In april was ik een aantal dagen in Oklahoma City. Op 19 april ging ik naar het Oklahoma memorial en museum. Op 19 april 1995 vond hier een terroristische aanslag neer; het was dus precies 20 jaar geleden. Het was enorm druk en erg indrukwekkend. Ik heb met veel mensen gesproken en het kwam hard aan: zij hadden familie, vrienden en collega's verloren...
Het was een erg indrukwekkende, en zelfs voor mij emotionele dag. Graag willen ik en ander met jullie delen.
Er vielen 186 doden en 680 gewonden. Onder de doden waren veel kinderen omdat er een opvangcentrum vlakbij de ontploffing zat. Als je meer wil lezen over de aanslag, dan kan dat hier.
Het eerste wat me opviel was het hek: hieraan zijn allerlei verschillende items bevestigd als herinnering aan de mensen die er zijn omgekomen. Onderstaande foto kwam het hardste binnen...
1)

Er zijn twee gates 'The Gates of Time', de ene heeft 9.01 erop staan, de ander 9.03. Ze vormen de tijd tussen de aanslag (9.02); op 9.01 was alles nog normaal, om 9.03 was er complete chaos... Tussen deze twee gates ligt de 'Reflecting Pool'l: bezoekers zien hun eigen reflectie en er wordt gezegd dat als je je eigen reflectie in het water ziet, je iemand ziet die voor altijd veranderd is door wat er daar is gebeurd.
2)

3)

4)

5)

Er werden TV opnames gemaakt van de herdenkingen. Eén straat was afgesloten voor het verkeer en het stond werkelijk van begin tot eind helemaal vol met busjes van TV crews.
6)

7)

8)

Iets anders indrukwekkends en een prachtige herinnering is de Survivor Tree. Deze boom stond er al toen de aanslag plaatsvond. Door de kracht van de explosie waren alle bladeren eraf gewaaid, maar de boom stond nog. Om die reden is de boom omgedoopt in de Survivor Tree.
9)

10)

11)

12)

En last but not least, the Children's Area...
13)