3 weken zuid-frankrijk werken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juulke123

3 weken zuid-frankrijk werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:39

Hoiii,

Ik ben gevraagd om mee te gaan naar Zuid-Frankrijk voor een zomerbaantje.
Ik ben 16 jaar, en dan ga ik samen met een vriendin en nog een groepje Nederlandse mensen mee naar Zuid-Frankrijk voor 3 weken. Alles wordt geregeld voor je. Zoals slaapverblijf, koken, kleding wassen...ect.
Maar mijn ouders zijn gescheiden, en van mijn moeder mag ik mee maar van mijn vader niet, omdat hij mij te jong vindt.
Hoe kan ik mijn vader overhalen wel te gaan? Of vinden jullie dat mijn vader gelijk heeft?

Groetjes Julie

vuurneon

Re: 3 weken zuid-frankrijk werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:40

Lastig, persoonlijk vind ik 16 ook nog te jong. Zou dan eerder als proef/test gaan werken op een camping in Nederland en als dat naar wens verloopt, volgend jaar kijken naar het buitenland.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:42

Ik ben persoonlijk ook een beetje huiverig. Zou je dat wel doen? Ken je dat groepje Nederlanders? En anders eventueel eens een kopje koffie drinken met z'n allen met je ouders erbij?

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:43

Chiave schreef:
Ik ben persoonlijk ook een beetje huiverig. Zou je dat wel doen? Ken je dat groepje Nederlanders? En anders eventueel eens een kopje koffie drinken met z'n allen met je ouders erbij?

Het bedrijf waar mijn vriendin en ik mee zullen gaan zijn kennissen van mijn vriendin. Ik ken die mensen natuurlijk niet allemaal maar ze wonen wel in de buurt van waar ik woon

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:44

Laat je vader in contact komen met de mensen waar je heen wilt. Liefst telefonisch zodat hij alles kan vragen wat hij wil en zo het vertrouwen krijgt dat hij jou daar met een gerust hart heen kan laten gaan.

En het groepje Nederlanders, ken je die? Misschien daarmee eens afspreken in Nederland al met je vader en moeder erbij.

Wat ga je daar doen?

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:45

Ineke2 schreef:
Laat je vader in contact komen met de mensen waar je heen wilt. Liefst telefonisch zodat hij alles kan vragen wat hij wil en zo het vertrouwen krijgt dat hij jou daar met een gerust hart heen kan laten gaan.

En het groepje Nederlanders, ken je die? Misschien daarmee eens afspreken in Nederland al met je vader en moeder erbij.

Wat ga je daar doen?

Het is een fruitbedrijf en waarschijnlijk dan gaan druiven of kersen plukken. En ik weet dat dit ook gewoon in Nederland kan, maar vind het gewoon geweldig om te reizen

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:46

juulke123 schreef:
Ineke2 schreef:

Wat ga je daar doen?

Het is een fruitbedrijf en waarschijnlijk dan gaan druiven of kersen plukken

Dat is verrekte zwaar werk. Lange dagen, weinig slaap en de hele dag op de benen staan. Heb je een baantje? Ben je gewend aan lange dagen maken? Het is warm in Zuid-Frankrijk. Begrijp me goed, ik wil je niet ontmoedigen, maar ik zou het sneu vinden als je straks van een koude douche terugkomt.

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:48

jaa, ik werk nu bij een restaurant,als afwas, daar moet ik soms van 2 tot 2 werken (ik weet dat dat eigenlijk niet mag)
Nee dat is juist goed, want ik weet van mijzelf dat ik door een bril kijk waardoor ik mij soms niet realiseer wat er nog meer bij komt kijken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:52

Pluk dan fijn in Nederland dit jaar en laat zien aan je vader dat je geschikt bent voor dit baantje :) en volgend jaar hopelijk naar Frankijk. Punt is dat je ver weg zit, als je het afschuwelijk vindt, zit je daar vast. 16 is ook nog jong.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:53

vuurneon schreef:
Pluk dan fijn in Nederland dit jaar en laat zien aan je vader dat je geschikt bent voor dit baantje :) en volgend jaar hopelijk naar Frankijk. Punt is dat je ver weg zit, als je het afschuwelijk vindt, zit je daar vast. 16 is ook nog jong.

Precies! Kijk eens rond in Limburg, daar zoekt men vaak veel plukkers! :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:53

wat als je moeder of vader je wegbrengt en een paar dagen blijft om te kijken of het je bevalt en/of het vertrouwd is (na telefonisch contact nu al natuurlijk).

daarna gaan hij/zij zelf daar lekker rondtoeren/vakantie houden en op de terugweg nemen ze je mee terug?

16 vind ik zelf een grensgeval.. een georganiseerde jongerenreis is nog tot daaraan toe dan (al huiver ik daar ook van soms), maar echt werken over de grens.. je zult er niet genoeg verdienen om na een week de trein terug te pakken als je er van baalt.. of ergens onderdak te betalen.

persoonlijk zou ik kiezen voor de gulden middenweg.. een van je ouders brengt en blijft zelf in die omgeving op vakantie.. zo kan er ingegrepen worden als er voor hun gevoel iets verkeerd gaat maar ben je vrij genoeg om zelfstandig op vakantie te voelen.

anders zou het zijn als het een camping was waar je al jaren met je ouders kwam, maar dat is in dit geval niet aan de orde.

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:57

Mijn moeder gaat altijd met haar vriend naar Zuid Frankrijk op vakantie. Dat zou inderdaad nog een optie kunnen zijn.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:02

Qua leeftijd kan het wel (al is niet iedere 16-jarige hetzelfde natuurlijk). Ik ben op m'n 16e ook met een vriendin voor 3 weken naar Frankrijk gegaan om daar te werken. Hou er wel rekening mee dat het zwaarder kan zijn dan dat je nu inschat en je niet zomaar naar huis kan mocht het niet bevallen (mij viel het wat tegen omdat het lange vermoeiende dagen waren, al deed ik niet hetzelfde werk daar), maar het is wel een mooie ervaring :).
Dus als je het graag wil, probeer er dan uit te komen met je vader, het zijn 'maar' 3 weken ;-)

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:08

Jaa ik moet 5 dagen werken zeiden die mensen...ik wik dit echt heel graag, weer een nieuw avontuur om na te vertellen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:40

5 dagen per week schat ik dan in he? Dat is pittig hoor! Maargoed het is dan 3 weken door bikkelen. Dat overleef je ook wel als het wat minder zou bevallen. Het is een hele ervaring denk ik waar je veel van kan leren.

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 08:32

Ja inderdaad, van mijzelf weet ik dat ik een harde werker ben, of dat ik het niet erg vind om in de brandende zon op het veld te staan

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:37

juulke123 schreef:
Mijn moeder gaat altijd met haar vriend naar Zuid Frankrijk op vakantie. Dat zou inderdaad nog een optie kunnen zijn.

Ideaal toch? Als zij in dezelfde periode de buurt op vakantie is en het is jou echt teveel dan zit je daar niet vast +:)+ .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:00

Ik weet wel dat een vriendinnetje van mijn zusje dit jaren geleden ook op jonge leeftijd (zo oud als dat jij nu bent) gedaan heeft en dat dat erg goed bevallen is. Het is bikkelen maar het is een hele mooie ervaring.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:33

LZP >> BEU

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:35

juulke123 schreef:
Ja inderdaad, van mijzelf weet ik dat ik een harde werker ben, of dat ik het niet erg vind om in de brandende zon op het veld te staan

Waar in Zuid-Frankrijk is het? Realiseer je wel dat Zuid-Frankrijk groot is en het klimaat daar ook erg kan verschillen. Nabij de grote steden (Montpellier, Beziers) is het heel erg heet en kan het zomers boven de 35 graden worden. Dit zijn leuke temperaturen om op vakantie te zijn, maar realiseer je dat werken in die temperaturen echt iets héél anders is (ik spreek uit ervaring). (Gelukkig houden ze daar wel siësta tussen 1200 - 1500 u meestal).

Verder zou ik vooral goed nadenken over praktische zaken, wat als er iets gebeurd? Een bedrijfdongeval, ben je verzekerd? Is de organisatie Nederlands, en wat als je niet meer wil? Hoe word je betaald? Krijg je een contract?

Succes met je keuze!

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:49

Hoi, bedankt voor jullie reacties maar heb toch besloten om het niet te doen...ik ga nu op een vakantie park werken in nederland :D