Europa zien met trein, goed idee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leentje13

Europa zien met trein, goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:33

Hoi allemaal!

Al tijden zit ik met het idee om met de trein door Europa te reizen. Nu ik eindelijk iemand heb gevonden die mee wil, kunnen we gaan plannen.

De reis die mij leuk lijkt om te maken is:
Huis - Berlijn - Praag - Wenen - Venetië - Milaan - Parijs - Huis

Wel zitten we met een bepaald periode om te reizen, we hebben namelijk ongeveer iets meer dan 2 weken.

Interrail heb ik naar gekeken. De meest gepaste kaart voor ons is dan 15 dagen opeenvolgend reizen.
Of is het slimmer om losse kaartjes te kopen?

Wat denken jullie, is deze route haalbaar in 14 à 15 dagen?

Als jullie ervaring hebben met treinreizen, Interrailen etc ik wil alles horen :D

Groetjes Lenie

LoveBodin

Re: Europa zien met trein, goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:29

Dat ligt eraan hoe lang je in elke stad wil blijven :)
En hoe lang je in de trein wilt zitten, al zijn de afstanden die je aflegt niet absurd groot.
Het zijn echter wel 6 steden en ik weet niet of je rond de 2 dagen in een stad wil zitten, of juist langer :)

Ik ga deze zomer ook interrailen, maar minder lang.. En een andere route. Wij vliegen wel terug, dat is voor ons eenvoudiger omdat we de laatste plek veel langer willen zitten.

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 16:02

Praag is de plek waar we het langst willen blijven. De andere plekken rond de 2 dagen, venetië 1 dag (duur zat). Maar is dat haal baar denk je?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:05

Ik heb ooit bijna hetzelfde rondje gemaakt, alleen ik begon in Valencia(daar ben ik heen gevlogen) en ging ik via Barcelona en Nice naar Milaan. Verder hetzelfde. Ik ging 21 dagen, dat was in principe genoeg maar in Nice, Milaa en Praag ben ik maar 1 dag geweest. Ik denk dat het leuker is om er nog een weekje aan vast te plakken, dan kan je ook beslissen om ergens wat langer te blijven als het je onverwachts heel erg bevalt :)

Het is wel haalbaar denk ik, maar ik denk dat je er meer uit kan halen als je iets langer gaat.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:09

Het is denk ik wel haalbaar, maar ik weet niet hoe leuk het is.. Eén dag in een stad is namelijk wel echt kort. Berlijn en Parijs zal je ook echt niet in twee dagen gezien hebben.

Als ik jou was zou ik er óf een stad uithalen, óf helemaal voor één stad gaan en dan nog een paar in de buurt (bijv. Praag-Wenen-Berlijn en dan Parijs niet)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:13

Ga er maar vanuit dat je je reisdagen echt kwijt bent aan reizen. Dat betekend dat je van je 2 weken nog maar 6 vrije dagen hebt. Dat is wel erg weinig om nog echt leuke dingen te gaan bekijken.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:17

Ik lees even mee :) Toevallig vanmorgen met mijn vriend erover gehad om eind juli ook zoiets te gaan doen. Wij willen sowieso naar praag, wenen en boedapest. :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:23

Lienepien95 schreef:
Ik lees even mee :) Toevallig vanmorgen met mijn vriend erover gehad om eind juli ook zoiets te gaan doen. Wij willen sowieso naar praag, wenen en boedapest. :)

Een tip: Dan kan je het beste terugvliegen :) (hoeft écht niet duur te zijn als je 't goed doet)

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:26

Ik heb drie maanden in Milaan gewoond, en reizen met de trein is erg goedkoop. Een retourtje naar Como meer is z'n 10 euro, uit eten is ook redelijk betaalbaar. Hotels zijn daar in tegen wel erg prijzig als je in een goede wijk wil slapen. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken op AIRBNB.com :)

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:32

We zitten waarschijnlijk echt maar met 2 weken, aangezien reisgenootje nog met familie weg gaat. Dus steden er uit halen lijkt me dan het best. Dan eventueel Berlijn - praag - wenen - boedapest - huis?

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:36

LoveBodin schreef:
Lienepien95 schreef:

Een tip: Dan kan je het beste terugvliegen :) (hoeft écht niet duur te zijn als je 't goed doet)

Ja dat zijn we inderdaad van plan! Hebben al met ryanair een vlucht van boedapest naar brussel gevonden voor maar 25 euro pp :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:50

WizzAir is een vliegmaatschappij vergelijkbaar met RyanAir, ook erg goedkoop en naar Boedapest dus. Heb er mee gevlogen vorige zomer en was wel te doen :) Wel vergelijkbaar met RyanAir qua comfort :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:52

Ik ga waarschijnlijk deze vakantie met vriendinnen interrailen door europa! :D alleen weten we nog niet wáar we precies heen willen.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:00

Afgelopen zomer ben ik wezen interrailen! Is me erg goed bevallen, zou het zo weer doen! Mijn rondje was: Den Haag - Praag - Boedapest - festival in Hongarije - Zagreb (als overstap) - Sarajevo - Mostar - Split - Ljubjana - Antwerpen - Den Haag.

Deze route was erg goed te doen, al waren de eerste en laatste rit wel vrij lang. Ik denk dat het rondje wat jij voorstelt prima kan, maar bedenk wel dat alle afstanden best flink zijn. Verder zou ik voor 21 dagen gaan :j

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:43

Berlijn- Praag-Wenen-Budapest lijkt mij prima te doen.

Ik heb een paar jaar terug met interrailen Berlijn-Krakau-Praag- thuis gedaan. Dit was met een interrail kaart waarbij je 5 reisdagen had in 10 dagen dacht ik.
Dit was leuk, en ook aardig goedkoop. Tips voor hostels heb ik ook nog wel :P het was wel nogal een lowbudget reis.
We zijn 3 dagen in Berlijn geweest, 3 dagen in Krakau en 2 in Praag. (of nouja, 2 nachten en dan 's ochtends vroeg met de trein naar huis dacht ik...)

Als je meer wilt weten mag je ook PBen :)

Edit: houdt er wel rekening mee dat het een lang stuk terug is van Budapest naar huis.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:02

Doen doen doen! :j Ik ben afgelopen zomer 3 weken lang wezen Interrailen en we hebben de volgende volgorde gedaan:
Vertrek Amsterdam - Berlijn - Praag - Krakau - Wenen - Boedapest - Zagreb - Ljubljana - Trieste - Venetië - Innsbruck - Luxemburg - Thuiskomst Amsterdam

Het zijn veel steden, maar het was fantastisch. De meeste steden kan je prima in 1/2/3 dagen zien, je moet het gewoon slim plannen ;) Bedenk van tevoren wat je wil zien, lees je in, kijk naar (gratis) tours door de stad en zoek van tevoren je hostels.

Berlijn hebben we op de fiets gedaan, een aanrader! Het is de meest efficiënte manier om door de stad te manoeuvreren en alles te zien. Praag hebben we lopend gedaan (schitterende stad, was er met oud&nieuw weer), neem daar vooral de gratis tour. Wenen is heel groot, daar hebben we maar 1 dag echt rondgelopen (was met 2 vriendinnen en die waren er al meerdere keren geweest). Daar kan je goed met de metro rondreizen om verschillende plekken te zien. Venetië was ook weer erg leuk, wel toeristisch. Wij hebben ervoor gekozen om buiten Venetië te overnachten, want dit was echt belachelijk duur. We namen de trein vanuit Trieste naar Venetië, daar onze backpacks in de opslag achtergelaten (kan op het station, bewaakt, georganiseerd en niet erg duur), door de stad gestruind (heb veel geduld met al die toeristen, en neem een kaart mee voor je verdwaald :+ ) en eind van de dag de trein gepakt naar Padova, waar we zouden slapen.

Ik las ook dat je Boedapest overwoog; is ook een onwijs leuke stad, ik vond de gratis tour daar wat minder. We zijn daar het langste gebleven; ga eens wat drinken in een ruins bar en bezoek een badhuis! Ik raad de minder grote badhuizen aan, die zijn goedkoper, rustiger en ruiken niet naar stinkvoeten := Ook hier kan je trouwens heel goed met de metro rondreizen.

Hostels zijn de goedkoopste plekken om te overnachten. In Praag zaten we in Adam&Eva hostel, een aanrader! De rest weet ik even niet meer, maar dit kan ik voor je opzoeken. Het reizen zelf valt overigens enorm mee. Kijk gewoon van tevoren naar de treinen die rijden (Interrail heeft een fijne app die ook offline werkt) en baseer daar een beetje je reis op. Zo is het bijvoorbeeld van Berlijn naar Praag zo'n 6 uur met de trein, maar ten eerste is de reis prachtig en ten tweede, als je vroeg vertrekt, heb je nog heel veel aan je dag! Nachttreinen zijn ook een optie, reserveer daar wel van tevoren voor (kan op het station waar je vertrekt, kost wel wat extra geld). Let tijdens het treinreizen trouwens ook goed op welke plekken gereserveerd zijn, anders is het gevolg dat je met je backpacks bij het toilet zit te kaarten :')

Kortom, als ik 10 steden in 3 weken kan bezoeken, kan jij deze reis makkelijk maken :j Voor vragen mag je me altijd PB-en! Ik heb echt een fantastische tijd gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:12

In Boedapest ook zeker een rondvaart op de Donau doen! Savonds het liefst, dan is alles onwijs mooi verlicht. Wel goed inpakken want het is koud :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:20

Ik heb afgelopen zomer met de trein door Europa gereisd. Er expres voor gekozen langere tijd in 1 stad te blijven zodat we de stad echt zouden leren kennen en daardoor dus geen interrail (ook ivm leeftijd, zou veel te duur worden). Via de treinreiswinkel van te voren de tickets geboekt zodat we daarover geen stress zouden hebben. Echt een hele goedkope en toffe vakantie gehad. Dus kom je qua dagen niet lekker uit met de interrail zou ik zeker bij de treinreiswinkel langs gaan voor info en/of boeken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:23

Wij boeken meestal via internet tickets in het land zelf. Is goedkoper dan de treinreiswinkel, en ook leuker vind ik dan. Gewoon lekker zelf je reis uitstippelen.
Wij reizen ondertussen al meer dan 10 jaar in de zomer met de trein door Europa. Eerste jaren via interrail, later door zelf tickets te boeken (lang leve internet!). De laatste optie is vaak ook goedkoper, en wat DS ook beschrijft: wij vinden het leuk om een stad echt te leren kennen, dat red je meestal echt niet in 1 of 2 dagen :n

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:32

Helemaal gelijk in Wendy, dat scheelt nog weer een paar euro's maar als echte OV-leken hadden we wel wat hulp nodig. Was op een reis naar Sziget na mijn eerste treinvakantie maar absoluut goed bevallen.

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:30

Wat een verhalen allemaal, krijg alleen maar meer zin! Van t weekend ga ik met mijn vriendin overleggen, reis aanpassen. Meer tijd hebben we echt niet :(