Cuba februari 2015 tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NadineK

Cuba februari 2015 tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:41

Hello Bokkers,

Mijn vriend en ik willen in februari heel graag 2/2,5 week weg, en het aller liefst naar Cuba. Je vind bij de standaard reisorganisaties genoeg all inclusive aanbiedingen maar dit willen we eigenlijk niet. We willen het liefst combi van rondreizen en dan nog paar dagen aan het strand maar ik kan dit niet echt goed vinden online. Is Cuba goed te bereizen op de bonnefooi? Iemand die goede tips heeft?

So excited om erheen te gaan namelijk :D

NadineK

Re: Cuba februari 2015 tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 23:38

Niemand ?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:42

Wij zijn in 2013 naar Cuba geweest met arke (de Cuba compleet reis)Dit is een rondreis met een aantal dagen strand die we zelf nog verlengen hadden met een week strand. Wil je zelf gaan rondrijden of met een groep? De wegen zijn daar erg slecht (gaten in de weg, geen verlichting zeer slechte bewegwijzering en al het verkeer incl dieren voetgangers etc lopen kriskras op dezelfde weg) en wij hoorden vanuit onze omgeving ook verhalen over overvallen ed en hebben er zelf toen voor gekozen om met een groep te gaan. Zorg als je een georganiseerde reis maakt dat je afwisseling in het programma hebt. Wij vonden het op een gegeven moment erg veel pleintjes en stadjes terwijl de natuur daar ook prachtig is. 1 tip:probeer baracoa in het uiterste oosten mee te pakken. Dat is echt een prachtig gebied! Veel plezier! Mocht je nog vragen hebben hoor ik t wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:54

GRappig, een vriendin van me gaat in februari ok nar Cuba. Zij gaat met een georganiseerde reis mee, volgens mij via Mambo. Dat is dan inderdaad rondreizen en eindigen met een paar dagen strand.

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:23

Cuba is een fantastisch land! Je kunt er prima op de bonnefooi heen. Ik ben met 2 vrienden, onze fietsen en bepakking heen gevlogen met alleen een casa voor de eerste nacht in Havana. Ter plekke hebben we aan de hand van de tips van de casa's waar we logeerden onze route uitgestippeld. Iedere dag fietsten we circa 30-60 km en dan zochten we weer een nieuwe casa. Soms kregen we al een adres mee van de casa waar we de vorige nacht logeerden. Prima te doen! We moesten er wel aan denken dat wanneer we bij een casa aankwamen, we duidelijk vermelden dat we zelf daar waren gekomen, soms liep het halve dorp uit om ons ergens te brengen en dan komen ze achteraf bij de casa eigenaren op hun percentage aan commissie op te halen. Dit geldt overigens ook voor restaurants. Wanneer iemand je ergens brengt, verwachten ze commissie. Cubanen zijn heel vriendelijk, maar ze hebben geen cent te makken en zijn heel creatief om toch aan geld te komen (logisch!). Wanneer ze je meenemen naar een winkel of restaurant of uitgaansgelegenheid bijvoorbeeld, weten ze heel slim hoe ze jou voor hun kunnen laten betalen. Dit kunnen ze zelf namelijk echt niet. Verder moet je rekening houden met 2 muntsoorten. De toeristen munt en de Cubaanse munt. De toeristen munt is 25x zo duur. Wel handig als je tripjes maakt en je ergens in de stad iets moet betalen, zorg dat je de Cubaanse munt hebt, anders betaal je 25x zoveel. Restaurants hebben zelfs dubbele kaarten, met prijzen in locale munt en prijzen in toeristen munt. Ik vond Havana prachtig en onze mooiste fietsroute was van Cienfuegos naar Trinidad. Het plaatsje Moron vond ik heel erg leuk. Het westen, de bergachtige omgeving van Vinales is ook prachtig. We hebben het alleen moeilijk gehad op het all-in toeristen paradijs Cayo Coco (zoiets als Varadero). Het is er prachtig, we hebben er onze mooiste stranddagen gehad, maar aangezien Cubanen hier alleen mogen komen als ze er werken en verder de toeristen in een all-in resort verblijven, zijn er voor de rondtrekkende toerist bijna geen faciliteiten (en mist de typisch Cubaanse sfeer). We hadden een plek te slapen en gelukkig was er één tentje waar we spaghetti met ham en kaas en brood met ham en kaas konden krijgen. Nergens verkopers langs de weg met vruchten en ook nergens huizen met kippen, varkens, ossen, paarden etc. De geluiden die horen bij het typische Cuba (ochtendconcerten van kraaiende hanen, blaffende honden etc) misten volledig. Dit soort plekken kun je beter wel even een all-in hotelletje boeken. Heel veel plezier in Cuba!

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 13:18

Super bedankt voor de tips!

@_Deco_ , We zijn inderdaad niet zo happig op groepsreizen omdat we zelf willen bedenken of we die dag zin hebben in cultuur of natuur. Om zo het 'oh weer een pleintje' te vermijden. Alleen om ons heen horen we erg veel verschillende meningen over wel of niet zonder organisatie reizen inderdaad.

@TessaB , wat gaaf dat jullie met de fiets zijn gegaan. Helaas krijg ik mijn vriend nooit zo ver ;). Heb je je ooit onveilig gevoeld?

Met wat voor een budget zijn jullie gegaan? En hoe lang zijn jullie toen geweest?

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:55

Onveilig hebben we ons nooit gevoeld. Je kunt er prima op de bonnefooi rondreizen. Vele fietsers tegengekomen uit verschillende landen. Maar ook velen die met een gehuurde auto van plek naar plek trokken. Wij waren er 3 weken. De corruptie, het geld kloppen, was even wennen. Ik heb er een pest hekel aan. Maar ja, dan moet ik niet naar zo'n land gaan. Ik heb me er redelijk overheen kunnen zetten. Met de nadruk op redelijk ;) Wij hebben eigenlijk geen budget gehad. Was voor mij op dat moment ook niet relevant (die goede ouwe tijd). Een goedkoop vakantieland is Cuba iig niet. Maar het is zo'n bijzonder land, het is de ervaring meer dan waard. Vooral nu nog. Over een aantal jaren zal dit heel anders zijn.

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 16:56

Onwijs bedankt voor alle tips! Om budget redenen gaan we naar Sri Lanka (Mega goede deal voor tickets gevonden)!

Maar Cuba blijft zeker nog steeds hoog op mijn to do list :D