2 maanden reizen, Thailand of Indonesië?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JARS

2 maanden reizen, Thailand of Indonesië?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 10:45

Hallo bokkers!
Binnenkort wil ik voor ongeveer twee maanden naar Azië, super spannend. Mijn idee was te beginnen met een trekking in het noorden van Thailand, vervolgens wat zuidelijker mijn duikbevret te halen en daarna naar Indonesië om daar Java, Lombok, Bali en de Gili Islands te bezoeken.
Nu kwam ik alleen gisteren tot de conclusie dat dit misschien veel te ambitieus is voor iemand die dit voor het eerst en alleen (op de tours na) gaat ondernemen. Nu wil ik me dus beperken tot 1 land; Thailand of Indonesië. Maar welke?!
Ik zou graag van alles wat willen, grote stad, back to basic, cultuur en geschiedenis, duikbevret halen en afsluiten op mooie eilandjes. Aangezien ik alleen ga vind het een leuk idee om onderweg mensen te ontmoeten en wat tijd mee door te brengen, maar voel niks voor asociale zuippartijen die niks met het reizen opzich te maken hebben.
Hebben jullie tips of ervaringen om te delen? Welk land is het beste te doen voor een beginnend reiziger, waar is dat ultieme duikparadijs and so on?

Alle tips zijn welkom!!!

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: 2 maanden reizen, Thailand of Indonesië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:50

Je kan misschien ook de ene maand het ene land doen en de 2e maand het andere land?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:52

JARS schreef:
waar is dat ultieme duikparadijs and so on?

Crystal Bay Bali!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:54

Thailand is leuk om alleen naartoe te gaan. In Indonesië ben ik alleen maar op Java geweest (met mijn vriend) en dat vond ik niet echt een sfeer hebben die aantrekt om daar alleen te reizen. Niet die leuke backpackerssfeer die Thailand heeft. Je kunt Indonesië ook heel makkelijk combineren met Maleisië. In Maleisisch Borneo kun je geweldig duiken. Maar vast ook in Indonesië en in Thailand.
Java heeft de Bromo vulkaan, de Borobudur en de Prambanan, supermooi, maar verder vond ik het niet geweldig vergeleken bij Thailand en Maleisië. Yogyakarta lijkt me niet heel leuk om alleen te zitten.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:58

Thailand is ook goed te combineren met het prachtige Laos <3

Waarom niet 6 weken backpacken daar en de laatste 2 weken naar Bali bijvoorbeeld?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:01

Ik ben nog nooit op Java geweest (ja, overstap in Jakarta) maar wel op Bali, Gooi Trawangan en Lombok en dat lijkt me prima te doen in je eentje hoor :j Wel zat ik in een resort op Lombok, weet eigenlijk niet of het heel geschikt is voor backpackers maar het was wel echt schitterend. Bali en de Gili eilanden lijken me heel geschikt om alleen naar toe te gaan, zeker Gili had zo'n onwijs leuke sfeer en veel fijne, goedkope accomodatie. Op Bali zat ik in Ubud trouwens.

Thailand trekt mij persoonlijk niet zo.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:01

Ik ga deze zomer een maand backpacken in Thailand met mijn vriend. Wij starten in Bangkok, dan met de nachttrein naar Chiang Mai in het noorden en vanaf daar met het vliegtuig naar Phuket in het zuiden. Daar gaan we eiland hoppen, bounty eilandjes genoeg daar :D je kunt daar heel goedkoop je duikbrevet halen en eten en slapen is daar ook relatief goedkoop. Tussendoor gaan we nog een jungle tour doen en onze laatste week brengen we door 1 plek. Wij hebben dus alles: stad, strand, jungle.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:02

JARS schreef:
Ik zou graag van alles wat willen, grote stad, back to basic, cultuur en geschiedenis, duikbevret halen en afsluiten op mooie eilandjes.

Ik heb geen ervaring met Indonesie, alleen met Thailand. Ben daar een klein half jaar geweest. Alles wat jij graag wil kun je daar doen. Ik heb bv mijn duikbrevet op Ko Tao gehaald, een mooi eilandje met leuk sfeer. Ik vind Thailand een leuk laagdrempelig land om in rond te reizen. Mensen zijn erg gewend aan westerse toeristen en daar wordt op ingespeeld wat best fijn kan zijn als je voor het eerst op pad gaat.

Ik zat niet in de 'backpackers scene' (vreselijk sfeertje vind ik zelf) dus daar geen ervaring mee. Er zijn wel genoeg backpackers dus je kunt zo aanhaken als je wilt. Los van de typische backerpackers heb ik veel leuke mensen ontmoet, zowel reizigers, als expats, als locals. Ik vond het zeer gemakkelijk contact leggen en voelde me niet eenzaam.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:04

_Mel schreef:
Thailand is ook goed te combineren met het prachtige Laos <3

Waarom niet 6 weken backpacken daar en de laatste 2 weken naar Bali bijvoorbeeld?

Of met Myanmar of Cambodja. In de laatste schijn je ook mooi te kunnen duiken, zelf niet gedaan helaas. Ik zou beginnen in Thailand. Dat is een makkelijk land om doorheen tr reizen en vanuit daar kan je altijd nog beslissen waar je heen wilt.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:08

Ik heb een aantal jaar geleden 2 maanden door Thailand gereisd en ongeveer de dingen gedaan die jij ook hebt gedaan :). Ik heb zowel grotere steden gezien (Bangkok, Chiang May), als geschiedenis (Ayutthaya, Nong Khai, Chiang Mai), kleinere back-to-basis plaatsjes (Pai, Khao Nai National Park, ), duikbrevet gehaald (Ko Tao), op de eilanden geweest (Ko Tao, Ko Phi-Phi) en heel veel in de trein gezeten (ben helemaal door het Oosten geweest met de trein).

Het was een ontzettend gave reis, waarbij ik wel meerdere malen wat langer op één plek ben geweest. Uiteindelijk heb ik er twee maanden overgedaan, maar het kan ook zeker in 6 weken ofzo. Vanuit Pai kan je heel makkelijk naar Laos gaan, wat ook een aanrader is. Of Cambodia.

Indonesie ben ik zelf niet geweest, al heeft mijn vader daar lang gewoont. Hij zei altijd dat het niet echt een land is om alleen in te reizen. Ook ben je heel veel tijd kwijt met reizen tussen de eilanden. Neemt niet weg dat het echt een prachtig land is wat heel veel te bieden heeft.

Beide in 2 maanden lijkt me teveel. Dan ben je eigenlijk alleen maar bezig met heen en weer reizen en heb je nauwelijks tijd om ergens te zijn of te blijven hangen.

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 11:15

Thanks allemaal!!

@Ladybird ik ben een beetje bang dat als ik een land in een maand wil doen, dat haasten en proppen word en dat wil ik graag voorkomen..

@Daancha die backpackerssfeer spreekt me heel erg aan inderdaad, alleen lees je hele verschillende dingen daarover. Volgens de een struikel je bijna over de Nederlanders en volgens de ander valt dat weer mee. En Bali zou dan nog erger te zijn las ik.

@lr111 eenzaam voelen is inderdaad iets wat me heel erg lijkt, wat dat betreft zou zoals jij zegt Thailand dan leuker zijn. Hoe was Koh Tao? Lijkt me heel mooi!

@Oshaa thanks! Lijkt erop dat jouw reis behoorlijk hetzelfde is als wat ik zou willen! Klink allemaall heel gaaf, en inderdaad, ik had ook al het idee dat beide in 2 maanden te gehaast is en dat gehaaste is nu juist wat ik hier wil ontsnappen
Pfff decisions decisions!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:21

JARS schreef:
@lr111 eenzaam voelen is inderdaad iets wat me heel erg lijkt, wat dat betreft zou zoals jij zegt Thailand dan leuker zijn. Hoe was Koh Tao? Lijkt me heel mooi!

Koh Tao is erg mooi. Maar dat waren de eilanden helemaal zuid ook, ik heb vanuit Krabi een aantal dagtochten gemaakt en dat was genieten!

Op Koh Tao struikel je over de (betaalbare) duikscholen. Ik duiken, maar vooral de sfeer er omheen, echt geweldig!

Je gaat je vast op momenten eenzaam voelen, dat hoort een beetje bij het alleen reizen. Maar die momenten zijn als het goed is zo voorbij. In Azie heb ik die momenten echt veel minder gehad dan toen ik in Zuid Amerika rondreisde. Dus wat dat betreft ga je volgens mijn ervaringen de goede kant op. :D

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:25

JARS schreef:
Thanks allemaal!!

@Ladybird ik ben een beetje bang dat als ik een land in een maand wil doen, dat haasten en proppen word en dat wil ik graag voorkomen..

@Daancha die backpackerssfeer spreekt me heel erg aan inderdaad, alleen lees je hele verschillende dingen daarover. Volgens de een struikel je bijna over de Nederlanders en volgens de ander valt dat weer mee. En Bali zou dan nog erger te zijn las ik.

@Oshaa thanks! Lijkt erop dat jouw reis behoorlijk hetzelfde is als wat ik zou willen! Klink allemaall heel gaaf, en inderdaad, ik had ook al het idee dat beide in 2 maanden te gehaast is en dat gehaaste is nu juist wat ik hier wil ontsnappen
Pfff decisions decisions!

Over het eenzaam voelen. Ik heb me vrijwel geen moment eenzaam gevoeld in Thailand. Ik was net 18 des tijds, jonger dan vrijwel iedereen die ik heb ontmoet, maar kon toch heel makkelijk aansluiting vinden bij mensen. Meerdere malen heb ik samen met iemand een stukje gereisd (een roadtrip achter op de brommer bij iemand die ik in een hostel heb ontmoet comes to mind :) ). De enige keer is dat ik me wel eenzaam voelde was toen ik 36 uur lang in een trein zat (derde klas, houten bankjes etc) en alleen maar Thai sprekende mensen om me heen had. Dat was wel even zwaar. Ik zat in een heel erg afgelegen deel van het land, waar vrijwel geen touristen waren. Dat was een keuze en de eenzaamheid was een gevolg.

Azië zal je bijna dwingen om minder gehaast te doen :). Ik ergerde me behoorlijk de eerste paar dagen aan hoe langzaam mensen liepen! Je raakt er aan gewent :). Alles gaat daar gewoon anders :).

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:34

[quote="JARS"]

quote]

Het is ook lastig om met allerlei meningen iets te doen, iedereen ervaart dingen anders. Maar mijn ervaring is dat Nederlanders altijd overal zijn, altijd aanwezig waar je ook heen reist, omdat we blijkbaar een reislustig volkje zijn en ook best aanwezig en luidruchtig dus het valt dan ook gelijk op.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:38

Ik heb geen ervaring met Indonesië maar wel met Thailand. Een HEEL geschikt land om alleen rond te reizen ! Ik kan je Railey ook aanbevelen vlakbij Krabi. Prachtig daar, kun je alleen met bootje komen.

succes met keuzes maken ! :-)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:34

LZP >> BEU

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:20

Quellian schreef:
JARS schreef:
waar is dat ultieme duikparadijs and so on?

Crystal Bay Bali!

Idd 10000 x mooier dan koh tao Thailand. Heb er manta's gezien, Mola mola, schildpadden, haaien, eigenlijk alles

En een stuk minder andere duikers onderwater daar dan in Thailand.

De Gili's kon je ook mooi duiken.

Je zou ook maleisie nog kunnen overwegen ipv Thailand trouwens en dan via Borneo naar indonesie reizen

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:18

@madeliefw Ja? Overal hoor ik dat Koh Tao zo geweldig is, maar de pareltjes zijn inderdaad meestal minder populair..

Ik zit er trouwens aan te denk eerst een stukje met een tour mee te gaan, iemand daar ervaring mee? Zag een hele gave Thailand Laos Vietnam tour, duurt alleen wel een maand en dat is weer een beetje lang...

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:58

Ik heb op koh tao ook mooi gedoken hoor, maar in een heel andere setting, namelijk met zo'n 40 man op een boot en dan leg je aan op een plek waar nog 5 van die boten liggen. Het koraal is daar al veel meer aangetast als op Bali waardoor het wat kleurlozer overkomt onderwater. Al hebben we op koh tao wel heel mooi kunnen snorkelen ook. Met duiken hebben we er wel een giga walvishaai gezien trouwens. Dat was wel super.

Op Bali hebben we op verschillende plekken gedoken en vond het overal even mooi maar Crystal Bay sprong er wel bovenuit.

Wij hebben overigens een maand door Jakarta en Bali (en de Gili's) gereisd. En een jaar later een paar weken maleisie en Thailand. Bedoeling was alleen maleisie maar het weer was daar slecht dus zijn we doorgevlogen en onvoorbereid naar de Thaise eilanden gegaan. Waarvan koh tao mooi was maar bijvoorbeeld koh samui kan je wel overslaan, te toeristisch.

Ik denk wel dat je in Thailand sneller mensen ontmoet om mee verder te reizen dan in Indonesie. Indonesie waren meer stelletjes.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:17

madeliefw schreef:
Ik heb op koh tao ook mooi gedoken hoor, maar in een heel andere setting, namelijk met zo'n 40 man op een boot en dan leg je aan op een plek waar nog 5 van die boten liggen.

:= Dit herken ik helemaal niet. Wij zaten op een boot met 10 duikers, dat was inclusief instructie. Verder geen boot in zicht. Maar dat zal wel van de plek afhangen waar je zit. Misschien ook wel wanneer je er bent bedenk ik me nu. Ik was er 10 jaar geleden (auw, ik word oud :+ ).

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:19

Kijk eens op www.whatabouther.nl zij is oa naar de gili islands en indonesie geweest. Kun je vast een aantal tips op doen :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:38

Anderen hebben al veel gezegd, maar ik denk dat het belangrijk is om je de aangeboden visas te realiseren. Voor Indonesië is dat +- 20€ voor 30 dagen: wil je het verlengen dan moet je naar een consulaat en het kost dan nogmaals geld. Zorg dat je dat echt op tijd doet! Ik was te laat ;) thailand geeft een over land visum van 14 dagen of door de lucht (arriveren met het vliegtuig) 30 dagen. Beiden zijn gratis. Je visum verlengen binnenslands is lastig, maar er is de mogelijkheid tot (georganiseerde) visa runs. Dan krijg je er dus nog eens twee weken bij, omdat je dan even snel de grens over gaat.
Voor Maleisië krijg je 3 maanden gratis. Het land valt niet onder mijn favorieten, maar valt zeer goed te bereizen. Realiseer je dat 'even de boot pakken naar Indonesië' niet zo werkt als het klinkt. Veel tijd, energie en stress - er gaan er maar een paar per week en de communicatie is slecht. Ik heb het gerobeerd en opgegeven: je bent met het vliegtuig, vanuot welk Aziatisch land ook, ongeveer evenveel kwijt.
Voor veel andere ZO Aziatische landen is een visa on arrival niet mogelijk. Check en regel dat dus altijd van tevoren en zorg dat je eventueel wat pasfoto's meeneemt :)
heel veel plezier!! Maar dat komt zeker goed.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:03

Ik heb vorig jaar door Indonesië, Thailand en Sri Lanka gebackpackt! Erg gaaf!!

Thailand is wel echt het meest gemakkelijk om te beginnen qua rondreizen. Het land is daar op ingesteld en er reizen er daar zoveel dat je eigenlijk nooit alleen bent. Ik vond zelf Indonesië wel een stuk lastiger om rond te reizen. Gelukkig in Java mooie deal met locals hebben kunnen sluiten, anders had ik veel van die kleine dingen gemist!
Verder vond ik Bali toch wel tegen vallen! Alleen Ubbud en Uluwatu waren leuk.Flores en Sumatra waren dan weer geweldig! Flores kan je erg mooi duiken en snorkelen en natuurlijk naar de komodo dragons! Sumatra mooie jungle tocht gedaan met de oerang oetan!geweldig!

Thailand is qua reizen makkelijker en ook goedkoop. Duikbrevet is daar ook goed te halen vooral op de eilanden in het zuiden

Sri Lanka was een combinatie van die twee!