Backpacken door Oost Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnniekSolana

Backpacken door Oost Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 15:24

Beste bokkers,

Deze zomer wil ik graag wat gaan zien van Oost Europa. Dit wil ik gaan doen door middel van interrailen met mijn backpack. In 3 weken wil ik Praag- Bratislava - Boedapest - Boekarest - Sofia - Istanbul gaan bezichtigen.
Ik wil dit in mijn eentje gaan doen en ben dus op zoek naar tips wat betreft reizen, hostels, bezienswaardigheden, wat mee te nemen enzovoorts. Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets ga ondernemen dus alle tips zijn welkom.
Daarbij vroeg ik mij af of het belangrijk is om van te voren hostels te reserveren of dat je ook in die weken zelf kunt kijken waar je wilt overnachten?

Er zullen de komende weken nog wel wat meer vragen omhoog komen, maar voor nu hoop ik op reacties van bokkers die hier al wat meer in thuis zijn :) !

Winged

Re: Backpacken door Oost Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:07

Leuke route! Maar..... Als je toch 'in die buurt bent' sla dan Belgrado ook niet over. (sterker nog, ik zou eerder Belgrado kiezen dan Sofia). Ennnn... Ik weet niet of de trein inmiddels weer rijdt tussen Bulgarije en Turkije (zelf in 2012 een vergelijkbare route gedaan)... Maar zo niet dan heb je een buskaart nodig. En ze zijn in Bulgarije niet bepaald goed in Engels. Wel in Duits :)

Voor Sofia: http://www.hostelmostel.com/ (Op 2 uur met de trein heb je het plaatje Plovdiv. Ook een aanrader! En kan ook via hostelmostel)

Voor de rest zal ik even kijken welke hostels ik ook alweer had.... Heb ze wel ergens opgeschreven dacht ik :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:10

Eens : Belgrado is geweldig maar mijn favoriete stad in die omgeving is toch wel Sarajevo.

Dus Belgrado en Serajevo allebei bezoeken :)
En in Serajevo op stap gaan met Funky tours. Bedrijf is van zoon, vader heeft een hostel..
http://www.sarajevofunkytours.com/

Heb afgelopen jaar een roadtrip gedaan in Oost europa

Bratislava , Budapest , Roemenië, Bosnië, Servië, Albanië , Montenegro en Dubrovnik in Kroatië , Lublijana,

Istanbul erbij is heel leuk als je met de trein gaat ( een paar jaar geleden gedaan )

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:08

Bedankt voor de reacties!

Leuk dat jullie dit zelf ook gedaan hebben :).

Hmm ik twijfel dan toch of ik Sofia en Istanbul in mijn lijstje laat. Praag, Bratislava, Boedapest en Boekarest wil ik sowieso zien, maar misschien ruil ik Sofia en Istanbul dan liever in voor Belgrado en Sarajevo. Moet ik nog even over nadenken. Ik wil in ieder geval niet teveel steden in 3 weken proppen, het moet wel te doen blijven.

Ik ga de links eens even bekijken!

En de namen van hostels zijn zeer welkom :D

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:29

Wie weet komen we elkaar nog tegen, ik ga van de zomer ook door die hoek heen!

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 13:24

Oeh leuk Babeth! Al een route uitgestippeld?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:27

Ik zou gaan interrailen! Dan ben je vrij om onderweg je route nog te veranderen :) Ik heb dat vorig jaar gedaan en ben toen ook Oost Europa door gegaan. Vond vooral Praag, Sarajevo en Budapest geweldig!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:28

Nee, geen route. Ik ga daar waar de weg me brengt hihi

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:34

Ik ga inderdaad interrailen tutti frutti :)! Maar ik dacht dat je wel al je treinreizen een heel eind moet reserveren? Of is dat niet nodig?
Ben benieuwd, die drie steden staan ook op mijn lijstje :). Nog tips wat ik daar echt niet mag missen tutti frutti?
Spreken ze daar trouwens een beetje engels?

Ook leuk om op die manier op plekken terecht te komen Babeth!

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:05

Ik volg dit topic even, want ik wil ook graag een europatour gaan doen!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:31

Ik heb een soortgelijke trip gedaan, maar wel een jaar of 10 geleden. Istanbul is prachtig, die zou ik proberen er op te houden. Dat is echt by far de tofste stad waar ik ooit ben geweest. Wij zijn toen via Sofia, Boekarest, Moldavie, Oekraine naar Krakow gereisd per trein, en dat was te doen in drie weken. Wel hectisch. Sarajevo en Mostar vind ik ook schitterende steden om te bezoeken. Echt fenomenaal! Sofia vonden wij weinig aan, dat was mee een noodzakelijke tussenstop. Ik kan het alleen maar aanraden.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 00:42

AnniekSolana schreef:
Ik ga inderdaad interrailen tutti frutti :)! Maar ik dacht dat je wel al je treinreizen een heel eind moet reserveren? Of is dat niet nodig?
Ben benieuwd, die drie steden staan ook op mijn lijstje :). Nog tips wat ik daar echt niet mag missen tutti frutti?
Spreken ze daar trouwens een beetje engels?

Ook leuk om op die manier op plekken terecht te komen Babeth!

Valt mee, voor nachttreinen wel maar dat kan je het beste op het station regelen als je aankomt! Praag is gewoon een enorm leuke knusse stad! Lekker eten en mooie plekjes! Ga ook naar de andere kant vd rivier en daar kan je met een trammetje de grote heuvel op!
In Budapest moet je echt naar de ruin pubs (Szimpla!!) En goulash eten <3
Sarajevo is een hele bizarre stad kwa geschiedenis. Veel indrukwekkende musea! Mensen zijn heel vriendelijk maar wel goed op je spullen letten!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:13

Een collega van mij is ook wezen backpacken in Polen en Tsjechie en heeft grote delen van het traject gedaan met de trein o.a. de City Night Line. Dat is ideaal als je langer weggaat want je kunt veel meer bagage meenemen, het kost bijna niets, onderweg zie je heel veel en je kunt er ook nog in slapen! Zie http://surprisetickets.nl/goedkoop-weg/citynightline-trein

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:31

Boedapest is erg leuk. En je moet inderdaad naar Szimpla, erg leuk!

Wij hebben vorig jaar ook een route gedaan in die regio, maar wel anders (Utrecht - Boedapest - Split - Plitvice Meren - Zagreb - Ljubljana - Venetie - Verona). Erg leuk met de trein!

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 19:02

Bedankt voor de tips Tutti Frutti, kan ik zeker wat mee :)!

Ziet er inderdaad goed uit CarolineCF, maar heb gelukkig in die drie weekjes genoeg aan mijn backpack. Wel iets om in gedachten te houden voor een andere keer.

Klinkt ook goed SplashIsLief, heb zelf al veel van die steden/plekken gezien die jij daar opnoemt, zijn mooie bestemmingen!

Mijn tripje staat inmiddels vast. Ik ga vanuit Eindhoven richting Praag - Bratislava - Budapest - Boekarest - Belgrado - Sarajevo en sluit af in Zagreb. En via Zagreb heb ik een mooie treinreis terug naar NL door Oostenrijk. Alles met de trein, af en toe met de nachttrein alleen van Belgrado naar Sarajevo ga ik met de bus, omdat de treinreis daarheen vreselijk om is.

Nu al zin in *\o/*

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 01:23

Klinkt als een prima planning! Zagreb vond ik zelf niks maar cerder klinkt het als een mooie trip :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:26

Tutti_Frutti schreef:
Klinkt als een prima planning! Zagreb vond ik zelf niks maar cerder klinkt het als een mooie trip :D

Zagreb is inderdaad niet zo heel erg briljant. Wel lekker eten :j
(en de tuin is ook leuk om doorheen te wandelen :) )

Verder mooie planning :)

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 14:53

Haha oh, beetje jammer van Zagreb dan :+ . Maar ik zal het gaan zien!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:03

Zit je al op couchsurfing?

Ik heb een jaar of 6 geleden een 'rondje' gemaakt in die hoek, met Interrail. Daar het couchsurfen ontdekt en érg leuke ervaringen aan overgehouden!
Dat het gratis is, is maar bijzaak, je leert daarmee de mensen van een land écht kennen (en alle niet-touristische plekjes enzo)

Interrailen is ook leuk, al is het niet altijd zo comfortabel als je denkt.
Trein van Venetië naar Budapest was vréselijk koud. Buiten 35 graden, binnen de airco op standje 10. Zit je dan in je korte rokje :P
Nachttrein Budapest-Belgrado was niet echt een slaaptrein. De stoelen konden plat (2 rijen tegenover elkaar), maar midden in de nacht kwam er nog een passagier die doodleuk de stoelen onder ons wegklapte :P

In Kroatië ECHT naar Plitvice gaan, busreis van +- 2u vanaf Zagreb. Een van de mooiste natuurgebieden waar ik ooit ben geweest.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:51

plitvici is geweldig maar niet in het hoogseizoen. Ik vond het prachtig maar het voedle ook wel een beetje alsof ik in een pretpark was. Zo ontzettend druk

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 17:03

Couchsurfing kan ik wel eens naar kijken Callippo, thanks! Heb ik wel eens vaker naar gekeken, maar niet bij landen als deze. In ieder geval is het altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen, maar die zal ik in de treinen en hostels hopelijk ook wel leren kennen :).
Dat die treinen niet het meest comfortabel zijn had ik al op gerekend, maar dat overleef ik wel haha.

Plitvice meren ben ik al 2 keer geweest dus die sla ik over! Echt een prachtig natuurgebied, maar wat MariekeB inderdaad al zegt; zo ontzettend druk in het hoogseizoen..

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 18:05

Even een schopje omhoog voor dit topic, want ik heb een vraag aan de bokkers die dit al eerder gedaan hebben.
Hoe hebben jullie het gedaan met geld? Zo ongeveer ieder land heeft een andere munteenheid en ik zou het zonde vinden als ik iedere keer met overgebleven vreemd geld blijf zitten. Ik hoor het graag :) !

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:30

Veel dingen pinnen (uit eten, supermarkt etc) en dus maar beperkt contant.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:41

Precies, weinig contact mee en veel pinnen. Ter plekke pinde ik wel vaak wat contant geld zodat ik in ieder geval iets op zak had. Ook creditcard mee voor de zekerheid voor het geval een pinpas niet altijd geaccepteerd wordt door de pinautomaten daar.

De treinreis van Zagreb naar Nederland is mooi. Erg lang, maar prachtig.

Zagreb vond ik ook niet zo bijzonder, maar wel prima om een dag of 2 rond te lopen en terrasjes te pakken.

Nachttreinen vond ik ook niet zo prettig. Laatst gingen de lampen in de nachttrein pas om 2 uur 's nachts uit en werd iedereen om 5 uur alweer gewekt. Hoezo kort nachtje... Vooral de stoelen bevielen niet echt. Vaak kun je wel een slaapcabine reserveren, dan heb je een normaal (hard en basic) bed. Nog niet ideaal, maar ik vond het het geld wel waard als je een pittige dag hebt gehad of tegemoet gaat.

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 22:47

Thanks! Dacht zelf ook veel te pinnen, maar ik wist niet of dat handig zou zijn. Is een creditcard echt nodig trouwens? Want die heb ik zo niet voor de hand liggen namelijk.

Zagreb is mijn laatste bestemming dus dan kan ik daar vast een beetje bijkomen en inderdaad lekker rustig aan doen. De vrouw bij wie ik mijn treinticket boekte gaf ook al aan dat dat een hele mooie reis terug is, dus ik ben benieuwd!

Ik heb inderdaad in de nachttreinen slaapcabines gereserveerd, zodat ik in ieder geval kan liggen na een lange dag, maar ik verwacht inderdaad geen luxe dan. Hopelijk kan ik toch een beetje slaap meepakken dan!
Bedankt voor de reacties!