Australië 2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Australië 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:50

Beste bokkers,

Graag wilde ik wat meer informatie van de mensen die ervaring hebben met het reizen en werken in Australië. Ik heb al veel jaren het gevoel dat er méér moet zijn dan het maatschappelijk patroon en ik ben het beu om het leven te leven op een manier die mij niet gelukkig maakt. Ik wil de wereld zien, ik wil elke dag een nieuwe verassing en niet vastzitten in een dagelijkse sleur van werken en slapen.

Nu heb ik heel erg het gevoel dat het voor mij tijd is om er alleen op uit te trekken, en omdat Australië een land is dat me al heel erg aanspreekt wil ik daar beginnen. Ik zou willen beginnen met drie maanden naar daar te gaan, een beetje rond te trekken en daar mijn geld te verdienen door bv werken in de horeca, met kinderen of paarden.
De bedoeling is dat ik rond september vertrekt, en daar ongeveer drie maanden verblijf, om dan weer terug te komen en eventueel weer voor een jaar terug te gaan.
Ik heb alleen geen ervaring met alleen reizen, en al zeker niet naar de andere kant van de wereld, dus ik wil graag verhalen en informatie van degene die al daar geweest zijn.

Ik weet dat ik een working holiday visa nodig zal hebben wil ik daar in die drie maanden mogen werken. Maar waar vraag ik dat aan? Een paspoort heb ik ook nog niet, dus dat moet ik ook regelen.
Hoeveel geld heb je ongeveer nodig om daar pakt anderhalve maand rond te trekken? Waar vind je de hostel adresjes? Hoe regel je vervoer van de luchthaven naar de hostel? Kom je zowiezo mensen op je pad tegen waar je eventueel een tijdje mee kan reizen of ben je daar echt moederziel alleen?
Waar moet ik zeker rekening mee houden? Wat moet ik zeker en vast gezien hebben ? Waar kan ik het beste naartoe trekken? Welke stad?

Ik ben trouwens dan net 26 jaar geworden.

Brand maar los, ervaringsdeskundige, ik ben echt benieuwd en hoop op veel goeie nuttige informatie!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:06

Je hebt idd een working holiday visa nodig, maar bedenk wel dat je dat maar 1x in je leven kunt aanvragen. Als je er maar 3 maanden gebruik van maakt is dat ten eerste doodzonde en ten tweede kun je later niet nog een keer een jaar terug. Dus daar zou ik even goed over nadenken ;)
Rondtrekken kun je zo gek en duur maken als je zelf wil. In anderhalve maand kun je best wat zien, maar lang niet alles. heb je al bedacht welke omgeving je zou willen zien? Hostels zijn goed te betalen iig, als je die als verblijf zou nemen. Verder kun je liften, de bus of trein nemen, een auto huren, een auto kopen of vliegen. Opties te over, maar ze verschillen nogal in prijs natuurlijk. Nogmaals; heb je al bedacht wat je zou willen?
Hostels hoef je niet te boeken, er zijn in iedere stad genoeg hostels en er is altijd plek.

Als ik je iets zou mogen aanraden; het echte Australië vind je in het westen en in het midden. Die ruige outback, die ruimte, die natuur. Dat is voor mij echt Australië. Die hele oostkust is leuk, maar leuke badplaatsen heb je overal op de wereld.

Kom eens in dit topic meelezen en posten:
[HK] Australië 2011

Ondanks dat het uit 2011 is is het nog steeds actief en vol mensen met veel ervaring en liefde voor het land :D

cooper

Re: Australië 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 00:18

Dankjewel voor de informatie!

Ik weet niet precies WAT ik wil zien, ik zou graag de kust zien, maar ook de dingen die je verder nergens kan vinden, landschappen die buitengewoon mooi zijn. Niet persé de toeristische plaatsjes.
Ik weet zelfs niet waar ik moet beginnen, sydney lijkt me het beste/makkelijkst omdat dat wel erg toeristisch is en ik van daaruit hoop mensen te ontmoeten die mij op de meest wonderlijke plekken zullen brengen. Ik zou mensen willen ontmoeten die het daar een beetje kennen, en die kunnen zeggen van ; Kijk, dit moet je echt gezien en gedaan hebben. Maar niet via een reisorganisatie. Dat is dan weer te toeristisch.

Volgens mij ga ik ook gewoon eerst drie maanden met het toeristenvisum om te ontdekken wat ik nou precies wil van australie, en waar ik eventueel wil werken. Ik zou graag op een ranch belanden, in een gezin met paarden en kinderen zodat ik op die manier in mijn levensonderhoud kan voorzien, maar , dan wil ik wel eerst drie maanden oriënteren en kijken Waar ik precies wil zijn.
Ik wil dus ergens starten, en een groot deel ontdekken, om dan uiteindelijk een defenitieve beslissing te maken om voor een jaar te werken/verblijven.
Meteen werken daar zie ik niet zitten omdat dat visa inderdaad maar één keer mogelijk is en het zonde is , moest ik ooit terugwillen.

Ik kom zeker en vast in het topic kijken, dankjewel !!

Het westen, bevind zich daar de "rode woestijn" of zit ik er helemaal naast?
Moet zeker en vast voor ik ga ook even aardrijkskundig gezien het hele land verkennen zodat ik zeker niets mis en niet op verkeerde plaatsen beland :)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:44

Ik zou idd ook je WHV niet 'verspillen' aan een reis van 3 mnd. Je kunt prima op een toeristenvisum gaan de eerste keer, mits je niet gaat werken. Ze zijn daar heel streng in, dus wees voorbereid: Zorg dat je een terugvlucht geboekt hebt waarvan je een ticket kunt laten zien EN zorg dat je voldoende geld op je rekening hebt staan. Hoeveel dit is, moet je als het goed is op de site van DIAC kunnen vinden.

Overigens kun je op een toeristen visum wel heel beperkt vrijwilligers werk doen. Dit mag onder bepaalde voorwaarden: Het hoofddoel van je reis MOET toerisme zijn EN je mag hooguit werken tegen kost&inwoning EN het werk moet van de soort zijn waar een ander (lees: een Australisch staatsburger) ook niet voor betaald zou krijgen.
In jouw geval zou een weekje 'meekijken' op je eventuele toekomstige werkplek geen probleem moeten zijn, zolang je daar maar geen salaris voor vangt.

Verder ben ik het met Goof eens dat je het 'echte' Australie vindt in WA, the Red Centre en the NT. Oftewel: west, midden en noorden. Mijn favoriete Australische stad is Darwin, maar dat zijn niet veel mensen met mij eens, haha!!
En de rode woestijn vind je in het midden, de Red Centre ;) Aan de westkust vind je Ningaloo Reef, minstens zo mooi als GBR (misschien nog wel mooier :o )

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:47

Hallo! Ik meld me ook! Mijn situatie is ietwat anders, maar wel vergelijkbaar:

Ik ben van plan half april te vertrekken tot half augustus. Om daar te werken en misschien zo een beetje rond te trekken. Working Holiday Visa dus.

Waar ik vooral tegenaan loop is bankrekening openen (ik lees goede verhalen over westcap en commonwealth) en medisch verzekerd zijn.

Het plan is om ranchwerk te gaan doen, nu lees ik dat het makkelijkste is om ter plekke werk te zoeken (wat logisch is), maar kan dat in Sydney of is het beter om eerst naar het afgelegenere gebied te reizen en daar te zoeken?

Leuk topic :)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:52

Commonwealth is een fijne bank. Heb ik ook altijd gehad.
Ik heb een verzekering via JoHo, de Special ISIS. Prima verzekering, niet duur en ik heb al de gekste dingen vergoed gekregen!

Je kunt van te voren op gumtree kijken of yard&groom bijvoorbeeld. Ter plekke zoeken is ook een idee, al betwijfel ik of je in Sydney werk op een cattle station gaat vinden. Maar hey, het kan altijd. Niet geschoten is sowieso mis!

Wij gaan ook half april weg!
(Maar wij gaan maar 3 weken)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:58

Ik dacht dat whp voor Australië meerdere keren aan te vragen waren?
Maar heb al een tijd niet meer naar WHPs voor Australië gekeken eerlijk gezegd :')

Kwam laatst een organisatie tegen, tentravel punt nl, en ik denk dat ik daar zelf in de toekomst wel wat mee zou willen doen. Betaal je wel voor maar dan heb ik niet het gezeik als in Canada dat ik een paar maanden zonder werk zit terwijl ik wel wilde werken (nu zat ik welliswaar niet in de buurt van een grote stad maar toch).. :)

Edit; dit vind ik op de site van de Australische overheid dus neem aan dat je er iig 2 aan kan vragen?

Citaat:
First Working Holiday visa: You must be outside Australia when you apply for your first Working Holiday visa and when the visa is decided.

Second Working Holiday visa: If you apply in Australia, you must be in Australia when the visa is granted. If you apply outside Australia, you must be outside Australia when the visa is granted.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:28

Je kunt de tweede WHV alleen aanvragen wanneer je tijdens je eerste WHV een bepaalde tijd seasonal / remote werk gedaan hebt. Ik geloof 3-6 maanden. Dus ja, je kunt een tweede WHV aanvragen, maar niet zomaar en daar zijn ook weer (leeftijds)beperkingen aan gebonden.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 00:21

Dankjewel voor de antwoorden!

Is het nodig om voor een periode van drie maanden een bankrekening te openen, of kan ik met mijn bankkaart van Belgie daar geld afhalen (ik kan hem gebruiken in het buitenland)

Ik wilde graag van boven naar onder trekken gezien het seizoen daar, dus van Cairns naar Sydney.
Ik heb een website gevonden waar je een vliegticket kan boeken voor 1200 euro met vier stopovers, in vietnam maleisie en dubai, dat lijkt me ook wel leuk. Iemand daar ervaringen mee? Je kan best daar wel je hotel op voorhand boeken, toch?

Ik hoor altijd van mensen dat als ze in Australie aankomen en een hostel binnenstappen je meteen aanspraak hebt met andere mensen en je van daaruit wel kunt zien hoe je verder trekt. Toch maak ik me ergens zorgen om als 26jarig meisje alleen in een land te belanden waar geen boekingen vooraf gebeurt zijn.
Wat is dan het beste aan te raden? De eerste twee dagen in een hostel om te bekomen, en de laatste twee dagen ook vastleggen?
Ik zou graag op een andere locatie weer naar huis vliegen, zodat ik niet van sydney weer naar cairns moet, maar de binnenlandse vluchten lijken niet zo duur te zijn. Hoe deden jullie dat?

Ik wil graag rondtrekken, liften, per bus, en eventueel het vliegtuig gebruiken of een reisgenoot vinden om een paar dagen een auto te huren...
Is het werkelijk zo makkelijk om iemand te vinden die daar even met je meereist?
Ik ben bang dat ik daar helemaal alleen eindig en dus ook alles helemaal alleen moet doen terwijl ik net wil gaan om mensen te leren kennen en dingen te beleven :)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:32

Je kunt gewoon je eigen bankrekening gebruiken hoor! Zeker wanneer je niet gaat werken. Dat is vaak de hoofdreden dat mensen daar een rekening openen; werkgevers maken meestal niet graag geld over naar een buitenlandse rekening vanwege extra kosten en rompslomp.

Hier geen ervaring met stopovers van 1 of meerdere dagen. Ik vlieg altijd gelijk door, na de onvermijdelijke overstap in Azie.

Of je de eerste paar dagen wat boekt, ligt helemaal aan jezelf. Ik vind het zelf altijd prettig om in ieder geval de eerste nacht iets geboekt te hebben, zodat ik niet met mijn duffe hoofd (na 24hr vliegen) ergens naar hoef te zoeken, maar op het vliegveld in een taxi of bus kan stappen en naar mijn slaapplaats te rijden. V.w.b. beschikbaarheid etc hoeft het meestal niet, tenzij het net een Bank Holiday weekend ofzo is.

Het is echt zo makkelijk om daar aanspraak/reisgenoten te vinden, mits je daar zelf voor open staat natuurlijk :) Niet alleen in hostels, maar ook op campings etc raak je snel met mensen aan de praat. Zelfs nu ik samen met vriendlief op reis ga, ontmoeten we overal de meest uiteenlopende mensen.

Als je echt specifiek reisgenoten zoekt, kun je ook op gumtree kijken of er hangen vaak briefjes in hostels, internet cafe's en andere plekken waar veel reizigers komen. Zo ben ik ooit ook aan 3 reisgenoten gekomen toen ik van Perth naar Darwin wilde rijden, maar niet in mijn uppie. Leuke advertentie gemaakt, overal opgehangen, met wat mensen afgesproken en toen het klikte, zijn we met z'n vieren in mijn auto gestapt en op pad gegaan. :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:55

Daar sluit ik me bij aan ;)

Je kunt best vanaf Sydney weer terug vliegen, waarschijnlijk betaal je iets meer. Binnenlandse vluchten zijn ook goed te doen, dus het is maar net wat je wil.

Ik maak altijd wel stopovers, zie je weer eens wat nieuwe steden. Vaak als de maatschappij de vlucht zelf niet door kan boeken en je moet een nacht overblijven ergens, krijg je gratis een hotel. Prima geregeld. Je kan er ook bewust voor kiezen om ergens een paar dagen te blijven natuurlijk, leuk.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:01

Ah bedankt iedereen voor de informatie inderdaad :)

Hoe zit het met een australische telefoon abonnement kopen? Of kan dit ook prepaid etc?
En working holiday visa, goedkoopste om aan te vragen in den haag? of via internet?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:31

Je kunt idd net zo makkelijk een prepaid kopen daar. Ik weet niet wat je er precies mee wilt? Alleen bellen, of ook internet? Volgens mij heeft Telstra het beste bereik, maar je hebt in Australie lang niet overal bereik, dan moet je een satelliettelefoon hebben. Vraag anders Monique in het andere topic even, die hadden het de laatste keer vrij goed geregeld volgens mij (maar ik weet niet precies hoe).

WHV gewoon zelf via de site van DIAC aanvragen. Zo geregeld.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 23:29

Dankjewel voor de antwoorden! :)

Ik heb verschillende prijsoffertes aangevraagd bij maatschappijen om vluchten te bekijken.
Ook weet ik zeker dat ik een deel van Tasmania wil meenemen in mijn tour, dit omdat een héél goeie vriend van mij dit aanraadt. Ik heb gelukkig ook wel mensen in mijn omgeving die al daar geweest zijn, en die goeie vriend gaat samen met mij een haalbare weg uitstippelen. Misschien te beginnen in oktober met brisbane of melbourne en dan in een soort van cirkel langs tasmania en weer terug te gaan.

Ik twijfel nog of ik ga voor twee of drie maanden. Beide is mogelijk.
Ik ben bang dat twee maanden te kort gaat zijn (als het leuk is) en drie maanden te lang (als het niet leuk is) Misschien kiezen voor 2,5 maand?
De vertrekperiode is rond eind oktober begin november, ik weet niet goed of ik ervoor moet kiezen om nieuwjaar daar te vieren, zijn er daar ervaringen mee?

Ik had ook een budget van 5000 euro in gedachten ( vlucht exclusief) maar liefst wil ik goedkoper uitkopen en een paar weken ook gewoon werken voor kost en inwoon. Maar heb voor de zekerheid wel 30 euro per nacht gereserveerd en zou dan nog 2500 euro hebben om te "leven" en trekken en leuke dingen (moest ik echt elke nacht betaald logeren) is dit voldoende denken jullie?

Hoeveel heeft jullie reis gekost? Hoelang zijn jullie gegaan? Hebben jullie veel dingen bezichtigd?
Hebben jullie voor een trolley of rugzak gekozen? Welke periode is het beste om te gaan?

Goh, zoveel vragen en ideeen en spanningen :D Leuk!
Mijn familie staat 100% achter me :-)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:01

Lekker drie maanden gaan! En waarschijnlijk heb je dan nog het gevoel dat het veel te kort is :))

Ik ben maar zes weekjes geweest, alleen om te reizen (dus niks van (vrijwilligers)werk gedaan), goede backpack mee en gaan :)
Ik heb alles gedaan wat ik wilde, nergens op bespaard, dus misschien is mijn budget niet helemaal realistisch voor iemand wat goedkoper wil.

Neem anders eens een kijkje in het HK Australië topic :j
Zitten mensen in met veel ervaring en tips!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:38

Ik zou drie maanden pakken. Mocht je het nou echt niks vinden (wat echt onmogelijk is) kan je altijd nog je vlucht wijzigen en eerder naar huis gaan.
Je zal naast je overnachtingen nog best wat kwijt zijn aan vervoer, houd daar rekening mee.
Hoe wil je eten? Wil je zelf koken (en dus ook wel spullen mee sjouwen) of ga je uit eten en koop je broodjes? Ondanks dat je goedkoop kunt eten kan dat ook wel oplopen.
Tasmanië is prachtig, leuk dat je dat mee wil pakken.
Ik persoonlijk vind het zonde dat je enkel tussen Brisbane en Melbourne wil blijven. Wil je wel nog de Great Ocean Road meepakken?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:54

Geweldig dat je dit aan durft! Ik was afgelopen jaar ook in australie. Waarvan een half jaar in de outback, wat je echt niet mag missen!! Verder zal ik toch nog verder naar boven reizen dan tot Brisbane. Cairns en de plaatsen er tussen zijn echt geweldig. Je kan reizen door middel van een hop on hop off bus (greyhound) of een auto huren, al denk ik dat de kosten voor de auto hoog op zullen lopen als je alleen bent. Je kan ook niet overal komen met je gewone auto, voor fraser island heb je bijvoorbeeld een 4 wheeldrive nodig. Als je oud en nieuw in australie wil zijn raad ik je zeker Sydney aan, 1 woord geweldig!!!! Wel ruim optijd een slaapplaats regelen. Verder zou ik ook nog echt goed informeren of je op een toeristen visum werk mag doen tegen kost en inwoning, want dat betwijfel ik eigenlijk wel. Geniet van de voorpret in ieder geval, want Australie is echt fantastisch.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:22

Bron: www.immi.gov.au
Citaat:
Volunteer work tourism schemes

In general, an eVisitor does not allow you to work in Australia. However, you might be able to work as a volunteer if:
•your main purpose in visiting Australia is tourism and the voluntary work is incidental to tourism
•the work is genuinely voluntary and you are not paid for it, other than for meals, accommodation or out of pocket living expenses
•the work would not otherwise be done in return for wages by an Australian resident

Het mag dus zeker wel, onder eerder genoemde voorwaarden.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:39

Ik volg even!

@ TS: Heb je eerder alleen gereisd?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:19

ik volg ook even.. ik zou emigreren maar plannen zijn veranderd... nu staat mijn bedrijf in de vrieskast vanaf eind april en ben ik vrij om te gaan.

vorig jaar interrail Europa gedaan.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:30

Even een stipje.. Australie lijkt me zoo gaaf :))

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 21:42

Ik ben nog nooit helemaal alleen weggeweest. Wel al in groep, en met verschillende mensen, maar zélf nog niet. Wel is dat wat ik nu wil doen, ik wil kunnen vertrouwen op mezelf en dat kan alleen als ik helemaal op mezelf aangewezen ben.

Op dit moment lijkt melbourne me ook wel interessant.
Ik heb alleen geen idee hoe groot Australië is en wat dus realistisch is om te doen.
Kan ik bijvoorbeeld landen in Sydney en vertrekken in Brisbane?

Hoe begin je hier eigenlijk aan, hoe beslis je waar je van start gaat, waar je heenreist.
Het lijkt me zo gaaf, maar soms vraag ik me af of ik de ballen wel heb om het alleen te doen.

Momenteel ook druk aan het werk omdat ik toch echt 5000 euro bij elkaar wil gespaard hebben :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:55

Australië is groot :D
Volgens mij kun je gewoon ergens anders vertrekken dan je landt.
Ik heb het toen niet gedaan, gewoon makkelijk een binnenlandse vlucht genomen om vanuit hetzelfde punt terug naar huis te gaan.

Hoe begin je er aan: verdiepen in wat je wilt zien/doen/je budget toelaat, of wil je juist niks plannen en meer overlaten aan toeval en mogelijkheden die langs komen.
Australië heeft veel te bieden :j

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:00

Even een snel antwoord. Ik ben in 2014 5 weken in Australië geweest. Wij zijn in vier weken van Melbourne naar cairns gereisd langs de kust (met een gehuurde auto) en daarna weer teruggevlogen naar melbourne.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:04

Je kunt ergens anders vertrekken dan waar je aankomt, doen wij dit jaar ook: landen in Darwin en vertrekken 3 wk later uit Melbourne.
Australië is GROOT!! Vergis je niet in de afstanden. Niet alleen qua kms maar ook qua reistijd. De wegen zijn niet overal van dezelfde kwaliteit, wat je reistijd flink kan verlengen.

Als je tijd genoeg hebt, zou ik persoonlijk niet teveel plannen. Misschien de eerste paar dagen, zeker als je dat een 'veilig' gevoel geeft. En daarna..... Wie weet wat er op je pad komt ;)