Roadtrip door Frankrijk: wat moeten we gezien hebben?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

123321

Roadtrip door Frankrijk: wat moeten we gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 18:18

De titel zegt het al, deze zomer ga ik met mijn vriend roadtrippen door Frankrijk :)
In principe is het de bedoeling om de kampeerzooi achterin de auto te gooien en gewoon twee weken te gaan rijden, daarbij willen we echter wel een beetje een route aanhouden :Y)

We hebben twee weken vrij(14-16 dagen) en de eerste week is inmiddels redelijk ingevuld:
Noord Frankrijk(tips?) - Lac du Chalain
Lac du Chalain - Jaujac
Jaujac - Le Barcares

Maar dan hebben we nog 8 dagen over. Wat moeten we niet vergeten? Wat zijn de mooiste (niet te toeristische) plekjes? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:26

Noord Frankrijk dan zeg ik Amiens, ontzettend leuke stad (met veel historie) om doorheen te struinen.

Onali

Re: Roadtrip door Frankrijk: wat moeten we gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:34

La Rochelle - Fort Boyard <3

Weet niet of je nog in het fort mag komen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 18:35

Amiens is een klein beetje uit de richting(we rijden door belgië-luxemburg frankrijk binnen) maar ik houd het in gedachten voor de terugweg :j

La Rochelle is een hele goede, bedankt!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:49

Als je toch naar het zuiden zou gaan zou ik zeggen: Carcasonne (wel toeristisch, maar voor mij de mooiste stad ooit gezien)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 18:53

Carcasonne ben ik zelf al eens geweest en vond ik inderdaad prachtig om te zien, maar ook veel te toeristisch :)

Ik heb staan om naar te kijken qua bezienswaardigheden en activiteiten in de bovengenoemde steden:
Lac du Chalain - cascades de herrison
Jaujac - natuur/pont d'arc/grotten/krokodillenfarm
Le barcares - zee/zeilen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:54

In het zuiden ook Nîmes, Aigues Mortes...en de Camargue :D In het noorden zou ik zeggen de Mont-St-Michel, maar dat is ook te ver uit de richting als je over Belgie / Luxemburg gaat.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 07-05-15 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

123321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 18:56

Op de terugweg zouden we dat kunnen overwegen. We willen echter zoveel mogelijk buiten de tolwegen blijven, dus echt een 'rondje' Frankrijk door langs de kust of Parijs terug te gaan, dat gaat hem qua tijd denk ik niet worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:59

Je kan wel Normandië meepakken, ik ben destijds in le havre geweest. Heb je ook nog een flink stuk geschiedenis erbij.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:01

De morvan! En dat via Reims, Reims is mooi. En dan door troyes, chaource, tonnere avallon de morvan binnen rijden.

Tussen Reims en chaource zit een tolweg alla 12 euro 20

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:47

Normandie idd, erg indrukwekkend.
Verder heb je een vulkaangebied in het zuiden, dat schijnt ook heel gaaf te zijn.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:55

La Rochelle werd al genoemd, daar sluit ik me bij aan! Overigens kon je vorig jaar Ford Boyard echt niet bezoeken. Soms kun je wel met een boot een eind in de buurt komen, maar dan moet de zee rustig zijn.

Overigens vond ik die hele kustlijn en omgeving rondom La Rochelle een aanrader: Ile de Re, Ile Madame (waar je makkelijk strandt omdat bij vloed de toegangsweg overstroomt), Bordeaux (iets meer uit de richting), Cognac.

Edit: in de zomer is dit voor jullie denk ik veel te toeristisch. Wij waren in het naseizoen en toen viel dat heel erg mee.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:54

Stoppen bij Reims.
Daar 1 of meerdere champagnehuizen bezoeken. bv Mumms en Pommery
Eventueel een rondleiding door een wijngaard.
In Reims zelf is ook een mooie cathedraal.
Doorrijden via Epernay.
Daar stoppen om de champagne van Dom Perignon te zien en drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 23:34

Als je evt. toch al de kant van La Rochelle op zit: Oradour sur glane.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:13

Hee wat leuk :) Ik ga deze zomer met mijn vriend ook een roadtrip door Frankrijk maken.

Wij gaan sowieso naar:
Roussillon (is geklasseerd als één van de mooiste dorpen van Frankrijk). Roussillon ligt in het Parc Naturel régional du Luberon. Kenmerkend is de aanwezigheid van grote hoeveelheden oker in de bodem, die het gehele dorp een geel/oranje/rode kleur geeft.
Gorges du Verdon
De Camarque
En naar les Calanques <3 Dit natuurgebied bestaat uit een aantal rotsachtige baaien aan de Middellandse Zee.

Joolien schreef:
Verder heb je een vulkaangebied in het zuiden, dat schijnt ook heel gaaf te zijn.
Klopt; de vulkanen bij Auvergne: Chaîne des Puys. Dit gebied wordt gekenmerkt door een unieke rij van 80 koepelbergen en kraters. Heel mooi voor wandelingen/fotografen/natuurliefhebbers. Daar wil ik ook heen.

Jaujac is daar niet ver vandaan (op de weg naar het noorden). Dus die ga ik sowieso even onthouden O:)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:16

Avignon is ook een mooie stad en leuk om heen te gaan *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:37

Reims :j Chartres vond ik ook erg mooi! Vooral de kerk, toen ik er was, was daar een gigantische lichtshow door de hele stad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:33

De Ventoux, Gorges du Verdon in de provence, puy de dome in de buurt van Clermont Ferrand. Je zou een uitstapje kunnen maken richting de alpen eventueel (mont blanc) of via het meer van Annecey rijden richting zuiden.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 17:03

Oradour sur glane schrijf ik op, ziet er heel gaaf uit!

Overigens valt west frankrijk toch af, we maken waarschijnlijk onderin een soort lus en rijden dan ook weer via luxemburg/belgië terug. Over parijs/antwerpen rijden zie ik in het hoogseizoen niet zo zitten ;)

De Gorges du Verdon en les Calanques liggen ook iet wat uit de richting. Roussillion en Chaîne des Puys schrijf ik op. De camarque ben ik ooit eens geweest en dat vond ik toen heel erg tegenvallen. Welk stuk raad je daar aan Sabini? :)

Avignon schrijf ik op, ik wil ook graag naar het theater in Orange dus dat ligt op de route. Nog specifieke tips Celien? :)

Reims onthoud ik, die is nu al meerdere malen genoemd, dus dan zal het vast de moeite waard zijn :Y) Chartres ligt helaas echt uit de richting.

Ik schrijf je tips op Karuna, bedankt!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:24

Maar even de post-vakantie edit, de route die we uiteindelijk gereden hebben is:

Bastogne - Doucier(Lac de Chalain) - Jaujac(Ardeche) - Le Barcares(Middellandse zee) - Laives(Lac de Laives) :)

In verband met de hittegolf is het er niet van gekomen om heel erg veel te ondernemen, we hebben eens een museum en een kasteel meegepakt, maar verder vooral genoten van de omgeving, het eten en de afkoeling van het water :Y)