Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika met dieren. Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika met dieren. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 22:53

Hi everyone!

Ik ben een beetje aan het rondkijken om in de toekomst een week of twee drie vrijwilligerswerk te doen in Zuid-Afrika. Het vriendinnetje van een oudklasgenoot van me heeft dit gedaan, ik zag dit en dacht 'wow, wat gaaf dat zij dit kan!'. Toen bedacht ik me dat er dan vast wel meerdere mogelijkheden voor zijn, en zo is eigenlijk het balletje gaan rollen. Ik wil het ook.

Graag zou ik vooral ervaringen en tips horen van mensen!
Op dit moment bevind ik me erg in de oriënterende fase, het werken met (wilde) dieren is altijd al een soort droom van me geweest, en ik wil me dan ook zo goed mogelijk voorbereiden.

Om even duidelijk te hebben waar ik het over heb, hier een klein 'eisenlijstje':

-Het liefst wil ik in Zuid-Afrika zelf vrijwilliger zijn, trekt me meer dan andere Afrikaanse landen.
-Ik wil graag wel met dieren werken; een beetje het verschil tussen 'Wildlife Managment' en 'Animal Care' denk ik. De 'Animal Care' richting trekt mij meer.
-Het liefst zou ik bezig zijn met grote (roof)dieren. Aapjes en vogels zijn ook erg leuk, maar met name grote katachtigen zijn altijd al heel bijzonder voor me geweest op een bepaalde manier, dus het liefst zou ik hiermee werken.
-Ik wil op een eerlijke manier bezig zijn. Ik heb een hekel aan van die 'kom hier gedrogeerde diertjes aaien voor geld'-instanties die het puur voor het geld doen. Die dan ook nog eens vrijwilligers laten betalen om hun klusjes te doen. Ik wil echt wel klusjes doen, maar enkel voor de goede mensen. (Op de site van het WNF kon ik echter niks vinden om via hen gelinkt te worden aan WNF-geverifieerde projecten, helaas.)

Wie heeft hier ervaringen mee? En aan wat voor budget moet ik denken? Ik reken nu toch wel op zo'n 3000 euro (voor twee weken inclusief vlucht, verblijf en alle andere uitgaves).
Ook lijkt het me eng om daadwerkelijk te boeken. Op welke manieren kom je erachter dat het om een eerlijke instantie gaat? Via mijn oudklasgenoot ben ik al aan de naam van een instantie gekomen, maar omdat dit meer op primaten is gericht kijk ik toch liever even verder.

Alle andere tips zijn ook welkom! Misschien denk ik helemaal de verkeerde richting op o.i.d., ik hoor het graag :)

Groetjes,

Jennifer

PreciousViva

Re: Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika met dieren. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:58

Twee vriendinnen van mij gaan naar Zuid-Afrika komende zomer! Ik weet dat je op facebook een pagina hebt waar betrouwbare en niet betrouwbare projecten op kan vinden! Goed dat je je daar in ieder geval van bewust bent! Er zijn heel veel van die opvangprojecten die zeggen dat ze verloren welpjes opvangen en dan weer terugzetten in de natuur, maar in werkelijkheid loopt dit heel anders (canned hunting). Ik probeerde de facebookpagina op te zoeken maar dit lukte me niet. Ik zal morgen eens verder zoeken!

Gaaf in ieder geval dat je het wil doen!

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:03

Mijn zus is naar Costa Rica geweest met travel active. Er staan erg mooie reizen op hun site. Ook naar Zuid-Afrika

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:38

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:40

Ik heb zelf vrijwilligerswerk gedaan bij Daktari busschool & wildlife orphanage. Een geweldig inspirerend project. De nadruk ligt op (milieu)educatie van lokale jongeren, dus je moet wel echt gemotiveerd zijn om met kinderen te werken. Je werkt daarbij midden in de bush en bent dagelijks bezig rond de dieren op het project - van de stokstaartjes tot luipaard Shiloweni. http://www.daktaribushschool.org

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 23:38

Bedankt voor de reacties!
Die Facebook is erg handig, een instantie die in mijn ogen er érg goed uitzag, doet dus aan canned hunting.. Die kan van het lijstje af dus :n

Ook die Travel Active is een goeie ja, dan heb je wel een goed pakket waar alles in zit.

En die Daktari Bush School, wauw wat een super initiatief! Spreekt me ook erg aan :)

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:48

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan in Zambia bij African Impact via Activity International. Ik was daar vrijwilliger op een school met gehandicapten. Een aantal vrijwilligers deden daar ook het lion project. We verbleven in Livingstone vlakbij the Victoria Falls. Dus ook in de weekenden is er veel te doen!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:58

Misschien ook hier eens naar kijken....http://harnas.org/

Eventueel ook te bekijken elke dag rond de klok van 11 uur op WDR.