Zelf een rondreis plannen, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Zelf een rondreis plannen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 14:07

Deze zomer ga ik voor 4 weken met mijn vriend naar Thailand. Dit wordt onze eerste rondreis en we willen hem helemaal zelf inplannen en maken. Zijn er bokkers die dat al eerder hebben gedaan en tips hebben hiervoor?

Babeth

Re: Zelf een rondreis plannen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:17

Ik ben vorig jaar een maand in Thailand geweest. Alles is erg makkelijk te boeken en hoeft vaak niet van te voren. Via hostelbookers kun je goedkoop hostels boeken, maar je kunt het ook ter plekke regelen en onderhandelen over de prijs. Dit is vaak goedkoper dan online boeken, maar wel lastig soms met de taal.
Houd er rekening mee dat je als buitenlander een stuk meer betaald dan de thai, dus goed afdingen! Je kunt meestal de helft tot 2/3e van de prijs af krijgen.
En ik raad je absoluut de nachttrein naar Chiang Mai aan. Kun je boeken op station in Bangkok en kost geen drol.
Als je vragen hebt kun je me altijd pben of in dit topic stellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:22

Als je in een korte tijd veel wilt zien, zou ik georganiseerd gaan. Wil je dat niet, dan volg de route die de meeste georganiseerde reisorganisaties nemen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 20:23

Georganiseerd is een stuk duurder, en ik wil zelf kunnen bepalen hoe lang ik ergens blijf. ;) we hebben daar over nagedacht maarr willen toch liever zelf.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:24

Cassidy schreef:
Wil je dat niet, dan volg de route die de meeste georganiseerde reisorganisaties nemen.

Zou ik juist niet doen, dan zie je juist de meest toeristische plekken. Dit soort landen zijn juist super om te ontdekken buiten de toeristische locaties om.

TS gewoon gaan, pak openbaar vervoer daar, pak daar je hotelletjes. Prima reizen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:29

Als je een land goed wilt leren kennen zul je er sowieso meerdere keren heenmoeten. Maar ik zou zelf de eerste keer toch de hoogtepunten van een land willen zien. Anders vind ik het net zoiets dat zeggen dat je naar Frankrijk gaat, naar Parijs wilt, maar voor het gemak geen moeite doet om de Eiffeltoren te bekijken.

In Thailand zijn steden als Ayuttaya en Sukhothai zeer de moeite waard, en een ritje over de Birma spoorlijn ook. Met de georganiseerde reis hebben we alle mogelijke vervoersmiddelen in Thailand gehad, van ossekar tot toektoek, van olifantenrit tot vaart op een vlot over de river Kwai. In korte tijd heel veel gezien, ook bij lokale boeren in huis geweest, zodat je een indruk krijgt hoe ze wonen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:39

Andermans reisverslagen lezen, daar komen nog wel eens leuke dingen naar boven die je zelf niet snel bedenkt en niet zo bekend zijn.
Dan voor jezelf op een rijtje zetten wat jullie in elk geval willen doen/zien en aan de hand daarvan een route uitstippelen.
Op de eerste nacht(en) na niks boeken, dan blijf je flexibel om verder te gaan, te blijven of toch iets anders mee te pikken.

Thuis kun je alvast wat informatie, adressen en dergelijke in een documentje zetten waar je op terug kunt vallen als je geen internet hebt. En meestal kun je ook goede kaarten van het gebied wel ergens of via internet kopen. Het leuke van een kaart is dat je daar nog wel eens iets op ziet staan (watertje, monument) waar je vlakbij bent en er zo even heen kunt gaan.

Zo doen wij dat in elk geval. Al moet ik zeggen dat we dit in Europa en Amerika hebben gedaan, wellicht werken in Thailand de dingen weer anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:48

Thailand werkt anders, je hebt te maken met een heel andere cultuur en niet iedereen spreekt Engels. Mijn broer heeft daar een half jaar stage gelopen en tijdens zijn stage brak er brand uit in zijn appartement. Zijn stagebegeleider heeft alles in werking moeten zetten om hem uit de gevangenis te houden: oplossing daar is namelijk, ook al is er alleen maar materiele schade, je gaat de nor in totdat er is betaald.

De relatie met zijn Thaise stagebegeleider is daarna serieus afgekoeld. In de ogen van de Thai heeft mijn broer op dat moment zijn "gezicht" verloren doordat hij dergelijke problemen heeft veroorzaakt. Ook al was dat niet de bedoeling en was hij nieteens thuis toen er brand uitbrak.

Toen wij hem gingen bezoeken en na de rondreis weer terugwilden heeft hij ons naar het vliegveld begeleid. Hij zag op het vliegveld de agent weer die zulke problemen had veroorzaakt en hem de gevangenis in wilde hebben. Hij is toen even gaan schuilen op het herentoilet :D

Zelf heb ik ook nog een klein akkefietje gehad toen we een tempel wilden bezoeken. Je mag absoluut niet in broek, moest rok en dan over de knie. Ik had een broekrok aan tot op de enkel, en dat mocht niet. Dus ik werd eruit gepikt, terwijl er asiatische bezoekers met minirok binnen werden gelaten. Ach ja...ook daar wordt duidelijk met twee maten gemeten :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:56

Dat dit soort dingen daar anders werken, dat snap ik. Maar ik doelde meer op het hoe uit te stippelen van je rondreis, ik weet niet in hoeverre je daar gemakkelijk last minute een hotel kunt vinden/boeken. In Amerika bepalen we bij wijze van spreke om 19u of we ergens blijven en zoeken via internet snel een goede hoteldeal in de omgeving.

Als ik naar een land zou gaan met grote cultuurverschillen zou ik mij sowieso goed inlezen en desnoods een telefoonnummer van de dichtstbijzijnde nederlandse ambassade bij me hebben of iets. Hier zijn ook goede tips te vinden;
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... n/thailand

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:00

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:07

Pfff hoe negatief kun je zijn over thailand :( .
Ik kon 5 jaar geleden gewoon met korte broek de tempel in, wel even een sjaaltje om je schouders als deze bloot zijn. Over het algemeen kun je er prima met engels terecht en zijn ze heel behulpzaam daar. En ja zul je eens met handen en voeten wat moeten uitleggen en besodemietert word je ook een keer...hoort bij het reizen anders moet je lekker in nederland blijven.

Ik heb mijn reis van 3 weken ook helemaal zelf samengesteld en heb onwijs veel gezien en gedaan.
Als eerste heb ik mij ingelezen over wat er allemaal te zien is. Er is zat te vinden over hoelang je ergens nodig hebt en wat een echte must do is.

Zoek maar eens op backpacken Thailand ofzo dan vind je genoeg. Begin met opschrijven en dan plannen. Ik nam per plaats ong 2 a 3 dagen en ging dan weer verder. Ik ben helemaal alleen geweest en heb mij geen moment onveilig gevoeld.

Wat ik zelf heel leuk vond was de fietstocht door Bangkok. Volle dag bij Ko van Kessel.
De treinreis naar Chiang Mai (kom daar in het weekend voor de nachtmarkt), Ben op koh PhiPhi geweest.
James Bond eiland, okay erg toeristisch maar als Bond fan mocht ik die niet missen en daarbij was de omgeving daar echt super. En uiteraard de kwai rivier gedaan.

Zowat in elk hostel kun je wel een dagtrip boeken en anders zijn er zat lokale reisburootjes waar je deze kan boeken.

Ik heb gevlogen met China Airlines en had nog ene binnenlandse vlucht voor een paar tientjes met Asia Air.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:17

Met handen en voeten iets uitleggen is het probleem niet. Maar als er echt een medisch probleem is wil ik me verstaanbaar kunnen maken. Ik reisde niet alleen, en de personen waar ik mee ging waren op leeftijd en een daarvan ook met een geestelijke beperking. Dan ga je toch wat minder grote risico's lopen. Hoezo is dat negatief?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 00:40

Bedankt voor de tips! Ik ga er zeker even naar kijken van de week :)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:48

Gewoon niet plannen en ter plekke bekijken waar je heen gaat. :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:53

Ook de (meer toeristische) hoogtepunten kun je prima inpassen als je je eigen reis plant. Met een uitgebreide reisgids (Lonely Planet, Rough Guide, ook online) kun je dat allemaal uitstekend uitzoeken. Verder kun je ook hier en daar ter plekke een georganiseerde (dag)tour meepikken. De meeste tours worden dagelijks gehouden, dan regel je dat zodra je op die bestemming aankomt, dat hoef je echt niet al weken van tevoren te doen. Tussen de bekende hoogtepunten in ben je dan helemaal vrij om je eigen route te volgen en onverwacht je eigen hoogtepunten tegen te komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:23

Psydoxy schreef:
Gewoon niet plannen en ter plekke bekijken waar je heen gaat. :j

Ik vond het voor mijn reis door thailand wel erg fijn dat ik een aantal dingen had gepland en toch wel een reisschema had.
Mede omdat ik 'maar' 3 weken had en Thailand best groot is.
Zo had ik bv tussen aankomst en vertrek in Chiang Mai 5 dagen. Maar die dagen deelde ik dan wel zelf in. het hostel had ik ook al van te voren thuis geboekt maar de treinsreis er naar toe boekte ik ter plekke in Bangkok. Vertrek had ik thuis gedaan omdat ik het vliegtuig nam naar Surat tani.
Ik moet zeggen dat het een hoop rust gaf en ook tijd over hield om zo ter plekke een tour te boeken ipv een halve dag op de pc te zitten om te kijken wat de volgende bestemming zou zijn en hoe daar het beste te komen. De laatste week had ik niet gepland en dan ben je daar toch weer aan het zoeken.

Volgende keer zou ik het weer zo doen.