Noorwegen - zomer - kamperen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Noorwegen - zomer - kamperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 21:57

Hallo,

Wij hebben plannen om komende zomer met auto en tent naar Noorwegen te gaan.
Ben nieuwsgierig naar ervaringen over dit land en waar we rekening mee moeten houden. Wij willen met name de natuur bewonderen, andere tips zijn ook welkom!

StormTitan

Re: Noorwegen - zomer - kamperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:02

Wat wil je weten ;) ik woon in Noorwegen? Dus vraag maar raak;)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:06

Neem een kacheltje mee :). Als het kan zou ik ook met een beetje goed formaat tent weggaan,
hutje mutje in een tentje survivelen in de regen is na een dag ook niet zo leuk meer, dan is het fijn als je gewoon kan staan in je tent.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:17

Welk deel van Noorwegen is het mooist om heen te gaan qua natuur we hebben twee weken en willen met de auto?
Inderdaad, hoe koud het nog kan worden 's nachts aangezien we wilden kamperen.

Voorspellen ze regen dan zou het wel eens kunnen dan we op laatste moment besluiten toch de zon om te zoeken...gaan in juli dus hoop op mooi weer.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:18

Het is prachtig! Hoever zijn jullie van plan te rijden en hoelang trekken jullie er voor uit?
Je kunt bv via het binnenland naar de Lofoten rijden en via de kustlijn (zuid/westkust, fjordenkust) weer afzakken naar beneden. Heenreis door Zweden en terugreis ergens onder Oslo ( Larvik) met de boot weer naar Denemarken. Dan heb je een hele hoop in een keer gezien. Neem idd wel iets groters dan een koepeltentje mee. Je mag je tent in principe bijna overal neer zetten, hoid er rekening mee dat het leven hier wel wat duurder is dan Nederland.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:20

Wil je naar een camping? Of echt zelf?

Persoonlijk vind ik omgeving Kristiansand erg mooi, maar dan is het wel aan te raden om links te blijven, richting Stavanger is het meestal erg regenachtig.
Zo'n 2 uur recht boven Lillehammer (ben even naam streek kwijt) vind ik ook erg gaaf. Mooi paardrijgebied ook, je hebt er hoge bergen maar ook erg heuvelig landschap. Lofoten ben ik zelf nog nooit geweest, maar lijken mij erg mooi.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:21

Heel Noorwegen is mooi kwa natuur, maar gezien je maar 2 weken hebt zou ik het bij de zuid/westkust houden. Toen wij nog op vakantie waren hier, sliepen we ook in een tent erg mooi weer hadden we niet. Zo rond de 10° geweest, was wel te doen.

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:30

Ik zou ook via Kristiansand omhoog richting hardangervidda, dat is in twee weken goed te doen!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:35

Vergeet de muggen afweer niet...
Noorwegen is erg mooi maar het weer kan er ook erg slecht zijn. Wij hebben wel eens 3 weken alleen maar regen gehad.
Op een gegeven moment wordt dat toch wel erg vervelend omdat werkelijk waar alles nat en/of klam was.
Heb het nog nooit zo koud gehad als toen!
S'nachts een graad of 4 in je tentje met een klamme slaapzak... :brr:

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:34

Via Kristiansand-Arendal-Oslo is misschien ook te doen, is een erg mooie route langs de kust en je kan altijd nog binnenland ingaan :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:12

jorika1986 schreef:
Vergeet de muggen afweer niet...

Het beste koop je ter plaatse goed spul tegen muggen. Duur (maar dat is alles in Noorwegen), maar wel het meest effectief.

Als je maar twee weken hebt is het Zuiden het meest geschikt. Mooi is het overal. Noordkaap kan altijd nog (als je meer dan twee weken de tijd hebt) en dan is Tromsø een aanrader.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:24

Ligt eraan wat voor een vakantie je wilt. Noorwegen is idd mooi, maar ook erg uitgestrekt.
Als je bijv richting Lillehammer rijdt, vandaar de Peer Gynt weg en dan richting Geiranger fjord. Daar heb je de Trollstigen en nog een paar andere bezienswaardigheden. Je kunt naar Jotunheimen of Rondane gaan. Dovrefjell is ook mooi, daar kun je muskusossen gaan bekijken.
En daar in de buurt heb je ook de gletsjers Jostedal of Briksdal. Kun je gaan klimmen.

Ik kan nog wel even doorgaan ;-)
Lofoten is een beetje te ver weg voor 2 weken. Ligt behoorlijk noordelijk.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:32

Houd er ook rekening mee dat veel wegen 80km/pu zijn dus dat je minder km per dag kunt afleggen dan je gewend bent ;) en dat het vaak zo mooi is onderweg dat je steeds wilt stoppen om te kijken en foto's te maken :P

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:57

Bedankt voor de reacties/tips.
Denk inderdaad dat we het sowieso bij zuid-noorwegen houden (mits goed weer)
En of een tent nou echt een goed plan is als we rond willen trekken en het 's nachts nog zo koud is begon ik ook aan te twijfelen, er schijnen ook overal trekkershutten te zijn, iemand daar ervaring mee hoe dat is?