Curacao, muggenvirus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Curacao, muggenvirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:46

Citaat:
De tropische ziekte chikungunya grijpt om zich heen in het Caribisch gebied. Op Curaçao zouden inmiddels zo'n 20.000 mensen besmet zijn, schat de GGD; meer dan 10 procent van de bevolking. En dit aantal stijgt in rap tempo.

In Nederland waarschuwt het RIVM vakantiegangers voor het virus. "Je kunt er niet zo veel tegen doen, alleen zorgen dat je niet gestoken wordt. Smeer je daarom goed in met deet, gebruik bedekkende kleding en slaap onder een klamboe", adviseert Jaap van Dissel. Ook moeten mensen zorgen dat er geen stilstaand water in hun omgeving is. Muggen broeden daarin.

Chikungunyakoorts wordt overgebracht door de mug die ook het dengue-virus verspreidt. De ziekte is niet dodelijk maar leidt wel tot hoge koorts, huiduitslag en zeer zware gewrichtspijnen.

De koorts bij de chikungunya-patiënten verdwijnt na 1 tot 2 weken, maar de gewrichtspijnen kunnen maanden tot zelfs jaren aanhouden. Een vaccin voor het virus is er niet.

Overlijden?
Volgens het RIVM is chikungunya geen gevaarlijke infectieziekte waar je aan doodgaat. "Er kunnen wel eens mensen overlijden die de ziekte hebben, maar die hebben dan vaak andere onderliggende medische condities die maken dat ze al heel kwetsbaar zijn", aldus Van Dissel.

Vorig jaar oktober dook chikungunya op in het Caribisch gebied. Op Sint-Maarten brak het virus begin dit jaar uit en in juni werd het eerste geval geconstateerd op Bonaire. Op Curaçao werd begin augustus een eerste patiënt geregistreerd.

http://nos.nl/artikel/2009257-rivm-waar ... virus.html

Wie gaat er in februari naar Curacao? Ik. :+ Ik maak me hier nou wel echt een beetje zorgen over. Je gaat daar niet heen om de hele dag in lange broek met lange trui te gaan lopen.. Ik zie mijn vakantie nu een beetje in het water vallen |( |(

Jaleesaa

Re: Curacao, muggenvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:24

o jakkes ! ik zou toch even aan je dokter vragen hoe het daar zit met de muggen. :P

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:24

Neem veel muggenzalf mee met deet. Dat helpt.
Bedekt kleden en ze komen alleen overdag!

Hoorde ik op t journaal.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:25

Muggen spul kopen met heel veel deet! Dat is het enige wat zou helpen in combinatie met een klamboe s'nachts boven het bed.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:26

Ess_Ramona schreef:
Neem veel muggenzalf mee met deet. Dat helpt.
Bedekt kleden en ze komen alleen overdag!

Hoorde ik op t journaal.

Nee ze zijn overdag en s'nachts actief

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:26

Volgens een deskundige op het journaal niet..

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:27

Een vaccin op basis van een levend, verzwakt virus is in ontwikkeling. Zonder een vaccin is de meest effectieve preventiemethode dan ook gericht op het voorkomen van besmetting door de mug. Insmeren met DEET (anti-muggenzalf) en het dragen van beschermende kleding en het slapen onder een klamboe wordt aangeraden. Ook overdag moet opgelet worden, omdat deze mug niet alleen in het donker actief is.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:29

Oh oliebol, iemand uit mn klas gaat in januarie 3 maanden naar curacao voor stage :=

Zal haar de link doorsturen!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 23:21

Ja ze zijn dus inderdaad overdag actief.. Klamboe en smeren is niet zo'n probleem.

Het punt is, ik ga daar naartoe om de hele dag in mijn bikini te lopen op het strand. Ik heb toch echt geen zin in de hele dag daar lange broek en lange mouwen aan? :+ Das toch geen doen met 30 graden.. Dus dit is best een beetje poedersuiker. Zitten nu heel erg in dubio hoe dit nu verder moet.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:31

Gewoon de hele dag snorkelen. :+

Wat ontzettend vervelend! Vooral omdat het zich best wel snel verspreidt en je eigenlijk niet echt ontkomt aan in elk geval een paar muggenbulten. Het klinkt ook niet echt als een ziekte waarvan je denkt: mwah, voor dat beetje ongemak neem ik het risico wel. := Hoge koorts en gewrichtspijnen lijken me niet bijzonder prettig.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:42

Eilandbewoner meld zich :D
Ik snap dat dit je vakantiepret een beetje bederft. Gelukkig zijn er inderdaad heel veel middeltjes tegen. Ga langs bij een minimarket, (vaak kleine Chinese winkeltjes langs de weg) die verkopen kleine ronde bruine potjes met muggenspul dat echt erg goed werkt. Kan even niet op de naam komen maar ze zullen daar wel begrijpen wat je bedoelt. Anders werkt het merk OFF ook heel goed. Groene spuitbus, en dat kan je gewoon bij de AH kopen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:45

Dengue is een stuk enger en komt daar ook voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:49

Zorg ook dat je klamboe geïmpregneerd is met antimug (ook deet oid), meeste zijn het tegenwoordig, maar controleer het etiket goed.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 23:50

Barbulet schreef:
Ik snap dat dit je vakantiepret een beetje bederft. Gelukkig zijn er inderdaad heel veel middeltjes tegen. Ga langs bij een minimarket, (vaak kleine Chinese winkeltjes langs de weg) die verkopen kleine ronde bruine potjes met muggenspul dat echt erg goed werkt. Kan even niet op de naam komen maar ze zullen daar wel begrijpen wat je bedoelt. Anders werkt het merk OFF ook heel goed. Groene spuitbus, en dat kan je gewoon bij de AH kopen. :)

Ja, denk je dat je het daarmee wel red..? We zijn echt een beetje aan het twijfelen hoe en wat en of we wel moeten gaan.. Ik heb wel lange jurken die ik aan kan doen, dat scheelt natuurlijk al een beetje, en dan 's nachts klamboe en hoopje zwarte kleding in de hoek van de kamer schijnt ook te helpen..

He tis inderdaad niet echt een ziekte waar je luchtig over doet :+

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:53

Lees net dat de muggen voornamelijk tussen 09:00 en 11:00 en in de namiddag van 13:00 tot 17:00 aan het werk zijn. Heb je in ieder geval een paar uurtjes om te zonnen. :))

Kennis van mijn vriend gaat ook binnenkort naar Curaçao op vakantie, hopelijk krijgen zij er ook geen last mee.

Edit: de mug komt ook gewoon in Europa voor..... :=
Laatst bijgewerkt door Rienn op 16-12-14 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:54

Een goede vriendin van mij woont op curaçao. En heeft helaas ook dit virus. Is er al bijna een half jaar zoet mee. Niet kunnen werken omdat ze ook nog eens zo gigantische moe er van wordt.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:56

Marit schreef:
Barbulet schreef:

Ja, denk je dat je het daarmee wel red..? We zijn echt een beetje aan het twijfelen hoe en wat en of we wel moeten gaan.. Ik heb wel lange jurken die ik aan kan doen, dat scheelt natuurlijk al een beetje, en dan 's nachts klamboe en hoopje zwarte kleding in de hoek van de kamer schijnt ook te helpen..

He tis inderdaad niet echt een ziekte waar je luchtig over doet :+

Nou, ik zal je eerlijk zeggen, ik loop elke dag (net als de rest hier) in korte broek en shirt rond en heb gelukkig nergens last van. Niet dat dat veel hoeft te zeggen maar er zitten toch aardig wat muggen bij ons. Je schijnt de mug goed te herkennen. Hij is groter, zwart en met lichte streepjes/stipjes. Lange kleding is gewoon echt geen beginnen aan, zeker niet als je als toerist veel buiten bent.
Oja, en als ik mijn benen insmeer met OFF is er echt geen mug die nog op mijn benen durft te landen. Dus dit helpt zeker :)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:59

Ik zou dan toch dat reisje cancelen... Liever een vakantie minder dan zo'n vervelend virus.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 00:00

Er is nu een stuk ervan op TV.. Een vrouw die er al weken volledig uit ligt, thuis blijft omdat ze overal pijn heeft. Jemig, ik vind dit echt heftig. Ik ben echt zwaar de pineut als ik dit op zou lopen, kan mijn studie wel gedag zeggen. Moet echt even gaan nadenken of dit dan de vakantie waard is. Bah, wat een poedersuiker situatie, we kijken hier al zo lang naar uit..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:03

Dat is echt kloten zeg... -O- Misschien overleggen met je reisorganisatie? Als het via iets van een reisorganisatie geboekt is dan.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:09

Dat kleine ronde potje is Tiger balsem denk ik. Werkt top maar iets te goed, muggenbulten die ik had gingen stuk zonder te krabben door de heftigheid van dat spul..
Als toerist word je sowieso vaker gebeten dan eilandbewoners helaas.
Veel plezier in ieder geval!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:17

Muggenspul met 40/50% deet erin kopen.
Bij de Anwb hebben ze care plus muggenspul. Die werkt erg goed.
Ik kan het weten! Ik ben zelf alergisch voor muggen en begin maart 2 weken in curacao geweest. Bijna geen last ervan gehad. Bovendien kom je niet in het muggenseizoen. Dat is echt nu daarzo. Tot half januari zoiets.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 00:22

liedjuh2 schreef:
Muggenspul met 40/50% deet erin kopen.
Bij de Anwb hebben ze care plus muggenspul. Die werkt erg goed.
Ik kan het weten! Ik ben zelf alergisch voor muggen en begin maart 2 weken in curacao geweest. Bijna geen last ervan gehad. Bovendien kom je niet in het muggenseizoen. Dat is echt nu daarzo. Tot half januari zoiets.

De muggen zijn het actiefst in het regenseizoen en op internet wordt aangegeven dat dit tot februari duurt, en wij gaan in februari :+ Dus dat lijkt me dan wel het muggenseizoen toch..?

Het is gewoon zo moeilijk. Je gaat voor je plezier maar ik wil er echt niet aan denken met dat virus thuis te komen. Wat is het risico..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:25

Of misschien kan je iets meenemen wat preventief kan werken? Misschien heeft de dokter wel iets? Bepaald medicijn ofzo.. Zal niet 100% zijn, maar wie weet?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:26

Volgens mijn "stiefmoeder" (die is zelf Curaçaose) zijn ze tot half januari echt actief en daarna neemt het af. Ze zijn zeker nog wel aanwezig maar niet meer zo massaal als vanaf half november tot aan half januari.