Rondreis Zuid-Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Rondreis Zuid-Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:39

Hallo allemaal,

na een hoop gezoek in de zoekmachine zie ik door de bomen het bos niet meer en wil ik graag jullie meningen en verhalen horen! :)
Wij zijn een beetje aan het kijken en inlezen naar/over een rondreis door Zuid-Engeland in de zomervakantie.
We willen geen uren en uren in de auto zitten, maar toch wel meerdere plekken van Zuid-Engeland zien.

Wat zijn jullie ervaringen, liever met je eigen auto of een auto huren in Engeland en erheen vliegen?
Ook gezien het links rijden enzo. :+ We willen hooguit 2 weken op pad. En zelf plannen of een vooruit-geplande reis?

Verder zijn tips, must-see's en leuke overnachtingsmogelijkheden natuurlijk altijd welkom! +:)+

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes, Marleen
Laatst bijgewerkt door Nadia op 15-06-15 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek titel aangepast

connie64Jarig

Re: Rondreis Zuid-Engeland: eigen auto of huurauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:43

ah wij zijn pas geweest, met auto op boot naar noord engeland en van daaruit een grote ronde gemaakt door schotland.
Heerlijk!Mensen vreselijk vriendelijk,prachtige natuur,appleby meegepakt.
Het rjiden wen je snel aan en wij hadden een geweldige overtocht met hut,ongelofelijk lekker en uitgebreid gegeten aan boord en je komt echt uitgerust aan.

Neem wel regenjassen mee want t regent (bijna)altijd daar!

connie64Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:44

overigens hadden wij alleen voor appleby een hotel in de buurt geregeld omdat wij weten dat t daar ontzettend druk is.Verder op de bonnefooi gereden,er is altijd wel een hotel of b en b te vinden.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:49

Bedankt voor je reactie! :) Wij willen alleen dan wel richting het zuiden en niet naar het noorden/Schotland.
Het weer kan dan ook reuze verschillen qua noord en zuid. Overigens hebben wij vorig jaar een week heerlijk weer gehad in Edinburgh hoor. :D
De meneer in het hotel gaf toen aan dat het reuze meevalt met hoe veel het daadwerkelijk regent in Schotland.
Maar een goede tip!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:51

Ik volg je topic even :) wij willen volgend jaar ook door zuid engeland gaan touren :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:52

Wij zijn een aantal jaar geleden geweest met onze eigen auto, naar het zuiden. Met de boot over gegaan en daarna in B&Bs geslapen. Voordeel van je auto is geen gezeul met spullen, en inderdaad, het rijden went snel.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:53

wij gingen elk jaar met eigen auto :j heerlijk handig. En ik heb van de 10x in Engeland misschien 1x een dag regen gehad, die stomme vooroordelen ook :P

Vooral in Cornwall kan het heel mediterraan zijn!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:58

Ervaringsdeskundige hier. ;)

Wij zijn met de eigen auto gegaan. Ook voor 2 weken. Links rijden was geen probleem, ook de eigen TomTom schakelde keurig over naar links. :+

We zijn met de boot gegaan. Ik kan wel een klein overzicht geven waar we geweest zijn, maar ik heb het niet helemaal weer in mn hoofd zitten. We zijn ook een periode bij zowel mijn oude werk als wat vriendinnen geweest dus daar heb je niets aan. ;)

- Brighton (vanuit daar kun je naar Londen met de trein).
- Stonehedge (geen idee meer waar we toen precies geslapen hebben)
- Dartmoor / Exmore / New Forest National Parc (vooral die eerste twee zijn aanraders)

Wij regelden het slapen ter plekke, hadden niets vooruit geboekt.
In Brighton hebben we in de stad in een B&B geslapen en verder hebben we een gids opgehaald bij de plaatselijke VVV van farm B&B's en hebben we iedere keer op een boerderij geslapen.

De ene keer met paarden, dan weer koeien, varkens enz. Erg leuk!!!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:03

Ik weet niet hoe de wegen in Engeland zijn?

Maar in Ierland rij ik liever in een huurauto.
Ik heb een deel van de West-Coast-route gedaan met allerlei binnen doorwegen. (Van Cork via Kinsale naar Kenmare)
Er hangen daar veel takken over de weg, de wegen zijn soms niet al te best en als je uit moet wijken, is er niet altijd even veel ruimte. Hun snelwegen hebben soms meer weg van onze polderwegen.
Als ik keek hoe de huurauto eruit zag. Allemaal krassen op de zijkanten, dat zou ik mijn eigen auto niet willen aandoen :P

Op zich ben ik ook wel benieuwd hoe de wegen van Engeland zijn. Aangezien we daar ook nog een keer naartoe zouden willen :P En dan hebben wij ook hetzelfde dillema. Eigen of huurauto.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:07

In Zuid Engeland zijn de meeste wegen prima begaanbaar. :)

We hebben maar 1 keer vastgestaan in een weiland toen we wilde keren en de auto vast zat in de modder. Om weg te kunnen hadden we vaste grond nodig en dus poort van de wei geopend om vervolgens met auto en al tussen de nieuwsgierige paarden te staan. :')

Grip gekregen en er weer uit kunnen rijden. Maar dat was een beetje een penibele situatie zeg maar. :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:11

In Engeland zijn de wegen prima, af en toe een klein smal landweggetje met heggen aan weerszijden maar echte slecht begaanbare wegen heb ik meer in Noord Engeland gezien.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:14

Hier ook goede ervaringen met eigen auto naar Engeland, alleen kiezen wij voor
de treintunnel ipv de veerboot
Wegen zijn over het algemeen prima te doen, vaak wel erg druk rondom Londen
Grootste voordeel van met de eigen auto is toch wel dat je geen gesleep met spullen hebt

Wij zijn afgelopen augustus ook nog geweest, in New Milton, toen helaas wat wisselvalig
weer, maar het jaar daarvoor in de zelfde periode echt super weer gehad (20-25 graden en veel zon)
Aanraders in die omgeving zijn een bezoek aan de New Forest en het Beaulieu Automuseum

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:15

Shaddy82, Wat kost de trein tunnel retour zo'n beetje in de zomer? Daar gaat mijn voorkeur eigenlijk ook wel naar uit

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:19

Wij zijn inderdaad ook met de tunnel gegaan. Ben toen naar Schotland (ook rondreis met eigen auto) wel met de boot geweest, maar vind de tunnel tig keer fijner voor Zuid Engeland.

Hebben toen van te voren wel geboekt maar kwamen veel te vroeg aan.
Konden wel meteen doorrijden de trein op want het was niet zo druk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:24

Kosten van de tunnel zijn rond de € 100,-/€ 130,- per enkele reis.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 12:29

Wauw, wat een reacties, top! :D

Iris, ook bedankt voor de uitgebreide info. Van wat je zegt over die B&B's op de boerderij word ik blij! Lijkt me veel leuker dan een hotel. :j

Ik heb persoonlijk ook de voorkeur voor de tunnel, die boot met overnachting lijkt me echt niks. :=
Behalve bijvoorbeeld de overtocht van (volgens mij) Duinkerken, die duurt ook maar een paar uurtjes, net als naar Terschelling. :+

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:32

Heb even de prijs van vorig jaar op gezocht, reken op zo'n 190/200 euro
in het hoogseizoen (dit is retour voor 1 auto inclusief inzittenden)
Verder hebben wij dezelfde ervaring als Iris82, als je te vroeg bent en er
is plaats doen ze niet moeilijk en kun je gerust een trein eerder mee

Wij zijn 1 keer met de boot gegaan, troffen toen zeer slecht weer, keiharde regen,
harde wind, hoge golven en een zeeziek kind, en dan is die overtocht erg lang
Terug ging gelukkig beter, maar sindsdien toch liever met de trein :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:34

Wij zijn (ondertussen al wel een jaar of 5 terug) ook een heel aantal keer naar Engeland geweest, altijd met eigen auto.
Het links rijden is ff wennen, maar vooral als er ander verkeer is heb je dat truukje zo door.
De laatste keer dat we overgingen zijn we ook met de tunnel gegaan, i-de-aal. Je hoeft niet bizar lang voor vertrek aanwezig te zijn (zoals met de boot), en als je vroeg bent en er is een trein eerder plek, kan je daar met mee. De reis zelf gaat ook een stuk sneller, en je komt een eindje verder in het binnenland aan dus dat is ook tijdswinst :)
De boot met overnachting komt overigens een stuk noordelijker in Engeland aan, als je naar Zuid Engeland wilt is dat niet relevant. De overtochten Calais-Dover of Duinkerken-Dover zijn dan interessanter. Of Hoek van Holland-Harwich, maar dan kom je ook al een eindje noordelijker uit waardoor dat voor ons niet interessant was in vergelijking met de overtochten vanuit Frankrijk.

Dartmoor / Exmoor / New Forest zijn inderdaad fijn, in Cornwall heeft het de gehele tijd dat wij er waren geregend en was het koud... Tot zo ver het mediterraanse :D

Dorset heb ik nog niet genoemd gezien, dat vond ik zelf een heerlijk stukje Engeland. Prachtige krijt-kust en mooi landschap. Ik snapte wel waarom mensen op tv altijd naar Dorset willen verhuizen :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:38

@Marrieleen: hier kun je je alvast voorbereiden: http://www.farmstay.co.uk/

Je kunt in principe naar een plaatselijke VVV gaan en daar dus de gids ophalen van Farmstay. :)
Ik heb iedere keer met mijn eigen telefoon gebeld naar de B&B om de reservering te doen, maar de VVV wil dat in principe ook wel voor je doen. :)

Maar wij wilden niet iedere keer naar een VVV zoeken en dus hadden we gewoon de gids en gingen we dan iedere dag zelf bekijken waar we naar toe wilden. Nooit van te voren iets vastgelegd dus. Er zijn mogelijkheden genoeg. :)

Kijk uit hoor, het is vreselijk verslavend. <3
Er is zoveel keuze dat je er ontzettend vrolijk van wordt hihi. De een is nog mooier dan de andere.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:47

wat leuk! ik heb ook ooit (lang geleden) een rondreis door zuid engeland gemaakt, heel indrukwekkend! We zijn toendertijds overgevaren naar Harwich. (was nog voor de treintunnel)
het was een georganiseerde reis, we kregen hotelvouchers en een routebeschrijving. We gingen met eigen auto, het was even wennen dat links rijden, maar op zich went dat wel snel.

Het is wel lang geleden, maar ik denk dat we ongeveer onderstaande route hebben gevolgd. De nationale parken (dartmoor/exmoor) hebben veel indruk gemaakt, uiteraard de 'wilde' ponnies gezien en geaaid. leuk! We zijn daar ook ergens een buitenrit gaan maken, dat was ook mooi.
veel plezier alvast!

Afbeelding

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 12:53

Ja juval, dat is een reis van de ANWB hè? Die heb ik ook gezien. Dartmoor/Exmoor lijkt me inderdaad prachtig!
In 'Burley' schijnt het vee en de pony's gewoon los in het dorp te lopen. :)) Ligt ook in die streek.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:01

Dat is wel vaker hoor. :) Dat zie je echt regelmatig in meerdere plaatsen.
Ook in New Forest. Rijd je een dorpje binnen, zie je daar gewoon een groepje pony's op een grasveld staan. Echt zo komisch.

Maar Dartmoor en vooral Exmoor zijn veel rauwer dan New Forest, veel ongerepter. Daarom vind ik het als je een keuze moet maken meer een aanrader.

Je moet jezelf wel afvragen als je echt maar 2 weken hebt of je wel helemaal door zou rijden naar Cornwall. Dat is echt een behoorlijke afstand. Wij hebben het toen niet gedaan omdat dat dat echt ten koste zou gaan van onze vakantiebeleving.

connie64Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:04

wat mij vooral is bijgebleven is het vriendelijke karakter van zowel engelsen als schotten (alhoewel je die wel moeilijk verstaat!)
in alle zinnen is t dear,darling,love etc echt zo leuk als je zo wordt aangesproken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:07

Voor het zuiden van Engeland is de treintunnel echt ideaal. Heb je ook gelijk even de tijd om wat te eten en drinken. :j

Wegen zijn goed in Engeland en het linksrijden went ook van zelf.

Ik vind New Forest en de Isle of Wight wel aanraders!
Brighton is ook een leuke tussenstop. De kustroute vanaf Dover naar Brighton is mooi om te rijden. Kost wel wat tijd maar je hebt vakantie dus alle tijd toch? :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:11

fransje23 schreef:
Kost wel wat tijd maar je hebt vakantie dus alle tijd toch? :D

Dat is dus de vraag. :+
Als je door naar Cornwall wil dan heb je in twee weken niet alle tijd.

Dus TS, ik denk wel dat je keuzes moet maken en gelukkig zijn wij ervoor om je te helpen. *\o/*