Vier weken Nieuw Zeeland in mijn eentje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

X_Linz_X

Vier weken Nieuw Zeeland in mijn eentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 15:11

Ik ben van plan om binnenkort vier weken naar Nieuw Zeeland te gaan, alleen. Ik moet gewoon even weg van de dagelijkse sleur hier, zit niet goed in mijn vel en ik wil echt even tijd voor mezelf.
Ik heb nog geen rijbewijs, en ik kan dus geen auto huren.
Ik heb hier totaal nog niet goed over na gedacht en ik vind het ook allemaal heel eng maar ik vraag jullie even om advies, is het haalbaar om zonder auto toch veel van Nieuw Zeeland te zien, in die relatief korte tijd?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:16

Ik ben vijf weken geweest, samen met een vriendin. Wij hadden wel een auto gehuurd gelet op onze hoeveelheid tijd, omdat we lekker onafhankelijk wilden zijn in onze planning en omdat we een aantal plekken wilden bezoeken waar met een backpackerbus niet te komen was.
Er is zooooo veel te zien, je kan er zo een jaar reizen.
Verkijk je ook niet op de afstanden en de tijd die het kost om te reizen! Ook hangt het af van wat je een fijn tempo vindt. Je kúnt in een maand het land rondjakkeren, maar je kunt er ook voor kiezen om wat meer de tijd te nemen om wat minder dingen te zien.
Met vier weken zonder auto zou ik kiezen voor óf het Noorder óf het Zuider eiland. Dan heb je voldoende tijd om daar een mooie route te volgen. :)
[RIJ-ITP] Paardrijden in Nieuw Zeeland en... Rohan :D

Je reden om op reis te gaan klinkt wel wat paniekerig. Is 'ik vlucht 4 weken naar NZ maar ik heb verder geen idee' nu wel verstandig? Je kunt ook wat dichter bij huis in Europa in vier weken veel zien en heerlijk tot rust komen. Doe drie weken interrailen en eindig een weekje bij een mooi Grieks strand bij wijze van spreken. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 04-03-15 15:41, in het totaal 10 keer bewerkt

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:17

Ik meen dat in Nieuw Zeeland een goede lange afstands bus rijd, welke veel trekkers gebruiken. Volgens mij heet die maatschappij Greyhound, maar er zijn vast ook andere.
Als je Googled op New Zealand bus (event incl greyhound) krijg je een stapel hits, wellicht heb je daar wat aan :)
De Lonely Planet die wij hadden toen we in NZ reisden had volgens mij ook veel informatie over dergelijke busverbindingen.

Verder is NZ prachtig, dus als je gaat, heel veel plezier :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:18

Ik denk dat dat in Nieuw Zeeland best wel lastig is, de meeste mensen die daar gaan reizen huren een camper en gaan dan rondreizen.

Kun je niet in een ander land makkelijker reizen? Ik ga deze zomer naar Thailand met mijn vriend voor 4 weken, en daar kan je bijvoorbeeld goed met openbaar vervoer etc. reizen. Volgens mij ligt in Nieuw Zeeland alles net wat meer uit elkaar.

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:32

Wat ontzettend gaaf dat je naar Nieuw Zeeland gaat! Een prachtig land!

In je eentje en zonder rijbewijs zou je kunnen kijken naar een zogenaamde hop on/hop of bus. Hiermee kun je vrijwel heel Nieuw Zeeland door in ongeveer 34 dagen. Maar je kan ook besluiten om langer in een plaats te blijven en een volgende bus te nemen. Een ontzettend makkelijke manier van reizen en je ontmoet een heleboel andere (alleen reizende) mensen/jongeren. Zelf heb ik met veel plezier met Stray rondgereisd, maar er zijn ook veel mensen die voor Kiwi Experience kiezen.

Neem eens een kijkje op:
http://www.straytravel.com/ (of in het Nederlands: http://www.straytravel.com/du/)
http://www.kiwiexperience.com/nl/Pages/default.aspx

Volgens mij zijn er nog een aantal andere bussen waar je mee kan reizen, maar dit zijn toch wel de 'bekendste'. Als je vragen hebt over Stray wil je graag helpen! En eventuele andere vragen wil ik ook best proberen te beantwoorden! (:

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:38

Nieuw-Zeeland is een heel makkelijk backpack land. Er rijden twee verschillende backpackbussen, Stray en de Kiwi experience. Hier kan je bepaalde routes kopen en op- en afstappen wanneer je wilt. Ideaal, je komt zo heel makkelijk mensen tegen.

Overal zitten hostels en op het vliegveld kun je een boekje meenemen. Wij belden altijd even vooruit naar het hostel van onze keus, dag van te voren. Sommige hostels zitten snel vol.

Wij hebben in vier weken beide eilanden gezien. Met de auto, maar we reden dezelfde route als de bussen. Openbaar vervoer is super geregeld, het is een westers land dus qua communicatie heel makkelijk. Het is er netjes, ook qua hostels. Veel excursies en bizar veel mooie plekken.

Het zal je verbazen hoe ontzettend veel backpackers je tegen komt in Nieuw-Zeeland.

Wel handig om van te voren een route te kiezen en een globale planning te maken. 4 weken is haalbaar, maar je moet dan wel een flink tempo aanhouden.

X_Linz_X

Re: Vier weken Nieuw Zeeland in mijn eentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 15:46

bedankt voor de reacties! Ik heb eens zitten kijken naar die bussen maar ik begrijp het nog niet helemaal. Is het hetzelfde idee als zo'n citytour in grote Europese steden als Barcelona, etc., alleen dan voor een heel land? En hoe lang duurt het dan wanneer er een volgende bus komt?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:50

Gaaf datje dit doet maar je hoeft in die 4 weken toch niet alles te zien goede reden om een keer terug te gaan.
Pik de dingen eruit die voor jou interesant zijn en goed te bereiken met de bus.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 00:02

Als je op de site van kiwi kijkt kan je onder Travel Guide de timetable zien. Het is een hop on -hop off principe. Reserveren kan in het hoogseizoen wel wenselijk zijn.
NZ is makkelijk te bereizen. Go with the flow!

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:22

Hallo!
Ik ben nu samen met mijn vriend in Nieuw Zeeland! Het is wel heel groot en een maand is niet veel! En als je zelf geen auto hebt is het ook allemaal heel duur!
Maar wel echt super leuk dus ik zou zeggen gewoon lekker doen en je ziet wel waar je strand!

Kimberlyenardinnieuwzeeland.reismee.nl

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:38

X_Linz_X schreef:
bedankt voor de reacties! Ik heb eens zitten kijken naar die bussen maar ik begrijp het nog niet helemaal. Is het hetzelfde idee als zo'n citytour in grote Europese steden als Barcelona, etc., alleen dan voor een heel land? En hoe lang duurt het dan wanneer er een volgende bus komt?

Mijn excuses voor het late antwoord!

Ik ben zelf eigenlijk nog nooit op citytour geweest in grote Europese steden, dus ik weet niet of je het daarmee kan vergelijken. Het idee is dat je in een bepaald aantal dagen, afhankelijk van welke pass je koopt, Nieuw Zeeland rondreist. Je kunt ervoor kiezen om bijv. alleen het Noordereiland of alleen het Zuidereiland rond te reizen of ze allebei. De meeste uitgebreide pass van Stray is de Everywhere pass:

http://www.straytravel.com/explore-your ... here-pass/

Via deze link kun je de highlights van de pass zien, de itinerary, activiteiten en de timetable. Bij de timetable kun je zoals de naam al zegt ook zien wanneer er bussen vertrekken. In het zomerseizoen vertrekken er bij de meeste plekken elke dag of 1x in de 2 dagen bussen. Maar bijv. de oostkust (noordereiland) rijd er maar 1 bus (volgens mij kun je dat ook alleen maar doen met de everywhere pass) en dan vertrekt er slechts 1x in de 4 dagen een bus.

Als je gewoon elke dag met de bus mee gaat hoef je je hier niet druk om te maken. Dan is je route als het goed is zo ingedeeld dat je elke dag met de bus mee kan en in sommige plekken een extra dag blijft. De overnachtingen worden geregeld door de buschauffeur en hij kan je ook helpen met het boeken van activiteiten, soms geven ze hier ook kortingen op. Wanneer je het erg naar je zin hebt in een bepaalde stad/plek kun je overwegen om er langer te blijven. Je kunt dan via een online systeem (Website) of door te bellen aangeven dat je langer wil blijven en dan een volgende bus boeken.

Je kan het dus zien als een georganiseerde reis waarbij je de vrijheid hebt om van de bus af te stappen en een volgende bus te boeken. Als ik me niet vergis is de pass een jaar geldig, je zou dus een jaar over de route mogen doen. De bussen rijden maar 1 richting op / een vaste route.

Via deze link kun je overzichtelijk zien welke verschillende hop-on-hop-off passes ze aanbieden:
http://www.straytravel.com/explore-your ... n-hop-off/

Ik hoop dat het zo misschien iets duidelijk is? Ik vind het best wel lastig uitleggen zo via internet. :P

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:45

Als je een beetje lef hebt, ga liften! Is nog steeds vrij gebruikelijk in Nieuw Zeeland en ook veilig. (Wel met gezond verstand natuurlijk!)
Ik zou ook voor wat landen dichterbij huis kijken, in de balkan bijvoorbeeld heb je prachtige landen, je kunt er meerdere bezoeken in een maand tijd en het kost een prikkie vergeleken met Nieuw Zeeland.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:08

Onthoud wel, dat wanneer het hier zomer is het daar winter is en andersom natuurlijk!