Een tussenjaar, en dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VERAx

Een tussenjaar, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 00:41

Hoi!
Er is een redelijke kans dat ik volgend jaar nog niet aan de studie kan beginnen die ik wil gaan doen. Maar wat doe je dan? Veel jongeren gaan reizen, maar waarheen? In mijn eentje 'spontaan' naar bijvoorbeeld Australië vertrekken lijkt me niets, ik wil wel vantevoren een plan trekken.. Dan blijven er dus vrijwilligersprojecten over, maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. Ook vallen voor mij vrijwilligersprojecten via grote organisaties af, omdat ik dat te duur vind en er vaak maar vrijwilligerswerk en onderdak voor een korte periode wordt aangeboden, terwijl ik ruim vier maanden de tijd heb om van huis te zijn. Heeft iemand een idee waar ik kan gaan beginnen met het uitstippelen van een tussenjaar?

TurdusMerula

Re: Een tussenjaar, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 01:48

Wwoof of workaway?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:54

Hoe oud ben je?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:57

Wil je überhaupt wel reizen?
Waarom zoek je niet een baantje voor een jaar?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:58

Ik ben 18.

Ik heb even gekeken op de sites die hierboven werden genoemd. Boerderijwerk trekt me niet zo (rijd ook al een aantal jaar geen paard meer), maar op workaway staan wel wat interessante dingen!

Ik wil wel graag reizen! Ik ben al verzekerd van een baan tot november, daarna heb ik tijd en geld om op reis te gaan :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:59

Ik ben 18.

Ik heb even gekeken op de sites die hierboven werden genoemd. Boerderijwerk trekt me niet zo (rijd ook al een aantal jaar geen paard meer), maar op workaway staan wel wat interessante dingen!

Ik wil wel graag reizen! Ik ben al verzekerd van een baantje tot november, daarna heb ik tijd en geld om op reis te gaan :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:00

Misschien eerst gaan werken, dan komen de plannen misschien vanzelf?

Toen ik afstudeerde ging ik ook een baan zoeken. Een half jaar naar het buitenland klonk zo 'groot', laat staan een jaar. Ik was drie maanden aan het werk in een tijdelijke baan toen mijn plannen voor Australië ineens vaste vorm begonnen te krijgen. In februari ben ik toen alsnog vertrokken voor een half jaar (en zeven maanden gebleven). Je hoeft natuurlijk geen heel jaar weg hè. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:03

Je hebt dus nog tot november?
Lekker geld sparen en in de tussentijd een plan uitwerken inderdaad. Ga eerst eens verzinnen wat je graag zou willen doen, vervolgens kun je verzinnen waar je dat zou willen doen en vervolgens kun je kijken hoe je dat gaat plannen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:20

Het is wel wat moeilijker dan je denkt... Ik heb namelijk hetzelfde gedaan (doe). Geslaagd van havo op mn 17e, tussenjaar en werken om geld te verdienen om op reis te gaan. Maar zoek wel heel goed uit wat je wil gaam doen.
Voorbeeld waar ik niet zo goed over na heb gedacht is visum. Werken mag je namelijk niet zomaar buiten de EU zonder visum. Ik ga nu (als het goed is, zit namelijk nog in het aanvraagproces) op een Working Holiday Visum in Canada voor een jaar op ranches werken. Maar dat visum krijg je echt niet zomaar... Worden ook maar een beperkt aantal uitgegeven en is zo op. Voor Nederlanders was hij binnen 3 uur weer uitverkocht (voor Engelsen binnen 12 en 2 minuten :+).

Daarnaast ook echt genoeg geld, onderschat dat niet. Al helemaal niet als je niks verdient daar, je verzekeringen lopen natuurlijk gewoon door.

Workaway is echt een fijne site en raad ik dus ook zeker aan :j

Succes ermee!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:19

Bedankt voor de reacties!
Ik wil het zeker niet onderschatten, Eileen_. Vandaar dat ik er nu al een beetje over begin na te denken, en liever niet wil kijken hoe het loopt en pas tegen de herfst plannen maken. Wat gaaf dat je naar Canada gaat! Dit heb je dus via workaway gevonden neem ik aan?

Waar ik al wel naar neig is (vrijwilligers)werk in de vorm van een project. Het trekt me (nog?) niet zo om helemaal alleen in een vreemd land te zijn, dus een groep met andere vrijwilligers/backpackers lijkt me dan een fijne oplossing!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:51

Lijkt au pair je niet iets? Dan zit je die periode gewoon vertrouwd in een gastgezin en kun je vanuit daar je reis organiseren, van het geld dat je via je au pair hebt verdient.