2wkn autorondreis Denemarken, Zweden, Noorwegen zomer,tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1234

2wkn autorondreis Denemarken, Zweden, Noorwegen zomer,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:54

Met mijn ouders en 1 van mijn broertjes (19jr) willen we half juli voor 2 weken (ongeveer 13 dagen) een rondtour gaan doen met de auto. We gaan dus met z'n 4-en.

Ons plan is nu heel erg globaal (staat nog totaal niet vast) :
Nederland-Kopenhagen - In Kopenhagen 1 nacht overnachten.
Kopenhagen - Zweden (Göteborg?) - In Göteborg 1 a 2 nachten overnachten
Göteborg - Oslo - In Oslo 2 a 3 dagen overnachten
Oslo - Bergen - In bergen 2 nachten overnachten?
Bergen - Stavanger - In Stavanger 1 a 2 nachten overnachten
Stavanger - Kristiansand - In Kristiansand 1 nacht overnachten
Kristiansand - Denemarken (met de veerpont), plaats in Denemarken nog onbekend, iemand tips? - 1 nacht overnachten
Denemarken - Nederland, evt. met extra overnachting tussendoor.

Voor de beeldvorming, dat zou dan er ongeveer zo uitzien:
Afbeelding
(heb ff gewoon die lijnen getrokken voor het beeld van de globale route, zijn nogal recht, we willen in Noorwegen vooral ook langs de Fjorden en mooie gebieden rijden en daar ook nog een overnachting doen. De weg van NL naar Kopenhagen is er ook niet in getekend :+ Alleen de terugweg)

Heeft er iemand tips voor waar we op zouden moeten letten, of voor bezienswaardigheden ongeveer op de route, of juist aanraders van een wat andere route? (die wel in 13 dagen zou passen, zonder dat je echt alleen maar aan het rijden bent, maar ook wat kunt bekijken enzo)

We houden van mooie natuur, mooie uitzichten maar ook van cultuur en stad/dorpjes. Van alles wat dus. Echt pittige wandelingen zijn denk ik wat teveel, gezien er gezinsleden zijn met bijv. Astma/niet zo'n super goede conditie/hoogtevrees. Dus te voet een urenlange wandeling naar de top van een klif, zoals Preikestolen, dat is niet voor ons weggelegd. Als er andere mogelijkheden (bijv. per auto ofzo) zijn om dat soort geweldige uitzichtspunten te bezoeken, dan horen we het graag :D

We zaten ook te kijken hoeveel tijd we overal voor uit moeten trekken. Qua rijden en qua bezichtiging van steden/gebieden. Oslo willen we sowieso 3 nachten ongeveer verblijven, gezien we daar een gezin gaan opzoeken die daar wonen.

We beseffen ons wel dat 13 dagen wel kort is voor zo'n rondtrip, maar we vinden het wel al de moeite waard qua wat we onderweg allemaal zullen zien. We wilden sowieso al een x naar Noorwegen en die familie daar opzoeken, dus nu willen we het op deze manier meteen combineren met een mooie reis door ook Denemarken en Zweden een deel.

We willen goed voorbereid op pad gaan, dus ook al hotels/huisjes van tevoren boeken enzo, zodat we niet voor verrassingen komen te staan/nog ter plekke suf moeten zoeken naar een overnachtingsplek.

Alvast bedankt!!

wendely

Re: 2wkn autorondreis Denemarken, Zweden, Noorwegen zomer,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:02

Alleen met het aantal dagen dat jullie willen overnachten in de boven genoemde plaatsen ben je al 12 dagen verder.. Het reizen heb je daarbij niet ingecalculeerd? Dan kun je misschien beter in 1/2 keer naar Noorwegen rijden als je dat echt wilt zien. Daar kun je makkelijk 2 weken vol krijgen in de route die je op het kaartje hebt getekend. En misschien later een keer een trip Denemarken/Zweden.
13 dagen lijkt mij ècht te kort voor bovenstaande route met het aantal gewenste overnachtingen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:04

Ja nja het aantal nachten wat we ergens verblijven staat nog lang niet vast. We zitten nog te kijken waar het nuttig is om 1 a 2 nachten te overnachten. Dus waar het de moeite waard is om 2 dagen te besteden om dingen te bezichtigen. Bijv. bij Göteborg heeft mn vader nu het idee dat we daar misschien alleen even heen gaan en dan weer verder rijden naar Oslo, dus zonder overnachting. Dus dan zouden we vanaf Kopenhagen naar Oslo rijden, langs Göteborg. :) (das ongeveer 7 uur rijden in totaal, als we dan sochtends vrij vroeg weg gaan, zouden we rond het middaguur in Göteborg zijn en dan daar even rondkijken en lunchen/ergens iets bezichtigen als er iets is, en dan weer doorrijden :) )
Afstanden heeft m'n vader wel uitgestippeld en ook rekening mee gehouden.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:16

Zo'n rondje als jullie willen gaan maken heb ik ook eens gemaakt. Is te doen hoor in 2 weken. Wij hebben meestal maar 1 keer ergens overnacht. Het stuk wat jullie hebben uitgestippeld van Oslo naar Bergen zou ik in tweeën delen. Waarschijnlijk doe je er zeker wel 8 uur over en dat is zonder stops. Het is toch zonde om zo'n mooi gebied alleen vanachter het autoraampje te bekijken.
Als ik een keus zou moeten maken, dan zou ik minder overnachten in Zweden en het begin van Noorwegen en meer tijd doorbrengen in het fjordengebied.

Wij hebben met een tent rondgereisd en niets vastgelegd. Op de meeste campings kun je ook een blokhut/huisje huren. Eind augustus was er plek genoeg overal. Hoe dat in juli is, zou ik niet durven zeggen.

Voor de heenreis zou ik de vogelvluchtroute nemen. Vonden wij ideaal.
Puttgarden - Rødbyhavn (45 min) en Helsingør - Helsingborg (20 min).
http://www.zweden.com/cms/index.php?opt ... Itemid=285

Een leuke tip om te bezichtigen is de de Flåm spoorlijn (Flåmsbana) gaat van Myrdal naar Flåm, 865 meter naar beneden naar een uitloper van de Aurlandsjord. Wij zijn van Flåm naar Myrdal met de trein gegaan en zijn terug de berg afgelopen (21 km). Dat laatste hoef je niet te doen hoor, je kunt ook met de trein mee terug. Erg mooi! (Dit ligt wel iets hoger dan jullie route, maar is de moeite waard om mee te pakken)

Het hele gebied daar is sowieso erg mooi. Wij zijn ook nog met een speedboot door een fjord gevaren. Ook gaaf om te doen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:26

Ooh, lijkt enorm op het rondje dat ik een aantal jaar geleden met mijn vriend heb gemaakt! Wij zijn in Denemarken bij Hirtshals overgestoken naar Kristiansand in Noorwegen en daar gestart, maar het stuk kust in Zweden boven Göteborg is ook zeer de moeite waard! :j In dat stuk heb je oa de rotstekeningen in Tanumshede http://en.wikipedia.org/wiki/Rock_Carvings_in_Tanum en op de grens met Noorwegen in Halden is een fort met mooi uitzicht http://en.wikipedia.org/wiki/Fredriksten.

Dit was onze route. Bergen hebben we niet gedaan, we zijn bij Stavanger het binnenland in gegaan. Odda is een mooie omgeving, daar kan je ook de gletsjer op, tot vlakbij het ijs zonder gids, op het ijs met gids, voor foto's zie mijn blog: http://www.ditisimre.nl/blog/?cat=6&paged=8 Die route is ook goed te doen voor geblesseerden zoals ik.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:32

Als je in Göteborg ben kan ik zeker Liseberg aanraden <3 en gewoon de musea zijn super leuk, vooral het marine museum :j als je voor 1 van de stadsmusea een kaartje koopt kan je met dat ene kaartje alle stadsmusea in :j

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:45

Vind het wel echt een leuk plan. Dit ga ik even onthouden. Maar ik wil je wel aanraden om je programma niet té vol te maken. Ik ben ooit 5 dagen in Engeland geweest op meerdere plekken. En dat was ook alleen maar in de auto zitten en rondrijden, dingen bezichtigen, eten, rondrijden en slapen. Achteraf gezien was dat eigenlijk niet eens leuk. Het staat dus ook echt niet in mijn lijstje met favoriete vakanties.

Ook heb ik stage gelopen in Australië maar vanwege tijdgebrek omdat ik ook op tijd terug wilde zijn voordat mijn jaar weer begon, heb ik in weinig tijd zo beetje heel Australië doorkruist en ook max 3/4 dagen op één plek geweest. Want ik moest toch wel zo beetje alles zien want ik dacht toen je komt hier voorlopig niet weer. Australië was echt te gek. Maar ik heb achteraf echt spijt gehad dat ik niet een kleiner deel heb gekozen en gewoon nog een keer terug was gekomen voor de rest. Want het eerste wat ik zei zodra ik terug was, was ik ga terug zodra ik kan (had ik dus eerst niet verwacht). Maar elke dag MOEST ik iets doen, of reizen of iets doen of bezichtigen want tja anders kreeg ik het niet voor elkaar om alles te doen wat ik wilde. Nou ik was kapot aan het einde. En de reis is ook als een roes voorbij gegaan. Het was leuk om eens een dagje er tussen te hebben gehad om niks te moeten.

Ik zou je dus wel aanraden om je programma niet te vol te maken. Liever een kleiner gedeelte te pakken en daar op vakantietempo van te genieten. Dan alles in één keer willen. Want ook al zeg je nu, voorlopig doen we dit niet weer. Als het echt goed bevalt ben je terug voor je het weet. En alle dagen iets moeten en om de paar dagen lange tijd in de auto zitten is echt niet ideaal. Ik vermoed dat je daar achteraf spijt van krijgt. Dat had ik dus tenminste wel de twee keer dat ik het heb geprobeerd.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 18:17

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal! :D hier kunnen we wat mee, ik heb ze naar mijn vader gestuurd :P We gaan kijken hoe we dit kunnen gebruiken bij de route-planning.

Staan inderdaad leuke opties bij! Is indd beter om het programma niet al te vol te plannen. Daarom kijken we nu naar welke stukken de moeite waard zijn voor overnachting of waar niet. Zodat we op mooie/leuke plaatsen wat langer kunnen verblijven.

Als er nog meer mensen zijn met ervaringen/tips dan horen we het graag!!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:58

Onze vakantie gaat helaas niet door ;( (door allerlei omstandigheden) Echt heel erg jammer vind ik dat!
Maar toch bedankt voor alle tips, misschien als we later een keer die kant opgaan (hoop het wel) dat het nog van pas komt!