22 daagse roadtrip west VS; tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

22 daagse roadtrip west VS; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 10:03

Ik ben samen met mijn beste vriendin een reis naar de westkust van de VS aan het plannen en het leek me leuk hier te delen wat we precies willen gaan doen. De grote lijnen van de reis staan nu, maar wat we precies gaan doen ligt nog bijna helemaal open, dus tips zijn meer dan welkom!

We hebben de reis nu gepland op 22 dagen. Dan eerst, hoe ziet de route er nu uit?
Afbeelding

Mocht je het leuk vinden om tot in detail de route te bekijken dan staat die hier.

Wat wel nuttig is om te weten over ons voordat je onderstaande planning leest:
    We reizen met een auto, overnachten doen we dus in motels/hotels.
    We zijn geen enorme wandelaars. Een paar uurtjes wandelen is prima, maar we zullen geen dagtochten gaan maken.
    We willen proberen om niet te gesloopt terug te komen van de vakantie. Ik begin de 19e gewoon weer met werken.
    Budget voor activiteiten is rekbaar, maar niet onbeperkt.

En dan nog wat dingen die we zeker willen doen:
    Overnachten in Yosemite / Kings Canyon
    Bezoekje aan de Chippendales in Las Vegas
    Helikoptervlucht over de Grand Canyon

Dag 1 (25/9):
Vlucht van Amsterdam (7.15) naar LA (12.55). We rijden vanuit LA door naar Malibu (1h), waar we een dagje op het strand gaan liggen om bij te komen van de reis.

Dag 2 (26/9):
Autorit langs de kust van Malibu naar een nog te kiezen plaatsje wat ongeveer halverwege tussen LA en San Francisco ligt (4h).

Dag 3 (27/9):
Langs de kust van bovengenoemd plaatsje naar San Francisco (4h).

Dag 4 (28/9):
San Francisco

Dag 5 (29/9):
San Francisco

Dag 6 (30/9):
Autorit van San Francisco naar South Lake Tahoe (4h).

Dag 7 (1/10):
South Lake Tahoe

Dag 8 (2/10):
Autorit van South Lake Tahoe naar Yosemite (4h)

Dag 9 (3/10):
Yosemite

Dag 10 (4/10):
Autorit van Yosemite naar Kings Canyon / Seqoia (4h)

Dag 11 (5/10):
's Ochtends nog in Kings Canyon / Seqoia, daarna autorit naar Bakersfield (3h).

Dag 12 (6/10):
Autorit via Death Valley naar Las vegas (8h).

Dag 13 (7/10):
Las Vegas

Dag 14 (8/10):
Las Vegas

Dag 15 (9/10):
Autorit van Las Vegas naar Bryce

Dag 16 (10/10):
Bryce / Zion

Dag 17 (11/10):
‘s Ochtends nog in Bryce, daarna doorrijden naar Flagstaff (5h)

Dag 18 (12/10):
Grand Canyon.

Dag 19 (13/10):
Grand Canyon

Dag 20 (14/10):
Autorit van Flagstaff naar Phoenix (3h)

Dag 21 (15/10):
Autorit van Phoenix naar LA (7h)

Dag 22 (16/10):
Vlucht LAX (19.55) naar Amsterdam (18.20)

Denk je dat hoe het nu gepland hebben haalbaar is? En heb je nog tips? Alle input is welkom op dit punt, er is nog niks geboekt :)

Keet

Re: 22 daagse roadtrip west VS; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:06

[BEU] USA
Hier een heel topic over het reizen in USA :) met heel wat ervaringsdeskundigen

Tip van mij :) zoek de dichtsbijzijnde WalMart bij de autoverhuur op en sla daar water in. Grote flessen of een pak kleinere flesjes, wat je zelf handig vind. En wat zoute snacks e.d.
De WalMart opzich is al een hele belevenis :D en kan je je prima een uurtje vermaken. Maar water in de auto hebben is zo fijn als je op rondreis gaat.

Wij zetten in NL alle adressen vast in onze navigatie (nemen we zelf mee want een NeverLostsysteem huren is zoooo duur) en ook vast van wat dingen die we echt willen zien op onze route. Super fijn :)

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:12

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:22

Wij hebben een iets andere route gereden en zijn 1 dag minder onderweg geweest, echter hebben wij geen stranddag gepakt dus dat heft elkaar op :P

Tips:
- Ga whale watchen in SF.
Van de hele vakantie is dit nog steeds mijn meest favoriete moment. Nu hadden wij het geluk om midden in een kudde te belanden met baby's <3 en ze kwamen op aai-afstand van onze boot. Wel hebben wij een tour gedaan met biologen omdat ik het welzijn van de dieren belangrijker vond dan mijn whale watch experience.
- Alcatrez is de moeite maar pak de eerste boot.
Wij waren als eerste op het eiland en hebben nog enigzins in rust kunnen genieten van de historie. Snel vult het eiland zich en dan is het dringen om een blik in een cel etc. te kunnen werpen.
- Als je van historie houdt is de USS Pampanito uit WOII ook de moeite (in SF)
- Mocht je ergens tijd over hebben, het Winchester Mystery house in San Jose is grappig om te zien.
- Persoonlijk vond ik 1 van de mooiste plekken Tenaya Lake in Yosemite. Hier kun je ook fijn zwemmen.
- Als je voor de natuur ook gaat, koop de boeken: http://www.amazon.com/Lonely-Planet-Dis ... ely+planet en http://www.amazon.com/National-Geograph ... onal+parks
- Koop je eigen navigatie (huren is veel te duur)
- Koop een nationale parken pas. Ben je goedkoper uit dan bij ieder park een fee te betalen. http://www.nps.gov/findapark/passes.htm

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:33

Boek Alcatraz ook op tijd als je er heen wilt. Die zitten zo snel vol :) zou jammer zijn :)

Wij hadden een navigatie App op onze smartphone. Osmand :) werkt zonder internet, moet je wel GPS op je telefoon hebben :) Is gratis :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:40

Wat gaaf! Het wordt zeker weten een fantastische reis! Vorig jaar hebben m'n vriend en ik ook 2,5 week rondgereisd in die omgeving, maar met minder tijd in steden en meer in de natuur. Jaren terug was ik er met m'n familie en toen vond ik de tijd in de steden iets te lang en de tijd in de parken iets te kort dus vandaar die keuze. Overigens zijn we geen woeste wandelaars, gewoon een paar uurtjes (2-3) vinden we meer dan genoeg.

Nu weet ik natuurlijk niet of jullie helemaal gek zijn van winkelen, uitgaan, etc in steden, maar anders zou ik zeker aanraden om bijvoorbeeld Vegas een nachtje te verkorten en daardoor extra tijd te hebben in Bryce, Zion of Death Valley. Wij hadden 2 nachten Vegas, 1 nacht Death Valley (dit is echt één van de meest bizarre plekken op aarde, daar wil je eigenlijk niet 'even' doorheen rijden), 1 nacht Bryce en 2 nachten Zion. Bryce en Zion hebben we andersom overwogen maar we gingen in Oktober en dan kan het in Bryce flink slecht weer zijn. Gelukkig was het dat niet, het is de hele vakantie 20+ graden geweest en we hebben misschien 3 regeldruppels gezien.

Dit was onze route:
San Fransisco - Yosemite - Death Valley - Vegas - Zion - Bryce - Page (vanwege Antilope Canyon) - Grand Canyon - Lake Havasu City (doorreis) - San Diego.

Paar hoogtepunten: in San Francisco vonden we de night tour naar Alcatraz heel leuk, Yosemite was onze grote favoriet van de hele vakantie en Antilope Canyon moet je geweest zijn als je een beetje van fotograferen houdt. Zion en Bryce zijn leuk, Death Valley was de grote verrassing, zo bizar om te zijn! In de meeste parken kun je trouwens ook paardrijden :) Helikoptervlucht over de Grand Canyon was ook ontzettend mooi, maar wel de duurste 25 minuten in m'n leven ooit :=

LA hebben we trouwens bewust overgeslagen, ik ben daar jaren terug geweest en vond en vrij weinig aan. De musea zijn prima maar daar wilden we geen uren voor omrijden :D

Wij hadden net als Kate onze eigen navigatie mee (TomTom met VS pakket erop) en direct na het wegrijden uit SF idd naar de Walmart om inkopen te doen. Voor $15 heb je een grote koelbox voor in de auto, neem daarbij een ziplock zakjes en je hebt in ieder hotel met ijsblokjesautomaat weer een verse koude koelbox voor drinken, sandwiches of wat je ook mee wil nemen :D

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:40

Ik vond persoonlijk Bryce en Zion echt twee absolute hoogtepunten.

In beide parken is ook veel te zien (en in Zion mag je in het hoogseizoen alleen met de shuttlebus). Als je de krantjes die op de website van de nationale parken te vinden zijn download kun je de details goed zien.http://www.nps.gov/zion/learn/news/newspaper.htm
Veel mooie uitzichtpunten zie je pas als je een (korte/makkelijke) wandeling maakt, maar daar gaat wel wat tijd inzitten. Bovendien is het mooi als je in Bryce bent bij zonsopkomst/zonsondergang (of allebei!) vanwege de kleuren. Persoonlijk zou ik daar dus even net wat meer tijd inplannen.

In Bryce heb ik ook een paardrijtocht gemaakt: qua niveau niet hoog, maar onvergetelijk door de omgeving.
In de Grand Canyon ben ik met een muilezel naar beneden gegaan (en de volgende dag weer omhoog): zwaar maar onvergetelijk (vooral omdat ik vanwege knieproblemen de tocht zelf nooit had kunnen volbrengen wandelend). Dit moet je wel van te voren boeken!

Veel plezier alvast: het is zo mooi daar!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:45

Ik vond Antelope Canyon heel gaaf !!!! Zeker de moeite waard, evenals Horse Shoe bend..... Kun je erbij plakken...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:51

Dit schijnt zeker de moeite waard te zijn, Scotty's Castle: http://www.nps.gov/deva/learn/historycu ... castle.htm Ik ben er zelf nog niet geweest, jammer genoeg. In 2013 waren we in Vegas en pas later hoorden we hier van!
Verder natuurlijk wat je al genoemd hebt, maar een aanbeveling is ook het Havasupia reservaat met prachtige watervallen : http://www.havasupai-nsn.gov/ en een muildier tocht door de Grand Canyon, hebben wij ook gedaan, was echt fantastisch. Monument Valley en Canyon de Chelly ( een tocht met een legertruck, dan kan je heel veel zien met uitleg) zijn beide ook een aanrader.

Veel plezier!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:26

Scotty's Castle is inderdaad een goede tip! Vriend wilde eigenlijk de auto niet meer uit, het was HOT HOT, maar toch gedaan en geen spijt. Heel bizar om zoiets te zien in het midden van een dorre bende. Als je tijd over hebt zou ik ook de Hoover Dam meepakken. Heel bizar als je daar boven bent en tijdens de route er naar toe kom je langs een prachtig! meer.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:32

Pff... waar te beginnen? Echt een gaaf gebied ga je opzoeken, maar helaas helaas, zo weinig tijd!
Wij hebben een 4-weken campertrip gedaan en Yosemite en Antelope canyon geskipt. Daarintegen hebben we wel arches en mesa verde gedaan, ook erg bijzonder!

Mijn hoogtepunten waren absoluut de canyon, brice en zion, en aan de fotos te zien hebben we echt wat gemist van Antelope Canyon. Brice hadden we een dag of 3, 1 dag paard gereden, dat was echt top! Zion maar 1 nacht, en het meeste van de 2 dagen daaromheen. Eeuwig zonde dat we daar niet langer zijn gebleven, echt een mooi stuk land!
Heel gaaf zou mij lijken om The Narrows in Zion in te gaan, mocht ik ooit nog terug gaan. Dat is een pad tussen de uitgesleten rotsen (als Antelope Canyon) door, waar je op den duur in vrij diep water loopt. Alleen totaal niet veilig zonder gids en we kwamen er te laat achter om nog een gids te boeken...

Vegas vond ik persoonlijk 1 volledige dag en 2 halve wel genoeg. Het is een bizarre stad, heel gaaf om te zien en de meeste hotels te bezoeken (ze hebben allerlei gratis shows, zoals de fontein van het bellagio, echt doen!), maar toen ik ze allemaal had gezien in 2 avonden, vond ik het ook wel welletjes.

Verder hebben wij heel veel route 66 gereden en allerlei kleine dingetjes tussendoor gezien, ik ga nog eens voor je kijken wat echt de moeite waard was. Qua natuur is Joshua Tree me ook erg bijgebleven. Ligt denk ik net van jullie route tussen Phoenix en LA af, maar de moeite waard om even doorheen te rijden, vind ik.

Edit: de Hoover Dam, idd, gaaf! Wij hebben aan het meer een nacht overnacht. Ook echt waard om even te gaan zwemmen. Luchttemperatuur is niet enorm, maar de watertemperatuur is gelijk aan een Nederlands subtropisch zwembad. Heel bijzonder om dat te ervaren terwijl je tussen de bergen in het water ligt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:17

Er zijn al veel tips gegeven!

Ik heb een rondvlucht boven de Grand Canyon gedaan en dat was zooooooo gaaf. Wij deden hem aan het einde van de middag, als het zonlicht schuin over de canoyn valt. Heel bijzonder om te zien. Het kost wel wat... maar ik vond het elke dollar waard!

Bryce is geen echte canyon en kun je daardoor redelijk makkelijk in wandelen. Dat hebben wij gedaan, en dat is wel echt heel gaaf. Trek daar wel de ruim de tijd voor uit.

Dead Horse Point is ook wel heel erg gaaf om naar toe te gaan, bizar verhaal erachter maar vooral erg mooi om te zien.

Sequoia vond ik zelf een heel mooi park, maar vooral de route er naar toe! :+:

Als het kan (lees: niet te heet is) kun je ook in Death Valley naar Bad Water Basin gaan, dat is het laagste punt in Amerika. Heel bizar.

Ik ben afgelopen najaar in west Amerika geweest, ook een rondreis gemaakt. Fototopic staat hier op BEU :j
Edit: [BEU] [FOTO] Een waanzinnige reis door het westen van Amerika :D

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:49

Ik raad je aan om voordat je ook maar iets boekt je route op AllesAmerika te zetten voor advies. Daar zit zoveel Amerika kennis :j

Paar opmerkingen van mijn kant:
- Jammer dat je maar 1 overnachting tussen LA en SF hebt. De kustroute is zo mooi!
- Je doet DV te kort door er alleen langs te rijden. Zeker met de warmte is het fijn om een overnachting binnen het park te plannen zodat je in de ochtend/avond dingen kan doen.
- Waarom heen en terug naar Bryce om Zion te zien? Je kan dan beter een nacht in Springdale doen en de andere nacht bij Bryce.
- Flagstaff ligt vrij ver van de GC. Waarom niet van Bryce direct naar GC?
- 3 Nachten GC is erg veel, zeker als je niet van die wandelaars bent.
- Een rondje ligt voor de hand, maar soms is het fijner om Bijv. op LA te vliegen en dan vanaf Phoenix weer terug. Let dan wel evt. one-way fees.

Edit: vergeten mijn Southwest blogs erbij te zetten :o ... misschien heb je daar iets aan?
2011 - 14 dagen rondje met Moab (zie dag 13 voor Scotty's Castle)
2014 - 9 dagen mini rondje LV met mijn ouders
2010 - 9 dagen zuidelijke route met Phoenix

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:55

Ik heb geen ervaring met touren in USA, wel met lange tours in Australië en wat me opvalt in je schema is dat je nergens een buffer hebt. Mocht je ergens, om wat voor reden dan ook, vertraging oplopen mis je meteen je vlucht omdat je alles volgepland hebt.
Wat ik deed was wat meer ruimte en tijd inbouwen zodat je niet compleet vast zit in je eigen schema (kun je ook nog eens spontaan iets anders doen tussendoor als je tegen iets interessants aanloopt).
Misschien ook een tip voor jullie.