[FOTO]Citytrip Manchester

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

[FOTO]Citytrip Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 20:44

Lezen hoeft niet, het is wat lang, maar er zijn ook foto's om te bekijken.

Heenreis
Omdat ik zin had om even weg te gaan, maar weinig te besteden heb, heb ik besloten een tripje naar Manchester te doen. Ik woon zelf in Cambridge, dus had een aantal opties wat betreft reizen. Ik heb besloten met megabus te gaan, wat het goedkoopste is, zelfs al moet je dan vanaf London Victoria Station. Eerst dus de bus naar Londen (2.5 uur), uurtje wachten en daarna bus naar Manchester (4,5 uur). Vanaf daar kon ik lopend naar het hostel dat ik had geboekt.

Ik zat in Hatters Newton Street (in een wijk genaamd North Quarter), wat de aller goedkoopste optie is. Ik sliep in een 'female dorm room' met 9 andere meiden en gedeelde badkamer. Voor mij prima, maar niet iedereen kan daar tegen. Nadat ik mezelf had geinstalleerd direct even wat eten gaan halen op de hoek en in de gezamelijke huiskamer in het hostel gegeten. De wijk wordt beschreven als: 'een centrum van alternatieve en boheemse cultuur'. Het is dus geen nieuwe, flitsende wijk, maar juist veel graffiti, ijzeren rolluiken, een tikibar in een kelder en de zwervers op de hoek, maar ook een wijk waar veel ontwerpers zitten en kunstgallerijen.

Dag 1
De volgende ochtend na een goedkoop ontbijt in het hostel (toast en koffie) een rondje in de omgeving gelopen en naar de toeristeninformatie gegaan om een kaartje te halen.

Afbeelding
Wheel of Manchester, Piccadilly Gardens

Het eerste wat ik bezocht was de Town Hall en Central Library. Twee prachtige gebouwen waar je eens omheen moet lopen. De Central Libary moet je ook zeker eens binnen gaan, want op de begane grond is een tentoonstelling met video materiaal e.d. over Manchester en het gebouw en de colletie is geweldig.

Afbeelding
Zijkant van de Town Hall, richting Central Library.

Daarna, besloten om naar het Museum of Science and Industry (Mosi) te gaan, wat een korte wandeling was, maar ook prima te doen is met 1 van de 3 gratis bussen die door de stad rijden. Het eerste wat ik zag toen ik naar het museum liep was de Air and Space Hall van het museum, dat losstaat van de rest (aan de overkant van de straat).

Afbeelding
Air and Space Hall van Mosi.

Tijdens de Victoriaanse tijd werd Manchester 'Cottonopolis' en 'Warehouse City' genoemd en dat was niet zonder redden. Het spinnen was katoen is waar Manchester rijk van is geworden en in het museum wordt daar heel wat aandacht aan besteed. Het museum is prachtig interactief, is gratis en bestaat een aantal prachtige historische gebouwen (zoals de Aird and Space Hall). Je hebt verschillende pakhuizen (zoals degene uit 1830) en een stationsgebouw op het terrain. Elk gebouw heeft een eigen afdeling. Je hebt bijvoorbeeld de 'Textiles Gallery' waar een aantal machines uit een oude katoenspinnerij staan. Deze oude machines werken nog steeds en ik was precies op tijd voor een uitleg, waarbij ik ze ook in werking kon zien. Het is allemaal erg leuk gedaan en op kinderen gericht, maar voor volwassenen is het ook zeker waard om er heen te gaan.

Afbeelding
Machine in de textiles gallery, mosi

Als volwassenen kijk je misschien meer naar de gebouwen dan iets anders, maar de geschiedenis van Manchester is het waard om wat over te weten. Het is een mooi voorbeeld hoe het er aantoe ging tijdens de industriele revolutie, waarbij kinderen van 5 onder zeer gevaarlijke machines moesten kruipen en werknemers doof werden in de fabrieken en 16 uur per dag moesten werken, terwijl ze stoflongen kregen.

Afbeelding
Great Western Warehouse, mosi

Daarna ben ik met de bus terug naar het centrum gegaan en nog wat rond gelopen, waaronder in het grote winkelcentrum van Manchester. In cijfers: 140 000 vierkante meter, 3-na grootste winkelcentrum van Europa, grootste winkelcentrum van de UK en jaarlijks 41 miljoen bezoekers. Je kunt er shoppen totdat je erbij neervalt en je kan er ook nog best verdwalen als je niet goed oplet. Naast het winkelcentrum ligt (o.a.) de Manchester Cathedral, die zeker een bezoekje waard is. Die avond ben ik redelijk optijd naar bed gegaan.

Dag 2
De volgende dag was het minder lekker weer dan de dag ervoor, die mooi zonnig was. Hele harde wind, waardoor ik op een gegeven moment letterlijk omgeblazen werd en heel wisselvallig.

Afbeelding
Een storm op komst.

Eerste wat ik heb gedaan is naar het People's History Museum geweest. Daar wordt met verschillende voorwerpen en verhalen het politiek en sociaal verhaal van Manchester geweest. Misschien minder bijzonder dan het andere museum, maar zeker leuk om eens heen te gaan. Ik ben ook nog even naar de Central Library geweest om wat foto'tjes te maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Central Library

Terugreis
Daarna nog even het winkelcentrum in geweest, voordat ik richting het busstation ging. Daar bleek dat de bus vertraging had ( een uur), dus daar staan verkleumen. Was blij dat mijn Kindle mee had, dus verder gegaan met het lezen van War and Peace (ja dat lees ik voor mijn plezier). De terugreis had ik wat pech, waaronder een idioot die de busdeur met een noodhendel opende, omdat hij het er niet mee eens was dat hij er niet uit mocht tijdens de chauffeur wissel, waardoor we eigenlijk 2 uur zouden moeten wachten op een andere bus, maar de deur kregen ze met geweld dicht, dus konden we weer op pad. Uiteindelijk te laat om mijn trein te halen, dus moest in de nacht met de bus terug. Eerst naar Stansted Airport, een uur wachten en toen naar Cambridge. Ik lag om 4 uur 's nachts in mijn bed.

Conclusie
Manchester is zeker een stad die leuk is om eens te bezoeken. Het is een bijzondere stad als je er rondloopt met hoge, moderne en flitsende gebouwen tussen prachtige oude gebouwen. Alleen al om eens rond te lopen en daarna te gaan shoppen. Al zijn de musea ook zeker waard om eens te bekijken. Ze zijn erg mooi opgezet (vooral mosi) en gratis! En daarnaast is het transport heel makkelijk met de 3 gratis bussen die rondrijden, naast de trams en gewone bussen).

Foto's gemaakt met mijn telefoon, sorry
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 01-04-15 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt

SoleroLove

Re: [FOTO]Citytrip Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:47

Wauw!! <3

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 21:09

:D Het is idd een prachtige stad. Iedereen wil graag naar Londen, wat ik natuurlijk snap, maar er zijn zo veel meer mooie plekken in de UK, waaronder Manchester.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:12

wij gaan over een paar weken, hebben vrienden die in de omgeving wonen. Leuk om alvast een voorproefje te krijgen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:35

Awesome! :D

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:01

Weer leuk fotoverslagje Ann! Keep going!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 23:33

Leuk Lielle. Veel plezier alvast, ben benieuwd hoe je de stad vind.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:46

Wat een gedoe op de terugreis :(:) Maar Manchester zelf ziet er heel gaaf uit, mooie foto's :j !

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:59

Oh gaaaf!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:27

De terugreis was idd flink gedoe Paisano, maar ik heb het gehaald.

Dankjewel hamsterfan.