X_Linz_X schreef:bedankt voor de reacties! Ik heb eens zitten kijken naar die bussen maar ik begrijp het nog niet helemaal. Is het hetzelfde idee als zo'n citytour in grote Europese steden als Barcelona, etc., alleen dan voor een heel land? En hoe lang duurt het dan wanneer er een volgende bus komt?
Mijn excuses voor het late antwoord!
Ik ben zelf eigenlijk nog nooit op citytour geweest in grote Europese steden, dus ik weet niet of je het daarmee kan vergelijken. Het idee is dat je in een bepaald aantal dagen, afhankelijk van welke pass je koopt, Nieuw Zeeland rondreist. Je kunt ervoor kiezen om bijv. alleen het Noordereiland of alleen het Zuidereiland rond te reizen of ze allebei. De meeste uitgebreide pass van Stray is de Everywhere pass:
http://www.straytravel.com/explore-your ... here-pass/
Via deze link kun je de highlights van de pass zien, de itinerary, activiteiten en de timetable. Bij de timetable kun je zoals de naam al zegt ook zien wanneer er bussen vertrekken. In het zomerseizoen vertrekken er bij de meeste plekken elke dag of 1x in de 2 dagen bussen. Maar bijv. de oostkust (noordereiland) rijd er maar 1 bus (volgens mij kun je dat ook alleen maar doen met de everywhere pass) en dan vertrekt er slechts 1x in de 4 dagen een bus.
Als je gewoon elke dag met de bus mee gaat hoef je je hier niet druk om te maken. Dan is je route als het goed is zo ingedeeld dat je elke dag met de bus mee kan en in sommige plekken een extra dag blijft. De overnachtingen worden geregeld door de buschauffeur en hij kan je ook helpen met het boeken van activiteiten, soms geven ze hier ook kortingen op. Wanneer je het erg naar je zin hebt in een bepaalde stad/plek kun je overwegen om er langer te blijven. Je kunt dan via een online systeem (Website) of door te bellen aangeven dat je langer wil blijven en dan een volgende bus boeken.
Je kan het dus zien als een georganiseerde reis waarbij je de vrijheid hebt om van de bus af te stappen en een volgende bus te boeken. Als ik me niet vergis is de pass een jaar geldig, je zou dus een jaar over de route mogen doen. De bussen rijden maar 1 richting op / een vaste route.
Via deze link kun je overzichtelijk zien welke verschillende hop-on-hop-off passes ze aanbieden:
http://www.straytravel.com/explore-your ... n-hop-off/
Ik hoop dat het zo misschien iets duidelijk is? Ik vind het best wel lastig uitleggen zo via internet.