Ik ben een beetje aan het rondkijken om in de toekomst een week of twee drie vrijwilligerswerk te doen in Zuid-Afrika. Het vriendinnetje van een oudklasgenoot van me heeft dit gedaan, ik zag dit en dacht 'wow, wat gaaf dat zij dit kan!'. Toen bedacht ik me dat er dan vast wel meerdere mogelijkheden voor zijn, en zo is eigenlijk het balletje gaan rollen. Ik wil het ook.
Graag zou ik vooral ervaringen en tips horen van mensen!
Op dit moment bevind ik me erg in de oriënterende fase, het werken met (wilde) dieren is altijd al een soort droom van me geweest, en ik wil me dan ook zo goed mogelijk voorbereiden.
Om even duidelijk te hebben waar ik het over heb, hier een klein 'eisenlijstje':
-Het liefst wil ik in Zuid-Afrika zelf vrijwilliger zijn, trekt me meer dan andere Afrikaanse landen.
-Ik wil graag wel met dieren werken; een beetje het verschil tussen 'Wildlife Managment' en 'Animal Care' denk ik. De 'Animal Care' richting trekt mij meer.
-Het liefst zou ik bezig zijn met grote (roof)dieren. Aapjes en vogels zijn ook erg leuk, maar met name grote katachtigen zijn altijd al heel bijzonder voor me geweest op een bepaalde manier, dus het liefst zou ik hiermee werken.
-Ik wil op een eerlijke manier bezig zijn. Ik heb een hekel aan van die 'kom hier gedrogeerde diertjes aaien voor geld'-instanties die het puur voor het geld doen. Die dan ook nog eens vrijwilligers laten betalen om hun klusjes te doen. Ik wil echt wel klusjes doen, maar enkel voor de goede mensen. (Op de site van het WNF kon ik echter niks vinden om via hen gelinkt te worden aan WNF-geverifieerde projecten, helaas.)
Wie heeft hier ervaringen mee? En aan wat voor budget moet ik denken? Ik reken nu toch wel op zo'n 3000 euro (voor twee weken inclusief vlucht, verblijf en alle andere uitgaves).
Ook lijkt het me eng om daadwerkelijk te boeken. Op welke manieren kom je erachter dat het om een eerlijke instantie gaat? Via mijn oudklasgenoot ben ik al aan de naam van een instantie gekomen, maar omdat dit meer op primaten is gericht kijk ik toch liever even verder.
Alle andere tips zijn ook welkom! Misschien denk ik helemaal de verkeerde richting op o.i.d., ik hoor het graag

Groetjes,
Jennifer