Roadtrip door zuid-oost Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Roadtrip door zuid-oost Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 16:35

Komend voorjaar ga ik met een groep vrienden een roadtrip maken door dit mooie gedeelte van Europa. We zijn in totaal met 6 of 7 man en gaan een klein busje huren. Omdat we beperkte tijd hebben, zijn we van plan om daar naartoe te vliegen en ter plekke pas een busje te gaan huren. Voor betrouwbare adressen om busjes te huren ben ik nog aan het rondvragen, o.a. bij familie die bij de ANWB werkt en daar regelmatig met verhuurmaatschappijen moet werken. Ik hoorde al goede dingen over Sunny Cars, en slechte dingen over Europcar. Aanvullingen (en ervaringen in dit gedeelte van Europa) zijn welkom :)

We willen een reis van 10 tot 14 dagen maken (exclusief vliegreis), ergens in mei.

Over de route zijn we ook nog lang niet uit. We willen graag Slovenië zien, evenals Servië en Bosnië. Eigenlijk willen we ook Kroatië, Griekenland, Montenegro en Albanië zien - veel te veel voor 10-14 dagen! We willen met het busje een rondje rijden, omdat one-way huren ontzettend duur is (tips voor maatschappijen waar one-way huren niet duur is, zijn ook welkom :D ). Maar dat maakt het uitstippelen van de globale route niet makkelijker... Zeker niet omdat we relatief weinig tijd hebben.

En het overnachten wordt ook nog een dingetje. We willen het liefst kamperen, maar moeten nog uit gaan zoeken of dat haalbaar is bij onze roadtrip. Bovendien hebben we nog niet opgezocht wat de weersvoorspellingen zijn, maar het kan onwijs koud zijn in mei. Aan de andere kant zijn we met een vrij grote groep, dus hostels worden misschien ook lastig. Een hoop gepuzzel wacht ons dus nog.

Zijn er meer bokkers die zoiets van plan zijn? Misschien kunnen we leuke ideeën uitwisselen?
Of mensen die al eens geweest zijn, en tips hebben of no-go's weten?

Wat voorpret waar wij ons al mee vermaken :D

Autorijden in de Balkan: http://www.balkantravellers.com/en/read/article/256
Een roadtrip door Kroatië, Montenegro en Bonsië: http://www.theguardian.com/travel/2014/ ... tia-bosnia
Lonely Planet: road tripping the Balkan peninsula http://www.lonelyplanet.com/europe/trav ... cles/77776

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 11:23

Inmiddels zijn zowel de datum als de landen die we bezoeken bekend!

We vliegen eind april naar Sofia (Bulgarije) om daar de auto te huren. Dan karren we meteen door naar Macedonië en Albanië, de kern van onze road trip. Daarna via noord-Griekenland terug naar Sofia om daar na 2 weken weer terug naar Nederland te vliegen.

Andere bokkers die al in Albanië of Macedonië geweest zijn?

Nu lekker auto's uitzoeken, vliegtickets boeken en alle andere praktische dingen regelen :j

_Madelon

Re: Roadtrip door zuid-oost Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:35

Nog nooit geweest in Macedonie en Albanie maar schijnen hele mooie bestemmingen te zijn.
SunnyCars zou ik aanraden als verhuurmaatschappij voor je busje. Volledig verzekerd en geen eigen risico. Omdat je grenzen gaat overschrijden, kijk goed in de voorwaarden of dit is toegestaan en of je bepaalde documenten nodig hebt.

Succes!!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:03

Ik ga geen roadtrip maken oid, maar ik kan je zeker wel aanraden om eventjes door Slovenië te rijden!
Heel mooi land met ontzettend aardige mensen :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 17:50

Goed om nog een positieve ervaring met SunnyCars te lezen. We gaan de voorwaarden zeker goed doornemen, daar willen we heel goed weten waar we aan beginnen. Over een weekje vragen we bij verschillende maatschappijen offertes op, incl hun huurvoorwaarden, zodat we alles goed naast elkaar kunnen leggen.

@ finnens: Slovenië ligt nogal uit de richting, dus daar gaan we niet naartoe. De landen (Albanië en Macedonië, via Bulgarije en noord Griekenland) liggen echt al vast :j In eerst instantie wilden we wel in Slovenië starten omdat het inderdaad prachtig schijnt te zijn.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:15

Ten zuiden van Sofia ligt het klooster van Rila, een Unesco monument. Echt waanzinnig mooi en op weg naar Macedonië. Albanië vond ik zelf niet zo bijzonder, maar de omgeving van Ohrid in Macedonië is echt schitterend :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:20

Met het gebied heb ik geen ervaring, wel met europcar en ik was er zeer tevreden over. Ik zou daar zonder twijfel weer een auto huren.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:28

Goof: goed om te horen. Had je in NL of in het buitenland gehuurd?

Ohrid en omgeving willen we zeker bezoeken, en goeie tip van dat klooster.

Inmiddels hebben we gezien dat vliegtickets naar Thessaloniki (Griekenland) soms veel goedkoper zijn dan Sofia. Áls we op Thessaloniki vliegen ipv Sofia, pakken we naast Macedonië en Albanië ook een stukje Montenegro en Kosovo (Pristina) mee en slaan we Bulgarije over. Maar dat laten we simpelweg afhangen van de ticketprijzen op het moment dat we boeken, hoewel een meerderheid voor vliegen op Thessaloniki is :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 18:30

Even een update, misschien hebben mensen die dit topic later openen er nog wat aan :)

Tickets zijn geboekt, we vliegen op Thessaloniki eind april!
De route die we in gedachten hebben is Thessaloniki > Macedonië > Kosovo (Pristina) > Montenegro > Albanië en dan weer terug naar Thessaloniki (of het rondje precies andersom).

We wisten al dat Macedonië en Griekenland niet de beste verstandhouding met elkaar hebben, maar het blijkt nog behoorlijk lastig om een auto te huren in Griekenland waarmee je ook zomaar Macedonië in mag. We moeten het e.e.a. nog goed uitzoeken, maar ook daar vinden we vast wel een oplossing voor.

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:32

Bedankt voor je tips en informatie en fijn dat je blijft delen :D Misschien ga ik in de zomer een soortgelijke reis maken dus ik volg graag nog even mee :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 20:26

Leuk :D Wat voor plannen heb je?

We hebben nog wat verhuurbedrijven benaderd, maar man man man, behoorlijk lastig om een auto te vinden waarmee je alle landen die we willen zien in mag. Dat voor sommige landen extra vignetten, green cards of bijbetaling nodig is hadden we verwacht, maar het is alsnog heel lastig. Vooral opvallend dat er geen enkele lijn in te trekken is. Het ene Griekse bedrijf wil niet dat je met de auto Macedonië in gaat, het andere bedrijf vindt Macedonië prima maar Albanië en Montenegro weer niet. Kosovo lijken ze allemaal wel prima te vinden, tot onze verbazing :+ We zoeken rustig verder en gaan indien nodig onze route aanpassen, maar we blijven duimen dat dat niet hoeft...

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:49

Ingewikkeld zeg, gelukkig ben je op tijd begonnen met regelen :D

Nog geen concrete plannen, alleen oriëntatie eigenlijk. Ik wil samen met mijn vriend misschien een paar weken rondreizen in Oost-Europa en de foto's zien er zo mooi uit op internet <3 Het lijkt allemaal nog zo on-ontdekt en ruig en dat lijkt me prachtig. Oftewel alle info is welkom :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:46

Klinkt goed CedriicC, dat ruige en onontdekte spreekt ons ook aan.

Ik lees bijv. overal dat Albanië niet zo mooi is als Macedonië: maar juist daarom willen wij er naartoe! Lelijkheid vind ik vaak juist mooi en uniek. Ik hoef niet alleen maar groene bergen, blauwe wateren en witte stranden. Geef mij ook maar eens lelijke Sovjet-bouwwerken, grijs weer en half ingestorte dorpjes deze reis :j

Dan een update: we gaan het roadtrippen opgeven. Enkele verhuurbedrijven staan het überhaupt niet toe dat hun auto's over de grens gaan, en bij de rest hebben we ook onze twijfels. Soms mag je maar 1 ander land in, soms mag bijna alles maar wel tegen belachelijke voorwaarden en slechte kleine lettertjes.

We gaan nu delen per trein afleggen, en (waarschijnlijk) in Montenegro en Macedonië een paar dagen een auto huren om het land alsnog vanuit de auto te bekijken. Ook dat is nogal een kluif, want spoorwegen zijn er niet zoveel (en in Albanië echt (bijna) niets :') ). Maar nood breekt wet :) Morgen gaan we onze route opnieuw bekijken en puzzelen hoe we de trein inpassen in ons plan.