens heen.
'Mooie' foto's heb je er van gemaakt. Goed vastgelegd!

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:57

Mooie foto's heb je gemaakt zeg!